PV stuk en installateur verschuilt zich achter fabrikant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
mijn omvormer (growatt 3600 TL-XE ) spucht sinds eind juni 404 foutmeldingen uit met het verzoek deze te herstarten. als het daarna nog optreed neem dan contact op met leverancier.
Event id: 404(01)
Event description: bus sample fault
Suggestion: 1.Restart inverter. 2.If error message still exists,contact manufacturer.
sinds die tijd is mijn opbrengst fors gedaald. wat opvalt in de data is dat dat string 1 bijna geen wattage oplevert 10 watt per uur hooguit. wel komt er nog een nette spanning af van zo'n 190-230 volt. String 2 levert ook iets minder dan voorheen, al is dit maar 5-15%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_noCrMa9BmBHDD_MrO2lCD6Zq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XLs2nWG6W4TGbkaz58Fnvdq8.png?f=user_large

de omvormer is inmiddels meermaals herstart, maar de foutmeldingen blijven wel komen en de opbrengst blijft achter. afgelopen weekend stopte de omvomer geheel om vannochtend weer aan te springen. een overspanning het net lijkt het niet te zijn (de 253 vol grens voor uitschakeling doel ik op).

nu heb ik mij 2,5 week geleden gemeld bij de installateur voor garantie. echter willen zij niet overgaan tot actie voordat zij een reactie hebben van Growatt. ze willen ook niet controlleren wat er aan de hand is. zij geven aan technisch niet in staat te zijn dit te beoordelen.

Zij kunnen bij growatt inloggen en kijken wat de data zegt volgens mij. ook kunnen zij iemand langs sturen om de stings en de omvomer te meten, lijkt me.

na meermaals aandringen kreeg ik deze tekst in de mail:
Beste (),

Bedankt voor uw mail.

Wij kunnen uw omvormer niet als defect verklaren, dat is iets wat vanuit de leverancier gedaan moet worden. Als wij uw omvormer vervangen zonder enige toestemming, wordt er een factuur naar u uitgestuurd voor de nieuwe omvormer. Dat zou ik zonde vinden. Ik heb de aanvraag bij Growatt staan en ben daarvan afhankelijk.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met energieke groet,

Het team van (installateur)
kortom wat is er in deze casus aan de hand.
is mijn omvormer zoals ik sterk vermoed stuk?
en wat kan ik doen om mjin installateur te laten bewegen?
hesselbeertje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:21:
Eind juni, dat is 3 weken terug. Ik zou gewoon even geduld hebben. Hoe graag je ook zou willen, de leverancier zit niet op een stoel te wachten tot er een klant met een storing belt, hij heeft meer te doen.

Ik denk trouwens dat er aan de omvormer niets mankeert, maar dat er een brakke verbinding in string 1 zit. Maar ook dat is aan de leverancier om te beoordelen.
Ik ben het helemaal met je eens, maar het lijkt nu alsof de leverancier het wil afschuiven op de garantievoorwaarden van de fabrikant van de omvormer zonder zelf maar iets te willen. Ze hebben nog niets geconstateerd ze willen niet eens in het portaal kijken, want daar hebben ze geen verstand van... iets waar ze mij in het verleden zelf toegang tot gegeven hebben na een eerdere storing net na levering. Zelf ook Op locatie komen om het probleem te constateren weigeren zij ook.

Ik ben bang dat ik straks een keer een melding terug krijg met, u moet de omvormer even herstarten, want dit is het advies van Growatt.

Er komt geen enkele inspanning vanuit de installateur. Hoe dan ook moeten zij actie ondernemen. Na controle ofwel de omvormer vervangen of een paneel of beide defect verklaren. Dan een garantie kwestie openen bij de fabrikant, lijkt mij een logische volgorde. Op dit moment lijkt het stil te staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 09-08-2023 14:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom weet je zo zeker dat het aan de omvormer ligt en niet de "string" (kabel)? Kun je een andere kabel proberen, eventueel omwisselen? Dan weet je of het aan de "string" ligt of aan de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezejongeman
CH4OS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:33:
Waarom weet je zo zeker dat het aan de omvormer ligt en niet de "string" (kabel)? Kun je een andere kabel proberen, eventueel omwisselen? Dan weet je of het aan de "string" ligt of aan de omvormer.
Ik weet dit niet 100% zeker. Maar als de string onderbroken is kan er geen voltage lopen is mijn logica. Daarnaast is er wel een stroom, maar zeer minimaal (tot zo'n 10 Watt) . En de foutmelding welke "bus sample fault" aangeeft. Deze melding lijkt meer op een probleem op 1 van de print platen in de omvormer, dan met de panelen/string.
Kun je een andere kabel proberen, eventueel omwisselen?
een nadere kabel proberen is een lastige. ik zou beter de 2 strings om moeten kunnen draaien, maar ja ik zou garantie moeten hebben. als ik zelf iets aan de installatie doe, vervalt mijn garantie. ze hebben ook seals op de bekabeling gedaan, dus het zou ook opvallen.

[ Voor 21% gewijzigd door dezejongeman op 24-07-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dezejongeman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:40:
een nadere kabel proberen is een lastige. ik zou beter de 2 strings om moeten kunnen draaien, maar ja ik zou garantie moeten hebben. als ik zelf iets aan de installatie doe, vervalt mijn garantie. ze hebben ook seals op de bekabeling gedaan, dus het zou ook opvallen.
Ik denk dat een string omwisselen niet direct leidt tot het vervallen van de garantie. Sowieso zijn dergelijke seals vooral om af te schrikken en kennen geen (juridische) waarde.

Je hebt in NL recht op een deugdelijk product, zie ook https://blog.iusmentis.co...ntenwet-garantiestickers/ hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:13
Neem even contact op met growatt, ze hebben hier in NL een kantoor en ben erg goed geholpen. Snel geregeld ook.

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:58

Fanta

FordPerformance™️

Als ik het goed begrijp heeft jouw installateur al een serviceverzoek uitstaan naar de fabrikant. Wat is precies het bezwaar om even af te wachten wat daar uit komt?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

In principe gaat als consument je garantie via de verkopende partij. Hun reactie lijkt me in eerste instantie niet heel verkeerd - zij hebben contact opgenomen met Growatt. Blijkbaar duurt dat wel lang.

Ik zou in dit geval even wijzen op het ongemak van misgelopen opbrengst en vragen of ze er wat druk op willen leggen bij Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01
Eind juni, dat is 3 weken terug. Ik zou gewoon even geduld hebben. Hoe graag je ook zou willen, de leverancier zit niet op een stoel te wachten tot er een klant met een storing belt, hij heeft meer te doen.

Ik denk trouwens dat er aan de omvormer niets mankeert, maar dat er een brakke verbinding in string 1 zit. Maar ook dat is aan de leverancier om te beoordelen.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 24-07-2023 15:25 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
hesselbeertje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:21:
Sorry maar service verlening is deel van de installatie dienst. Wil je die niet verlenen, dan moet je bij gemeentewerken solliciteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01
Ronald schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:16:
[...]

Sorry maar service verlening is deel van de installatie dienst. Wil je die niet verlenen, dan moet je bij gemeentewerken solliciteren.
Eens, maar ik lees nergens dat ie geen service wil verlenen. Je moet het ook even de tijd willen geven.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In deze post staat het service email adres van growatt
Growatt in "Growatt MIN TL-X topt af op 2500 Watt, algemeen topic"

Maar meten = weten

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2023 18:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

dezejongeman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:40:
[...]

Ik weet dit niet 100% zeker. Maar als de string onderbroken is kan er geen voltage lopen is mijn logica. Daarnaast is er wel een stroom, maar zeer minimaal (tot zo'n 10 Watt) . En de foutmelding welke "bus sample fault" aangeeft. Deze melding lijkt meer op een probleem op 1 van de print platen in de omvormer, dan met de panelen/string.
Lees je aub even in in de juiste terminologie en de wet van ohm, want heel deze tekst slaat de plank mis :).

Er loopt geen 'voltage'. Er staat een spanning (potentiaalverschil), uitgedrukt in volt.

Stroom loopt van een hoog potentiaal naar een lager potentiaal.
Als een string is onder broken kan er geen stroom lopen.
Als er stroom loopt moet er een spanning (potentiaalverschil) staan.

Vermogen, uitgedrukt in Watt, is spanning vermenigvuldigd met stroom.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezejongeman
Inmiddels is de casus wat verder. De installateur is 2 weken geleden langs geweest en heeft geconstateerd dat de omvormer stuk is. Ze hebben beide strings omgedraaid waarna het probleem nog steeds in aansluiting 1 zit/zat van de omvormer.

Echter hebben zij opnieuw de case uitgezet bij Growatt. Zij zeggen dat zij niet tot een actie mogen overgaan omdat ze afhankelijk zijn van Growatt.

Ik heb geprobeerd de installateur te laten bewegen, door per mail te vragen voor een compensatie, bijv een leentoestel op te hangen, 1 vervangen voor 1 uit de nieuw voorraad of een financiele compensatie of compensatie in de vorm van een omvormer welke iets zwaarder is. Echter stemmen mij de reacties niet hoopvol.
[...]U heeft installatiegarantie en productgarantie. Installatiegarantie houdt in dat wij bij mogelijke aansluitfouten direct moeten acteren om deze op te lossen. Hiervan zijn wij niet afhankelijk van leveranciers. Een productgarantie wordt geleverd door Growatt (de leverancier). Hierom zijn wij dus ook wettelijk verplicht om alle goedkeuringen van Growatt te krijgen voor een vervangend product.

Gezien u een gekocht systeem heeft, kunnen wij u helaas ook geen compensatie aanbieden. Deze zijn niet in de algemene voorwaarden benoemd. Bij goedkeuring van Growatt krijgt u dezelfde omvormer als die u nu heeft onder productgarantie. Hiervan ben ik dus ook nog in afwachting.
Welke mogelijkheden heb ik nog om deze landelijke installateur te laten bewegen? Ik zit inmiddels sinds eind juni met een defect systeem welke nog geen 2 jaar oud is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

dezejongeman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:29:
Inmiddels is de casus wat verder. De installateur is 2 weken geleden langs geweest en heeft geconstateerd dat de omvormer stuk is. Ze hebben beide strings omgedraaid waarna het probleem nog steeds in aansluiting 1 zit/zat van de omvormer.

Echter hebben zij opnieuw de case uitgezet bij Growatt. Zij zeggen dat zij niet tot een actie mogen overgaan omdat ze afhankelijk zijn van Growatt.

Ik heb geprobeerd de installateur te laten bewegen, door per mail te vragen voor een compensatie, bijv een leentoestel op te hangen, 1 vervangen voor 1 uit de nieuw voorraad of een financiele compensatie of compensatie in de vorm van een omvormer welke iets zwaarder is. Echter stemmen mij de reacties niet hoopvol.

[...]

Welke mogelijkheden heb ik nog om deze landelijke installateur te laten bewegen? Ik zit inmiddels sinds eind juni met een defect systeem welke nog geen 2 jaar oud is.
Het is (bouw)vakantieperiode, veel bedrijven (met name in deze branche) zijn gesloten of werken op halve kracht.

Wat is precies de reden dat het allemaal sneller afgehandeld moet worden dan de installateur voor je kan regelen? Hoe hoog is de nood dat je de installateur niet de kans wilt geven het op de correcte manier op te pakken en af te handelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06 22:42

Freakie1NL

Grote Baas

dezejongeman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:29:

[...]

Wat een clowns "Hierom zijn wij dus ook wettelijk verplicht om alle goedkeuringen van Growatt te krijgen voor een vervangend product." Ik zou even om het wetsartikel vragen, als men met dit soort dingen gaat bluffen....

De leverancier is verantwoordelijk voor het product niet de fabrikant. Het is natuurlijk bij veel elektronica gebruikelijk dat de leverancier dit via de fabrikant regelt zoals dat met bijvoorbeeld ook met TV's gaat. Maar dat ontslaat de leverancier niet zijn verplichtingen.

Ik zou het wat laten escaleren. Stel een ingebrekestelling op en verstuur die, eis daarin een redelijk termijn voor vervanging van de omvormer. Je relatie zal er niet beter op worden, maar dit klinkt al niet als een lekkere partij.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:37:
[...]
Het is (bouw)vakantieperiode, veel bedrijven (met name in deze branche) zijn gesloten of werken op halve kracht.

Wat is precies de reden dat het allemaal sneller afgehandeld moet worden dan de installateur voor je kan regelen? Hoe hoog is de nood dat je de installateur niet de kans wilt geven het op de correcte manier op te pakken en af te handelen?
omdat het met de eerste melding al duidelijk was dat de installatie stuk is. ik vindt de periode die nu loopt op 7 weken al best lang waar er nog geen oplossing in zicht is. als men zou zeggen wij gaan deze vervangen, planningstechnisch wordt dat bijvoorbeeld eind augustus, dan is er oplossing geboden. ze schuiven nu het probleem steeds af op Growatt, waar ik de installatie bij hen heb aangeschaft.

Als je kijkt naar nieuwe zonnepanelen, dan kunnen bijna alle installateurs ze allemaal binnen 6 weken een hele installatie leveren. De installateurs welke bij mij zijn geweest gaven ook aan dat ze bergen voorraad op de zaak hebben. Dan lijkt mij een oplossing al dan niet tijdelijk geen 7 a 8 weken zonder uitzicht op daadwerkelijke oplossing van een defect niet reëel. Ze kunnen ook een tijdelijke oplossing bieden, door deze voor een tijdelijke unit te vervangen als ze een installatie in de buurt hebben. maar goed, misschien zit ik geheel mis met mijn tijdsbesef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

dezejongeman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

omdat het met de eerste melding al duidelijk was dat de installatie stuk is. ik vindt de periode die nu loopt op 7 weken al best lang waar er nog geen oplossing in zicht is. als men zou zeggen wij gaan deze vervangen, planningstechnisch wordt dat bijvoorbeeld eind augustus, dan is er oplossing geboden. ze schuiven nu het probleem steeds af op Growatt, waar ik de installatie bij hen heb aangeschaft.

Als je kijkt naar nieuwe zonnepanelen, dan kunnen bijna alle installateurs ze allemaal binnen 6 weken een hele installatie leveren. De installateurs welke bij mij zijn geweest gaven ook aan dat ze bergen voorraad op de zaak hebben. Dan lijkt mij een oplossing al dan niet tijdelijk geen 7 a 8 weken zonder uitzicht op daadwerkelijke oplossing van een defect niet reëel. Ze kunnen ook een tijdelijke oplossing bieden, door deze voor een tijdelijke unit te vervangen als ze een installatie in de buurt hebben. maar goed, misschien zit ik geheel mis met mijn tijdsbesef.
Je bent wat mij betreft wel een beetje ongeduldig. De branche heeft het momenteel niet makkelijk, o.a. door personeelsgebrek. De vakantieperiode maakt het niet makkelijker. Ja, de installateur moet service verlenen. Maar als hij daarvoor afhankelijk is van de fabrikant, dan is dat geen 'afschuiven'. Waarom zou de installateur uit eigen zak jou gaan compenseren, als hij zelf niet verantwoordelijk is voor het probleem? En alleen omdat de klant het geduld niet kan opbrengen de betrokken partijen hun werk te laten doen? Dit zou een fantastische service zijn, maar wat mij betreft niet iets wat je standaard moet verwachten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29
@Fanta Wat een onzin. De leverancier verkoopt een product en dient daar garantie op te geven en dat moet in een redelijk tijdsbestek plaatsvinden. Als er na 7 weken (in het hoogseizoen) nog geen oplossing in zicht is dan mag je twijfels hebben of dit nog wel redelijk is. Zulke problemen kan de installateur niet afschuiven op zijn leverancier, dan had hij daarmee betere afspraken moeten maken.

Opmerkingen zoals : De branche heeft het niet makkelijk en er is een personeelsgebrek zijn niet relevant. Deze problemen mogen nooit afgewenteld worden op een klant zoals@dezejongeman, dat is het bedrijfsrisico van de ondernemer en deze risico's zal hij moeten managen.

Even zwart wit gesteld: Als Growatt als bedrijf morgen omvalt dan ontslaat dat de installateur niet van zijn garantieverplichtingen. Daarmee mag de installateur zich dus nooit 100% afhankelijk maken van zijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

lithoijen schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:21:
@Fanta Wat een onzin. De leverancier verkoopt een product en dient daar garantie op te geven en dat moet in een redelijk tijdsbestek plaatsvinden. Als er na 7 weken (in het hoogseizoen) nog geen oplossing in zicht is dan mag je twijfels hebben of dit nog wel redelijk is. Zulke problemen kan de installateur niet afschuiven op zijn leverancier, dan had hij daarmee betere afspraken moeten maken.

Opmerkingen zoals : De branche heeft het niet makkelijk en er is een personeelsgebrek zijn niet relevant. Deze problemen mogen nooit afgewenteld worden op een klant zoals@dezejongeman, dat is het bedrijfsrisico van de ondernemer en deze risico's zal hij moeten managen.

Even zwart wit gesteld: Als Growatt als bedrijf morgen omvalt dan ontslaat dat de installateur niet van zijn garantieverplichtingen. Daarmee mag de installateur zich dus nooit 100% afhankelijk maken van zijn leverancier.
Als jij dat 'onzin' noemt, ben jij het type klant wat ik niet in mijn bestand zou willen hebben. Wat is er gebeurd met een beetje wederzijds respect en vertrouwen? Kom op man, wees even realistisch. Ja, je mag best twijfels hebben of 7 weken nog redelijk is. En dan stel je hier die vraag, en wordt er vanuit de branche gereageerd dat er een reden is dat dit soort zaken nu wat langer duurt. Dan heb je toch antwoord op de vraag of iets redelijk is of niet? Wat pas onredelijk is, is een snellere oplossing eisen omdat je je spreekwoordelijke reet afveegt met de (correcte) uitleg die de installateur je geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29
@Fanta Ik vind het van weinig respect spreken als je een klant nu al 7 weken in de kou laat staan zonder dat er een oplossing in zicht is. Zelfs even komen kijken is blijkbaar al te veel moeite, zo bouw je veel credits op ja. Als ze dan ook nog komen met berichten als: Wij mogen niet tot een actie overgaan omdat we afhankelijk zijn van Growatt. dan hebben ze hun rechten en plichten als leverancier echt niet goed begrepen.

Je bent als installateur gewoon verplicht garantie te verlenen binnen een redelijke tijdsbestek. Zaken als vakantie, het is druk, mijn leverancier wil niet dat ik, etc dien je gewoon fatsoenlijk in te regelen. een beetje ondernemer zorgt voor een:
- Vakantieplanning
- Prioriteert zaken zodat er garantie verleent kan worden
- Maakt goede afspraken met zijn leverancier
- etc.
Dat hoort allemaal bij het ondernemerschap.

Je kunt niet alle risico's maar doorschuiven naar je klanten, die moet je echt zelf afdekken. Dat kan op heel veel verschillende manieren, even een omvormer uitlenen is bijvoorbeeld een mogelijke oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door lithoijen op 08-08-2023 18:46 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:59

ralpje

Deugpopje

Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Je bent wat mij betreft wel een beetje ongeduldig. De branche heeft het momenteel niet makkelijk, o.a. door personeelsgebrek. De vakantieperiode maakt het niet makkelijker. Ja, de installateur moet service verlenen. Maar als hij daarvoor afhankelijk is van de fabrikant, dan is dat geen 'afschuiven'. Waarom zou de installateur uit eigen zak jou gaan compenseren, als hij zelf niet verantwoordelijk is voor het probleem?
Deze hele alinea is te benatwoorden met één woord: ondernemersrisico.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

ralpje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Deze hele alinea is te benatwoorden met één woord: ondernemersrisico.
Erg kort door de bocht. Zwart/wit gezien misschien correct, maar ik ben van mening dat we best een beetje mogen relativeren op zijn tijd, zeker in een periode waarin veel bedrijven erg veel last hebben van allerlei uitdagingen. Waar hebben we het over, een paar landen verderop worden hele wijken platgebombardeerd, en dan willen wij een installateur het vel over de oren trekken omdat een PV installatie tijdelijk wat minder opbrengt. Sorry, ik kan daar niets mee.

Ik zal het hier verder bij laten.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Fanta Ach man hou toch op. Dit zijn echt allemaal non-argumenten. En een oorlog erbij halen, hoe verzin je het? 8)7
Het is heel simpel. Installateur is langsgeweest en heeft zelf geconstateerd dat het apparaat stuk is. Wat hij vervolgens zogenaamd wel of niet mag van zijn leverancier is totaal niet relevant. Dat zoeken ze onderling maar uit.

Hij verkoopt de apparatuur, hij is verantwoordelijk. Niet de fabrikant, niet zijn leverancier. Dat hoort er nu eenmaal bij als ondernemer. Desnoods plaats hij een nieuwe uit eigen voorraad of besteld hij een nieuwe bij een groothandel. Na 7 weken is de redelijke termijn volgens mij wel verstrekken en hou er ook even rekening mee dat de TS al deze tijd ook schade heeft doordat z'n opbrengst lager is.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

temp00 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:16:
@Fanta
Hij verkoopt de apparatuur, hij is verantwoordelijk. Niet de fabrikant, niet zijn leverancier. Dat hoort er nu eenmaal bij als ondernemer. Desnoods plaats hij een nieuwe uit eigen voorraad of besteld hij een nieuwe bij een groothandel.
Zo werkt het dus niet nee, al denkt elke 'klant' daar anders over. Ik zit al 16 jaar in het wereldje en hak al even met dit bijltje. Maar zoals gezegd, de toon wordt hier erg zwart/wit, dat is mij de discussie verder niet waard.

Succes @ TS.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:47:
[...]
Zo werkt het dus niet nee, al denkt elke 'klant' daar anders over. Ik zit al 16 jaar in het wereldje en hak al even met dit bijltje. Maar zoals gezegd, de toon wordt hier erg zwart/wit, dat is mij de discussie verder niet waard.

Succes @ TS.
Zo zwart/wit is het gewoon als het gaat om een commerciele overeenkomst en levering aan een particulier waarbij de installatie valt onder garantie; dan is het simpelweg wetgeving.

En helaas voor deze leverancier/installateur/verkopende partij; ondanks alle vendor lockins en fabrieksgarantie ten spijt: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant, de overeenkomst is namelijk tussen deze partijen (ongeacht aanvullende garantie vanuit de fabrikant).

Natuurlijk moet er wel sprake zijn van een redelijk termijn voor vervanging of reparatie, normaal gesproken wordt 3 tot 4 weken gezien als een redelijke termijn. In het ergste geval had de installateur een nieuwe inverter kunnen halen en deze kunnen plaatsen, het aangegeven type is sowieso binnen 2 weken leverbaar en ze zijn max 600 euro excl. BTW.

@dezejongeman
Ik ga er even vanuit dat je al hebt gevraagd om een vervanging, gezien de 3 weken zou ik nog wel een officiele brief opsturen conform https://www.juridischloke...-product-binnen-garantie/ en als ze na 2 weken nog steeds geen actie meer hebben ondernomen dan ze in gebreke te stellen volgens https://www.juridischloke...ing-ondeugdelijk-product/

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

nwagenaar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Natuurlijk moet er wel sprake zijn van een redelijk termijn voor vervanging of reparatie, normaal gesproken wordt 3 tot 4 weken gezien als een redelijke termijn.
Als de installateur 2 weken geleden ter plaatse is geweest om de klacht te beoordelen, dan zitten we dus pas op de helft van die 3-4 weken. Vervolgens moet de installateur de klacht administratief verwerken en doorsturen naar Growatt, waarna Growatt de klacht op zijn beurt administratief moet gaan verwerken en oplossen (weer via de installateur). Dit kost gewoon tijd, en dan helpt een personeelstekort en de vakantieperiode echt niet mee.
"Ja maar ondernemersrisico, ja maar mismanagement, ja maar, ja maar"
Dit zijn dingen die je kan roepen vanaf je ivoren toren. De praktijk werkt (helaas) anders.

P.S. Nee ik werk niet bij Growatt en ik doe er ook geen zaken mee. Maar ik kom vergelijkbare cases met grote regelmaat tegen op mijn eigen werk, en ik vind het soms vermoeiend hoe eindgebruikers niet lijken te snappen hoeveel mensenwerk er nog aan te pas komt en hoe weinig mensen er momenteel zijn om dit werk uit te voeren.

Ik heb zelf een jaar met een burn-out thuis gezeten omdat ik koste wat kost elke klant direct wilde helpen, ik vond namelijk ook dat de klant nooit de dupe mag zijn van een personeelstekort. Maar dit personeelstekort is inmiddels zo'n bekend fenomeen in diverse branches, dat ik het nu wel een valide argument vind.

Uitleg @ NOS:
2022 was het jaar van het personeelstekort en ook in 2023 blijft het krap

Uitleg @ Rijksoverheid
Tekort aan personeel vraagt blijvende inzet

Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezejongeman
nwagenaar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:59:

@dezejongeman
Ik ga er even vanuit dat je al hebt gevraagd om een vervanging, gezien de 3 weken zou ik nog wel een officiele brief opsturen conform https://www.juridischloke...-product-binnen-garantie/ en als ze na 2 weken nog steeds geen actie meer hebben ondernomen dan ze in gebreke te stellen volgens https://www.juridischloke...ing-ondeugdelijk-product/
Ik heb deze installateur meermaals gevraagd om een oplossing waaronder vervanging of een gewoon een werkende in bruikleen of een compensatie zij het financieel of in een ander product. Als de communicatie open en transparant is, ben ik best bereid langer te wachten. Het issue hier is de slechte onduidelijke communicatie. de ene keer pretenderen ze onvoldoende kennis te hebben van de foutmeldingen, anderzijds zijn zij de enige die aan de installatie mogen komen om installatiegarantie te blijven behouden.

Zij weten niet wanneer Growatt reageert en ze weten niet waarmee Growatt komt. Zij volgen Grotwatt; Als Growatt niet tot vervanging of reparatie wil overgaan, dan wil de installateur dat ook niet als ik de opstelling zo volg. Zij schuiven het af op Growatt, maar ik heb inderdaad met hun zaken gedaan. Zij hebben immers een fors bedrag ontvangen voor de aankoop. Ik begrijp wat ze willen, dat Growatt vervangt om zo zeker te zijn dat hun kosten minimaal zijn, maar wees daar dan transparant over en stel een uiterlijke termijn wanneer mijn probleem is opgelost, dan komen we ergens. Het is nu een beetje van we zien wel.
Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:50:
[...]
Als de installateur 2 weken geleden ter plaatse is geweest om de klacht te beoordelen, dan zitten we dus pas op de helft van die 3-4 weken. Vervolgens moet de installateur de klacht administratief verwerken en doorsturen naar Growatt, waarna Growatt de klacht op zijn beurt administratief moet gaan verwerken en oplossen (weer via de installateur). Dit kost gewoon tijd, en dan helpt een personeelstekort en de vakantieperiode echt niet mee.
ze wouden eerder niet op locatie komen ook niet na aandringen. het moest eerst langs growatt, waarna die een software update gedaan heeft en gesteld dat het mogelijk opgelost zou zijn. daarmee hadden ze mijn case gesloten.

ik moest opnieuw in contact dat het probleem nog speelt en moest veel moeite doen om dit aan te tonen. toen konden er monteurs op locatie komen om de installatie te bekijken. dat ging snel, maar na constateren dat deze stuk is, blijft het gewoon weer lang stil. Ik moet veel moeite doen andtwoordt te krijgen.
[...]

P.S. Nee ik werk niet bij Growatt en ik doe er ook geen zaken mee. Maar ik kom vergelijkbare cases met grote regelmaat tegen op mijn eigen werk, en ik vind het soms vermoeiend hoe eindgebruikers niet lijken te snappen hoeveel mensenwerk er nog aan te pas komt en hoe weinig mensen er momenteel zijn om dit werk uit te voeren.

Ik heb zelf een jaar met een burn-out thuis gezeten omdat ik koste wat kost elke klant direct wilde helpen, ik vond namelijk ook dat de klant nooit de dupe mag zijn van een personeelstekort. Maar dit personeelstekort is inmiddels zo'n bekend fenomeen in diverse branches, dat ik het nu wel een valide argument vind.

Uitleg @ NOS:
2022 was het jaar van het personeelstekort en ook in 2023 blijft het krap

Uitleg @ Rijksoverheid
Tekort aan personeel vraagt blijvende inzet

Etc.
Ik heb geen moeite met het wachten, het probleem is vooral dat ik niet weet wanneer er een werkende oplossing geboden wordt. Daar zit mijn probleem. ik weet ook niet goed wat reeel is, maar als men zegt, we zitten met personeelsproblemen maar over 3 weken komen we met een nieuwe, dan weet ik dat ik serieus genomen wordt en dat er zeker een oplossing komt. Dat lijkt nu niet te gebeuren. daarnaast zie je online veel reclames dat er soms zelfs in 3 weken hele pv installaties gelegd kunnen worden. dan is service op mijn installatie volgens mij prima te doen in 2 a 3 weken, als je logisch bekijkt.

[ Voor 47% gewijzigd door dezejongeman op 08-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:51
[...]

Als de installateur 2 weken geleden ter plaatse is geweest om de klacht te beoordelen, dan zitten we dus pas op de helft van die 3-4 weken. Vervolgens moet de installateur de klacht administratief verwerken en doorsturen naar Growatt, waarna Growatt de klacht op zijn beurt administratief moet gaan verwerken en oplossen (weer via de installateur). Dit kost gewoon tijd,
Klopt dit kost onnodig veel tijd. De installateur heeft vastgesteld dat het apparaat defect is. Hij hoeft niks met Growatt te overleggen, er is namelijk duidelijk sprake van een defect product. De installateur kan deze repareren of vervangen. Waarbij hij de overlast dient te beperken. Dus als reparatie een maand duurt dan hangt hij een tijdelijk leentoestel op. De overeenkomsten die de installateur met de leverancier heeft zijn niet relevant, als de bedrijfsvoering van de installateur daardoor in gevaar komt dan heeft hij geen goede overeenkomsten gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Dit zijn dingen die je kan roepen vanaf je ivoren toren. De praktijk werkt (helaas) anders.

[...]
Dan moet deze leverancier vanuit zijn ivoren toren maar beter uitleggen waarom het zo lang duurt, wat de verwachting is en wat ze wel kunnen doen. Dat kweekt begrip, niet een onzinnig afschuifantwoord.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

PcDealer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Dan moet deze leverancier vanuit zijn ivoren toren maar beter uitleggen waarom het zo lang duurt, wat de verwachting is en wat ze wel kunnen doen. Dat kweekt begrip, niet een onzinnig afschuifantwoord.
Eens met het gedeelte over transparante communicatie. Niet eens met de term 'onzinnig afschuifantwoord', al kan ik begrijpen dat het zo overkomt bij niet transparante communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Klopt dit kost onnodig veel tijd. De installateur heeft vastgesteld dat het apparaat defect is. Hij hoeft niks met Growatt te overleggen, er is namelijk duidelijk sprake van een defect product. De installateur kan deze repareren of vervangen. Waarbij hij de overlast dient te beperken. Dus als reparatie een maand duurt dan hangt hij een tijdelijk leentoestel op. De overeenkomsten die de installateur met de leverancier heeft zijn niet relevant, als de bedrijfsvoering van de installateur daardoor in gevaar komt dan heeft hij geen goede overeenkomsten gesloten.
En als Growatt vervolgens kan aantonen dat de omvormer defect is door ondeugdelijk gebruik? (Gewoon een voorbeeld, ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar dat moet wel uitgesloten worden). Moet de installateur dan maar uit eigen zak een nieuwe omvormer gaan voorschieten, wetende dat de eindgebruiker dat niet uit liefdadigheid gaat terug betalen? Natuurlijk wil de installateur dit ook eerst zwart op wit van Growatt, het zou wat zijn als een installateur elke defecte omvormer eerst moet gaan voorschieten in de hoop het ooit terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Eens met het gedeelte over transparante communicatie. Niet eens met de term 'onzinnig afschuifantwoord', al kan ik begrijpen dat het zo overkomt bij niet transparante communicatie.
Dit is een onzinnig afschuifantwoord:
nu heb ik mij 2,5 week geleden gemeld bij de installateur voor garantie. echter willen zij niet overgaan tot actie voordat zij een reactie hebben van Growatt
en daarmee zich niet aan de wet houdt:
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel17
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel18

Bonus:
https://wetten.overheid.n...eel1_Afdeling2_Artikel18a

De consument heeft wat rechten zoals vermeld in:
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling3_Artikel21
en dan met name
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Koper kan ook nog een andere partij laten repareren en de kosten verhalen op deze verkoper. Deze verkoper heeft immers al een kans gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 08-08-2023 16:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

En als Growatt vervolgens kan aantonen dat de omvormer defect is door ondeugdelijk gebruik? Moet de installateur dan maar uit eigen zak een nieuwe omvormer gaan voorschieten, wetende dat de eindgebruiker dat niet uit liefdadigheid gaat terug betalen?
Ja, als de omvormer door ondeugdelijk gebruik kapot is, dan hoop ik dat de installateur snel stopt met zijn werk. Wie wat wat voor fouten hij dan nog meer in de installatie heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

PcDealer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Dit is een onzinnig afschuifantwoord:

[...]

en daarmee zich niet aan de wet houdt:
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel17
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel18

Bonus:
https://wetten.overheid.n...eel1_Afdeling2_Artikel18a

De consument heeft wat rechten zoals vermeld in:
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling3_Artikel21
en dan met name
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Koper kan ook nog een andere partij laten repareren en de kosten verhalen op deze verkoper. Deze verkoper heeft immers al een kans gehad.
Wat een onzin om zo met regeltjes te smijten. In de praktijk kan ik genoeg redenen bedenken waarom het dikgedrukte hier niet eens van toepassing is.

Ernstige overlast? Leg uit? Kan er niet verwarmd worden? kan de douche niet gebruikt worden? Kunnen de deuren niet op slot? Erg subjectief dit, ik schaar een half werkende PV installatie niet onder 'ernstige overlast'. Hooguit zeer vervelend.

Redelijke termijn? Is het dan ook redelijk om hierbij rekening te houden met vakantieperiode en landelijke arbeidskrapte? Ik denk het wel, maar dat heb ik al duidelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

I_IBlackI_I schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Ja, als de omvormer door ondeugdelijk gebruik kapot is, dan hoop ik dat de installateur snel stopt met zijn werk. Wie wat wat voor fouten hij dan nog meer in de installatie heeft gemaakt.
Het is nog niet gezegd dat ondeugdelijk gebruik per se door de installateur wordt veroorzaakt.. Wie weet heeft een handige eindgebruiker er zelf aan zitten rommelen (wederom, fictief voorbeeld ter illustratie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Het is nog niet gezegd dat ondeugdelijk gebruik per se door de installateur wordt veroorzaakt.. Wie weet heeft een handige eindgebruiker er zelf aan zitten rommelen (wederom, fictief voorbeeld ter illustratie).
Dus zal de installateur onomstotelijk moeten aantonen dat het product defect is door onjuist gebruik, niet voortkomend uit zijn werkzaamheden. Als dat zo is dan pas kan deze de schade op de klant verhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06 22:42

Freakie1NL

Grote Baas

Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Wat een onzin om zo met regeltjes te smijten. In de praktijk kan ik genoeg redenen bedenken waarom het dikgedrukte hier niet eens van toepassing is.

Ernstige overlast? Leg uit? Kan er niet verwarmd worden? kan de douche niet gebruikt worden? Kunnen de deuren niet op slot? Erg subjectief dit, ik schaar een half werkende PV installatie niet onder 'ernstige overlast'. Hooguit zeer vervelend.

Redelijke termijn? Is het dan ook redelijk om hierbij rekening te houden met vakantieperiode en landelijke arbeidskrapte? Ik denk het wel, maar dat heb ik al duidelijk gemaakt.
Adem in, adem uit. Tel tot 10. En lees nog eens.

Onzin om met regeltjes te smijten? Het is simpelweg de wet, kan je onzin vinden maar je zal je er in Nederland als nog aan moeten houden. Wil je dat niet, dan niet in Nederland ondernemen.

Daarnaast is het overduidelijk dat je wetteksten niet goed leest. De ernstige overlast slaat op geen enkele wijze over wat er kapot is, maar op de wijze waarop dit herstel gaat worden.
.. binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper , zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Lid 1:
Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
Of te wel niet even de omvormer repareren door een hele muur af te breken of iets dergelijks.

Overigens ben ik wel heel erg benieuwd met een reden (vanuit de praktijk) waarom de Nederlandse wet in ene niet van toepassing zou zijn. Deze zou ik wel willen weten, benieuwd of ik die kan gebruiken bij belastingwetgeving.

Redelijk termijn kan ik je in volgen, maar dan moet de leverancier dat communiceren en niet met onzin gaan smijten over dat hij wettelijk de boel niet mag vervangen. Dat slaat natuurlijk nergens op.

[ Voor 6% gewijzigd door Freakie1NL op 08-08-2023 16:54 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
@Fanta personeels gebrek is geen excuus zolang je meer klanten blijft aannemen zonder tijd te maken voor je wettelijke plichten.

Diagnose van een systeem kan gewoon aan einde van een dag installeren.
Een rma casus inschieten bij leverancier is niet maar dan een bericht inschieten bij de fabrikant. (Bron: ik ben niet praktiserend wel gecertificeerd solaredge). Dat kost geen uren… echt niet.

Is de fabrikant niet voldoende snel? Gebruik andere componenten… keuze genoeg.

Ik had het al eerder gesteld: wil je niet het volledige werk als installateur tot je nemen, dan ga je maar schoffelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 00:42
Installateur kan het oplossen met de fabrikant. Omvormer RMA sturen richting fabrikant en oplossing aan je klant bieden. Geldt voor installateur naar TS als Growatt richting installateur.
Zonder je achter wetten en regeltjes te scharen. Constatering is gedaan. Metingen van waardes kan je uit laten lezen en dien je te vergezellen met de RMA richting Growatt als installateur.

Dit is gewoon slechte reclame en zou ik binnen onze organisatie niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Bedankt voor uw geduld aangaande onze verdere berichtgeving over de storing met uw zonnepanelen. Inmiddels hebben wij bericht ontvangen vanuit Growatt dat uw omvormer vervangen moet worden en dat deze wordt opgestuurd. Uiteraard valt dit geheel onder de garantie.

Onze servicemonteur zal de omvormer zo snel mogelijk komen vervangen. U wordt door onze afdeling planning benaderd om een afspraak hiervoor te maken. Zodra de omvormer is vervangen, zullen wij nog controleren of alles weer naar behoren werkt.
zojuist ontvangen. zoals ik vermoede willen ze een volledige RMA procedure via de fabrikant doen zonder in te teren op eigen voorraad. ik zal nu dus moeten wachten tot Growatt een nieuwe/vervangende heeft afgeleverd bij de instalateur.

Ik ben blij dat er nu een oplossing aanstaande is, al verdiend dit niet de schoonheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
Helemaal ziek hoe dit gaat. Ik ga ook ondernemer worden en ondernemersrisico gewoon verleggen naar de consument. Zelfs installatie garantie stelt niet veel meer voor, 2/3maanden wachten op een omvormer die de ondernemer bijna niks moet kosten maar inmiddels is consument al 2/3 maanden aan opbrengst misgelopen. En dan is er iemand in deze topic waarschijnlijk een ondernemer die dit aan het verdedigden is. Kan het nog gekker???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Garantieclaims e.d. horen in SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:50
Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Dat er bouwvakantie is of een normale vakantie en dat ze op halve kracht werken is niet de schuld van de consument daar heb je als consument ook geen boodschap aan. En je kan je ook vragen hoe hoog is de nood dat hij niet vervangen kan worden als TS in 6 weken tijd... En elke keer een ander smoesje waarom het nu niet direct opgepakt kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:09

timovd

Voorsprong door techniek

Zijn string 1 en 2 al omgewisseld? Dan weet je of het aan de string of aan de ingang op de omvormer ligt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:50
timovd schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:31:
Zijn string 1 en 2 al omgewisseld? Dan weet je of het aan de string of aan de ingang op de omvormer ligt.
Die is omgewisseld door de installateur en daarmee bevestigt dat de omvormer stuk is.
Pagina: 1