[EV] langzame laadpaal gezocht (zonnepanelen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 11:01
Hallo,

Met de afschaffing van de terugdraaiende teller in België in het vooruitzicht (saldering) ben ik op zoek naar een laadpaal die zo goed mogelijk gelijktijdig gebruik kan maken van de stroomproductie van onze zonnepanelen.

Ik heb nu een installatie met een inverter van 3kW piek (1-fase), zonder thuisbatterij.
Ik werk wel vaak van thuis uit.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze zonnepanelen zou ik dus een laadpaal moeten hebben die de effectieve opbrengst van de zonnepanelen (op goede dagen 25-27kWh) zo goed mogelijk kan volgen door op te starten aan ene vrij lage laadstroom en dat op te schakelen tot 3kWh wanneer de zonneproductie het hoogst is.

Mijn broer heeft recent een Wallbox copper SB laten installeren en deze activeert de ECO-SMART charping pas als er op elk van de 3 fasen minstens 6A beschikbaar is. Dit komt neer op minimum 4140W, wat ik dus nooit kan halen met mijn huidige zonnepanelen.

Komt het erop neer dat je in dit geval enkel enkelfasige laadpalen (max 7.4kW) kan gebruiken of zijn er ook 3-fase laadpalen die toch kunnen laden aan b.v. 3x2A (1.4kW)?

Veel 1-fase laadpalen hebben ook een minimum laadvermogen van 2.3kW = 10A, wat ook niet optimaal is.

Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door vivace op 24-07-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWST
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09-2024
Je zou voor een zappi kunnen gaan. Die kan al vanaf 1.4kW laden. Als je hem instelt op eco+ mode dan laadt hij je auto alleen maar via je overschot op. Als je toch sneller wil laden kan je dit direct via de app instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SmartEVSE kan dit dmv een 2e relais die wisselt tussen 1- en 3-fase.

Peblar zou dit ook moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Granny charger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 22:06

tijmeng

Panasonic 7J

6Amp is het minimum wat een laadpaal kan doen. Lager accepteerde de auto niet. Wat je eigenlijk wil is dat de laadpaal fases gaat bij schakelen. Dus 1 fase beginnen. En eindigen met 3*6 of hoger.

Dat kan helaas niet. In NL kijken we naar t totaal van de fases. Weet niet hoe dat in België is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 11:01
tijmeng schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:37:
6Amp is het minimum wat een laadpaal kan doen. Lager accepteerde de auto niet. Wat je eigenlijk wil is dat de laadpaal fases gaat bij schakelen. Dus 1 fase beginnen. En eindigen met 3*6 of hoger.

Dat kan helaas niet. In NL kijken we naar t totaal van de fases. Weet niet hoe dat in België is
Voor saldering (of de afschaffing ervan) en de afrekening van de energiekosten geldt ook in België ook de som van de fases.
Je kan dus op 1 fase afnemen en op 1 faser terwijl er op een andere fase teruglevering is en toch op nul kosten uitkomen.

Mijn probleem is eerder met het automatisch activeren van de laadpaal bij stroomoverschot.
De laadpaal die mijn broer heeft gebruikt een eigen stroomsensor die pas actief wordt wanneer voldoende er stroomoverschot is op elke individuele fase.

Het lijkt erop dat ik dus zeker voor een enkelfasige laadpaal moet gaan dan om langzaam genoeg te kunnen laden.
Nu gebruik ik een granny charger, maar die schakelt dus niet automatisch in bij stroomoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een 22kW 3 fase Zappi. Je kan instellen of hij in eco-mode in 3 of 1 fase laad. Bij mij staat hij op 1-fase ECO en laad hij dus 1.4 - 7.2kW op zon.

In Fast mode draait hij op 3-fase gewoon 11kW (tot 22kW als je auto dat aan kan en er voldoende zon schijnt naast de 17kW uit het net).

Let wel op dat je bij deze laadpaal dus dik genoeg bedraad om de 32A via 1 fase op te vangen. In mijn geval koos ik voor 3x6mm2 over een afstand van 12 meter. 4mm2 is volgens mij dan ook net genoeg, maar ik reken graag ruim.

[ Voor 28% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2023 21:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1