Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30
Mijn meterkast is al aardig vol. Zo vol zelfs dat het (bijna) onmogelijk is om nog fatsoenlijk 3x CT-meetspoelen in te bouwen. Voor mijn warmtepomp zitten er namelijk al 3x meetspoelen in en nu wil ik voor de laadpaal daar nog eens 3x op exact dezelfde plek bij hebben.

Nu dus mijn vraag: Kan ik één meetspoel op twee sensoren aansluiten door de twee draadjes te splitsen? Dat zou enorm schelen in ruimte. Iemand ervaring of kennis of dit wel of niet zou kunnen? Alvast dank!

Beste antwoord (via Adze op 24-07-2023 15:53)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
Adze schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:26:
Mijn meterkast is al aardig vol. Zo vol zelfs dat het (bijna) onmogelijk is om nog fatsoenlijk 3x CT-meetspoelen in te bouwen.

Nu dus mijn vraag: Kan ik één meetspoel op twee sensoren aansluiten door de twee draadjes te splitsen?
Als de uitgangstroom van de twee meetspoelen gelijk is (1A?) dan gaat dat misschien wel werken. Maar dan moet je de CT meetspoel wel in serie met de ingang op de warmtepomp en lader aansluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonder exact te weten hoe de sensor in het product gebruikt wordt, nee. Zeker omdat een CT dus een stroompje geeft en niet een spanning.

Waarom wil je een tweede device om hetzelfde te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
CT klemmen voor een laadpaal zet je meestal direct op de netvoeding, ivm loadbalancing.

CT voor een warmtepomp, misschien om verbruik te meten? Want loadbalancing op een warmtepomp is niet erg gebruikelijk...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30
Zowel laadpaal als warmtepomp kunnen dynamisch het vermogen naar beneden regelen wanneer andere verbruikers veel gebruiken. Dit zodat onze aansluiting van 3x 25A niet hoeft verzwaard te worden. Voor de warmtepomp werkt dit nu al prima. Deze regelt zichzelf terug indien we veel verbruik hebben van bijvoorbeeld waterkokers, ovens, wasmachine/droger etc.

Voor de laadpaal wil ik hetzelfde gaan doen. Deze is nu aangesloten via slimme meter, maar dit is een ouder type (DSMR 4.2) en de laadpaal reageert daarom ook te traag. Bij de laadpaal heb ik ook CT-meetspoelen gekregen, zodat dit sneller kan reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Umbrah

The Incredible MapMan

hesselbeertje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:43:
CT klemmen voor een laadpaal zet je meestal direct op de netvoeding, ivm loadbalancing.

CT voor een warmtepomp, misschien om verbruik te meten? Want loadbalancing op een warmtepomp is niet erg gebruikelijk...
Mwoah, kan me voorstellen dat de legionella run/reserve-verwarming iets is waarvoor je an-sich wilt weten wat de belasting is van de "overige" apparaten.

Het nut van CT-klemmen in apparaten is doorgaans dat deze apparaten bewust zijn van de totaalbelasting van het overige systeem. In veel gevallen zetten ze zichzelf dus neer als een soort van "lage prioriteit"-groep. Stel, je stelt in dat je aansluiting 3x25A is, en je paal wil 16 nemen, zodra er in de buurt van die 9 gemeten wordt, zal je apparaat afschalen, of uitschakelen afhankelijk van het apparaat zelf.

Slimme installatieautomaten doen net zoiets, eigenlijk.

Je wilt ze eigenlijk zo dicht mogelijk bij de 'basis' hebben, dus vóór alle automaten, zodat de aansluiting gemeten kan worden. Ik zou echter niet dezelfde gebruiken als die voor de WP, je kunt ze niet Y-splitsen. Er zijn ook meerdere soorten, en een hall-effect klem geeft andere ruwe data dan een rogowski-spoel.

Zet ze wel met wat afstand van elkaar (paar centimeter is voldoende).

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 24-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Tsja dan zul je ze inderdaad achter elkaar moeten zetten.

Maar een 3-fasen warmtepomp, hoe zwaar mag die wel niet zijn dat je die moet load balancen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:56
Ook leuk: stel dat je het wel voor elkaar krijgt, dan heb je daarna dus verschillende regelsystemen die onafhankelijk van elkaar proberen de boel te balancen.

Dat klinkt niet noodzakelijkerwijs als een recept voor succes, zal ik maar zeggen.

(Hoe het dan wel moet weet ik overigens ook niet)

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 24-07-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je de meter niet omwisselen voor een DSMR 5 (of 4.2) variant?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10
Adze schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:26:
Mijn meterkast is al aardig vol. Zo vol zelfs dat het (bijna) onmogelijk is om nog fatsoenlijk 3x CT-meetspoelen in te bouwen.

Nu dus mijn vraag: Kan ik één meetspoel op twee sensoren aansluiten door de twee draadjes te splitsen?
Als de uitgangstroom van de twee meetspoelen gelijk is (1A?) dan gaat dat misschien wel werken. Maar dan moet je de CT meetspoel wel in serie met de ingang op de warmtepomp en lader aansluiten.
Pagina: 1