Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 17:14
Hoi! Sinds kort ben ik in het bezit van de Sony ZV-E10. Fijne camera maar ben hem nog een beetje aan het ontdekken. Grootste "probleem" waar ik nu tegenaan loop is de hoge ISO die de camera kiest. In mijn geval fotografeer ik nu het meest via M. Dus zelf het diafragma en sluiter bepalen en dan de ISO op automatisch met een max van 640. Ik gebruik de zebra optie voor de hooglichten. Nu op standje 90.

Nu mijn probleem. Als ik de camera goed heb belicht (geen tot weinig zebra strepen) dan zijn de hooglichten beschermt maar is de rest wat donker. De camera gaat dan compenseren door de hoogste ISO te kiezen. Daarom kies ik nu voor max ISO 640. Maar dat wil ik niet, want met Lightroom trek ik de donkere delen wel weer recht.
Als ik kies voor een minder snelle sluitertijd en/of hogere diafragma, dan gaat de ISO netjes naar beneden, maar is de foto voor mijn gevoel overbelicht.

Ik kan de ISO handmatig kiezen maar dat is veel werk en moet ik 3 instellingen handmatig aanpassen voor elke foto. Liefst schiet ik met A (aperture) modus, maar ook daar kiest ie dan voor een erg hoge ISO. En icm met een hoge sluitertijd. Dat snap ik niet... Waarom kiest ie niet voor een lagere sluitertijd en lagere ISO? Wat kan ik doen en/of doe ik nu fout?

[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 24-07-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ken de camera niet, maar een paar dingen die ik kan bedenken;
- heb je een minimale sluitertijd ingesteld?
- staat er een of andere sport/vogel stand aan?
- kun je wellicht een exposure correctie instellen die waardoor foto's standaard wat donkerder worden?
- kom je misschien van een FF camera en verwacht je teveel van deze sensor?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-09 12:57
Ook aan sluitertijd zit een limit, je gaat (afhankelijk van je brandpuntsafstand je eigen beweging als onscherpte introduceren.

Maar alles hangt er vanaf wat je fotografeert, hoe vaak moet je alle 3 deze instellingen instellen? Meestal volstaat namelijk het wijzigingen van 1 van de drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
DirtyBird schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:32:
Ik ken de camera niet, maar een paar dingen die ik kan bedenken;
- heb je een minimale sluitertijd ingesteld?
- staat er een of andere sport/vogel stand aan?
- kun je wellicht een exposure correctie instellen die waardoor foto's standaard wat donkerder worden?
- kom je misschien van een FF camera en verwacht je teveel van deze sensor?
- Mijn camera heeft helaas geen minimale sluitertijd optie.
- Geen speciale stand behalve face/eye detectie
- Kan de exposure instellen, weet niet of ik een standaard exposure kan inregelen. - edit: ik zie dat ik die optie wel heb dus daar ga ik eens mee testen!
- Heb altijd APS-C gehad dus geen ervaring met FF

Mijn probleem is vooral dat mijn camera er de voorkeur aan geeft mijn ISO te verhogen dan bv mijn sluitertijd te verlagen.

[ Voor 12% gewijzigd door bsmpower op 24-07-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
FlyingCrow schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:36:
Ook aan sluitertijd zit een limit, je gaat (afhankelijk van je brandpuntsafstand je eigen beweging als onscherpte introduceren.

Maar alles hangt er vanaf wat je fotografeert, hoe vaak moet je alle 3 deze instellingen instellen? Meestal volstaat namelijk het wijzigingen van 1 van de drie.
Ja het liefst schiet ik in A mode, maar dan moet ik wel een ISO max instellen omdat ie anders bijna standaard de hoogste pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Heeft de camera een instelling om het gedrag van auto ISO aan te passen? Bij mijn canon geldt, dat de ISO omhooggaat zodra de sluitertijd onder de 1/f valt. Dus als de lens tot 80mm is ingezoomd, gaat de ISO omhoog als de sluitertijd lager zou worden dan 1/80e. Op mijn camera is dat gedrag aanpasbaar, zodat de ISO pas omhooggaat bij een lagere of juist hogere sluitertijd. Wellicht heeft jouw Sony ook zo’n instelling.

Los van de werking van auto ISO, kun je je probleem denk ik makkelijker oplossen door je belichting standaard lager in te stellen, of door je ISO vast te zetten en, afhankelijk van je onderwerp, tv of av mode te kiezen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
voz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:55:
Heeft de camera een instelling om het gedrag van auto ISO aan te passen? Bij mijn canon geldt, dat de ISO omhooggaat zodra de sluitertijd onder de 1/f valt. Dus als de lens tot 80mm is ingezoomd, gaat de ISO omhoog als de sluitertijd lager zou worden dan 1/80e. Op mijn camera is dat gedrag aanpasbaar, zodat de ISO pas omhooggaat bij een lagere of juist jogere sluitertijd. Wellicht heeft jouw Sony ook zo’n instelling.

Los van de werking van auto ISO, kun je je probleem denk ik makkelijker oplossen door je belichting standaard lager in te stellen, of door je ISO vast te zetten en, afhankelijk van je onderwerp, tv of av mode te kiezen.
Heb hem even in A modus gezet en de exposure compensatie op -1. Dan pakt ie al meer de instellingen die ik verwacht. Kan ook nog wat testen met de zebra instelling, tot welk getal ik kan gaan waarbij ik de hooglichten nog kan herstellen. Misschien focus ik me nu teveel op de hooglichten tov de schaduw. Qua belichting modus kies ik nu voor "volledig scherm", waarbij die dus het gemiddelde van het hele scherm pakt voor de belichting. Daar kan ik ook nog eens naar kijken.

Bedankt voor alle snelle reacties!
Pagina: 1