MacBook Pro 2019 + Dell U2720Q monitor veroorzaakt ghosting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:14

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Mijn vraag
MacBook Pro 2019 + Dell U2720Q monitor veroorzaakt ghosting o.id. Het veroorzaakt een wazig beeld wanneer je text scrolled. Dit kreek ik lastig vastgelegd dus heb het even laten liggen.

Maar nu ik vanmorgen een Tweakers artikel met grafiekjes las, uitte het zich ook. Zie hieronder voor een screen capture:

De gele balken worden rood! Om vervolgens weer geel te worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Apple MacBook Pro 2019, i9, AMD Radeon Pro 5500M 4 GB
- Dell U2720Q
- MacOS 13.4.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
OSX geüpgraded, nieuwe firmware in monitor flashes, spelen met de monotor settings mbv OSD.

Maar niks helpt...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Beste antwoord (via NDF82 op 24-08-2023 10:42)

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 14:54
Hoi @NDF82,

Ik zie niets op de opname, maar dat is niet zo gek. Dit klinkt als een hardwar-punt. Wanneer ik even de specs opzoek bij Dell dan zie ik dat het een 60hz scherm betreft met een pixel responstijd van 8ms (Grey-to-grey normal) en 5ms (grey-to-grey fast). Dit is dus niet perse een heel snel scherm en het laatste suggereert dat er meerdere modi bestaan. Hier zou je dus ook mee kunnen spelen.

Even wat vragen:
  • Heb je dit probleem ook op je "interne" MBP-scherm?
  • Treed dit ook op wanneer je een ander scherm aansluit?
  • Heb je ook gekeken naar de refreshrate van je scherm? (Zowel in MacOS als via het OSD op je Dell-scherm
  • Hebben andere computers dit probleem ook wanneer je deze aansluit op je scherm?
• Heb je dit probleem ook wanneer je het scherm met een andere aansluiting aansluit (dus een keer met HDMI of DP of USB-c)?
[/list]

Hopelijk komen we samen wat verder :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Whoops, ik besef me nu dat het effect wellicht helemaal niet zichtbaar is in de screen capture. En dat blijkt ook zo te zijn wanneer ik die bekijk op het scherm van de MacBook zelf.

Dus hieronder een filmpje gemaakt met de smartphone:

Let op de gele balkjes van de grafiek: Die worden rood tijdens het scrollen en worden terug geel wanneer het scrollen stopt.

Een screen capture legt het niet vast. Dus zou het een manko in de monitor kunnen zijn? Ik heb er echter twee (exact zelfde type) en beide tonen het...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
Hoi @NDF82,

Ik zie niets op de opname, maar dat is niet zo gek. Dit klinkt als een hardwar-punt. Wanneer ik even de specs opzoek bij Dell dan zie ik dat het een 60hz scherm betreft met een pixel responstijd van 8ms (Grey-to-grey normal) en 5ms (grey-to-grey fast). Dit is dus niet perse een heel snel scherm en het laatste suggereert dat er meerdere modi bestaan. Hier zou je dus ook mee kunnen spelen.

Even wat vragen:
  • Heb je dit probleem ook op je "interne" MBP-scherm?
  • Treed dit ook op wanneer je een ander scherm aansluit?
  • Heb je ook gekeken naar de refreshrate van je scherm? (Zowel in MacOS als via het OSD op je Dell-scherm
  • Hebben andere computers dit probleem ook wanneer je deze aansluit op je scherm?
• Heb je dit probleem ook wanneer je het scherm met een andere aansluiting aansluit (dus een keer met HDMI of DP of USB-c)?
[/list]

Hopelijk komen we samen wat verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Hoi @Elalith ,

Dankjewel voor je antwoord/vragen! Toevallig heb ik op hetzelfde moment als jou een filmpje opgenomen met de smartphone geüpload. Wellicht zegt dat meer.
Heb je dit probleem ook op je "interne" MBP-scherm?
Nee.
Treed dit ook op wanneer je een ander scherm aansluit?
Dat weet ik niet, kan deze week eens ergens een scherm ritselen om te proberen.
Heb je ook gekeken naar de refreshrate van je scherm? (Zowel in MacOS als via het OSD op je Dell-scherm
Lijkt goed te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKtEXTexKR3f_6EJJUsEInp-omg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaQTDziJ2mhecrPQBAuvCoYU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KobUG-ZrPyO7hpAOoNcKjewf4I0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HmKO8ViuYmbxLhg0PhPwvlqT.png?f=fotoalbum_large
Hebben andere computers dit probleem ook wanneer je deze aansluit op je scherm?
Dat ga ik morgen proberen met mijn Windows computer (als die nog start na een jaar niet gebruikt te zijn ghehehe)
Heb je dit probleem ook wanneer je het scherm met een andere aansluiting aansluit (dus een keer met HDMI of DP of USB-c)?
De MacBook heeft alleen USB-C, geen andere poorten zoals HDMI 8)7 Mijn Windows PC heeft wel HDMI (en geen USB-C) en die probeer ik morgen.

Ben benieuwd!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Eindelijk tijd gehad, was wat vertraagd door vakantie :P

Op de Windows computer (van 7+ jaar oud) treed het probleem niet op.
Elalith schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:59:
Dit is dus niet perse een heel snel scherm en het laatste suggereert dat er meerdere modi bestaan. Hier zou je dus ook mee kunnen spelen.
Er zijn twee modi: "normal" en "fast". Het veranderen naar "normaal" lost het probleem van gohsting voor het grootste gedeelte op. Het scrollen van grafieken (zie laatste filmpje) resulteert dan niet meer een gekke "verkleuringen".

Het enige wat nog overblijft is dat het scrollen op het tweede scherm meer "stottert/hakkelt". Dit is echter op te lossen door het eerste scherm los te koppelen. Het lijkt er dus op dat de videokaart moeite heeft met twee schermen tegelijk.
  • AMD Radeon Pro 5500M 4 GB
  • Intel UHD Graphics 630 1536 MB
Zou het kunnen dat de twee schermen door twee verschillende videokaarten aangestuurd worden? En het tweede scherm door de aansturing van de Intel chip (ipv AMD) zich daardoor anders gedraagt?

• Elalith
Hmm... daarvoor ken ik de interne hardware niet voldoende, maar dat zou kunnen. Een andere aanleiding zou kunnen zijn dat je videokaart het net niet trekt. Al zou je dat kunnen checken door de refreshrate/resolutie omlaag te schroeven. Lagere refreshrate/resolutie is lagere bandbreedte.

Daarnaast kan het ook zijn dat het over displaylink gaat (USB-protocol) ipv DP Alt mode. Displaylink is een stuk zwaarder en vereist dat jouw CPU het video signaal moet converteren om vervolgens in je scherm (of dock) opnieuw de vertaling te doen naar een video signaal. Tegelijkertijd weet ik niet hoe eenvoudig een macbook met intel CPU meerdere schermen over welk protocol dan ook aan kan. (Zelf heb ik een MacBook Pro M1 en 1 van de redenen om die te kiezen ipv een air was dat deze wel 2 schermen aan kan.)

Ik zie dat je scherm beiden ondersteund, maar ik weet niet hoe je kunt controleren welk protocol je Macbook gebruikt...

Ik zie ook een troubleshoot pagina van DisplayLink (https://support.displayli...ng-for-devices-powered-by).

Je zou kunnen kijken of je wel de juiste drivers hebt.
Pagina: 1