Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:49
Goedemorgen,

Ik zit een beetje in dubio: mijn contract bij m’n huidige werkgever loopt eind augustus af. Ze willen door (dat hebben ze dat nog niet uitgesproken, maar ik ben tot eind van het jaar gewoon ingeroosterd en heb sinds een maand een auto van de zaak).

Nu wil ik dus eigenlijk gaan onderhandelen over mijn salaris voor het komende jaar. Maar, zoals gezegd heb ik sinds een maand een auto van de zaak, iets wat voor mijn werkgever ook best een uitgave is. Ik rij veel zakelijk (zo’n 40.000km per jaar) en deed dat eerst met mijn eigen auto, totdat ik vond dat het uit de spuigaten ging lopen. Na lang “aandringen” heb ik toch een auto van de zaak gekregen.

Een andere collega (met precies dezelfde functie) heeft geen gesprek gehad over zijn contract en is uiteindelijk stilzwijgend verlengd. Hij heeft daar ook geen probleem van gemaakt. Ik denk op mijn beurt dat het best “normaal” is om in gesprek te gaan en er iets op vooruit te gaan. Tegelijkertijd blijft die auto in m’n hoofd zitten en denk ik soms: ben ik niet te brutaal om dan nu er iets bij te vragen. Hoe kijken jullie hiernaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:57
Als het eind juli afloopt, dan zou je eind juni toch al wel een arbeidsvoorwaarden gesprek moeten hebben gehad?

Daarnaast is het al eind juli, dus ik zou maar snel een gesprek plannen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:13
Auto van de zaak is niet meer dan normaal als je zoveel zakelijk rijdt.

Gewoon gaan voor een salarisverhoging waar jij mee blij bent, cliche onderhandelen door +10% van wat je wilt vragen. Deed een vriend van mij en ze gaven hem meteen die +10% bovenop wat hij wou dus hij is extra blij.. ;)

Als je niet prive mag rijden dan misschien ook onderhandelen dat je bv 20k km of 30k km privé mag rijden met die auto als je dat wil (let wel op je moet dan bijtelling betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Sorry, bedoelde eind augustus. Mag met de auto ook privé rijden, betaal dus inderdaad bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik vind het helemaal niet brutaal om iets bij te vragen. Auto v/d zaak is niet meer dan normaal bij zo veel kilometers voor werk. Ik denk dat je werkgever er wel bij gebaat is om jou het gevoel te geven dat dat brutaal is, maar dat is gewoon tactiek. Lekker om een verhoging vragen dus met een onderbouwing; kun je bijvoorbeeld meer verdienen als je zou switchen? Heb je in de tijd dat je er al werkt een loonsverhoging gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
Vragen kan altijd, nee heb je en ja kan je krijgen. Enige waar je voor moet oppassen, dat je niet met onredelijke verzoeken komt.

Ligt er uiteindelijk aan of je marktconform wordt beloond. Als jij na een half jaar al aankomt, ik wil salaris verhoging is dat misschien wel wat snel. Na een jaar contract, lijkt het mij wel logisch om weer wat te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vragen staat vrij. Wel vooraf even aan jezelf vragen of je wilt onderhandelen met bij een 'nee' dat je zelf weggaat, of dat het gaat om vragen.

Auto vd zaak, ik hoop dat je bij het nemen er van niet hebt afgesproken dat jij opdraait voor de lease-kosten als je contract niet verlengd wordt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
F_J_K schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:02:
Vragen staat vrij. Wel vooraf even aan jezelf vragen of je wilt onderhandelen met bij een 'nee' dat je zelf weggaat, of dat het gaat om vragen.

Auto vd zaak, ik hoop dat je bij het nemen er van niet hebt afgesproken dat jij opdraait voor de lease-kosten als je contract niet verlengd wordt.
Duidelijke afspraken gemaakt over de auto, gelukkig. Staat ook zwart op wit.

Ik wil niet weg, bij een “nee”. Maar vanwege gezinsuitbreiding en het feit dat ik het afgelopen jaar mezelf wel bewezen heb bij het bedrijf, wil ik er iets bij. Niet veel, maar wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 12:25
Wanneer is je huidige salaris vastgesteld? Logische vraag voor salarisgroei is % inflatiecorrectie + % persoonlijke ontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Remcoww schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:12:
Wanneer is je huidige salaris vastgesteld? Logische vraag voor salarisgroei is % inflatiecorrectie + % persoonlijke ontwikkeling
Vorig jaar juli, toen ik daar tekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24

Yucon

*broem*

Inzetten op een verhoging is niet zo vreemd, en al helemaal niet met de inflatie van de afgelopen tijd. Ik zou persoonlijk wel meewegen wat het effect daarvan is geweest op je werkgever. Als hij zelf vrolijk 20% op alles gedaan heeft zou ik er anders in staan dan wanneer hij de prijzen gelijk heeft moeten houden en als klap op de vuurpijl z'n zaken terug ziet lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je rijdt 40k per jaar voor je werk. Dan is het niet gek dat daar een auto van de zaak tegenover staat. Totaal irrelevant tot je salaris verder, dit is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je contractvernieuwing krijgt is het altijd een mooi moment om te praten, maar je zal wel moeten beargumenteren waarom jij die verhoging verdient. Geef aan met praktische voorbeelden wat je hebt betekend voor het bedrijf, hoe je bent gegroeid.. Vergeet die auto, het gaat nu puur om jou en je werkzaamheden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Leaseauto's zijn leuk, maar je moet je er niet door laten afschepen. Je hebt het nodig voor je werk, net zoals een timmerman een hamer nodig heeft. Als jij vindt dat je een hoger salaris waard bent en je kan dat onderbouwen, dan moet je dat aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:01
Het is goed om bij een nieuw contract te onderhandelen. Maar werkgevers zien een nieuw contract (na afloop van een eenjarige verbintenis) uiteraard niet als een nieuw dienstverband maar als een voortzetting. Het kan daarom soms lastiger zijn een grotere stap te maken qua salaris dan dat je zou krijgen bij een overstap naar een nieuwe werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:00
Vergeet ook het aanzegtermijn en vergoeding niet. Ze zijn verplicht om jou minimaal 1 maand van te voren in te lichten wat ze gaan doen met jou tijdelijke contract. ( schriftelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Inflatie juni 2023 op juni 2022 is 5,7%. Dus gewoon 5,7% verhoging vragen. Eventueel wat extra’s als je gegroeid bent in rol / functioneren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:24:
Je rijdt 40k per jaar voor je werk. Dan is het niet gek dat daar een auto van de zaak tegenover staat. Totaal irrelevant tot je salaris verder, dit is een secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je contractvernieuwing krijgt is het altijd een mooi moment om te praten, maar je zal wel moeten beargumenteren waarom jij die verhoging verdient. Geef aan met praktische voorbeelden wat je hebt betekend voor het bedrijf, hoe je bent gegroeid.. Vergeet die auto, het gaat nu puur om jou en je werkzaamheden.
Die auto mag hij ook privé rijden, dat is natuurlijk wel een verbeterde arbeidsvoorwaarde die hij voorheen niet had.

In die zin kan de baas stellen dat hij natuurlijk al een verhoging heeft gehad het afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
Als jij 40k km per jaar reed dan claimde je wellicht de kosten en had je er een vergoeding voor die elke maand moest vastgesteld en uitgerekend worden. Heel de administratie daar rond is ook niet gratis dus onderschat de waarde van die auto voor je baas ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nee heb je, ja kan je krijgen door het gesprek aan te gaan.

Ondanks dat je nu krap een jaar werkt, heb je zicht op hoe het voor je collega's verloopt die er al langer werken? Heeft het bedrijf een cyclus van functie- en waarderingsgesprekken? Bij het bedrijf waar ik nu werk (en het bedrijf waar ik voorheen werkte had een zelfde cyclus, alleen op een ander moment in het jaar) heb je eind Q1/begin Q2 een voortgangsgesprek (tweezijdig gesprek). Eind Q3/begin Q4 volgt vervolgens een waarderingsgesprek (eenzijdig door bedrijf) waarbij wordt teruggekeken naar de afgelopen voortgangsgesprekken en de afspraken die toen zijn gemaakt. Heb je voor het bedrijf zichtbaar aan je afspraken gewerkt, dan zie je dat vaak ook wel terug in de beoordeling. Uiteraard bespreek je dit ook tussentijds, maar je moet ook een "peilmoment" hebben. Afhankelijk wat er uit het gesprek komt, volgt er wel/geen verhoging. Heb je bepaalde doelstellingen afgesproken en niet waargemaakt, dan is de kans vrij groot dat je geen verhoging krijgt. Heb je wel je doelstelling waar gemaakt (of je bent er mee bezig en laat progressie hierin zien), dan krijg je over het algemeen er wel iets bij.

Verder zou ik nu gewoon het gesprek met je leidinggevende aangaan en dat je het graag over je contractverlening (en bijbehorende waardering) wilt hebben. Je hebt immers +1 jaar werkervaring opgedaan en naar alle waarschijnlijkheid gegroeid in je rol/functie. Let bij je gesprek wel op, dat je het over je zelf gaat hebben en wat jij als meerwaarde hebt gebracht. Ga jezelf niet vergelijken met collega's of aangeven wat collega's niet doen wat jij wel doet. Dat vind ik (als leidinggevende) echt een enorme dooddoener!

Waar je op in kan zetten: je hebt nu een lease auto gekregen en moet daarvoor bijtelling betalen (want je rijdt ook privé). Geef aan dat je het allereerst waardeert dat je een lease auto hebt gekregen, maar dat je er hierdoor wel netto op achter uit bent gegaan. Mogelijk dat ze het verschil willen / kunnen compenseren. Je gaat er netto dan weliswaar niet op vooruit, maar je hebt wel een lease auto die je ook prive kan gebruiken.
Uiteraard kan je ook hoger inzetten, maar afhankelijk van je salaris en je lease auto (bijtelling) moet je ook realistisch blijven. Je kan niet altijd verwachten dat je én een lease auto én er netto (met lease auto) ook nog op vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlottedg
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09-2023
*knip* Dit riekt maar spam

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 11-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27