Ledstrip achter sierlijst door gehele ruimte.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-08 12:07
Hallo Mede tweakers,

Ik kom er zelf niet meer uit, HELP! Ik heb een nieuwe woning gekocht en wil daar een mooie led strip verwerken achter de sierlijst. Nu heb ik gelezen over 5V, 12V, 24V en 230V LED strips, die ik wil gebruiken is een 24V ledstrip maar deze heeft maar een lengte van 5mtr terwijl ik in totaal 38mtr nodig heb (de gehele ruimte met LED strip verlichten). Nu heb ik gelezen dat als je er 20mr van wilt maken, dat je van 2 kanten een voeding eraan moet hangen maar dan kom ik nog steeds 18mtr tekort.

Hoe kan dit opgelost worden? ik heb extra voor 24V gekozen i.v.m. wattage vermindering over lengtes. Heb ik dan met 1x 24v voeding voldoende aan of zie ik iets over het hoofd? Ik wil deze ledstrip ook aansluiten op een dimmer.

Omdat ik dit dus niet weet kan ik (naar mijn idee) ook geen goede voeding aanschaffen.

Het betreft deze ledstrip: https://www.amazon.nl/-/e...e-improvement&sr=1-7&th=1

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij dit soort lengtes wil je op meerdere punten de strip voeden. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn als meerdere voedingen hebben: je kunt prima één goede voeding hebben, waarvan je met dikke(!) aders naar verschillende punten van de strip gaat om deze te voeden.

De dikte (doorsnede) van de aders is hier essentieel. Hoe dunner, hoe hoger de weerstand en hoe lastiger het is om vermogen door de kabel te pompen.

Het voedingslijntje op de strip zelf is maar heel dun. Zou jij de strip van 38 meter vanaf maar 1 kant gaan voeden, dan gaat er ruim 22A door je ledstrip (sommetje is (14W per meter * 38 meter)/24V). Dat gaat niet goed!

Lees bijvoorbeeld even het stukje Dual Feed or middle feed your LED strips op de pagina van Quinled:
As a general rule of thumb, when using 24v you can get away with segments of about 2.5m or about 8.2 feet. If you go above that, double feeding is recommended. At 5m (16.4 feet)(the length most strips come in) you will certainly need to double feed to not have too much of a faded LED strip at the other end.

For very long lengths (above 5m), triple feed (beginning, middle and end) your LED strips. This will make sure you have a perfectly and evenly lit LED strip. The length where this starts to matter varies on power usage, voltage and strip quality but with a triple feed you should be good up to about 10 meters (~32 feet) most of the time. If you want to go longer than that, you are going to need to inject power into the strip at more points (beginning, 1/4th, 1/2, 3/4th, end), etc.
Over de benodigde voeding:
Omdat ik dit dus niet weet kan ik (naar mijn idee) ook geen goede voeding aanschaffen.
Hiervoor heb je wel al genoeg informatie volgens mij. De strip verbruikt maximaal 14W per meter en jij hebt 38 meter. Je hebt dus een voeding nodig van 532W / 22A. Liever wat meer natuurlijk, beetje marge is altijd verstandig.

Dan kom je bij dit soort voedingen uit. Meteen dimbaar met een 0-10V signaal en PWM :)

Werken met kortere segmenten en meerdere kleine voedingen zoals @Septillion hieronder aangeeft is ook een logische oplossing :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 24-07-2023 13:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ovigens zou ik met die lengte er dan juist van gebruik maken om er meerdere secties van te maken. Dan kan je dus meerdere kleinere voedingen gebruiken maar delen los aansturen. 38m is namelijk wel heel veel en ook al erg snel heeeeeeel veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
Septillion schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:42:
Ovigens zou ik met die lengte er dan juist van gebruik maken om er meerdere secties van te maken. Dan kan je dus meerdere kleinere voedingen gebruiken maar delen los aansturen. 38m is namelijk wel heel veel en ook al erg snel heeeeeeel veel licht.
Daarom wil ik het ook kunnen dimmen zodat je zelf kan bepalen hoeveel licht je krijgt. Als ik dit zou doen heb ik 8 voedingen nodig, stiekem had ik gehoopt niet zoveel nodig te hebben :-( je kunt niet alles hebben.
Gizz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:39:
De dikte (doorsnede) van de aders is hier essentieel. Hoe dunner, hoe hoger de weerstand en hoe lastiger het is om vermogen door de kabel te pompen.
Wat bedoel je met dunnere aders is hogere weerstand? Omdat er niet zoveel stroom er doorheen kan?

maar even voor mijn idee, als ik niet meer 38mtr maar 7,4mtr wil verlichten. Dan zou ik aan beide kanten een voeding moeten plaatsen, en daardoor geen probleem moeten ondervinden met de 5mtr limiet van 24v. Dus hoef ik niet te dubble of triple feeden. Zeg ik dit correct?

Het lijkt allemaal zo makkelijk hahaha :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

choastech schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:13:
[...]
Als ik dit zou doen heb ik 8 voedingen nodig
Dat is niet waar. Je kunt 8 losse strips van 5 meter ook prima met 1 voeding per 2 strips voeden bijvoorbeeld.
als ik niet meer 38mtr maar 7,4mtr wil verlichten. Dan zou ik aan beide kanten een voeding moeten plaatsen
Als jij één lange strip van 7,4 meter hebt zul je die waarschijnlijk van mimimaal beide kanten moeten voeden ja. Dat is wederom niet hetzelfde als twee voedingen nodig hebben; je kunt prima met 1 voeding een strip aan beide uiteindes van voeding voorzien.
en daardoor geen probleem moeten ondervinden met de 5mtr limiet van 24v. Dus hoef ik niet te dubble of triple feeden. Zeg ik dit correct?
Nu raak ik van je in de war. Je geeft aan dat je dubbel gaat voeden, vanuit elk uiteinde. En vervolgens zeg je dat je dus niet dubbel hoeft te voeden?

Filmpje van de eerder gelinkte pagina al bekeken? Staan ook aansluitschema's in, dat verheldert wellicht het een en ander :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 24-07-2023 14:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
Gizz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:19:
[...]

Dat is niet waar. Je kunt 8 losse strips van 5 meter ook prima met 1 voeding per 2 strips voeden bijvoorbeeld.

[...]

Als jij één lange strip van 7,4 meter hebt zul je die waarschijnlijk van mimimaal beide kanten moeten voeden ja. Dat is wederom niet hetzelfde als twee voedingen nodig hebben; je kunt prima met 1 voeding een strip aan beide uiteindes van voeding voorzien.

[...]

Nu raak ik van je in de war. Je geeft aan dat je dubbel gaat voeden, vanuit elk uiteinde. En vervolgens zeg je dat je dus niet dubbel hoeft te voeden?

Filmpje van de eerder gelinkte pagina al bekeken? Staan ook aansluitschema's in, dat verheldert wellicht het een en ander :)

[YouTube: QuinLED: Combating LED voltage drop | LED Power Injection]
Zojuist naar gekeken.

Dit is al wel een stuk duidelijker. Sorry dat ik je in de war maakte, ik meende dat het een stuk makkelijke was maar zo ie je maar weer. Er is niet makkelijk 1 antwoord omdat het van veel variabelen afhangt. Ik was me niet bewust van de mogelijkheden, wat je hier zelf ook aangeeft "Je kunt 8 losse strips van 5 meter ook prima met 1 voeding per 2 strips voeden bijvoorbeeld."

Maar door het filmpje zet het me wel weer aan het denken, dacht eerst dat het relatief "makkelijk" was maar werd al snel overweldigd door alles maar nu met een beetje uitleg is het wat makkelijker te begrijpen. En zit hierdoor toch weer stiekem te kijken naar de 38mtr _O- _O- hahaha, doe maar wispelturig wezen.

want ik wist niet dat je met 1 voeding uit de voeten kan.
Pagina: 1