Heeft burn-in zin voor een Sennheiser HD560s?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 21:09
Heb sinds een paar dagen een HD560s en ben er erg tevreden over. In combinatie met een IFI Zen Dac V2 en high res flac bestanden klinkt het erg goed.

Daarom de vraag: Heeft het überhaupt nut om deze headphone in te laten spelen m.b.v. speciale burn in tracks of software?

In deze prijsklasse ben ik sceptisch of het een verschil maakt.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sommige mensen zweren bij een burn in, anderen laten het gewoon hun gang gaan.
Als je hem vaak gebruikt vind eea natuurlijk vanzelf plaats. Misschien kun je het zelf horen, misschien ook niet.
Either way zou ik me er niet te druk om maken en gewoon lekker genieten van je aankoop :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Burn-in is een geloof. Sommige mensen geloven erin en anderen niet. Ik geloof er wel in, zolang het om acoustische zaken zoals headphones en speakers gaat (ik neem aan ook microfoons) omdat ik meen het verschil te horen, en ik doe het dus wel. Geloof je er niet in dan doe je het niet. Ook door normaal gebruik vindt die burn-in wel plaats, maar duurt het gewoon wat langer, dus het is sowieso nooit een halszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 21:09
downtime schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:56:
Burn-in is een geloof. Sommige mensen geloven erin en anderen niet. Ik geloof er wel in, zolang het om acoustische zaken zoals headphones en speakers gaat (ik neem aan ook microfoons) omdat ik meen het verschil te horen, en ik doe het dus wel. Geloof je er niet in dan doe je het niet. Ook door normaal gebruik vindt die burn-in wel plaats, maar duurt het gewoon wat langer, dus het is sowieso nooit een halszaak.
Zit er naar jouw ervaring nog een verschil tussen een burn in door muziek te beluisteren vs. door een speciale burn in track?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

timpie81 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Zit er naar jouw ervaring nog een verschil tussen een burn in door muziek te beluisteren vs. door een speciale burn in track?
Ik heb die twee nooit vergeleken. Ik koop niet vaak genoeg nieuwe spulletjes om een zinvolle vergelijking te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:09
Besef je ook dat het erg moeilijk vergelijken is tussen luisteren nu en luisteren 48 uur later, na de burn in.
je kunt dan niet echt accuraat vergelijken.

daarnaast, als je tijdens je "burn-in" blijft luisteren, je oren (lees: hersenen) ook gewoon aanpassen aan 't geluid. En datzelfde gaat ook geleidelijk.
Zou goed kunnen dat je verschil aan de burn-in toewijst, terwijl je waarneming gewoon veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TMon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:41:
Besef je ook dat het erg moeilijk vergelijken is tussen luisteren nu en luisteren 48 uur later, na de burn in.
je kunt dan niet echt accuraat vergelijken.

daarnaast, als je tijdens je "burn-in" blijft luisteren, je oren (lees: hersenen) ook gewoon aanpassen aan 't geluid. En datzelfde gaat ook geleidelijk.
Zou goed kunnen dat je verschil aan de burn-in toewijst, terwijl je waarneming gewoon veranderd is.
En daarom noem ik het ook een geloof. Ik meen verschil te horen maar dat is subjectief en geen wetenschap. Ik heb overigens ook wel eens een burn-in gedaan en daarbij alleen vooraf en achteraf geluisterd, om het effect van "wennen" aan het geluid zoveel mogelijk uit te sluiten, en daarbij hoorde ik nog steeds verschil. Maar ik ben me zeer bewust dat mijn waarneming feilbaar en subjectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:01
"burn in" is onzinnig. Als het al een effect heeft gebeurt dat vanzelf bij normaal gebruik, gewoon normaal gebruiken dus waar je hem voor wil gebruiken. speciale "burn in" tracks lijkt mij onzinnig.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Visgek82 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:51:
"burn in" is onzinnig. Als het al een effect heeft gebeurt dat vanzelf bij normaal gebruik, gewoon normaal gebruiken dus waar je hem voor wil gebruiken. speciale "burn in" tracks lijkt mij onzinnig.
En we hebben het hier over een koptelefoon van 150 euro in de winkel. Daar zitten off the shelve onderdelen in van een paar euro per stuk of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat zou dat inbranden moeten bewerkstelligen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03
Volgens mij is dit een issue bij luidsprekers met grote conussen en dan ook nog afhankelijk van het materiaal.
En zelfs dan is het discutabel of dat met moderne luidsprekers nog steeds het geval is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ook bij speakers is het vooral bijgeloof. Hooguit worden sommige materialen wat soepeler of brozer na veel gebruik, maar als dat in 48 uur al wat doet, dan ben je in een paar dagen door je speakers heen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

De term inbranden komt trouwens van televisies af. De audioterm is "inspelen".
Idee er achter is volgens mij idd dat je evt stugheid uit een speaker haalt zodat ie mooi vrij kan bewegen en dus helderder zou weergeven. De vraag is dan: ten opzichte van wat, en wat zou de basis moeten zijn?
Voegt imho niks toe.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Persoonlijk ben ik van mening dat in branden bestaat, maar dat het je oren/hersenen zijn die moeten wennen aan het nieuwe geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Psychoakoestiek hebben we het elfenkabeltopic voor hier ;)

Ik heb 1 keer speakers echt ingespeeld, al was dat slechts een klein uurtje en met een frequentie sweep. Dat was toen ik een setje zelf opnieuw van foamranden heb voorzien. Dan wil je wel echt dat je ze even goed test en de boel nergens aanloopt voor je ze echt belast. Maar verder zie ik geen toepassing zelf.

Pagina: 1