Op dinsdag 04 september 2001 10:45 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:
mja.. liggen geen draden bloot, moet wel alles een keer netjes wegwerken...
Volgens mijn vader zijn de fans extra brandgevaarlijk, hoe hij daarop komt...
Monitor is uit... daarvan weet ik wel dat ze kunnen fikken, like tv's
Die fans zouden er voor kunnen zorgen (zouden..kunnen.. ik zeg niet DAT het gebeurt) dat iets dat smeult echt in de fik vliegt door toevoer van extra lucht/zuurstof.(vergelijkbaar met een blaasbalg bij een open haard/kachel).
Een redenatie van je vader zou kunnen zijn: Goh dat ding moet wel heel heet zijn als je zoveel fans nodig hebt om hem koel te houden; mischien wordt ie wel zo heet dat 'ie spontaan kan ontbranden
Maar juist die fans zorgen ervoor dat de in je PC aanwezige onderdelen niet TE heet worden (hoewel af en toe stof ruimen geen slecht idee is)
Een monitor zal over het algemeen ook niet spontaan ontbranden, dat doen TV's ook niet.
(op enkele uitzonderingen met een ontwerpfout na)
Maar de meeste mensen houden te weinig rekening met het feit dat een beeldscherm toch best beetje warmte afgeeft, en vergeten dat die roosters achterop er niet voor niets zitten.
Ik ken een aantal mensen die hun tv aan de bovenkant "versierd" hebben met een kleedje "want dat staat zo mooi", maar dat dekt wel (een gedeelte van) je lucht en warmte toe/afvoer af.
Ook TV's met hele hopen stof aan de binnenkant van de kast etc. kom ik nog wel eens tegen (zouden sommige mensen nooit stofzuigen?); eventjes de stofzuiger (aan de buitenkant) langs de luchtroosters houden scheelt een hoop (doe ik met mijn monitor ook af en toe)
Conclusie: die fans zorgen er over het algemeen niet voor dat een apparaat onveiliger wordt (als ze uitvallen wel)

;de boel een beetje stofvrij houden is veel belangrijker. (stof isoleert)