Knipperlichten Saab 9-3 knipperen snel zonder aanhanger...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01:57
Wij hebben deze vakantie een Saab 9-3 geleend van vrienden van ons. De auto werd thuis afgeleverd en ik heb onze eigen aanhanger met een verloopstekker van 13 naar 7 polig aangesloten en zo 650 kilometer gereden zonder problemen. Op de camping onze tent opgezet en de volgende ochtend ben ik zonder aanhanger boodschappen gaan halen met de Saab. De richtingaanwijzers knipperde ineens heel erg snel. Ik heb de zekering bekeken en die leek oke, toch even vervangen voor de zekerheid maar dit heeft het probleem niet verholpen. Toen heb ik de aanhanger weer aangekoppeld en knipperde de lichten weer op normale snelheid. Alle oranje lampjes van de richtingaanwijzers werken gewoon dus die zijn zeker niet stuk. Ik heb al aardig wat zoekwerk verricht op het internet maar kan niet echt een juiste richting (😬) vinden.

Is er toevallig iemand die mij een beetje opweg kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heb je ook de verloopstekker los gemaakt van de auto?
Of heb je die laten zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 23-07-2023 22:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
Bij mijn vorige auto, Ford Mondeo bj. 2002, heb ik een trekhaak laten monteren en toen stond er op de factuur iets over aanmelden bij het computersysteem van de auto.
Misschien is daar iets mee aan de hand.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:11

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vermoedelijk een zekering stuk, dus even daar kijken.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
pjottum schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:04:
Vermoedelijk een zekering stuk, dus even daar kijken.
Heb je de topicstart gelezen? Of alleen de kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Weet je zeker dat alle lampjes van de auto zelf (voor / midden / achter ) het doen?

Dan knippert die vaak te snel.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 23-07-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:42
Of het relais is niet helemaal lekker meer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:56
jack zomer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:00:
Heb je ook de verloopstekker los gemaakt van de auto?
Of heb je die laten zitten?
Denk ik ook , hij rekent op stroomgebruik die er niet is .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:48

ricardo246

Life's what you make it!

Vaak knippert de richting aanwijzer sneller als 1 vd knipperlichten kaduuk is.
Als je dan een aanhanger aansluit dan werkt dat systeem niet.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:56
ricardo246 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:17:
Vaak knippert de richting aanwijzer sneller als 1 vd knipperlichten kaduuk is.
Als je dan een aanhanger aansluit dan werkt dat systeem niet.
Die doen het dus allen gewoon volgens TS .

Auto denkt nog dat de aanhanger erachter zit door die adapter , komt extra stroom naar toe maar wordt niet gebruikt en maakt het relais in relaas .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Of. 2de optie.

De eigenaar heeft de Lampjes vervangen voor led knippers, en hij heeft altijd een snel knipperlicht relays daar door. Maar door dat jij met een aanhanger rijd denkt het systeem dat alles nu oké is.

Even aan de vrienden vragen of de lampjes misschien led zijn zonder de goede weerstand op het relais

(Bij mijn laatste wagen ook alles vervangen voor led, daarna het relais aangepast zodat de lampjes weer langzaam knipperde)

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 23-07-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Allereerst heel hartelijk bedankt iedereen voor de reacties en het actieve meedenken! _/-\o_

De verloopstekker / adapter (van 13 naar 7 polig) is inderdaad verwijderd. Of deze stekker er wel of niet inzit maakt geen verschil. Maar zodra ik de aanhanger aansluit wel.

De reactie over het aanmelden van het systeem kwam ik op internet ook tegen bij een nieuwe montage van de trekhaak. Maar deze trekhaak zit al op de auto sinds zij de auto gekocht hebben. Dat is al een aantal jaren geleden geweest dus dat lijkt mij dan niet van toepassing. Tenzij zij de trekhaak nog nooit gebruikt hebben maar hij ziet er wel degelijk gebruikt uit.
Sethro schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:08:
Weet je zeker dat alle lampjes van de auto zelf (voor / midden / achter ) het doen?

Dan knippert die vaak te snel.
Je bedoelt met alle lampjes van de auto werkelijk alle lampjes? Of enkel de knipperlichten? Als ik namelijk zonder aanhanger de alarmverlichting aanzet doen alle alarmlichten (knipperlichten) het. Als de aanhanger aangesloten is overigens ook.
jack zomer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:53:
Of. 2de optie.

De eigenaar heeft de Lampjes vervangen voor led knippers, en hij heeft altijd een snel knipperlicht relays daar door. Maar door dat jij met een aanhanger rijd denkt het systeem dat alles nu oké is.

Even aan de vrienden vragen of de lampjes misschien led zijn zonder de goede weerstand op het relais

(Bij mijn laatste wagen ook alles vervangen voor led, daarna het relais aangepast zodat de lampjes weer langzaam knipperde)
Dat zou ik toch eenvoudig zelf nu kunnen controleren door de lampjes er uit te halen en te bekijken? De eigenaren van de auto hebben niet super veel verstand van auto's dus ik schat in dat ze dit niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ja, maar vragen of het relais altijd snel tikt is minder werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
Ik zal het hoe dan ook eerst even navragen inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 13:24
nuffy schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Die doen het dus allen gewoon volgens TS .

Auto denkt nog dat de aanhanger erachter zit door die adapter , komt extra stroom naar toe maar wordt niet gebruikt en maakt het relais in relaas .
Dat is alleen het geval als er een schakelaartje of iets dergelijks in de stekkeringang zit. Anders kan een adapter welke niet verbonden is met een aanhanger geen stroom verbruiken lijkt me. Dat is gewoon het intern doorverbinden van ingaand pinnetje x naar uitgaand pinnetje y. De stroomkring is dan pas rond als er een aanhanger aangesloten is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:48
Mijn auto (Opel corsa, 2001) doet dit ook soms nadat ik met aanhangwagen gereden heb. De kans lijkt groter dat dit gebeurt als ik de stekker van de aanhangwagen loskoppel zonder het contact uit te zetten, maar soms gebeurt het ook als ik de sleutel uit het contact heb gehaald.
Soms gaat het vanzelf weer over, maar anders koppel ik de aanhangwagen even aan, zet contact en knipperlichten aan, en koppel dan alles netjes weer af (nadat ik eerst contact uit gezet heb uiteraard ;)) en dan is het eigenlijk altijd wel opgelost.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:00
Vanwege Saab (en zijn eigenaardigheden, heb er zelf ook een) zou ik me ff melden op http://www.saabforum.nl/ - daar zitten de Saabnerds 😊

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
Dit klinkt idd typisch saab :+ (zelf ook saab gehad)
Ik zou beginnen met ff de accupool los te trekken om de trekhaak module te resetten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 22:21
@Hoogheid Ik heb dat ook af en toe na gebruik van een fietsdrager. Lampjes zijn 100% in orde, maar na gebruik van de fietsdrager knippert de richtingaanwijzer ook snel.
Heeft even geduurd, maar inmiddels weet ik waar dat aan ligt. Misschien helpt het ook bij jouw auto.

In de 13-polige aansluitdoos zit een klein schakelaartje. Als je de stekker erin steekt, weet de auto dat er een aanhanger of fietsendrager zit en dat er dus meer lampjes gevoed moeten worden. Als de stekker eruit is (en de schakelaar blijft hangen), dan verwacht de auto nog steeds dat er meer lampjes gevoed moeten worden. Maar zonder stekker is dat natuurlijk niet zo, dus er loopt minder stroom dan verwacht. Daarom denkt de auto dat er een lampje kapot is en gaat hij snel knipperen.
Bij mij blijft dat schakelaartje vaak hangen doordat er wat vuil in zit (schakelaartje gaat wat stroef). Als ik de stekker eruit haal laat ik het klepje altijd een paar keer dichtslaan. Dan schiet de schakelaar weer terug en werkt alles zoals het hoort.
Pagina: 1