Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Verwijderd
Verder adviseer ik je om als front speakers zuilen te kopen. Dit is het beste voor je gewone stereo (muziek)
en als center speaker en rear speakers van die bookshelf modellen.
Dus niet zo'n surround speaker setje met satteliet speakers en subwoofer. Dat is alleen goed voor films maar niet voor muziek.
En wat zijn bookshelf modellen?
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Verwijderd
wat voor speakers voor max. 500 piek raad jij mij daarbij aan?
Jezus christus zeg, denk je nou echt dat je daar iets acceptabels voor kan kopenOp maandag 03 september 2001 20:11 schreef RAILGUNNER het volgende:
Oh ja, mijn budget is ong. 900 voor de receiver en dan nog 400 a 500 voor de speakers.
En wat zijn bookshelf modellen?
Laat je niet zo meevoeren in de hype en koop gewoon een stereo set.
Verder: doe eerst eens wat research, als je al niet weer wat bookshelve speakers zijn (missschien een woordenboek engels ook, is nl letterlijk te betalen)
suc6
inderdaad, voor 1400 piek kan je beter een DD receivertje van 700 piek kopen en nog twee speakers voor 700 piek. Dan koop je later (na heel even sparen) een leuk setje met Surround en de Center speaker. Daar ga je een stuk fijner films naar kijken. (denk bij speakers aan B&W DM303, Kef Cresta, Mission M72, Chariosyntar100, etc etc. Moet je in een echte hifi zaak gewoon gaan luisteren wat je mooi vindt).Op maandag 03 september 2001 20:18 schreef Jag het volgende:
[..]
Jezus christus zeg, denk je nou echt dat je daar iets acceptabels voor kan kopenSterker nog, je kan voor 500,- niet eens vijf speakers kopen
.
Een goeie stereoset is veel indrukwekkender dan een matige dolby digitalset...
Denk aan een pioneer of een yamaha receiver, in die prijsklasse...
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
|Specs|
Als ik die JVC receiver van 900 en twee boxen van zo'n f.300 per stuk koop, kan ik die dan later als onderdeel van een surround set laten fungeren?
Dat ik deze dan frontspeakers laat 'zijn', en dat ik dan een centre-, 2 rearspeakers en een subwoofer koop.
Is dat mogelijk?
Kijk, now you're making sense.Op maandag 03 september 2001 22:09 schreef RAILGUNNER het volgende:
bedankt voor de replies, ik ben een newbie op t gebied van AV.
Als ik die JVC receiver van 900 en twee boxen van zo'n f.300 per stuk koop, kan ik die dan later als onderdeel van een surround set laten fungeren?
Dat ik deze dan frontspeakers laat 'zijn', en dat ik dan een centre-, 2 rearspeakers en een subwoofer koop.
Is dat mogelijk?
Je hoeft trouwens helemaal geen JVC receiver te kopen ofzo.
dat ik niet per se een receiver van JVC nodig heb of dat ik geen receiver nodig heb (lijkt me sterk)?
Dat het niet persé een JvC hoeft te zijn. Persoonlijk zou ik liever een Yamaha kopen in die prijsklasse, betere (wel) ervaring mee.. Het enige voordeel van JVC is, dat je twee apparaten hebt die qua uiterlijk bij zouden kunnen elkaar passen (als je ze al bij elkaar neer gaat zetten én als ze uit dezelfde serie komen).Op maandag 03 september 2001 22:15 schreef RAILGUNNER het volgende:
wat bedoel je daarmee?
dat ik niet per se een receiver van JVC nodig heb of dat ik geen receiver nodig heb (lijkt me sterk)?
Een Yamaha RX-v420 kost volgens mij zo'n 700-800 piek, daar zou ik eerder voor gaan dan voor een JVC.
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Dolby digital geluid kan je toch niet kopieren. En een digitale recorder sluit je gewoon direct op de digitale uitgang van de bron (cd speler/dvd speler etc) aan...Op maandag 03 september 2001 22:36 schreef pvr het volgende:
Je kan beter een receiver kopen waar ook een digitaale uitgaan op zit.Als je over een paar jaar de DVD-recorder krijgt kan je die er ook nog op aansluiten.Ik heb zelf de receiver Sony-db940.Deze kost nu f1200-.Ondersteunt DTS en 5.1,en heeft een digitaale uitgang.
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Je sluit de DVD-speler's digitale uitgang aan op de digitale ingang van de DVD-recorderOp maandag 03 september 2001 22:53 schreef pvr het volgende:
Een DVD-speler gaat van audio out naar audio in,en je sluit je coaxial out naar je coaxial in(digitaal) Met een DVD-recorder ga je van audio in naar audio out,en je sluit optical out naar optical in (digitaal)
Open over vragen over die DVD recorder anders een apart topic. Digitaal opnemen kan-ie vast wel, maar video gaat zowiezo analoog en of-ie DD/DTS kan opnemen betwijfel ik ten zeersteen er komen Dvd-recorders die natuurlijk digitaal kunnen opnemen.Kan die van PHILIPS dat al niet?
Verwijderd
Eltax speakers kost dan 2x front speakersOp maandag 03 september 2001 20:13 schreef RAILGUNNER het volgende:
beters, de JVC RX-7012R had ik zelf ook al in gedachten.
wat voor speakers voor max. 500 piek raad jij mij daarbij aan?
Eltax 8.2 249,- p.s.
Rear speakers:
Eltax mini millenieum 69,- p.s.
Center:
Eltax millenium center 99,- p.s.
Voor dat geld heb je echt een goed speaker set. Ik weet nu al dat er mensen op dit forum zijn die ze gaan afkraken.
Maar als ik jouw was zal ik zeker even gaan luisteren (bij XXXXXXXXXX)
www.eltax.com
www.spam.nl
[mod break]
Het noemen van de winkel waar je werkt is nu echt totaaaaaaal irrelevant. Als je een leuke aanbieding tipt, ok. Maar nu ben je echt aan het spammen
Wil je ophouden met spammen? Dit is echt totaaal onnuttig.Op maandag 03 september 2001 23:33 schreef delfosso het volgende:
Maar als ik jouw was zal ik zeker even gaan luisteren (bij XXXXXXXXX)
www.eltax.com
www.xxxxxxx.nl
Verwijderd
Wel een beetje kinderachtig van je! Ik bedoel dit echt niet als spam. xxxxxxxx is toch de enige die winkel waar je deze kan kopen en het maakt mij als parttime verkoper echt niet uit of die man nou bij de winkel waar ik werk die speakers koopt. Met 170 filialen lijkt mij het erg sterk dat ie die bij mij kooptOp maandag 03 september 2001 23:38 schreef JvS het volgende:
[..]
Wil je ophouden met spammen? Dit is echt totaaal onnuttig.
Dus dit was een tip want ze staan namelijk op de site van die winkel (waar ik niet meer de naam van zal noemen)
Het hoeft echt niet zo flauw dat je geen Megapool meer mag zeggen, maar je moet ook niet bij iedere gelegenheid Megapool noemen.Op maandag 03 september 2001 23:45 schreef delfosso het volgende:
[..]
Wel een beetje kinderachtig van je! Ik bedoel dit echt niet als spam. xxxxxxxx is toch de enige die winkel waar je deze kan kopen en het maakt mij als parttime verkoper echt niet uit of die man nou bij de winkel waar ik werk die speakers koopt. Met 170 filialen lijkt mij het erg sterk dat ie die bij mij koopt
Dus dit was een tip want ze staan namelijk op de site van die winkel (waar ik niet meer de naam van zal noemen)
Verwijderd
Waarom mogen andere wel namen noemen van winkels zoals:
Schnijders, It's, Zwaard Hifi enz. Dan moet daar ook allemaal xxxxx staan
De topics hier staan vol met bedrijfs namen
Receiver is gewoon een versterker+tuner, dus 4 en 5 = 2 en 3. Voor "Dolby versterker" moet je "Dolby Prologic versterker" lezen.Ik weet nu niet precies wat ik nodig heb:
1. Dolby Digital receiver
2. Dolby receiver
3. Stereo receiver
4. Dolby versterker
5. Stereo versterker
Moet je een Dolby Prologic of Dolby Digital versterker hebben?
Antwoord: Dolby Digital. Deze decodeert het digitale signaal dat via de coaxial of optical out van de DVD komt. Dolby Prologic gaat er van uit dat je 5+1 uitgangen op je DVD hebt.
DD versterker van f 700 ofzo kopen (in Duitsland is het allemaal billiger) en een paar goede bookshelf speakers, zoals Mission M71, B&W of Tannoy, die voor f 250 per stuk te vinden moeten zijn. Laat je niet misleiden door hun kleine gestalte, er komt een schitterend geluid uit. Zeker als je kamer niet al te groot is, heb je niets aan enorme zuilen.
Later koop je een center en twee extra speakers (zuil als nieuwe fronts waarbij je bookies verhuizen naar achter of twee extra bookies). De Center MOET magnetisch afgeschermd zijn als hij dichtbij de TV komt te staan (en de ideale plek is onder of op de TV).
Mijn I.D: Denon AVR-1601 (DM 539), Yamaha-RXV-420 (DM549) beide bij http://www.mediacheckpoint.de/. Kom je op f 675 inc verzendkosten, houd je 6 a 700 over voor de speakers. Koop je 2 Mission M71 voor f 500 en de rest houd je in je zak voor de uitbreiding.
Laatste punt: de .1 uit 5.1 oftewel de supwoefert. Daarop kan je het beste niet bezuinigen. Dus ff niet kopen maar sparen en studeren op subwoofers en dan een vette Yamaha, Paradigm of nog mooier kopen.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Het was niet persoonlijk bedoeld, maar ik zie het je gewoon wel vaker doen. Deze keer kwam je wel heel erg nadrukkelijk met de megapool aanzetten (en jah, dat mag je best zeggen). En je post kwam op mij een beetje over als:Op maandag 03 september 2001 23:50 schreef delfosso het volgende:
JVS nog effe een vraagje tussen door aan jouw:
En dat is in principe niet de bedoeling. Je hoeft het dus niet te pas en te onpas te melden... Een aanbieding tippen mag best, maar jij tipt alleen maar megapool aanbiedingen. Dat valt in principe onder spam. Probeer volgende keer wat minder expliciet te doen over wat waar te kopen, ok?Kom vooral bij de megapool luisteren
De vraag van Railgunner was: Wat moet ik kopen, en waar moet ik op letten bij aanschaf? Op die vraag heb ik antwoord gegeven,een receiver waar DTS,5.1 op zit en die ook een optical-out heeft.JvS,zit jij niet op de verkeerde topic!Op maandag 03 september 2001 23:26 schreef JvS het volgende:
[..]
Je sluit de DVD-speler's digitale uitgang aan op de digitale ingang van de DVD-recorder
[..]
Open over vragen over die DVD recorder anders een apart topic. Digitaal opnemen kan-ie vast wel, maar video gaat zowiezo analoog en of-ie DD/DTS kan opnemen betwijfel ik ten zeerste
Nee hoor. Lees mijn reply's maar eens goed. een digitale uitgang is niet nodig. Daarmee zet jij IMHO de topicstarter op het verkeerde been, en daar ga ik tegenin. Verder heb ik gewoon een normaal advies gegeven in dit topic over andere dingen, dus ik vraag me af wie jij bent om mij te zeggen dat ik in het verkeerde topic zit. Toevallig omdat ik jouw advies gedeeltelijk onzin vind?Op dinsdag 04 september 2001 19:30 schreef pvr het volgende:
[..]
De vraag van Railgunner was: Wat moet ik kopen, en waar moet ik op letten bij aanschaf? Op die vraag heb ik antwoord gegeven,een receiver waar DTS,5.1 op zit en die ook een optical-out heeft.JvS,zit jij niet op de verkeerde topic!
Deze opties heb ik nu dus:
- JVC RX-7012R (900 piek)
- Yamaha RX-v420 (700 piek)
- Denon AVR-1601 (DM 539)
- Sony db940 (1200 piek
Mijn voorkeur gaat momenteel naar de JVC uit.
Kan iemand mij overtuigen dat een vd andere 3 duidelijk beter is voor mijn gebruik: af en toe een dvd-tje kijken, audio-cd's luisteren, en ik wil er mijn PC ook graag op aansluiten (SB Live! kaart) voor MP3's en games.
De Yamaha is qua geluid beter, qua uitvoering min of meer gelijk (min 1 optische ingang, min de optische uitgang, plus 10 DSP modi) en qua prijs dus 200 piek minder. Lijkt mij vrij duidelijk.Op woensdag 05 september 2001 19:41 schreef RAILGUNNER het volgende:
Bedankt voor de replies allemaal.
Deze opties heb ik nu dus:
- JVC RX-7012R (900 piek)
- Yamaha RX-v420 (700 piek)
- Denon AVR-1601 (DM 539)
- Sony db940 (1200 piek)
Denon is instapmodel, ook heel goed geluid maar iets minder aansluitingen.
Overigens kost het zaakje bij mediacheckpoint.de het volgende:
- JVC RX-7012R DM 599
- Yamaha RX-v420 DM 549
- Denon AVR-1601 DM 539
- Sony db940 DM 899
En als je het dan in Duitsland gaat halen cq laat opsturen kan je ook voor de Yamaha 520 gaan. Nog twee extra optische ingangen, een optische uitgang, en 105 Wattx5.
- Yamaha RX-v520 DM 659
Dat lijkt mij ook wel een goede keuze.Op woensdag 05 september 2001 20:18 schreef victorvo het volgende:
[..]
En als je het dan in Duitsland gaat halen cq laat opsturen kan je ook voor de Yamaha 520 gaan. Nog twee extra optische ingangen, een optische uitgang, en 105 Wattx5.
- Yamaha RX-v520 DM 659
Maar is het dan zeker dat ik daar beide apparaten op aan kan sluiten (liefst tegelijk!): DVD-speler en mn PC.
Welke aansluitingen gebruik ik daar dan voor ?(welke moeten er dus op de receiver zitten?)
De SB live of de Guillemot Fortissimo bijvoorbeeld heeft een optische digitale uitgang dacht ik. Die sluit je aan op een van de optische ingangen van de receiver.Op woensdag 05 september 2001 20:36 schreef RAILGUNNER het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook wel een goede keuze.
Maar is het dan zeker dat ik daar beide apparaten op aan kan sluiten (liefst tegelijk!): DVD-speler en mn PC.
Welke aansluitingen gebruik ik daar dan voor ?(welke moeten er dus op de receiver zitten?)
De meeste CD-spelers hebben een optische of RCA digitale uitgang, die je op een andere digital in zet.
Als je geen digi uitgang op je cd speler hebt, gebruik je gewoon de oude stereo RCA pluggen.
Als je overigens een oudere CD speler hebt, kan je denk ik beter de DVD speler voor cd's gebruiken, met de optical of RCA (JVC noemt het coaxial).
Dat klepje waar je het over hebt bij Optical op je JVC in je eerste post, is een plug die tegen stof beschermt. Die trek je er uit voor je er een digitale kabel in stopt.
Erm, ik heb geen cd-speler, ik gebruik mijn dvd-speler voor het beluisteren van audio-cd's.Op woensdag 05 september 2001 21:10 schreef victorvo het volgende:
[..]
De SB live of de Guillemot Fortissimo bijvoorbeeld heeft een optische digitale uitgang dacht ik. Die sluit je aan op een van de optische ingangen van de receiver.
De meeste CD-spelers hebben een optische of RCA digitale uitgang, die je op een andere digital in zet.
Als je geen digi uitgang op je cd speler hebt, gebruik je gewoon de oude stereo RCA pluggen.
Als je overigens een oudere CD speler hebt, kan je denk ik beter de DVD speler voor cd's gebruiken, met de optical of RCA (JVC noemt het coaxial).
Dat klepje waar je het over hebt bij Optical op je JVC in je eerste post, is een plug die tegen stof beschermt. Die trek je er uit voor je er een digitale kabel in stopt.
Ik moet nu kiezen tussen de Yamaha RX-v520 en de JVC RX-7012R.
Weet jij misschien of die Yamaha ook in het zilver verkrijgbaar is?
Daar kan ik me wel in vinden. Ik vind het een redelijke hype (je hoort erbij als je eraan meedoet ofzo, 5.1 staat tenslotte stoer (daar profiteert Creative ff lekker aan mee dat terzakeOp maandag 03 september 2001 20:18 schreef Jag het volgende:
[..]
Jezus christus zeg, denk je nou echt dat je daar iets acceptabels voor kan kopenSterker nog, je kan voor 500,- niet eens vijf speakers kopen
.
Maar 5 voor 100, dan heb je mini sattelites, moet je er nog een subwoofer bij kopen voor 400 tot 500 piek. Dus voor die 900 zou je net rond komen ZONDER versterker.
En films kun je prima kijken op 2 flinke speakers in stereo mode zolang je ze maar goed gericht en opgesteld hebt (dus niet recht van voren (zoiets als 20cm van je tv vandaan).
Maar bijna loodrecht op je kijkpositie naar de tv. Zolang er voldoende mate van bass in zit en je de stemmen goed hoort kun je prima genieten van een film. Daar is een 5.1 zeker geen noodzaak voor! Denk dat een versterker van F500,- genoeg is voor jou (als beginnende "Hifi" koper)...
Denk ik hoor. Koop speakers met een goed frequentiebereik en een niet al te klein membraan, TWEE. En een 2x60Watts midi versterkertje, ik denk dat ik daar in jou positie zeer tevreden mee zou zijn....
Yamaha zegt zelf dattie alleen in zwart verkrijgbaar is,Op woensdag 05 september 2001 21:40 schreef RAILGUNNER het volgende:
[..]
Erm, ik heb geen cd-speler, ik gebruik mijn dvd-speler voor het beluisteren van audio-cd's.
Ik moet nu kiezen tussen de Yamaha RX-v520 en de JVC RX-7012R.
Weet jij misschien of die Yamaha ook in het zilver verkrijgbaar is?
Mediacheckpoint kan hem niet in zilver, maar "Titanium" leveren, zeggen ze.
Maar op zo'n 2x60Watts versterker kan ik later geen boxen toevoegen toch?Op woensdag 05 september 2001 21:41 schreef Yokozuna het volgende:
En films kun je prima kijken op 2 flinke speakers in stereo mode zolang je ze maar goed gericht en opgesteld hebt (dus niet recht van voren (zoiets als 20cm van je tv vandaan).
Maar bijna loodrecht op je kijkpositie naar de tv. Zolang er voldoende mate van bass in zit en je de stemmen goed hoort kun je prima genieten van een film. Daar is een 5.1 zeker geen noodzaak voor! Denk dat een versterker van F500,- genoeg is voor jou (als beginnende "Hifi" koper)...
Denk ik hoor. Koop speakers met een goed frequentiebereik en een niet al te klein membraan, TWEE. En een 2x60Watts midi versterkertje, ik denk dat ik daar in jou positie zeer tevreden mee zou zijn....
Daarom wil ik meteen een receiver kopen, waar 5 boxen op aangesloten kunnen worden (ookal koop ik eerst nog maar 2).
Dan heb ik al meteen een goede basis, die ik dan later uit kan breiden. Dat kan met een versterker toch niet?
Als je later wilt uitbreiden naar een 5.1 set, dan zul je nu idd een 5.1 versterker moeten kopen.Op donderdag 06 september 2001 00:05 schreef RAILGUNNER het volgende:
[..]
Maar op zo'n 2x60Watts versterker kan ik later geen boxen toevoegen toch?
Daarom wil ik meteen een receiver kopen, waar 5 boxen op aangesloten kunnen worden (ookal koop ik eerst nog maar 2).
Dan heb ik al meteen een goede basis, die ik dan later uit kan breiden. Dat kan met een versterker toch niet?
Ik heb een tijd gelden in de comsumenten gids gelezen dat ' lezers' van dat blad ook aparatuur in het buitenland (lees: Duitsland) kochten.Op woensdag 05 september 2001 20:18 schreef victorvo het volgende:
[..]
De Yamaha is qua geluid beter, qua uitvoering min of meer gelijk (min 1 optische ingang, min de optische uitgang, plus 10 DSP modi) en qua prijs dus 200 piek minder. Lijkt mij vrij duidelijk.
Denon is instapmodel, ook heel goed geluid maar iets minder aansluitingen.
Overigens kost het zaakje bij mediacheckpoint.de het volgende:
- JVC RX-7012R DM 599
- Yamaha RX-v420 DM 549
- Denon AVR-1601 DM 539
- Sony db940 DM 899
- Yamaha RX-v520 DM 659
Daarbij stond dat dit soms keihard kan tegen vallen, omdat wanneer de postbode langs kom, je dan een flinke bijbetaling moet dokken. Victorvo heb jij al een keer iets in het buitenland besteld, of iemand anders?
Ik ben nl. ook aan het zoeken voor een dvd/game audio set rond de 1500- (PC-prive
w00t
Ach, wat een onzin. Duitsland is zoveel goedkoper! Dan gaan een beetje verzendingskosten echt niet verpesten. In Duitsland hebben ze namelijk niet zulke sterke prijsafspraken zoals in Nederland. En bovendien is de markt voor audio daar groter.Op zaterdag 08 september 2001 16:33 schreef robbie007 het volgende:
[..]
Ik heb een tijd gelden in de comsumenten gids gelezen dat ' lezers' van dat blad ook aparatuur in het buitenland (lees: Duitsland) kochten.
Daarbij stond dat dit soms keihard kan tegen vallen, omdat wanneer de postbode langs kom, je dan een flinke bijbetaling moet dokken. Victorvo heb jij al een keer iets in het buitenland besteld, of iemand anders?
Ik ben nl. ook aan het zoeken voor een dvd/game audio set rond de 1500- (PC-prive1750) piek
Achteraf bijbetalen is natuurlijk onzin. Je leest op de site de algemene verkoopvoorwaarden, je weet dat de verzendkosten waarschijnlijk meer zullen zijn dan 10 DM dus dat vind je van te voren haarfijn uit. Desnoods stuur je nog een extra meeltje ter bevestiging van de totale verkoopprijs. Op die manier kunnen er geen misverstanden ontstaan.Op zaterdag 08 september 2001 16:33 schreef robbie007 het volgende:
[..]
Ik heb een tijd gelden in de comsumenten gids gelezen dat ' lezers' van dat blad ook aparatuur in het buitenland (lees: Duitsland) kochten.