Daikin Altherma spannings vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
Wij hebben een Daikin Altherma warmtepomp
Buitenunit: ERGA08EAV3H7
Binnenunit: EHBX08EF6V

Nu zit ik met het volgende. Wij krijgen straks nog meer zonnepanelen en hierbij hoort ook een 3 fase omvormer. Nu is onze Daikin installatie maar 1 fase. Is er een mogelijkheid om in de buitenunit bijvoorbeeld een andere motor te laten plaatsen en in de binnenunit een andere module zodat deze op 3 fase kan?
Ik hoor graag of deze mogelijkheid er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Waarom heeft de omvormer van de zonnepanelen invloed op de warmtepomp? Tenzij de WP op dezelfde bekabeling/groep zit als de zonnepanelen lijkt me dat er voor de WP niks verandert.

Als hij nu op 1 fase zit, kan dat lijkt me gewoon zo blijven.

Edit: je bedoelt misschien om de stroom van alle fases meteen te kunnen gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 23-07-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:10
Ik gok dat je zoveel mogelijk eigen stroom wilt gebruiken? Anders zou ik niet weten wat je de zonnepanelen van invloed hebben op de WP (wat Aardedraadje ook al zegt).

Dat gezegd hebbende, volgens mij zou jouw installatie 3 groepen moeten hebben, 1 voor de buiten unit, en ik verwacht een 2 fase groep voor de binnenunit (ivm met 6kW BUH als ik het goed heb). In theorie zou je deze dus over de 3 fasen heen kunnen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Waarom wil je je daikin laten aanpassen naar 3fase? Dat is mij niet geheel duidelijk namelijk.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Ik wil straks als de salderingsregeling verdwijnt uiteraard zo goed mogelijk gebruik maken van mijn opgewekte zonnestroom. Daarom de vraag of het systeem om te bouwen is naar 3 fase. Ik zie nu dat als de buitenunit aanslaat er 2800 watt verbruikt wordt. Als ik straks op een zonnige dag over drie fase bijvoorbeeld 4000KWH aan het opbrengen ben heb ik dus over elke fase ongeveer 1300 kWh en kom ik tekort voor volledige dekking. De rest moet ik dan gewoon bijbetalen en kan over meerdere jaren naar mijn idee best in de papieren gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
danny.s schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:51:
Ik gok dat je zoveel mogelijk eigen stroom wilt gebruiken? Anders zou ik niet weten wat je de zonnepanelen van invloed hebben op de WP (wat Aardedraadje ook al zegt).

Dat gezegd hebbende, volgens mij zou jouw installatie 3 groepen moeten hebben, 1 voor de buiten unit, en ik verwacht een 2 fase groep voor de binnenunit (ivm met 6kW BUH als ik het goed heb). In theorie zou je deze dus over de 3 fasen heen kunnen verdelen.
Ja de installatie heeft nu 3 afzonderlijke groepen. Buitenunit, binnenunit en boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:48
Voor zover ik weet is ook nadat het salderen verdwenen is, dat over de fasen gezien er nog altijd gesaldeerd word. Voed jij 10kW op fase 1 vanaf je zonnepanelen naar het net, maar trek je 5kW per fase over de andere 2, dan zit je netto op 0 verbruik. Je meter telt dit op en registreerd dus 0kW verbruik en 0kW opwekking.

Correct me if I'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
heggico schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:35:
Voor zover ik weet is ook nadat het salderen verdwenen is, dat over de fasen gezien er nog altijd gesaldeerd word. Voed jij 10kW op fase 1 vanaf je zonnepanelen naar het net, maar trek je 5kW per fase over de andere 2, dan zit je netto op 0 verbruik. Je meter telt dit op en registreerd dus 0kW verbruik en 0kW opwekking.

Correct me if I'm wrong!
Als dit zo is zou dit mijn zorgen wegnemen. Maar waar zou ik dat kunnen vinden ? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:10
heggico schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:35:

Correct me if I'm wrong!
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW6Z1MnOpUf4gxAobeN9AvCd6tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKN3ulnQb8XWGbylpmpgh1mL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier1812
Dit dus ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:48
Precies. Dat werkt dus ook andersom.

Als jij op elke fase 1kW teruglevert, van je panelen door een 3fase omvormer, maar je warmtepomp gebruikt tegelijkertijd 3kW op 1 fase, dan ziet je meter in feite 0kW verbruik. Dat er dan eigenlijk 2kW van het net komt op fase 1 en op fase 2 en 3 1kW naar buiten gaat maakt dan ook niet uit. Netto verbruik is dan 0
Pagina: 1