300 Watt voeding bij een game pc??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryNak_1969
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-07-2023
Hallo,

Nieuw lid hier, maar een old school pc en game liefhebber.
Ik ben kwa pc gebruik er wat jaartjes tussen uit geweest (mezelf beperkt tot laptop gebruik), maar wil weer een game pc neerzetten voor een paar uurtjes oudere (Tom Clancy) games.

Bol.com heeft een leuke aanbieding (ik heb eigenlijk geen zin om van voorafaan weer een eigen pc te bouwen), maar toen ik las dat deze desktop met een 300 watt psu werd geleverd, schrok ik even.
Ooit lachten we om "game pc's" met 300 watt voeding, want we hadden allemaal minimaal 500 watt, maar gezien het overige hardware in deze kast leek het me redelijk stevig voor elkaar.

Moederbord: AMD A320
Processor: AMD Athlon 300GE - 2 cores - 4 threads - 3,5 Ghz
Videokaart: Onboard AMD Radeon Vega 3
RAM: 16GB DDR4
SSD: 512GB M.2
Behuizing: Aerocool Menace Saturn
Koeler: Box
Voeding: 300 Watt - (80Plus)

Zit ik er naast, of zal deze samenstelling toch snel een BSD opleveren?
Intel samen met NVidia is meestal een hoog eisende combinatie, maar dit is allemaal AMD en daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Groeten,
Marcel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Onboard videokaarten trekken over het algemeen niet zoveel.
Ze geven ook niet heel veel, liggend aan wat je wilt spelen kan het niet toereikend zijn.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:01
Een dual core met onboard graphics wil ik geen "game pc" noemen.

Het kan genoeg zijn voor retro games etc, maar zelfs als office pctje zou ik persoonlijk voor wat beters kiezen.

Dat gezegd, die cpu is maar 35 tdp, heeft daarmee ook een gpu(onboard in de cpu)

300W is meer dan genoeg voor die setup, maar ik zou zo'n setup niet direct aanraden. Helemaal niet als game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19
300W voor deze configuratie lijkt mij OK. Maar verwacht van deze configuratie geen enorme prestaties. Mocht je er ooit een echte videokaart en een iets vlotter processor aan toe voegen, dan is 300W te weinig.

Gaat het om een ScreenOn configuratie? Ik kan niet achterhalen welke merken zij gebruiken. Dus het is lastig om iets over de kwaliteit van de verschillende componenten te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
HarryNak_1969 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:49:
Hallo,

Nieuw lid hier, maar een old school pc en game liefhebber.
Ik ben kwa pc gebruik er wat jaartjes tussen uit geweest (mezelf beperkt tot laptop gebruik), maar wil weer een game pc neerzetten voor een paar uurtjes oudere (Tom Clancy) games.

Bol.com heeft een leuke aanbieding (ik heb eigenlijk geen zin om van voorafaan weer een eigen pc te bouwen), maar toen ik las dat deze desktop met een 300 watt psu werd geleverd, schrok ik even.
Ooit lachten we om "game pc's" met 300 watt voeding, want we hadden allemaal minimaal 500 watt, maar gezien het overige hardware in deze kast leek het me redelijk stevig voor elkaar.

Moederbord: AMD A320
Processor: AMD Athlon 300GE - 2 cores - 4 threads - 3,5 Ghz
Videokaart: Onboard AMD Radeon Vega 3
RAM: 16GB DDR4
SSD: 512GB M.2
Behuizing: Aerocool Menace Saturn
Koeler: Box
Voeding: 300 Watt - (80Plus)

Zit ik er naast, of zal deze samenstelling toch snel een BSD opleveren?
Intel samen met NVidia is meestal een hoog eisende combinatie, maar dit is allemaal AMD en daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Groeten,
Marcel
Wat is het budget dat je in gedachten hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:56
Gaat het om deze Screenon PC, die bij Bol in een set met monitor en toetsenbord te koop is voor €650?

Dan zou ik toch nog eens overwegen om zelf wat in elkaar te zetten, met een lijst als dit kun je ook wat modernere games spelen als je nostalgie trip voorbij is ;)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 95,53€ 95,53
1MoederbordenASRock A520M-HVS€ 53,74€ 53,74
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8G€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenAerocool Atomic Lite V1€ 39,17€ 39,17
1MonitorsSamsung LS24A400UJUXEN Zwart€ 153,29€ 153,29
1ToetsenbordenTrust GXT 838 Azor (Qwerty US)€ 22,49€ 22,49
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 29,79€ 29,79
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 58,70€ 58,70
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 38,99€ 38,99
Totaal€ 690,70

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Intel samen met NVidia is meestal een hoog eisende combinatie
Dit is gewoon niet waar. Intel+NVidia kan een celeron met een GT1030 zijn of een 13900K met een RTX4090. Die eerste combinatie verbruikt 50W onder load, die tweede 700W (getallen gegokt, maar het zal iets zijn in die richting). En deze PC valt in die eerste categorie. Dan nog: als je een kant-en-klaar-PC koopt kun je er wel vanuit gaan dat de voeding genoeg is, een fabrikant gaat niet voor zijn lol een niet-werkende PC verkopen. :p Ik zou me eerder zorgen maken over de rest van de hardware...

Hoe oud is 'oudere' games? Als je alleen games uit 2010 gaat spelen doet het er allemaal niet veel toe maar als je iets recenters wil doen is 2 cores en een verouderde low-end IGP niet erg geschikt.

Een 300GE verbruikt echt niks en presteert ook niks, die is absoluut niet bedoeld voor gamen. Misschien dat oudere games net lukken, maar als je dan toch iets nieuws koopt voor gamen, dan toch liever iets met een (oude / low-end) discrete videokaart. Of iets met een krachtigere IGP, zoals de 5600G.

De grafische instellingen maken ook uit. Lage setting op 1080p zal op een IGP in moderne games vaak nog wel lukken, wil je wat mooiers of op hogere schermresolutie dan heb je wel een videokaart nodig.
martyw schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:41:
Gaat het om deze Screenon PC, die bij Bol in een set met monitor en toetsenbord te koop is voor €650?
Pfff, een vega 3-IGP een game-pc noemen. :s dan is de laptop van mijn oma ook een game-pc, je kan er prima mijnenveger op spelen. Dat is gewoon een kantoor-pc met kermislichtjes. Voor die prijs kun je veel geschikter game-pc's vinden.

Bij die FPS-waarden staat ook niet op wat voor setting en resolutie. Op 720p zeker...

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 23-07-2023 22:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Wat @bwerg noemt kan ook nog, zonder videokaart met een Ryzen 5 5600G wordt het nog goedkoper, dan kun je hem bij een zaak als Azerty of SiComputers laten assembleren als je daar echt geen zin in hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 23-07-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Of je koopt een tweedehands pc, bijna alles wat je koopt is beter dan wat die pc van bol.xom levert.

Zoiets v&a aangeboden: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X + AMD Ryzen 7 3700X + MSI X47...
Let op deze is niet compleet, dus je bent alsnog goede 100 euro meer kwijt.

[ Voor 66% gewijzigd door 99ruud99 op 23-07-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
bwerg schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:45:
Dat is gewoon een kantoor-pc met kermislichtjes.
Ik denk dat een Teams meeting moeilijk gaat op dit ding, ook moderne kantoor PC's hebben wat meer nodig dan een dual core...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zie in de pricewatch zo 11 PC's met een 5600G onder de 600 euro. Zelfs ook nog enkele PC's met een GTX1650. Sommige van die PC's komen dicht in de buurt van de prijs van die screenon, maar de prestaties liggen zo een factor 5 hoger. Met een GTX1650 nog veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Voor een budget van €600 zou ik lekker bij Agando gaan shoppen. Koop je een volledige pc incl Windows. Zelf bouwen zou ik je niet direct adviseren.

https://www.agando-shop.nl/product_info.php/info/p105384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryNak_1969
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-07-2023
Geweldige antwoorden en voorstellen allemaal, maar ik had hier ook niks anders verwacht.

Zowel Martyw en Kasj leken op hetzelfde spoor en in dezelfde richting te rijden, dus dat is de kant die ik ook op ga. Dit https://www.agando-shop.nl/product_info.php/info/p105384 lijkt me een redelijk goede oplossing, gebasseerd op alle antwoorden.

Hoewel ik primair m'n aggrressie pomp in m'n oude favoriete shoot-em-ups (de Ghost Recon en Rainbow Six series), kan ik maar beter voorbereid zijn op het eventuele aanschaf van zwaardere gfx aktie van de nieuwe generatie games. Dus dan inderdaad het budget een tikke verhogen en een echte game pc aanschaffen..

Ik heb een jaar of 9 geleden via BOL.com een Medion desktop gekocht, en hoewel en grafische kaart naar 3 weken stuk ging, werd ie gratis vervangen door een nieuwe gen kaart en samen met Win7 ging ik lachend van game naar game. Ook Crysis 2 zonder problemen. Het KAN dus wel bij BOL. :)

Ik weet nu waar ik op moet gaan letten, en ik denk zelfs dat ik weet waar ik het ga kopen.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat is inderdaad een prima budget-PC. CPU is niet de allerzwaarste maar redelijk modern en met 6 cores, dus die kan alles wel aan. En idem voor de GPU, daar kun je de komende jaren alle moderne games wel op spelen, met eventueel iets lagere settings.

Pagina: 1