Hoe traplampjes demonteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Komende dagen willen we een trap opknappen: schuren, plamuren, kitten, schilderen enzo - standaard werk. Maar om het makkelijker te maken willen we de lampjes die in de trap ingebouwd zitten verwijderen. Plaatjes om te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GytUgDkqWmE03ds_8gtotHonQBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OAF5oV6HkegKtGmb9wRtAC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf-DEKkIaJoS7Zj3xR8I76jXt9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDIdpE4meizI6hKpwEu5vhIn.jpg?f=fotoalbum_large
Op de foto's zie je een mes achter de lamp als een soort-van-spiegel: alle lampjes hebben een inkeping in de grijze ring die weggedraaid is uit het zicht. Voor m'n gevoel moet je iets met die inkeping, want zou niet weten waar die anders voor is. Maar is mij nog niet gelukt om heel goed in die inkeping te kijken om wat inzicht te krijgen.

Geprobeerd tot nu toe:
  • Tegen de klok in draaien van de grijze ring. Vooralsnog geen beweging in gekregen.
  • Met een mesje gewrikt in de kier tussen hout en grijze ring. Ik kan helemaal rondom een millimeter speling krijgen, maar veert gewoon weer terug tegen het hout aan en de lamp komt niet los uit het hout.
  • Met een dunne metalen staaf (a.k.a. achterkant theelepel) in de inkeping in de grijze ring 'gevoeld', maar ik kan niet echt iets voelen waar je iets mee moet.
Bij alle drie de probeersels ben ik vooralsnog voorzichtig geweest, want zonde om onnodig dingen stuk te maken. En vooralsnog dus nog geen succes gehad met een lampje demonteren. Ofwel, nu eerst maar hier vragen: iemand bekend met deze lampjes en hoe ze los gemaakt moeten worden?

(alternatief is natuurlijk de lampjes afplakken en omgeen schuren/schilderen - maar dat is een stuk onhandiger - plus, als een lampje ooit kapot gaat wil je 'm ook vervangen.)
(en dit alles is ingebouwd in de trap door een vorige eigenaar - niet de vorige, maar die daarvoor. Ofwel, niet te achterhalen welk merk/type lampjes dit zijn)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ik zou verwachten dat de lampjes met dubbelzijdige tape of met kit/lijm vastgezet zijn. Wat die inkeping betreft zou het alleen maar logisch zijn als je hem daarmee van de achterplaat af kunt pakken, daar zou ik nog wat meer mee spelen en waarschijnlijk tegelijkertijd of draaien of naar voren trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Waarmee worden de lampjes gevoed? In beide gevallen (zowel batterij als via kabeltjes) vermoed ik dat je de witte kap eraf kunt wippen in die inkeping (en dan dus iets meer kracht dan nu).

Indien op batterij dan zal die zilveren achterkant geplakt zijn, via snoertjes zal die zilveren achterkant geschroefd zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Ugchel op 23-07-2023 20:44 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Hoe gaan de lampjes aan? en is er aan de andere kant (of de onderkant) van de trap is van stroomaanvoer te zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-09 22:15
Het kan best hetzelfde systeem zijn als bij plafondspotjes, aan de lamp zit dan aan de achterkant een sterke veer met 2 pootjes links en rechts. Deze verende klemmen vallen achter het hout en trekken de lamp dan vast in het gat. Om de lamp vervolgens los te krijgen moet je dan inderdaad iets als hefboom in die sleuf in de behuizing drukken en de lamp eruit wippen. Hiervoor is vaak best nog wat kracht nodig. Aangezien je al aangeeft dat het voelt alsof de lamp weer terugveert vermoed ik dat die met een veersysteem op zijn plek wordt gehouden, dus meer kracht zetten om ze eruit te wippen.
Zo ziet dat eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_MOQYcwhuO-Qw01soCLjHv6QrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dzYhATLjJrAqHog8w3RM4GyT.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Prutsertje13 op 23-07-2023 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Zojuist even wat meer geprobeerd en uiteindelijk wel uitgevonden hoe het allemaal in elkaar zit. Met een plastic ding uit m'n iFixIt telefoonreparatieset heb ik het melkglas-plastic er uit weten te wippen en toen werd het allemaal duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdE8f2imHnyGm5jRIwDg4AtsO7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9acmivfWXhm1bUE4WvBhfYB4.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZIwzZl98UrPl5RvhiLZvsT-NbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTzCrroSrfk3FcBpoYngRMUt.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp54uYIYoJYPdqDjSa7x2RQpIvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Ty8ieOnM5za50eUQiZeJ9Hq.jpg?f=user_large
De melkglas-rondjes (met de LEDs ingebouwd) kan je draaien en dan komen ze vanzelf los. De grijze ringen zijn met twee kleine schroefjes vastgeschroeft in het hout.

Helaas kan je ze dus niet helemaal demonteren. Ik had even de hoop dat de twee aansluitdraden met een schuifconnector op de lampjes vast zouden zitten, maar bij een poging ze los te maken brak die af van de LED-behuizing. Hopelijk kan dat met de soldeerbout gerepareerd worden.

En het blijkt dus gewoon een standaard ding van de IKEA te zijn. :) En als ik die ene Ebay advertentie mag geloven zou die connector wel degelijk los te maken moeten zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:32
Tip doe een knoopje in de + draad zodat je straks na het schilderen nog altijd kan herleiden welke de + was (zonder noodzaak van een multimeter)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
The-Source schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:03:
Tip doe een knoopje in de + draad zodat je straks na het schilderen nog altijd kan herleiden welke de + was (zonder noodzaak van een multimeter)
Goeie!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Of een plakkertje of zoiets, voordat je dadelijk door het knoopje leggen de draad beschadigt.
Pagina: 1