Buitenzijde schuin dak isoleren met steenwol

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchthesecond
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-08-2023
Mijn vraag
Ik wil het schuine dak van een kleine jaren 30 woning aan de buitenzijde isoleren. Binnenzijde is géén optie. Heb ervaring met PIR en EPS maar ben ontevreden met de slechte geluidsisolatie van deze materialen. Mijn idee is dan ook om het bestaande dak "schoon" te maken, over het beschot dampdichte folie, van goot naar nok balken 38x140mm waar tussen steenwol 14 cm, damp doorlatende folie, tengels, panlatten, pannen. Is dit een goed idee? zie ik iets over het hoofd? Maakt het soort steenwol nog iets uit? Zat te denken aan van die stevige platen van 80x100 cm. Alle tips zijn meer dan welkom!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:36

orf

Is het een vrijstaand huis? Kun je de nok probleemloos verhogen en hoe plan je de aansluiting van je dak op de gevel?

Het zal volgens mij sowieso vergunningsplichtig zijn omdat je het volume van het pand vergroot. Maar het lijkt me goed om een vergunningscheck te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
Ja dat kan prima, heb ik vaker zo gedaan zien worden. Goed opletten dat je zorgt dat er geen beesten in je steenwol gaan wonen. Dus boven en onderkanten afsluiten en voordat je er panlatten opzet nog eens waterdicht/dampopen folie erop.
Hoever doe je de balken uit elkaar? Breedte isolatieplaat?
14cm is best een flink verhoging. Denk ook aan je goten en boeidelen.

Je zou nog kunnen kijken naar houtvezel platen, die kunnen zo op je dakbeschot en dan panlatten erop. Scheelt je balken.

[ Voor 14% gewijzigd door No Hands op 23-07-2023 19:48 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchthesecond
Het is een sporenkap waarbij de sporen ongeveer een meter uit elkaar staan. Ik zou dan aan de buitenzijde recht boven de sporen die balken willen schroeven. Eigenlijk dus het opdikken van de sporen met een beschot er tussen. Isolatieplaat van 100x80 is dan strak te verwerken tussen deze regels.
Het is een vrijstaande woning. Nu met pannen en boeiborden en planken. Wil zelfde pannen terugleggen maar dan met gevelpannen als beëindiging en daaronder, langs de gevel een afsluitende lijst. Goten zullen zeker moeten worden aangepast maar moet de details nog uitwerken. Het buitensluiten van muizen en andere beestjes is wel een dingetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:25
Is opdikken met 7cm en daar dan 7cm steenwol met daarop zelfdragende pir platen geen betere optie? Laag steenwol voor de geluidsisolatie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mitchthesecond schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:26:
Het is een sporenkap waarbij de sporen ongeveer een meter uit elkaar staan. Ik zou dan aan de buitenzijde recht boven de sporen die balken willen schroeven. Eigenlijk dus het opdikken van de sporen met een beschot er tussen. Isolatieplaat van 100x80 is dan strak te verwerken tussen deze regels.
Het is een vrijstaande woning. Nu met pannen en boeiborden en planken. Wil zelfde pannen terugleggen maar dan met gevelpannen als beëindiging en daaronder, langs de gevel een afsluitende lijst. Goten zullen zeker moeten worden aangepast maar moet de details nog uitwerken. Het buitensluiten van muizen en andere beestjes is wel een dingetje..
opzich kan het, maar een meter is wel ver uit elkaar voor je tengels en dus de overspanning van je panlatten. dan krijg je meer panbalken :+ de overspanning is bij voorkeur niet veel groter dan 0,6 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchthesecond
Die combinatie van steenwol en die afdekken met pirplaten vind ik een goede tip! Ga eens even rekenen omdat ik dan met minder dikte een mooie isolatiewaarde kan halen waarbij er al tengels op de pirplaten zitten. Ondervang je denk ik ook het ongedierteverhaal mits ik de dakvoet goed afsluit. De overspanning van de panlatten met een meter is idd te veel. Latten gaan dan doorhangen onder het gewicht van de pannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchthesecond
In aansluiting op mijn laatste bericht, doe ik er goed aan om tussen of over de pirplaten nog een dampdoorlatende folie aan te brengen, of sluit ik beter het steenwolpakket onder de pirplaten luchtdicht af? Andere optie is mss.om pirplaten op het dakbeschot te leggen, dit ook als dampremmende laag en daar de steenwol over met als afdekking iets van miofol. Na betere bestudering van de constructie kan ik toch regels van nok naar goot of 60cm uit elkaar zetten. Pfff, wat een mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als de R-waarde van je steenwol de helft is van de R-waarde van je PIR pakket is een dampfolie aan je dakbeschotzijde niet noodzakelijk, want de kans op condens vorming in je steenwol is in dat geval nihil (en droogtijden zijn goed). Het risico op vocht neemt alleen maar verder af naarmate de R-waarde van je PIR laag meer dan 2x zo hoog is t.o.v. je steenwol laag. Het is zelfs aan te raden om geen dampfolie onder je steenwol laag te plaatsen in dit geval, want bij een eventuele lekkage kan het vocht nergens meer naartoe.

Ik zou wel over de steenwollaag een dampdichte folie plaatsen, want de PIR-naden kan je aan de binnenzijde niet aftapen. Zo weet je zeker dat er geen condens in de PIR laag kan ontstaan. Buitenzijde kan je netjes aftapen.

Denk mogelijk ook nog over het steenwol vervangen door houtvezelisolatie. Dit heeft een hogere warmtecapaciteit wat de faseverschuiving van de temperatuur verder ten goede komt en warmtedoorslag dus nog verder minimaliseerd. Wel zo prettig met de hete zomers van tegenwoordig.

Ik vind het een goed idee dat je hierover nadenkt, want de akoestische eigenschappen van PIR zijn behoorlijk dramatisch.

[ Voor 5% gewijzigd door frennek op 27-07-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Je zou ook nog eens kunnen kijken of je iets kunt met steenwol sandwichpanelen.
Voordeel is dat het na het leggen direct waterdicht is. Als je dakplaten neemt schroef je daar zo je panlatten weer overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchthesecond
Wat zetten jullie me goed aan het denken! Dank daarvoor. Via het idee van de steenwol sandwichpanelen kwam ik op de Isovlas Reno Exterieur. Weet niet of dit beetje betaalbaar is maar zoiets dergelijke lijkt wel een aardig product. Iemand ervaring met iets dergelijks? Vanuit ecologisch oogpunt misschien ook beter dan steen- of glaswol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mitchthesecond schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:02:
Wat zetten jullie me goed aan het denken! Dank daarvoor. Via het idee van de steenwol sandwichpanelen kwam ik op de Isovlas Reno Exterieur. Weet niet of dit beetje betaalbaar is maar zoiets dergelijke lijkt wel een aardig product. Iemand ervaring met iets dergelijks? Vanuit ecologisch oogpunt misschien ook beter dan steen- of glaswol
Het is doorgaans wat duurder dan de pir/eps varianten. Het wordt geproduceerd in voormalig oosteuropa (althans daar stond hun fabriek in iedergeval) en komt met een vrachtwagen jouw kant op. bij steen en glaswol worden enorme hoeveehden energie gebruikt om het te maken, vlas groeit op zonnekracht, maar helaas zitten er bij isovlas dus wel wat transportbewegingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
De dikte van isolatiewol heeft relatief weinig effect op de geluidsisolatie. Daarom zou ik ook een hybride oplossing voorstellen. Je totale isolatiewaarde is dan hoger.

Let wel op van binnen naar buiten steeds minder dampdicht. Dus dan wil je PIR vanuit binnen gezien eerst en daarna steenwol. Eventueel kan je met ubakus een berekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchthesecond
Wéér een goede tip! Dank.

Iemand ook een idee hoe ik het ongedierte uit de steenwol kan weren? Ik kan me zo voorstellen dat een muis zich geen bal aantrekt van een damp doorlatende folie...
Pagina: 1