Split airco installeren dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Beste allen,

Ik wil een split airco unit installeren op m’n dakkapel. Ik vraag me af wat ik het beste kan doen;

De dakkapel is te kort om direct de binnen unit aan de kappel zelf te bevestigen.
Ik vraag me af hoe ik het beste de airco kan plaatsen. De binnenunit moet sowieso aan de vaste muur komen. Optie 1 is dan de dakpannen lichten onder het schuine deel en een doorvoer pan er op zetten en alle kabels doorheen lussen. Ik zou dan na de dakpan 1 houten plaat tegenkomen, isolatie en dan weer een houten plaat. Dan kunnen de leidingen en kabels aan de zijkant in de binnenunit.

Optie 2 is het plafond met rust laten en de leidingen door de dakkapel boren wand zijde en dan een weg naar de binnenunit maken. Dus een stukje naar links, dan evenwijdig aan het schuine deel en dan de airco in vanaf de zijkant. Of juist recht opzij en weer een stuk omhoog, zie de 2 manieren op de foto.

Nb ik heb ook gedacht aan optie 3:
de ander kant van de kamer de binnenunit te plaatsen, maar het is een dubbele kapel en aan de andere zijde zit een andere kamer. Enige manier is dan door het de trespa plaat , isolatie, en dan weer een trespa plaat tussen de 2 dakkapellen. Echter kan dan m’n zonnenwering er niet goed meer af want die loopt door, het is geen fraai gezicht en leidingen zouden dan los naar beneden bungelen. Dit lijkt dus geen goed idee.

k voel denk ik meer voor optie 1 omdat ik dan m’n pannen en dak met rust kan laten en minder kans op lekkage, wand is toch makkelijker waterdicht te maken. Maar kan dit idee met de leidingen wat ik wil? Met met de afstand en de bochten, kan dit met flexibele leidingen en is er genoeg lengte?

Zie mijn foto’s. De rode x is dan waar het gat ongeveer moet komen dacht ik zo. Hebben jullie tips of ideeen hoe ik dit het beste kan doen? De buiten unit komt wel ten alle tijde op het dak van de kapel.

Het gaat om de rechter kapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q22BEMbp0ekvrL3apWUj1IOBxQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFB20VQVsxaVLF64HwTCM46w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys77hlA0_7yWYPVq1MAZh8czrOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brhkA6xvsvrxoNzJNWoSKJFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFtTF3_0pCvAt2gejZ6BQmpUoCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4qyf2vTRzg7KfYeqOfO6JN8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg8ZGijD4jN2V97rpzM6civoxqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fshxj2OjszMxsEjIvzZREwoT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Opzouten op 23-07-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Er is dan trouwens ook nog optie 4:

Dat is dus wel aan de dakkapel direct, die heeft op z'n hoogste punt qua breedte ca 80cm tot het gordijn, dus dan zal ik er een plaatje op moeten monteren en afwerken, waardoor de airco hierop geschroefd kan worden, en dus iets overlap heeft met dat plaarje op de schuine zijde. weet alleen niet of dit te laag is en handig dat er direct onder geslapen wordt. Rode x is Dan het gat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fasac_aWjC-h18Ln1a_MBLYhYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXrmYYBBGYz4cJ3pmjNhzEBw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Niemand?

Je kan niet verwachten dat iemand hier ligt te refreshen tot men jouw topic tegenkomt. ;) Geef het minimaal 24 uur alvorens te kicken.

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 24-07-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:38
Opzouten schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:46:
Er is dan trouwens ook nog optie 4:

Dat is dus wel aan de dakkapel direct, die heeft op z'n hoogste punt qua breedte ca 80cm tot het gordijn, dus dan zal ik er een plaatje op moeten monteren en afwerken, waardoor de airco hierop geschroefd kan worden, en dus iets overlap heeft met dat plaarje op de schuine zijde. weet alleen niet of dit te laag is en handig dat er direct onder geslapen wordt. Rode x is Dan het gat.
[Afbeelding]
Wij hebben ook een unit boven ons bed hangen. Je kunt deze (meestal) ook aanpassen zodat de luchtstroom over je heen gaat. Zo hebben wij het, nergens last van.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik denk dat je meerdere opties hebt maar een apparaat welke actieve onderdelen heeft zou ik zoveel mogelijk niet op hout monteren.
Dus binnenunit aan de muur, airco leidingen kan je ook via je pannen naar buiten doen, daarvoor zijn speciale pannen beschikbaar. (horizontale dakdoorvoer pan)
Dan heb kan je condensafvoer gewoon via het dak de regengoot in.
Of het verstandig is om de buitenunit op het dak te zetten mag je zelf beoordelen maar ook hier geld trillingen/geluid.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
The-Source schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:32:
Ik denk dat je meerdere opties hebt maar een apparaat welke actieve onderdelen heeft zou ik zoveel mogelijk niet op hout monteren.
Dus binnenunit aan de muur, airco leidingen kan je ook via je pannen naar buiten doen, daarvoor zijn speciale pannen beschikbaar. (horizontale dakdoorvoer pan)
Dan heb kan je condensafvoer gewoon via het dak de regengoot in.
Of het verstandig is om de buitenunit op het dak te zetten mag je zelf beoordelen maar ook hier geld trillingen/geluid.
Dank. Er is geen andere mogelijkheid dan buitenunit op het dak. De dakkapel is wederom te kort (ook aan de buitenzijde) om de airco op te monteren. Hij zal dan wel op die dempende voeten worden gemonteerd.

Ik begrijp dat door de dakpannen optie die ik beschikt dus het beste is, maar moet ik niet bang zijn voor lekkages en tocht? Want dan zou ik dus 2 gaten moeten maken ( 1 door de dakplaat binnenzijde en 1 door dakplaat buitenzijde) ik wil geen lekkage in de tussenruimte, dus dan zal die buitenplaat ook afgekit moeten worden? Ik zie airco's vnl op wanden doorgevoerd met zo'n witte koker, is dat toch niet echt het veiligste?

Waarom zou de binnenunit niet op hout kunnen hangen? Wat gebeurt er dan met actieve onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 09:49
Ik had in mijn vorige huis 10 jaar de buitenunit OP het dakkapel. Werkte goed wel invloeden van het weer na 10 jaar roestvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Opzouten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Dank. Er is geen andere mogelijkheid dan buitenunit op het dak. De dakkapel is wederom te kort (ook aan de buitenzijde) om de airco op te monteren. Hij zal dan wel op die dempende voeten worden gemonteerd.

Ik begrijp dat door de dakpannen optie die ik beschikt dus het beste is, maar moet ik niet bang zijn voor lekkages en tocht? Want dan zou ik dus 2 gaten moeten maken ( 1 door de dakplaat binnenzijde en 1 door dakplaat buitenzijde) ik wil geen lekkage in de tussenruimte, dus dan zal die buitenplaat ook afgekit moeten worden? Ik zie airco's vnl op wanden doorgevoerd met zo'n witte koker, is dat toch niet echt het veiligste?

Waarom zou de binnenunit niet op hout kunnen hangen? Wat gebeurt er dan met actieve onderdelen?
Tocht.. als alles werkt de doorvoeren afdichten met pur?
Waarom niet op hout, resonantie van houtwerken. Dit komt onder andere door gebrek aan massa tov een stenen muur.
En als je twijfelt aan het maken van doorvoeren dan het uitbesteden? Elke CV ketel gaat ook via een verticale of horizontale optie naar buiten voor zuurstof en rookgas.

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 24-07-2023 11:34 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
The-Source schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Tocht.. als alles werkt de doorvoeren afdichten met pur?
Waarom niet op hout, resonantie van houtwerken. Dit komt onder andere door gebrek aan massa tov een stenen muur.
En als je twijfelt aan het maken van doorvoeren dan het uitbesteden? Elke CV ketel gaat ook via een verticale of horizontale optie naar buiten voor zuurstof en rookgas.
Ik ga denk ik ook wat doen aan uitbesteden. De airco installateur wil niks van daken en aanpassingen hieraan weten. Ik moet dit allemaal zelf verzorgen als ik dit zou willen....

Het leek me gewoon het makkelijkst hem aan de dakkapel te doen, gezien heel veel mensen airco binnenunits aan de dakkapel binnenkant hebben hangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Misschien past een Minirooftop airco?

https://www.minirooftop.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik heb de LG 2.5 kw airco al in huis van de installateur. Die moet het worden.

Ik baal ervan dat ik toch door het dak moet wss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

Opzouten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Ik ga denk ik ook wat doen aan uitbesteden. De airco installateur wil niks van daken en aanpassingen hieraan weten. Ik moet dit allemaal zelf verzorgen als ik dit zou willen....

Het leek me gewoon het makkelijkst hem aan de dakkapel te doen, gezien heel veel mensen airco binnenunits aan de dakkapel binnenkant hebben hangen..
Ik denk niet dat je buren blij zouden zijn indien je de airco aan de zijkant van de dakkapel zou hebben gehangen. Staat direct op de erfgrens, geluidsoverlast. In de winter extra kou naar de buren blazen in de zomer extra warmte, dat zal niet bevordelijk zijn voor hun dakkapel en de binnen temperatuur.

Je kan de leiding toch alsnog door de zijkant naar buiten laten gaan naar je airco die boven op het dakkapel staat?

Edit: Kan hij niet links op de aanbouw? mooi platdak.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 24-07-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:11
Volgens mij kunnen alle 3 de opties, en is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Let overigens ook op dat er een minimale leidingafstand bestaat.

Houd er vooral rekening mee met dat die buitenunits kneiter zwaar zijn en niet iedere dakkapel is gebouwd op een dergelijk gewicht. Dat hebben wij (met zonnepanelen en heel veel ballast) 'the hard way' geleerd ;) (niet doorgezakt hoor :P maar wel lekkage)

De rukwinden op een dakkapel kunnen zeker langs de rand erg sterk zijn. Nu weegt zo'n split-unit nogal wat gelukkig, maar let hier wel op.

Verder is het plaatsen van buitenunits in principe niet vergunningsvrij, al kan dat per regio verschillen. Jan en alleman doet het gewoon maar, dus ik wil je zeker niet tegenhouden. Maar in principe mag het niet zomaar. Ook niet aan de achterzijde.

Plaats je hem op de grond in je achtertuin, dan is het (tot 1.5m) wél vergunningsvrij en heb je minder kans op trillingen. Maarja, of het beter is? Je buren zullen 'm dan ongetwijfeld wel beter horen dan dat 'ie op je dak staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 24-07-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Tazzios schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:29:
[...]

Ik denk niet dat je buren blij zouden zijn indien je de airco aan de zijkant van de dakkapel zou hebben gehangen. Staat direct op de erfgrens, geluidsoverlast. In de winter extra kou naar de buren blazen in de zomer extra warmte, dat zal niet bevordelijk zijn voor hun dakkapel en de binnen temperatuur.

Je kan de leiding toch alsnog door de zijkant naar buiten laten gaan naar je airco die boven op het dakkapel staat?

Edit: Kan hij niet links op de aanbouw? mooi platdak.
Ik heb het over de binnenunit. Het is een stille lg dual convertor. De buitenunit komt sowieso op dakkapel, dat doet de rest van de buurt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
Richh schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:30:
Volgens mij kunnen alle 3 de opties, en is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Let overigens ook op dat er een minimale leidingafstand bestaat.

Houd er vooral rekening mee met dat die buitenunits kneiter zwaar zijn en niet iedere dakkapel is gebouwd op een dergelijk gewicht. Dat hebben wij (met zonnepanelen en heel veel ballast) 'the hard way' geleerd ;) (niet doorgezakt hoor :P maar wel lekkage)

De rukwinden op een dakkapel kunnen zeker langs de rand erg sterk zijn. Nu weegt zo'n split-unit nogal wat gelukkig, maar let hier wel op.

Verder is het plaatsen van buitenunits in principe niet vergunningsvrij, al kan dat per regio verschillen. Jan en alleman doet het gewoon maar, dus ik wil je zeker niet tegenhouden. Maar in principe mag het niet zomaar. Ook niet aan de achterzijde.

Plaats je hem op de grond in je achtertuin, dan is het (tot 1.5m) wél vergunningsvrij en heb je minder kans op trillingen. Maarja, of het beter is? Je buren zullen 'm dan ongetwijfeld wel beter horen dan dat 'ie op je dak staat.
Dank voor het bericht. Ik kan de buitenunit zelf gewoon optillen, en ik ben geen rambo. De hele buurt heeft overal airco's staan, van dak tot voortuin, tot op het voorrandje van de rechte zolder aan de andere kant (waar wel plat dak is). Dit wordt mijn eerste. Hier maak ik me niet zo'n zorgen om.

Ik voel intuïtief meer voor optie 4, recht omhoog langs zijwand kapel en dan zo op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Opzouten Ook plannen om zonnepanelen gelijk te laten leggen?, ze moeten toch het dak op.. scheelt misschien weer iets in de installatiekosten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Falcon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:13:
@Opzouten Ook plannen om zonnepanelen gelijk te laten leggen?, ze moeten toch het dak op.. scheelt misschien weer iets in de installatiekosten.
Helaas niet. Maar zoals ik al zei, deze airco installateur doet werkelijk niets met daken en als ik wat wil moet alles klaargemaakt worden om door te voeren, dus als hij klaar is moet er door mij of een ander nog waterdicht gemaakt worden. Lijkt me een hoop gedoe allemaal. Vandaar dat optie 4 ik wel blij van werd.

Misschien heb ik het niet helemala goed gezegd: de buiten unit komt ten alle tijde op de dakkapel. De plaatsing van de fotos gaat alleen om de binnenunit lokatie, daar twijfel ik dus over. Ook direct condens naar buiten, dus dan kan die leiding ook niet lekken.

Zonnepanelen altijd plannen voor, maar het geld is op:)

[ Voor 4% gewijzigd door Opzouten op 24-07-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:53

QuattroNL

It is I.

Heel simpel. Binnenunit aan de betonnen tussenmuur, leidingen via diezelfde muur horizontaal door het schuine dak naar buiten (dus niet via de dakkapel).
Condensafvoer gaat onder de pannen door naar de dakgoot. De leidingen gaan via een bocht naar boven naar het platte dak.
Natuurlijk wel zorgen dat er geen regen via die leiding naar binnen kan lopen. Desnoods onder de pannen eerst wat naar boven lussen en dan weer wat naar beneden afbuigen naar het platte dak. Afstand tussen zijkant dakkapel en tussenmuur is altijd minimaal 50cm dus je kan wel 2 ruime bochten maken.

Als je foto's van mijn situatie wilt...

edit: mijn aircoboer was lekker creatief en maakte alles in orde en werkte alles af. Geen omkijken naar.

[ Voor 13% gewijzigd door QuattroNL op 24-07-2023 17:22 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
QuattroNL schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:19:
Heel simpel. Binnenunit aan de betonnen tussenmuur, leidingen via diezelfde muur horizontaal door het schuine dak naar buiten (dus niet via de dakkapel).
Condensafvoer gaat onder de pannen door naar de dakgoot. De leidingen gaan via een bocht naar boven naar het platte dak.
Natuurlijk wel zorgen dat er geen regen via die leiding naar binnen kan lopen. Desnoods onder de pannen eerst wat naar boven lussen en dan weer wat naar beneden afbuigen naar het platte dak. Afstand tussen zijkant dakkapel en tussenmuur is altijd minimaal 50cm dus je kan wel 2 ruime bochten maken.

Als je foto's van mijn situatie wilt...

edit: mijn aircoboer was lekker creatief en maakte alles in orde en werkte alles af. Geen omkijken naar.
Die van mij doet dus niks en dat maakt me het lastig. Heb graag foto's van en situatie. Kut dat ik zo beperkt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-04 09:54
Tja zal wel met de garantie te maken hebben. Als hij iets aan het dakbeschot veranderd en jij krijgt over tig jaar lekkage kan hij er voor opdraaien, begrijp dat wel.

Overigens mijn airco installateur weigerde een airco te plaatsen op de dakkapel. Alleen als de buitenunit lager werd gemonteerd dan de binnen unit wilde hij plaatsen. Vanwege natuurlijk condens water afloop.
Anders moet je een condenswaterpompje gebruiken en daar heeft hij alleen maar gedonder mee. Of defect, of verstopt of water van buiten naar binnen loopt, hij begint er niet meer aan. Dus hou dat pompje goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:53

QuattroNL

It is I.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oz58ta_jYOtjvCsNeK-FKoJ8aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThYT6s1CxOs2mmWHTYfA8tel.jpg?f=fotoalbum_large
Even snel een foto gemaakt. Moet zelf nog de binnenkant afwerken.

De witte goot is zo breed en zit onder de binnenunit omdat deze doorloopt naar de kamer links waar ook een unit zit. Op deze manier hoeft er maar 1 opening naar buiten gemaakt te worden.
Alles gaat horizontaal (of onder een flauwe hoek naar beneden) naar buiten.

Bij jou kan je bijv. onder de pannen met een lus eerst wat naar boven om boven de dakkapel uit te komen en vandaar naar de buitenunit. Jouw dakkapel gaat over 2 kamers dus kan je je unit boven de tussenmuur plaatsen, heeft ie genoeg ondersteuning.
De condensafvoer gaat gelijk, onder de pannen, naar beneden en komt in de dakgoot uit. Die zal je dus ook niet zien.
En pompjes idd vermijden.

Tenminste, zo zou ik het doen.

Mijn aircoboer komt opzich in het hele land maar je hebt de hardware al las ik. Da's voor hem minder interessant (en hij doet alleen Mitsubishi's).

edit: de dakkapel van je buren zit zo op het oog heel wat minder dan 50cm van de tussenmuur. Je komt dus vrij dicht bij hun dakkapel naar buiten. Wordt even meten of je daar nog een mooie lus kan maken (weet de radius van zo'n lus niet).

[ Voor 8% gewijzigd door QuattroNL op 24-07-2023 20:19 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dank voor de feedback. Dat dakverhaal wordt zo wel erg uitgebreid.

Maar je kunt toch je condens gewoon laten aflopen via de dakpannen van de binnenunit, waarom zou dan de buitenunit lager moeten staan dan de binnen unit? Dat is bij mij sowieso niet... De buitenunit staat altijd hoger. Ik dacht gewoon airco optie 4 dan, condens direct naar beneden op de pannen dumpen en de aircoleidingen omhoog. Of mis ik iets?

En als ik doe wat hierboven werd beschreven: heb ik dan op deze manier geen dakdoorvoer nodig? Gezien het de laatste pan betreft boven de dakkapel en de laatste pan boven de goot voor condensafvoer?

De airco boer had het wel over dat het gat van de buitenplaat lager moet zitten dan het gat van de binnenplaat. Dan gaat bovenstaand verhaal ook niet op toch?

[ Voor 30% gewijzigd door Opzouten op 24-07-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Eigenlijk komt het er misschien wel op neer dat deze man mij niet de beste oplossing geeft en vooral aan zichzelf denkt hoe hij makkelijk snel geld kan verdienen.

Of doen mijden alle airco monteurs over algemeen dakpannen enzovoort ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeltonline
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-04 09:54
Als je een aparte afvoer hebt voor het condenswater met beetje afloop dan kan het inderdaad natuurlijk wel. Meestal leggen ze alle slangen en stroom aan elkaar in de koker van binnen unit naar buiten unit. Zorg er dan wel voor dat het afvoerbuisje een beetje zweeft en niet op de pannen ligt zodat er beestjes naar binnen kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb ook een airco op m'n dakkapel. Buiten unit is niet enorm zwaar (25kg)

Ik heb gekozen voor een pompje, uiteindelijk hoeft hij maar +/- 50cm omhoog te pompen. Ik heb de airco meer aangeschaft voor de verwarming dan om te koelen.

Hierbij de foto's.. omdat we ervan houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cytBVY-Oay_5eUSaU22J2Ake__Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VfQS4nInQRqKG1xwZWfxqzB8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzK6N_R_tIgYi6Kght5-hE3xE1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VRk0ARJEJRMt6Tv0fqapOtgb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twvwri3MwE6OCHMelyDoBNpLm7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RNFCNorbtjrv4kcy61UotDzP.jpg?f=user_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10
@AMDFreak Die witte buisisolatie is zeer waarschijnlijk niet (langdurig) UV-bestendig. Ook wordt dat regelmatig aangevreten door vogels. Had even afgetaped moeten worden met PVC-tape, dus daar zou ik even een rolletje van kopen en alsnog doen als ik jou was.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar waarom is hier een pompje nodig? Het condens laat je toch gewoon van de binnenuit aflopen via het dak? Waarom terug omhoog met het condens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:16

Pizzalucht

Snotneus.

Buitenunit op een houten constructie/plat dak kan inderdaad een vrij vervelend geluid geven, wij hebben hier ook last van. Onze buitenunits staan bij ons op een plat dak van een uitbouw, en kan wel een vrij irritant geluid geven in de badkamer (wat onder dat dak zit). We vinden het zelf niet heel erg omdat je toch niet veel in die ruimte bent. Ik kan me wel voorstellen dat als je in die kamer slaapt dat het heel storend kan zijn.

Wellicht iets om van te voren al maatregelen voor te nemen, wel oppassen dat je niet teveel gewicht op je dakkapel plaatst.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizzalucht op 01-08-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
AMDFreak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:32:
Ik heb ook een airco op m'n dakkapel. Buiten unit is niet enorm zwaar (25kg)

Ik heb gekozen voor een pompje, uiteindelijk hoeft hij maar +/- 50cm omhoog te pompen. Ik heb de airco meer aangeschaft voor de verwarming dan om te koelen.

Hierbij de foto's.. omdat we ervan houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij een pompje nodig omdat je de condens naar boven afvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Jep, de binnenunit hangt lager dan de buitenunit. En dat niveau verschil is +/- 50cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
@Opzouten Is dit niet een optie?
https://www.minirooftop.nl/
Zo te zien, geen split unit, maar monoblok. Neemt binnenin vrijwel geen ruimte in.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
AMDFreak schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:19:
Jep, de binnenunit hangt lager dan de buitenunit. En dat niveau verschil is +/- 50cm
Maar je muntende condens toch gewoon direct afvoeren naar beneden langs het dak via een aparte weg of gaat dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
In mijn situatie lopen de airco leidingen iets naar boven naar de vliering en daarvandaan door het dak naar de dakkapel.
De afvoerleiding van het condens loopt ook mee langs de airco leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
AMDFreak schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:45:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
In mijn situatie lopen de airco leidingen iets naar boven naar de vliering en daarvandaan door het dak naar de dakkapel.
De afvoerleiding van het condens loopt ook mee langs de airco leiding.
Precies, dus wat ik bedoel: had je de condens leiding vanaf de binnenunit niet gewoon kunnen laten afvoeren naar beneden los van de aircoleiding? Dan geen pomp nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ik had het ook naar beneden kunnen doen, maar dan had ik een emmer nodig om het condenswater op te vangen.

Het betreft namelijk een tussenwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Opzouten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:58:
Of doen mijden alle airco monteurs over algemeen dakpannen enzovoort ?
Ik vermoed dat het een kwestie is van vraag en aanbod i.c.m. risico. Wrs zijn er meer dan voldoende veel eenvoudigere klussen, dan is het voor te stellen dat ze voor die klussen kiezen.
Succes/sterkte er mee. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
route99 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Ik vermoed dat het een kwestie is van vraag en aanbod i.c.m. risico. Wrs zijn er meer dan voldoende veel eenvoudigere klussen, dan is het voor te stellen dat ze voor die klussen kiezen.
Succes/sterkte er mee. (y)
Het is hoe het is. Wel echt lastig ja.
Pagina: 1