Ben op zoek naar bruikbare tips.
Het doel is een klein plat dak ( bruikbaar 5,8 * 5,3 zonder schaduw) maximaal te benutten en in de nabije toekomst een batterij aan te sluiten.
In oost west opstelling kan ik maximaal 10 panelen kwijt; 5 oost en 5 west. Ik zou werken met panelen van Max 450Wp. Voorkeur gaat uit naar Jinko Solar of Lingo Solar.
Omvormer zoek ik binnen het Growatt hybride gamma
Ik heb een 3 fase aansluiting ter beschikking op 4mm2 ( wordt apart getrokken). Een 1 fase is uitgevoerd met 2,5mm2.
Setup 1 : 1 fase 3600Kwh met 2 strings (1 string oost met 5 panelen / 1 string west met 5 panelen)
Setup 2 : 3 fase 4000Kwh met 2 strings (1 string oost met 5 panelen / 1 string west met 5 panelen)
Setup 3 : 3 fase 4000Kwh met optimizers geschakeld op 1 string.
Kom ik in de problemen met opstartspanning omvormer in geval van setup 2?
In welke setup kan ik optimaal gebruik maken van een batterij?
Is het correct dat, bij 1 fase gebruik met batterij, enkel de apparaten aangesloten op dezelfde fase de opgeslagen stroom uit de batterij kunnen gebruiken?
Indien dit een foute veronderstelling is, hoe gaat dit dan in zijn werk?
Zijn er alternatieven wat betreft omvormers,…?
Sma biedt omvormers aan met een “ schaduwprotocol” . Kan ik dan de optimizers achterwege laten?
Ik ga de plaatsing zelf uitvoeren.
Hoor graag van jullie,…
Vriendelijke groet,
Benny
Het doel is een klein plat dak ( bruikbaar 5,8 * 5,3 zonder schaduw) maximaal te benutten en in de nabije toekomst een batterij aan te sluiten.
In oost west opstelling kan ik maximaal 10 panelen kwijt; 5 oost en 5 west. Ik zou werken met panelen van Max 450Wp. Voorkeur gaat uit naar Jinko Solar of Lingo Solar.
Omvormer zoek ik binnen het Growatt hybride gamma
Ik heb een 3 fase aansluiting ter beschikking op 4mm2 ( wordt apart getrokken). Een 1 fase is uitgevoerd met 2,5mm2.
Setup 1 : 1 fase 3600Kwh met 2 strings (1 string oost met 5 panelen / 1 string west met 5 panelen)
Setup 2 : 3 fase 4000Kwh met 2 strings (1 string oost met 5 panelen / 1 string west met 5 panelen)
Setup 3 : 3 fase 4000Kwh met optimizers geschakeld op 1 string.
Kom ik in de problemen met opstartspanning omvormer in geval van setup 2?
In welke setup kan ik optimaal gebruik maken van een batterij?
Is het correct dat, bij 1 fase gebruik met batterij, enkel de apparaten aangesloten op dezelfde fase de opgeslagen stroom uit de batterij kunnen gebruiken?
Indien dit een foute veronderstelling is, hoe gaat dit dan in zijn werk?
Zijn er alternatieven wat betreft omvormers,…?
Sma biedt omvormers aan met een “ schaduwprotocol” . Kan ik dan de optimizers achterwege laten?
Ik ga de plaatsing zelf uitvoeren.
Hoor graag van jullie,…
Vriendelijke groet,
Benny