Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen op 1 fase of 3 fase in oost west opstelling

Pagina: 1
Acties:

• zomabe
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09-2024
Ben op zoek naar bruikbare tips.
Het doel is een klein plat dak ( bruikbaar 5,8 * 5,3 zonder schaduw) maximaal te benutten en in de nabije toekomst een batterij aan te sluiten.
In oost west opstelling kan ik maximaal 10 panelen kwijt; 5 oost en 5 west. Ik zou werken met panelen van Max 450Wp. Voorkeur gaat uit naar Jinko Solar of Lingo Solar.
Omvormer zoek ik binnen het Growatt hybride gamma

Ik heb een 3 fase aansluiting ter beschikking op 4mm2 ( wordt apart getrokken). Een 1 fase is uitgevoerd met 2,5mm2.
Setup 1 : 1 fase 3600Kwh met 2 strings (1 string oost met 5 panelen / 1 string west met 5 panelen)
Setup 2 : 3 fase 4000Kwh met 2 strings (1 string oost met 5 panelen / 1 string west met 5 panelen)
Setup 3 : 3 fase 4000Kwh met optimizers geschakeld op 1 string.

Kom ik in de problemen met opstartspanning omvormer in geval van setup 2?

In welke setup kan ik optimaal gebruik maken van een batterij?

Is het correct dat, bij 1 fase gebruik met batterij, enkel de apparaten aangesloten op dezelfde fase de opgeslagen stroom uit de batterij kunnen gebruiken?
Indien dit een foute veronderstelling is, hoe gaat dit dan in zijn werk?

Zijn er alternatieven wat betreft omvormers,…?

Sma biedt omvormers aan met een “ schaduwprotocol” . Kan ik dan de optimizers achterwege laten?
Ik ga de plaatsing zelf uitvoeren.

Hoor graag van jullie,…

Vriendelijke groet,
Benny

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik ken geen 3 fase omvormer die (knap) werkt met 5 panelen oost-west.

Een 3 kW omvormer is al genoeg.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Dus 100% absoluut enkelfase gaan.
Dat je een meerfase aansluiting hebt boeit niet. De meter rekent met de (netto) som van de fasen.

Heb je al knappe simulaties uitgevoerd?

Zelf doen, zelf snappen een must.
Want zelf de gebakken peren als het niet goed is

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 23-07-2023 19:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• zomabe
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09-2024
@Ronald ;

Dank je voor het snelle antwoord.
Wat bedoel je met de “knappe simulatie”?

Als ik nog effe verder mag vragen …
In de toekomst, zonder salderen, hebben dan bij een 1 fase omvormer en gekoppelde batterij alle fases toegang tot de batterij?
Wanneer zou dan een batterij zinvol zijn?
Als ik dure stroom moet aankopen terwijl er geen vergoeding tegenoverstaat bij teruglevering….dat zou pas echt jammer zijn.
Welke dikte stroomdraad is dat het meest voor de hand liggend…2,5mm2 of 4 mm2

Met 1 fase valt mijn keuze op de Growatt MIN 3000TLXH versie of de niet H versie als de batterij totaal geen zin heeft ( verschil is een €65; vind ik nog geen geld weggegooid)

Zou ik een opmerkelijke winst hebben met het gebruik van Tigo optimizers?
Weerom dank voor jullie ervaring,

Vriendelijke groet
Benny

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 22:58

epic_gram

undercover moderator

Als je dak vrij is van gekke obstakels die schaduw kunnen veroorzaken, zoals schoorstenen bijvoorbeeld, zou ik gewoon een stringomvormer gebruiken. Die micro omvormers kosten een kapitaal.

Edit; 2,5mm of 4mm hangt ook van de lengte van je kabel af. Langer is meer verlies dus heb je een dikkere kabel nodig. Maar voor 10 panelen is in principe 2,5mm2 wel voldoende.

[ Voor 32% gewijzigd door epic_gram op 23-07-2023 20:33 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@zomabe Simulatie software... ala Sunny Design.
Je meerfase vragen zijn niet relevant. De meter pakt de netto som voor het geteld wordt in de registers.

Batterij vragen: Met salderen nooit rendabel.
Kabel: dikker is beter.

Je zal echt veel meer zelf moeten gaan lezen... Op dit moment zijn je vragen best wel basis... PV aanleggen kan heel goed zelf... maar het is geen grapje. Neem het ajb echt serieus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
5,8 bij 5,3 is 15 panelen 100% plat in 1 string op 3 fasen omvormer.
Meer opbrengst dan 10 Oost West.
Voor een inspiratie zoek op dit forum op de term "installatie alla Lardman "

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Dikker is beter voor de kabel als de lengte significant is, ben je in 5 meter van meterkast naar je omvormer, dan ga je niets opschieten met 4 mm2 tov 2.5 mm2
Pagina: 1