Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
Hallo allemaal,

Van de woningbouw heb ik een aanbod gekregen voor het plaatsen van een warmtepomp en 8 zonnepanelen. Dit wordt eventueel gedaan icm het isoleren van het dak. De huurprijs zal met 35 euro per maand verhoogd worden waarover ik een deel huurtoeslag aan zal kunnen vragen.

Echter is mijn stroom en gasverbruik niet heel hoog en ik vraag me af of de berekening waar de woningbouw mee komt wel realistisch is voor mijn situatie.
Afgelopen jaren verbruikte ik kwa gas en stroom ongeveer het volgende:

Gas: 422.20 m3
Stroom: 957 kwh

Onderstaand is de berekening van de woningbouw.
Welke warmtepomp ze willen plaatsen weet ik niet helaas dat staat nergens in het voorstel namelijk.

Is voor mijn situatie ene warmtepomp icm 8 zonnepanelen rendabel? En ga ik dan besparen op de maandlasten? Of kan ik beter de situatie laten zoals die nu is?

Ik hoop dat er iemand is die de moeite wil nemen er eens naar te kijken

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKWwkLk7FSYNUhUeANL0oJS5Udw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKYXINOyuTwAfJ6RsXhUrc2l.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:27
Je verbruik is lager, daardoor is je besparing ook lager, maar nog steeds positief.
Als je zelf een elek. Boiler plaatst voor warm water kan je wellicht zelfs zonder gas

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 11:58

ComputerHoed

Electronica <3

Je kan toch makkelijk een excelletje aanmaken en daarin jouw verbruik verwerken? Of zie ik het nou mis..

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 22:16

Zenix

BOE!

Misschien kan je dat plaatje nog even draaien, zodat het te lezen is. Maar de besparing is inderdaad minder hoog, daarnaast moet je ook nog rekening houden met salderen dat eventueel eraf gaat in de toekomst. Wil je hier nog lang blijven wonen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 23:05

Barrycade

Through the...

Je kosten zijn ongeveer de helft van het voorbeeld. Dus je besparing is nog meer dan voorbeeld. Denk dat als de warmte pomp ook voor warmwater is je met een elektrische kookplaat je gas er uit kan doen.

Dan ga je iedere maand geld terugkrijgen.

Ik zou dit meteen doen.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je je gasaansluiting mag laten verwijderen, dan schiet het financieel zeker op.

En daarnaast maak je een goede keuze voor het milieu.
Als ik voor €35 per maand hier de ketel eruit zou kunnen gooien, zou ik het doen.

Dus vraag na bij de woningbouw of de gasaansluiting verwijdert mag worden.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zonder directe investering aan de panelen en WP en wel direct voordeel op je energierekening, hoe laag die ook al is.

Ik zou het doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 23-07-2023 19:27 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Over 20 jaar gezien - excl inflatie - excl huursubsidie - is de investering extreem laag: €8.400
Als ik dat als huiseigenaar voor mijn neus zou zien liggen zou ik heel snel de krabbel zetten.

De vraag is: waarvoor zou je nog gas nodig hebben?
SWW (douche)? Mag je een WPB plaatsen? Of verzorgt het aangeboden systeem SWW? E-Boiler kan een optie zijn, maar 2e keus.
Koken? Mag je een inductieplaat plaatsen?

Als het gas er uit mag bespaar je echt wel veel... alleen het hebben van de gasaansluiting kost al meer als dit aanbod.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 23-07-2023 19:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-11 22:24

Jan2023

KISS

ComputerHoed schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:59:
Je kan toch makkelijk een excelletje aanmaken en daarin jouw verbruik verwerken? Of zie ik het nou mis..
Heb je wel eens bedacht dat er ook nog gewone mensen zijn die nooit en te nimmer iets doen met Exel?
Laat staan het op de pc hebben.
Wat zeg ik , een pc?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jan2023 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Heb je wel eens bedacht dat er ook nog gewone mensen zijn die nooit en te nimmer iets doen met Exel?
Wat zeg ik , een pc?
Dit is Tweakers.

Daarnaast, je kunt ook Google Sheets oid gebruiken.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou vragen wat de meerprijs is voor full electric. En of ze wel een idee hebben waar ze mee bezig zijn door hybride te installeren.

Voordelen van full electric:
- geen gas verbruik (ca 350 euro per jaar in jouw geval)
- geen vastrecht gas (ca 400 euro per jaar)
- geen cv ketel afschrijving (ca 150 euro per jaar)
- geen cv ketel onderhoud (ca 60 euro per jaar)
- veiliger (geen gas)

De investering is ongeveer 2-3k hoger, dat verdien je met een paar jaar terug. Ervan uitgaande dat je label A of B hebt.

[ Voor 74% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2023 20:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ronald
Jan2023 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Wat zeg ik , een pc?
Pen Potlood, Gum
Papier

Werkt ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-11 18:49
Je spreekt over een huurverhoging van een x bedrag. Vaste huurverhoging of een (gedeeltelijke) energieopslag? Bij mijn energieopslag krijg je geen huursubsidie. Isolatie van G/H naar A+ door verhuurder was "gratis" en blijft gratis omdat ik op de max huur zit.
Hoeveel wp zijn die zonnepanelen per stuk? Mijn 3000wp hebben in 3 jaar ca 9500 kwh "gemaakt" en ik hou ca 600 kwh na saldering per jaar over, bij een afname van ca 2250 kwh. Bedenk dat we 3 zeer zonnige jaren hebben gehad!
Maar als je een boilerloze cv-ketel hebt, icm die hybride pomp, zul je misschien zelfs nog minder gas gaan gebruiken dan de opgave van je verhuurder (hoe koud wordt het bij jou 's winters?). Wij gebruiken ca 20m3 gas voor douche/afwas en zo per mnd en zitten op een jaarverbruik van ca 600-800m3 zonder warmtepomp). En we kwamen van 1800m3 gas.
Ik zeg doen. Je betaald nu een x bedrag aan je energieboer en dat gaat echt met 70% omlaag.
En vergeet niet, schijnt de zon, gratis stroom voor afwas, droger en warmtepomp!

• Ronald
@n8tur3 De Wp boeit niet zonder context. Op zuid doet een 300Wp echt meer dan een 500Wp op noord.

De verhuurder geeft net geen 3000kWh op. In de meeste jaren zal het daar iets overheen gaan.

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
Iedereen bedankt voor alle antwoorden! Met deze antwoorden kan ik wat.

Zodra ik meer details weet zal ik dat zeker even melden! Wat een kennis zit hier altijd.
Voor mij is veel duidelijk maar een hoop ook heel vaag.
Pagina: 1