Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:04
Ik stap over van een Belgisch ministerie naar het equivalente Nederlandse ministerie. Ik heb net twee gespreksrondes succesvol afgerond, en heb morgen het arbeidsvoorwaardengesprek. Ik heb geen ervaring met hoe dit in NL verloopt. Ik schat in dat ik best op de hoogste trede van de hoogste schaal van de functie zou belanden, maar dit wil ik graag even checken :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ximo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 22:19
Zeker inzetten op trede 10 van schaal 12. De arbeidsmarkt is krap en zoals je zelf al aangeeft is het lastig om alternatieve kandidaten te vinden met dezelfde kennis en ervaring. Ik zou uitgaan van wat je nu netto krijgt voor 38u en niet terugrekenen naar 36u. Die extra 2u is dan compensatie voor de nadelen die je noemt. Daarnaast is het gebruikelijk dat je er op vooruit gaat bij een nieuwe functie zolang je nog niet op het maximum van je schaal zit. Genoeg redenen om dus in te zetten op trede 10 zou ik zeggen 😀

Wat er verder nog te onderhandelen is bij de Rijksoverheid weet ik niet (ik werk zelf bij een decentrale overheidsinstantie). Mogelijk zit er nog een vaste onkostenvergoeding of telefoonvergoeding bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Toch even opmerken dat lonen vergelijken tussen 2 werkgevers altijd een zeer moeilijke opgave is en er zoveel meer afhangt van secundaire voorwaarden. Simpelweg zeggen dat je er netto niet op achteruit mag gaan is jezelf beliegen.

Er zijn bijvoorbeeld andere extra legale voordelen die je mogelijks verliest (denkt aan de maaltijdcheque) maar ook andere kosten die je mogelijks ineens moet gaan maken (bijv. ziekteverzekering)

Wat daarom vooral belangrijk is, is dat je alle inkomsten even op een rijtje zet, alle uitgaven ook en dan kijkt of het loon voldoende is om comfortabel van te leven ongeacht of je er op vooruit of achteruit gaat.

Kijk ook niet alleen naar het loon waarmee je instapt, maar probeer ook zicht te krijgen op verhogingen die de volgende jaren mogelijk zijn. Wat zijn je groepaden?

Daarnaast is het voor HR niet altijd eenvoudig om een goede inschatting te maken van je nettoloon. Je kan altijd zelf een snelle berekening maken van wat je bruttoloon zou moeten zijn voor een bepaald nettoloon, maar het blijft altijd een benadering vanwege de vele details die er in de finale berekening zullen zitten. Dit effect zie je ook bij de 2 sites die je raadpleegt. Beide gebruiken andere parameters voor een gelijkaardige berekening.

En als men je lager zou inschalen dan jij wenst, bekijk dan zeker ook de andere voordelen die de nieuwe baan zou brengen en of het verlies niet goedgemaakt zou worden door die voordelen? Ik heb in mijn carriere ook al 2x een stap achteruitgezet op gebied van loon, maar nog nooit spijt van gehad.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:54
Het verschil tussen de netto bedrag en zit hem in het wel en niet meenemen van de pensioenpremie. Vul bij loonwijzer maar is algemeen en daarna rijkspersoneel als sector in.

Heb je in het vizier dat deze bedragen exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering zijn?

Nederland kent geen maaltijdcheques, dat is geloof ik een ding in België.

Vaak biedt de overheid de optie om 40 ipv 36 uur te werken, je krijgt dan extra verlofdagen. (24 geloof ik).
Toevoeging: je kan ook vragen of 4 keer negen een optie is.

Naast je huidige salaris zou ik ook vergelijken met je groeiperspectief in België.

Verder, hoog inzetten en geen loonstrook laten zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Jealgu op 23-07-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Om wat vragen te beantwoorden: Bij mij (ook Rijksoverheid NL) hebben ze niet om een loonstrook gevraagd en ook niet naar eerder salaris. Ik kreeg een (goed) voorstel en ze rekenden me voor wat dat netto zou zijn. Dat kreeg ik daarna per mail en ik mocht er nog over nadenken.

Houd er rekening mee dat je nog veel netto voordeel uit je IKB kunt halen. Studie, verduurzaming van je huis, fiets, etc, etc. Ik heb bijna 70% van mijn ikb netto kunnen laten uitkeren aan allerlei dingen dit jaar. Dingen die ik sowieso wel had gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Ga je ook naar Nederland verhuizen voor je baan? Of krijg je met internationale belasting voordelen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 14:57
Allereerst succes morgen!

Verder zou ik werken met netto bedragen, natuurlijk werken werkgevers met bruto bedragen, maar een vergelijking maken tussen werkgevers van verschillende landen lijkt me al lastig genoeg. Persoonlijk zou ik voor mezelf een netto bedrag in m'n achterhoofd houden als minimum en dan mag de HR afdeling zelf uitrekenen wat dat dan bruto moet zijn.

Zo heb ik het bij de laatste onderhandelingen gedaan en dat was prima!

Just a simple thought....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:16
President schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:10:
Ga je ook naar Nederland verhuizen voor je baan? Of krijg je met internationale belasting voordelen te maken?
30% regeling geldt inmiddels niet meer voor belgen (minder dan 150km van de grens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Jealgu schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:08:
Nederland kent geen maaltijdcheques, dat is geloof ik een ding in België.
Klopt, is ook de reden dat ik het expliciet benoemde omdat het toch ook vaak over gemiddeld meer dan 100 euro per maand netto gaat wat je verliest.

Wanneer ik zelf ga soliciteren en een aanbod wil vergelijken lijst ik daarom altijd alle voordelen op van mijn huidige job alsook het aanbod. Bruto jaarsalaris (dus inclusief eventuele dertiende, veertiende maand en vakantiegeld), extralegale voordelen zoals een representatievergoeding, maaltijdcheques, bedrijfswagen, andere onkostenvergoedingen, jaarlijkse bonus, ... en daarbij ook even het vergelijk maken met arbeidsuren, vakantiedagen, ... en pas als je een totaaloverzicht hebt kan je conclusies beginnen maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Blokker_1999 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Klopt, is ook de reden dat ik het expliciet benoemde omdat het toch ook vaak over gemiddeld meer dan 100 euro per maand netto gaat wat je verliest.
Jouw brood en broodbeleg kost 100 euro per maand voor de lunch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:54
President schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Jouw brood en broodbeleg kost 100 euro per maand voor de lunch?
Brood en broodbeleg als lunch? We hebben het hier niet over een Hollander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 16:44
Let bij de verlofdagen goed op de eventuele compensatie-uren. Bij verschillende onderdelen van de rijksoverheid is 40 uur werken bij een aanstelling van 36 uur namelijk standaard (en is 36 uur werken bij een aanstelling van 36 uur de uitzondering; een aanstelling van 38 uur bij een arbeidsduur van 40 uur ligt vaak moeilijk, maar wil soms wel eens lukken). Dat levert elk jaar zo’n 200 verlofuren op. Ik heb daardoor dit jaar bijvoorbeeld in totaal 410 verlofuren, afgerond 51 verlofdagen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
De sites berekenhet.nl en loonwijzer.nl heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat de website van Raet een goede bruto/netto calculator heeft https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/

Sterker nog, als je onder een cao valt (het ministerie lijkt mij onder cao Rijk te vallen) dan sluit deze vaak op de cent aan. Niet gek ook, Raet verwerkt nogal wat loonstrookjes :)

Ook kun je daar aangeven dat je de werkgeverslasten wilt zien, dan weet je ook wat jouw werkgever per maand aan bijv. pensioen afdraagt. Ik weet niet hoe een Belgische loonstrook eruit ziet, maar dat maakt het vergelijk wellicht nog wat makkelijker

Verder goed de voor/nadelen op een rij zetten, niet alles is op geld te zetten zoals je zelf al gemerkt hebt. Verdiep je ook even in de mogelijkheden van het IKB, je kunt daar fiscaal gunstig nog het een en ander uit betalen als je wilt maar ook extra verlofdagen kopen bijvoorbeeld.

Tot slot, zou je wel op de (bijna) hoogste trede van een schaal willen instappen? Er zit dan weinig groei in de komende jaar.
Heb je nog drie tredes te gaan, wat doorgaans drie jaar is en wil je na die tijd weer overstappen dan is het wellicht een minder groot punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:20
B-Real schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:11:
Tot slot, zou je wel op de (bijna) hoogste trede van een schaal willen instappen? Er zit dan weinig groei in de komende jaar.
Heb je nog drie tredes te gaan, wat doorgaans drie jaar is en wil je na die tijd weer overstappen dan is het wellicht een minder groot punt.
Ik vind dit zo'n onzin altijd. Je kan toch beter nu al de hoogste trede pakken en dan al 3 jaar het maximale salaris vangen i.p.v. elk jaar 50/100 euro erbij :P Das jezelf een beetje voor de gek houden. Ik zou tegen TS zeggen. Jij bent met jouw unieke profiel een perfecte fit voor de functie. Ze willen jouw graag hebben, dan gewoon schaal 12 en de hoogste of één na hoogste treden vragen. Krijg je die dan een pro-forma loonstrook vragen dan kan je pas echt op de cent nauwkeurig vergelijken.

En stel je gaat er netto ruim op vooruit dan is dat alleen maar mooi toch? In jouw geval zie ik geen reden om je bescheiden op te stellen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
Davidshadow13 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Ik vind dit zo'n onzin altijd. Je kan toch beter nu al de hoogste trede pakken en dan al 3 jaar het maximale salaris vangen i.p.v. elk jaar 50/100 euro erbij :P Das jezelf een beetje voor de gek houden. Ik zou tegen TS zeggen. Jij bent met jouw unieke profiel een perfecte fit voor de functie. Ze willen jouw graag hebben, dan gewoon schaal 12 en de hoogste of één na hoogste treden vragen. Krijg je die dan een pro-forma loonstrook vragen dan kan je pas echt op de cent nauwkeurig vergelijken.

En stel je gaat er netto ruim op vooruit dan is dat alleen maar mooi toch? In jouw geval zie ik geen reden om je bescheiden op te stellen.
Wat ik bedoelde, maar niet schreef. Zou je dan niet in schaal 13 willen beginnen met hetzelfde beoogde salaris als in schaal 12 met nog veel meer tredes groei voor je.
Dan heb je dus en dat "maximale salaris" én nog veel meer salaris in het vooruitzicht.

Vergt wel wat onderhandeling, ook door de werkgever intern waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:20
B-Real schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Wat ik bedoelde, maar niet schreef. Zou je dan niet in schaal 13 willen beginnen met hetzelfde beoogde salaris als in schaal 12 met nog veel meer tredes groei voor je.
Dan heb je dus en dat "maximale salaris" én nog veel meer salaris in het vooruitzicht.

Vergt wel wat onderhandeling, ook door de werkgever intern waarschijnlijk.
Ah oké, ja natuurlijk is dat beter. Alleen is de functiewaarding bij de Rijksoverheid vrij strict. Dus ik denk dat het best moeilijk gaat zijn om een functie die gewaardeert is op schaal 11/12 naar schaal 13 te krijgen in dat geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:50

AntiPasta

d1 m0z4rella

Mijn ervaring met salarisonderhandelingen bij Nederlandse ministeries:
  • ze gaan niet vragen naar bewijs;
  • ze kunnen wel proberen je in een lagere trede te stoppen dan je wilt (hier moet je hard op zijn, en bereid zijn weg te lopen)
  • in een hogere schaal komen dan aanvankelijk aangegeven is bijna onmogelijk, hoe 'zeldzaam' of gewild je ook bent. Is meestal niet in hun macht namelijk.
  • beloften als 'maar je kunt later meer groeien' zijn niets waard
  • als je meer wilt verdienen kun je ook vragen om een contract van 38 of 40 uren ipv 36

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:04
Bedankt voor de replies iedereen! Super nuttig allemaal. Ik heb het gesprek net gehad. Ze hebben mij schaal trede 8 aangeboden. Ik heb gereageerd dat ik uitging van schaal trede 10, doordat dat mijn BE brutosalaris matcht, ik afstand doe van een aantal aantrekkelijke Belgische arbeidsvoorwaarden zoals vakantie, en ik een uniek profiel heb voor de functie. Daar gingen ze eigenlijk relatief snel mee akkoord. Dus top :) Ik reageer later nog even inhoudelijk op een aantal mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moduspwnens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-09 13:09
Ik hoop dat je trede bedoelt, anders snap ik wel dat ze snel akkoord gingen met je voorstel. In dat geval: gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

AntiPasta schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:28:
Mijn ervaring met salarisonderhandelingen bij Nederlandse ministeries:
  • ze gaan niet vragen naar bewijs;
  • ze kunnen wel proberen je in een lagere trede te stoppen dan je wilt (hier moet je hard op zijn, en bereid zijn weg te lopen)
  • in een hogere schaal komen dan aanvankelijk aangegeven is bijna onmogelijk, hoe 'zeldzaam' of gewild je ook bent. Is meestal niet in hun macht namelijk.
  • beloften als 'maar je kunt later meer groeien' zijn niets waard
  • als je meer wilt verdienen kun je ook vragen om een contract van 38 of 40 uren ipv 36
38 uur werken (buiten defensie) of 40 uur is bij de Rijksoverheid niet echt (meer) een ding. Het kan wel, maar dan krijg je de tijd die je meer werkt in compensatieuren terug. Daarmee kom je op jaarbasis op een week of 10 vrij bij een werkweek van 40 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:50

AntiPasta

d1 m0z4rella

Thomas schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:44:
[...]

38 uur werken (buiten defensie) of 40 uur is bij de Rijksoverheid niet echt (meer) een ding. Het kan wel, maar dan krijg je de tijd die je meer werkt in compensatieuren terug. Daarmee kom je op jaarbasis op een week of 10 vrij bij een werkweek van 40 uur.
Ah, ik deed dit in 2018 nog wel. 2 uur meer werken voor (38/36-1)% meer salaris. Maar hier moest wel ruimte voor zijn in de formatie.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:48
Davidshadow13 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Inderdaad, het lijkt mij totaal niet relevant hoeveel tredes er nog naar boven kunnen de komende jaren. Als de salarisgroei stopt of stagneert en dergelijke onzin is de reden hiervoor, dan is het tijd om van werkgever te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 22:19
En wat is het geworden? 😀
Pagina: 1