Hoe KVM-switch toepassen voor werklaptop en PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rythm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-04 13:27
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een https://tweakers.net/pric...5c-b-zwart/specificaties/ beeldscherm met ingebouwd docking station. Deze monitor is aangesloten op mijn pc en, wanneer ik mijn laptop van het werk gebruik, stop ik een usb-c-kabel uit het scherm in mijn werklaptop, waardoor ik beeld heb en mijn laptop kan opladen. Op mijn pc heb ik een toetsenbord en muis aangesloten, waar ik dus mee typ wanneer ik het scherm op mijn pc instel (dan kies ik de displayport i.p.v. usb- c). Echter, nu zou ik graag mijn toetsenbord en muis op iets als een KVM-switch aansluiten, zodat ik deze zowel met mijn persoonlijke pc als werklaptop kan gebruiken. Alleen heb ik werkelijk waar geen idee wat de makkelijkste optie is en hoe ik de benodigde apparatuur moet verbinden, aangezien ik vermoed dat het docking station in mijn scherm de situatie al vergemakkelijkt.

Concreet is mijn vraag dus: wat heb ik nodig om mijn toetsenbord en muis zowel op mijn persoonlijke pc als werklaptop (niet gelijktijdig) te gebruiken?

Daarbij is het van belang dat mijn laptop dus ook oplaadt terwijl ik deze heb aangesloten, zonder een losse oplader te moeten gebruiken. Nu wordt deze namelijk via mijn monitor opgeladen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:12
Kun je muis en toetsenbord niet in de USB van de monitor doen? Dan zou het op je laptop al moeten werken. Dan nog een usb kabel van je monitor naar je desktop, en het zou op beide moeten werken.

De oplossing die ik voor dit probleem gevonden had was de aanschaf van de logitech mx master en mx keys. Deze kun je aan 3 apparaten koppelen en switchen met een knop. Scheelt een hoop draden 😉

[ Voor 34% gewijzigd door ricom op 23-07-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rythm
ricom schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:19:
Kun je muis en toetsenbord niet in de USB van de monitor doen? Dan zou het op je laptop al moeten werken. Dan nog een usb kabel van je monitor naar je desktop, en het zou op beide moeten werken.

De oplossing die ik voor dit probleem gevonden had was de aanschaf van de logitech mx master en mx keys. Deze kun je aan 3 apparaten koppelen en switchen met een knop. Scheelt een hoop draden 😉
Ik heb dit een tijdje terug geprobeerd, maar toen werkte het inderdaad niet op mijn PC. Vermoedde toen al dat ik een kabel van mijn monitor naar PC moest verbinden; is dat een normale kabel of moet ik daar nog iets bijzonders mee doen? En, hoe zit het dan met het wisselen tussen PC en laptop? Als beide zijn aangesloten op het scherm en allebei online zijn, zou ik namelijk denken dat de muis en het toetsenbord op beide apparaten tegelijk worden uitgevoerd. Geldt dat dan alleen voor het apparaat dat ik op dat moment op mijn monitor weergeef (displayport/usb-c)?

En dat scheelt inderdaad een hoop gedoe met kabels haha. Moet zeggen dat ik inmiddels er verknocht ben aan mijn Apex 7 TKL, en Razer Naga voor de macro's.

EDIT:
Heb ook achter mijn scherm gekeken en zie daar een usb-c met upstream die in mijn laptop plugt, en twee usb-a poorten. Dat betekent dat ik dus mijn muis en toetsenbord in de twee resterende poorten kan doen, maar dan geen verbinding van mijn pc naar mijn monitor heb. Ik zou dan de kabel kunnen wisselen tussen mijn pc en laptop, maar ik heb ook regelmatig mijn laptop naast mijn pc aan staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Rythm op 23-07-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15

chromeeh

the Gnome

Ik gebruik zelf een USB switch, wellicht kun je hier iets mee?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rythm
chromeeh schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:35:
Ik gebruik zelf een USB switch, wellicht kun je hier iets mee?
Hmm, dat is misschien ook wel een goede optie. Dan zou ik de usb-c van mijn scherm (beeld + opladen) in de usb-c-poort doen en de switch in een usb-a. Dan kbm in de switch en nog een usb-a naar mijn pc, correct? Denk dat dat eigenlijk een prima optie is.

Zat zelf ook al aan een extension van de usb-c op mijn monitor te denken. Dat ik vervolgens twee usb-c's van mijn laptop en pc in de buurt van die extension kan neerleggen en dan de kabel erin steken die ik op dat moment nodig heb zonder steeds ver achter het scherm te moeten klooien. Voordeel is dat ik maar 1 kabel in mijn laptop hoef te pluggen. Nadeel daarvan is dat ik dan alleen mijn laptop oplaadt als de kabel op het scherm is aangesloten, terwijl ik ook vaak mijn werklaptop naast mijn thuispc aan heb als ik 's avonds nog wat mailtjes beantwoord bijvoorbeeld. Denk dat jouw oplossing dan beter is!