Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• masterBJ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik heb een 8 jaar oude S&P Ozeo E Ecowatt mechanische ventilatie. Sinds een tijdje maakt ie meer lawaai dan eerst, een soort hoog piepend geluid. Ik heb de ventilatiemotor inmiddels zo stofvrij mogelijk gemaakt, maar helaas is het geluid er nog steeds. Heeft iemand een idee wat je nog meer kunt doen om een MV stiller te krijgen?

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03

Zenix

BOE!

Kijk of de fan of lagers van fan vervangen kunnen worden.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Barrycade

Through the...

Dan zijn de lagers versleten. Soms kan je ze laten reviseren/vervangen even zoeken op marktplaats/Google.

• masterBJ
merci

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Laat je ook regelmatig (elke 4/5 jaar) kanalen reinigen? Onlangs zelf de (30 jaar oude) MV-box vervangen en ventielen gereinigd.

De box zelf werd stiller maar er klonk nog steeds een soort zingend/fluitend geluid uit de ventielen. Omdat ik zag hoe enorm veel meuk er uit de kanalen kwam bij het vervangen en reinigen van de box/ventielen heb ik eens een reiniging van de kanalen laten doen.

Er kwam echt een hoop troep uit de kanalen. Volgens de man die het gedaan heeft, zat de buis naar de box toe zelfs bijna helemaal verstopt. Na het reinigen klinkt het hele systeem weer heel anders (stiller, gewoon als luchtverplaatsing) en het gefluit is ook weg.

Lang verhaal kort: kanalen kunnen ook gekke geluiden geven, reiniging om de X aantal jaar is ook verstandig.

• masterBJ
Fijn om ook dit te weten. Dank je voor het delen.
Pagina: 1