Geïnteresseerde reageert niet meer. Wat is netjes ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Ik vroeg me af hoeveel dagen mede-Tweakers wachten op een reactie. Het is nog niet een 'koper' maar iemand zegt dat ie interesse heeft. Hij heeft nog niks betaald maar we hebben wel een prijs afgesproken.

Wat is netjes qua wachtdagen? Er zijn namelijk ook andere geïnteresseerden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
Als je andere geïnteresseerden hebt, een dagje? Hoe lang wordt er al niet meer gereageerd?

Gewoon duidelijk communiceren dat je de 'koper' nog X uur/dagen de tijd geeft om te reageren, zo niet, dan gaat de deal niet door.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 23-07-2023 13:24 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11
Ik zou zeggen 3 dagen. Maar stuur hem dit ook, zodat hij in ieder geval weet tot joe lang je wilt wachten.
Soms zijn mensen weekendje weg oid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Niet iedereen zit altijd 24x7 achter zijn PC. Er kan dus altijd iets tussenkomen. Stuur daarom nog een bericht met een uiterlijke reactie termijn. Hierbij vinden wij 24 tot 48 uur acceptabel. Geef aan dat je binnen deze termijn een reactie wilt en dat bij uitblijven van een reactie de deal vervalt. Normaliter mag je verwachten dat iemand toch echt wel binnen 48 uur kan reageren. Komt er binnen die tijd geen reactie, dan kan je met de volgende geïnteresseerde in gesprek.

Aan de andere kant: als het alleen maar om een interesse-verklaring gaat en je andere geïnteresseerden hebt, zou ik gewoon met die anderen verder gaan. Zolang jullie geen deal hebben mag je met iedereen in overleg. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Jij wilt immers van je spulletjes af en dan wil je niet eeuwig op treuzelende geïnteresseerden willen wachten....

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 23-07-2023 14:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

TTMJ! schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:21:
Ik vroeg me af hoeveel dagen mede-Tweakers wachten op een reactie. Het is nog niet een 'koper' maar iemand zegt dat ie interesse heeft. Hij heeft nog niks betaald maar we hebben wel een prijs afgesproken.
Als je een prijs hebt afgesproken, dan heb je dus een koper.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-09 14:55
PcDealer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:56:
[...]

En in dat geval zou ik 48 uur de tijd geven om te reageren, zo niet dan vervalt de mogelijke koop.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]
Een koper is pas een koper als er betaald is. Net zoals een klant geen klant is totdat er betaald is.
Tot die tijd zijn het potentiële kopers / geïnteresseerden etc.

Verder eens met @Microkid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:55
Ik laat het meestal variëren, als ik zelf meer tijd heb dan is mijn "beslissingstermijn" ook ruimer, als ik het zelf druk heb schakel ik soms wat sneller door naar iemand die wel vlot reageert. Meestal geef ik dan wel een dag de tijd om te reageren en meld ik dat aan nummer twee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

rube schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Een koper is pas een koper als er betaald is. [...]
Tot die tijd zijn het potentiële kopers / geïnteresseerden etc.
Dat ben ik niet met je eens. Op het moment dat er een overeenstemming is over de prijs tussen @TTMJ! en de geïnteresseerde, is er een overeenkomst. Zie art 6:217 bw:
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten
Artikel 217

1 Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

[...]
https://wetten.overheid.n...eel5_Afdeling2_Artikel217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
PcDealer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Op het moment dat er een overeenstemming is over de prijs tussen @TTMJ! en de geïnteresseerde, is er een overeenkomst. Zie art 6:217 bw:

[...]
Staat daarin ook het woord klant?
Anyway, ik begrijp je maar jij begrijpt mij hopelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:03
[...]

Mwah, dat hangt helemaal af van wat er is gecommuniceerd.
"Voor 48 euro vind ik het een prima prijs. Ik moet nog even afwachten of de staatsloterij binnenkort uitkeert en dan hoor je van mij"
... prijs afgesproken, maar wat mij betreft nog geen overeenkomst.

Maar als er daarentegen is geschreven "Voor 48 euro incl. verzendkosten zoals door jou voorgesteld neem ik hem van je over, versturing via PostNL naar mijn huisadres, geef ik binnenkort door"
...lijkt het mij een juridisch geldige overeenkomst, die als je heel principieel bent ook afdwingbaar kan zijn.

Los van dit alles: wat @Microkid schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Mwah, dat hangt helemaal af van wat er is gecommuniceerd.
"Voor 48 euro vind ik het een prima prijs. Ik moet nog even afwachten of de staatsloterij binnenkort uitkeert en dan hoor je van mij"
... prijs afgesproken, maar wat mij betreft nog geen overeenkomst.
Zoals letterlijk in het aangehaalde wetsartikel staat, is er een overeenkomst door aanvaarding van het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:37
PcDealer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Zoals letterlijk in het aangehaalde wetsartikel staat, is er een overeenkomst door aanvaarding van het aanbod.
Er staat niet dat hij akkoord is, er staat dat hij het een prima prijs vind, klein maar significant verschil.
Heel vaak is iets een prima prijs, en moet ik het toch met de vrouw bespreken. Daarna is er pas een akkoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

T-Forever schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Er staat niet dat hij akkoord is, er staat dat hij het een prima prijs vind, klein maar significant verschil.
Heel vaak is iets een prima prijs, en moet ik het toch met de vrouw bespreken. Daarna is er pas een akkoord ;)
Ik ga uit van wat er in de topicstart staat en niet van de interpretaties van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:37
PcDealer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Ik ga uit van wat er in de topicstart staat en niet van de interpretaties van derden.
Dan quote die topicstart en niet een random andere post, je reageert er tenslotte zelf op maar dan mag ik dat niet want je hebt het over iets anders.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09 22:49
Wat ik vaak doe als er na en interesse geen reactie meer komt (en ik heb inmiddels een andere geïnteresseerde koper), dan DM ik gewoon dat ik niks meer heb gehoord en dat als ik na 24 uur geen reactie meer heb, dat ik er vanuit ga er geen interesse en dus ook geen deal meer is.
Kan van alles tussenkomen waardoor iemand niet meer kan reageren, helemaal prima. Maar op die manier wil ik iig een wraakreview voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kun je geen review achterlaten als geïnteresseerde niet meer reageert? Net zoals een geïnteresseerde kan doen als verkoper niet tijdig reageert? Lijkt me wel zo eerlijk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:27
Cheezborger schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:37:
Wat ik vaak doe als er na en interesse geen reactie meer komt (en ik heb inmiddels een andere geïnteresseerde koper), dan DM ik gewoon dat ik niks meer heb gehoord en dat als ik na 24 uur geen reactie meer heb, dat ik er vanuit ga er geen interesse en dus ook geen deal meer is.
Precies dit, doe ik ook altijd.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:36

Managelorian

“This is the workflow.”

[...]

[...]
Nou, het wordt niet meer Tweakers dan dit! BAM! Direct met een wetsartikel om de oren slaan. Niet dat dit ook maar enige praktische waarde heeft, maar goed.

Maar meer praktisch: bericht sturen met aankondiging en dan 1 dag wachten lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:03
PcDealer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:49:
[...]

In de topicstart staat dat er een prijs is afgesproken, maar niet een dat er een koopovereenkomst is gesloten. Daarvoor moet er ook overeenkomst zijn voor verzending of afhalen, betaling contact of overmaken, dat soort dingen. Zonder dat je precies weet wat de koper en verkoper gecommuniceerd hebben kan je niet stellen dat er een overeenkomst voor verkoop is, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:20:
[...]

In de topicstart staat dat er een prijs is afgesproken, maar niet een dat er een koopovereenkomst is gesloten.
Nou, er is een aanbod en het is aanvaard. Nuff said.
Managelorian schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Nou, het wordt niet meer Tweakers dan dit! BAM! Direct met een wetsartikel om de oren slaan. Niet dat dit ook maar enige praktische waarde heeft, maar goed.
Ho ho. Het dilemma was: is er wel of geen koper. Ik vind dat een wetsartikel betrouwbaarder is dan een onderbuikgevoel. Vanuit de wet kun je nog altijd afzwakken. Omgekeerd lijkt mij dat moeilijker.

[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 24-07-2023 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:20:
[...]

In de topicstart staat dat er een prijs is afgesproken, maar niet een dat er een koopovereenkomst is gesloten. Daarvoor moet er ook overeenkomst zijn voor verzending of afhalen, betaling contact of overmaken, dat soort dingen. Zonder dat je precies weet wat de koper en verkoper gecommuniceerd hebben kan je niet stellen dat er een overeenkomst voor verkoop is, lijkt mij.
Nee, dat hoeft allemaal niet. Het énige dat strikt noodzakelijk voor een koopovereenkomst is overeenstemming over de zaak die afgeleverd moet worden. Technisch gezien hoef je niet eens een prijs overeen te komen; als er geen prijs is overeengekomen is een redelijke prijs verschuldigd (7:4 BW). Als er niets overeengekomen is over verzenden is het ophalen (6:41 lid 1 BW). Als er niets is overeengekomen over betalen dan mag de koper het overmaken maar ook contant betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

We hebben binnen de spelregels voor v&a 72 uur als richtlijn opgenomen. Daarna zou je een review kunnen achterlaten, en dooorrrrr... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 13:15
24 uur lijkt me prima. Het verhaal dat "iemand wellicht niet 24/7 achter z'n PC zit" is nogal kul tegenwoordig. Iedereen heeft "die PC" in z'n broekzak zitten en als iemand daadwerkelijk interesse heeft zal ie echt niet 72 uur zitten wachten om nog eens te reageren. Noodgevallen zijn altijd mogelijk, maar dan heb je in mijn ogen gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

[...]
Als er een overeenkomst tot stand is gekomen, kun je die ontbinden als de wederpartij zijn betaalverplichting niet nakomt. Een berichtje als 'als ik binnen twee dagen niets van je hoor dan gaat het niet meer door' volstaat daarvoor.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

fopjurist schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:15:
[...]

Als er een overeenkomst tot stand is gekomen, kun je die ontbinden als de wederpartij zijn betaalverplichting niet nakomt. Een berichtje als 'als ik binnen twee dagen niets van je hoor dan gaat het niet meer door' volstaat daarvoor.
Maar je kunt ook de koper houden aan die overeenkomst, als je dat zou willen. Dat weet jij net zo goed als ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
rube schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Staat daarin ook het woord klant?
Anyway, ik begrijp je maar jij begrijpt mij hopelijk ook.
rube schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Een koper is pas een koper als er betaald is.
Blijkbaar is het woord koper genoeg.

OT: eens met de mensen die aangeven dat je na 48 uur wachten wel genoeg hebt gewacht. Langer wachten resulteert straks in een situatie waarin overige geïnteresseerden inmiddels zijn voorzien en dan blijf jij met je spul zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PcDealer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:44:
[...]

Maar je kunt ook de koper houden aan die overeenkomst, als je dat zou willen. Dat weet jij net zo goed als ik :)
Ik las je reactie als 'pas op, er is een overeenkomst dus de koper kan een schadevergoeding vorderen als je de zaak aan een ander verkoopt en levert'. Er zijn ook andere geïnteresseerden, dus het ligt niet voor de hand om TS een juridisch traject in te sturen om de eerste koper tot betaling te bewegen. Maar inderdaad, dat zou wel kunnnen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

fopjurist schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Ik las je reactie als 'pas op, er is een overeenkomst dus de koper kan een schadevergoeding vorderen als je de zaak aan een ander verkoopt en levert'.
Nee, dat was niet mijn insteek :)

Pagina: 1