Onedrive: hoe 'automatische albums' uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.769 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1668542

Topicstarter
Mijn vraag
Wie weet hoe ik die vervelende Automatische Albums ("Op deze dag", "Afgelopen Week", "Door de jaren" heen") In Onedrive kan uitschakelen? Het gaat hier om geuploade foto's waar Microsoft in gaat grasduinen en albums gaat maken.
...

Dit zie je op Windows (ondrive.live.com) en ook op de Android Tablet. Het staat in Onedrive onder "Voor u".
...

Ik heb van alles al geprobeerd wat ik kon vinden, knoppen en meldingen uitgezet, Onedrive uitgeschakeld (verwijderen kan niet van Android tablet) en later weer ingeschakeld.

Bij de settings die ik kon vinden heb ik alles uitgezet wat hier naar wijst. Toch blijft het gewoon komen en staan deze albums pontificaal in beeld.
De beschrijving die Microsoft zelf op de site zet over dit onderwerp klopt gewoon niet. (niet bestaande knoppen, etc).

Hoe kom ik hier nu van af?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik herken in de iOS 1Dr-app (en de Windows verkenner of webversie) niet wat je beschrijft. Wel in andere apps. Tenzij anderen dit meteen herkennen: kan je een screenshot geven?

Hoe dan ook: je kunt andere apps proberen, die Onedrive als opslag gebruiken maar een eigen verkenner-interface gebruiken. Zoals in de Windows 1Dr app de Windows verkenner zelf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is lastig een schermafdruk te maken van de Samsung Tablet (dat zou moeten kunnen als je de aan/uit knop en volume laag knop tegelijk indrukt, maar dat werkt niet)

Het is iets van OneDrive. Want niet alleen op de Samsung tablet, maar wanneer je in Windows Onedrive start en naar foto's gaat, komt hij meteen bij 'toegang tot uw herinneringen' " Voor u, Op deze dag, Afgelopen week, door de jaren heen".

Ik heb alle foto's maar eens verwijderd (wel eerst een backup gemaakt uiteraard), maar dan zie je nog steeds die koppen van Voor u, etc.
Heel irritant, Microsoft gaat hierdoor nl een structuur aanbrengen in de je foto-mappen. En dat is nu net wat ik niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Structuur: is het niet simpelweg een van de vele views op basis van metadata (incl. beeldherkenning)? Dat lijkt me waarschijnlijker.

Maar probeer dus wat andere apps, dan heb je keuze uit verschillende views.

Zoals niet de MS Store Onedrive app (ik gok dat je die gebruikt, want herken ook daar dit gedrag niet in de Onedrive die ik gebruik) en stap over op de klassieke (met Office meegeleverde?) Onedrive app die simpelweg bestanden synct en je de verkenner gebruikt om er doorheen te bladeren.

Als je niet wilt dat de hoster aan beeldherkenning doet, wil je zelfs afstappen van dergelijke cloud-leveranciers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is inmiddels gelukt een schermafbeelding te maken.

Ik wil Onedrive gebruiken om bestanden op te slaan in de cloud. Waaronder veel foto's. Ze zijn afkomstig van een harde schijf op mijn PC.

Ik gebruik de bestanden op mijn Samsung Galaxy Tab A8 tablet. Hiervoor moet je dus de Android OneDrive App downloaden.uit de Playstore en installeren.

Als ik de App open krijg ik onderstaand scherm.

Onedrive gaat blijkbaar in de bestanden kijken. En gaat dan vervolgens albums maken. Die foto's gaat tonen van vandaag, dezelfde dag in andere jaren, etc. Dat wil je natuurlijk niet.

Aan de PC-kant:
Ik heb een abonnement genomen op Onedrive incl Office 365. Daar wordt bij mijn weten niet een aparte App voor meegeleverd maar wordt verwezen naar de App die je moet downloaden. Dat werkt. Sterker: een dergelijke App heb je nodig om aan te kunnen geven welke map je alleen in de cloud wilt en welke je ook op je PC wilt houden. 'Bestanden op aanvraag' noemen ze dat in OneDrive.
Via Windows verkenner kun je inderdaad gewoon Onedrive zien alsof het een harde schijf is.

Maar zodra je foto's wilt bekijken begint het gedoe met automatische Albums (zoals op de Samsung Tablet, zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yda-viG54Bg_VjM7KpuOgoA20ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgG1brGTVR6JhsmrhHDsuxwM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Got it. Die functie ken ik van vele andere vergelijkbare apps. Maar zit schijnbaar niet in de iOS-versie van Onedrive (Of activeert zichzelf pas bij vooral foto-opslag, dat doe ik elders).

Wijzigt waarschijnlijk (hopelijk) niet de 'fysieke' opslagstructuur: dat kan je checken via de Windows verkenner. Hopelijk staan ze daar nog in de oude directories - en weet je of/dat de structuur niet wordt aangepast.

Opslag in Onedrive kan nog steeds ook als je andere apps gebruikt om foto's te bekijken: die integreren dan in Onedrive (cq. Sharepoint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De opslag wijzigt inderdaad niet (gelukkig maar, anders zou het onwerkbaar zijn).

Maar het blijft dus een naar iets dat Microsoft in de bestanden graat grasduinen, en fotobestanden herkent. En vervolgens rare albums gaat maken. Ik dacht dat Microsoft dit soort dingen inmiddels had afgeleerd.
Er zit daarbij nog een hele riedel extra 'features', zoals berichtgeving (push en zelfs e-mail) als er iets in deze zelfgemaakte Albums wijzigt.
Die heb ik wel kunnen uitschakelen.

Maar waar ik dus op zoek ben, is om deze Albums te verwijderen en niet te tonen. En dat lukt dus niet.
Wanneer ik in deze 'albums; de foto's verwijder dan gaan ze ook echt weg uit de opslag.wat zeker ook niet moet.

Ik heb op internet gezien dat deze vraag eerder is gesteld maar geen enkel antwoord gevonden.
Ik hoopte dat iemand op het forum dit probleem herkent.

Of dat het misschien gewoon zo is en niet is te wijzigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag dat er een typefout in mijn Topic onderwerp staat.

Automatsiche moet natuurlijk zijn Automatische

Kan een moderator dit wijzigen voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Voor dat soort zaken is het beter om de Rapporteer-functie te gebruiken: handje bovenaan. Ik heb de titel wat getweakt.

Je gaat niet voorkomen dat de hoster de foto's bekijkt, zolang je hun standaard opslag en tools gebruikt. Geldt ook voor de andere grote cloud-dienstverleners.

Maar goed; er worden dus geen albums gemaakt. Er worden verschillende views getoond op basis van eigenschappen van de foto's (of andere bestanden) en ongeacht of je ze bekijkt worden die eigenschappen bijgehouden.

Je hebt er geen last van als je ze verder negeert maar als je ze niet wilt zien: stap over op een andere client die ook gebruikt maakt van de Onedrive-opslag door in te loggen met je MS account.

Als je in de instellingen van de app en de instellingen van de webversie (beide checken) geen optie ziet het uit te schakelen denk ik dat dat niet kan. Vandaar mijn suggestie andere client apps te proberen. Ik heb er geen ervaring mee dus kan geen tips geven, maar ze bestaan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je antwoord.
Ik ben inmiddels druk bezig geweest met Support van Microsoft, maar dat leidt alleen tot een boel Try & Error.
Ze geven als laatste een link:

OneDrive-herinneringen uitschakelen - Microsoft Ondersteuning

Maar deze werkt niet omdat ik die functies helemaal niet terug zie in de mobiele App. Zal wel betrekking hebben op een oudere versie.
Ze komen vervolgens niet verder dan een verwijzing naar 'feedback' om in de 'toekomstige ontwikkelingen hier rekening mee te houden'.
Dat wordt hem dus gewoon niet.

Ik denk dat je gelijk hebt dat het gewoon niet is uit te schakelen. Ik dacht dat Microsoft ervan had geleerd om geen dingen te maken waar 'jij behoefte aan hebt" en niet zijn te omzeilen.

Beter ware het om gewoon de files op te slaan en verder niets.
Want naast de 'views' '(inderdaad betere omschrijving dan albums) ervaar ik tot nu toe Onedrive niet echt als geweldig. Ik had eerder Dropbox en dat liep gewoon goed.

Bij Onedrive kreeg ik verschijnselen dat een map bleef voorzien van een sync-teken, omdat met één bestand ervan 'iets mee was'. In dit geval een .odt file. Ik moest hem verwijderen om verder te kunnen.
De oplossing zou een Registry aanpassing zijn. Ook moet je systeem bestanden verbergen uitzetten in de verkenner wordt aangeraden.
Allemaal heel klungelig. Daarbij is het supertraag. Ik heb een snelle verbinding (ethernet, geen Wifi) maar het ding staat uren te stampen als ik een folder wil uploaden. Dat doet-ie file voor file, dan staat er bijvoorbeeld 'nog 71,456 verwerkingen uitvoeren' en is hij wel even bezig.

Ik nam Onedrive omdat Office 365 daar bij inzit voor een relatief laag bedrag. Misschien moet ik e.e.a toch maar heroverwegen, mijn oude Office 2016 weer terugzetten en dan maar weer naar Dropbox (of wellicht iets beters?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik gok dat de herinneringen uitschakelen in de webclient ook leidt tot uitschakelen in de mobiele dus als je de link in dat MS artikel volgt, je het daarmee ook uitschakelt op je android device, maar de instelling die jij bedoelt staat daar niet bij

In je Mobiele Android app: kies onderin Ik, dan instellingen, dan meldingen, en zet de slider uit bij Foto's\Op deze dag en eventueel 'Er een fotoalbum voor mij is gemaakt in Onedrive'

De Onedrive client in Windows is wel een ander beestje. Natuurlijk gaat een complete folder uploaden per bestand. Dat doet Onedrive trouwens best slim, het complete bestand wordt echt niet opnieuw geüpload als het al bestaat in de Online versie, dan worden enkel de verschillen in bytes bijgewerkt.

Het syncen van veel bestanden kan langer duren want de hashes van de bestanden lokaal en remote moeten worden berekend en iedere keer vergeleken waarna de verschillen worden bijgewerkt,
Je upload hoeft niet persé zo snel te zijn als je download snelheid bij een asynchrone verbinding.

Zelf haal ik op mijn 1GB synchrone verbinding rond de 25 MB/s bij uploaden van een 2,5GB bestand. Synchroniseer je veel kleinere bestanden dan kan de uploadsnelheid variëren maar uploadt hij ook meerdere bestanden tegelijkertijd

Bepaalde bestandsextensies zijn uitgesloten van sync omdat het bestandstypes aangeeft die niet zomaar geschikt zijn voor sync zoals (vroeger?) access database bestanden. Misschien dat ODT (Open Office Document Template) er ook bij hoort. je zult dit ongewtwjfeld met een registry key kunnen omzeilen maar dat is een aparte vraag wat mij betreft. Slechts wanneer je in een situatie komt dat dat persé nodig is of wanneer je bepaalde bestandstypen bewust wilt uitsluiten van sync

[ Voor 16% gewijzigd door akimosan op 25-07-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
akimosan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:54:

In je Mobiele Android app: kies onderin Ik, dan instellingen, dan meldingen, en zet de slider uit bij Foto's\Op deze dag en eventueel 'Er een fotoalbum voor mij is gemaakt in Onedrive'
Dat gaat over de meldingen. Die heb ik allemaal uitgezet (zie screenshot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-M2ihGQt9xegVyvWYi3Qn6AIwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2zCGEiFcNZTN02o0YV8TiDk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het gaat me op de inhoud zélf. Als ik op mijn Samsung tablet Onedrive open, komt hij standaard met die ongewenste vertoningen over foto's van deze dag in andere weken, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yda-viG54Bg_VjM7KpuOgoA20ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgG1brGTVR6JhsmrhHDsuxwM.jpg?f=fotoalbum_large

Het uploaden wat zo lang duurt: ik heb het een hele nacht laten lopen en het meeste staat nu online. Ik heb voor deze bestanden (foto's) geen gebruik van 'files on demand' maar alleen in de cloud, dus niet lokaal, geupload. Hij hoeft dus niet met een lokaal bestand te syncen.
Hij upload inderdaad meerdere files tegelijk, echter de totale upload snelheid schommelt tussen de 1,2 - 5,0 MB/s.
Mijn internet snelheid is 197 MB Down en ca 40 MB Up (Zie screenshot). Daar ligt dat dus niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMwYuXw7PgEtxGzu2DCJEjxDw30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pu4aij4VPDL8r5sunyWu7DwJ.png?f=user_large

Daar waar ik wel bestanden lokaal wil houden, is het wel vervelend dat hij problemen heeft met sommige bestanden. Het..odt bestand wat niet wilde heb ik opgelost door een leeg .docx bestand te maken, de inhoud van de .odt erin plakken en het bestand opslaan. Dan wil OndeDrive wel syncen.
Maar dat is dus bijna onwerkbaar; ik wil nl al mijn bestaande mappen naar OneDrive brengen. Maar als ik dan heel veel bestanden moet langslopen om het uiteindelijk in de Cloud te krijgen ben ik nog wel even bezig...
Dan heb ik nog een raar verschijnsel: alle bestanden (foto's) staan na een nacht stampen in Onedrive (wolkje-icoon). De hoofdmap echter geeft nog steeds het sync-tekentje. Dat krijg ik niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een ander Issue waar ik niet afkom:

Alle files in een map zijn gesynchroniseerd, te herkennen aan het groene rondje met een 'v' erin achter elke file.

Maar de hoofdmap laat nog steeds het sync-teken zien. Terwijl ook de Onedrive App op de taakbalk 'Up-To-Date' weergeeft.

Dus de hoofdmap zou ook een groen rondje moeten weergeven. Dat doet hij echter niet.
Hoe krijg ik dat weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambiorix
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-10-2023
Met onderstaande aanwijzing heb ik de "herinneringen" uit kunnen zetten

https://www.digitalcitize...0memories%20notifications.

Topicstarter
Ik weet dat het hier niet thuis hoort, maar ik heb geen idee hoe ik een nieuw topic start. Dat lukte vroeger wel.
Is dat veranderd?

Ik heb de handleiding / FAQ doorgelezen maar zie niet staan hoe ik dat moet doen.
Dwz je zou ergens 'vraag' kunnen gebruiken bij een subforum. Maar dan gaat hij zoeken naar die vraag. Ik wil er eentje plaatsen...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Anoniem: 1668542 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:49:
Ik weet dat het hier niet thuis hoort, maar ik heb geen idee hoe ik een nieuw topic start. Dat lukte vroeger wel.
Is dat veranderd?

Ik heb de handleiding / FAQ doorgelezen maar zie niet staan hoe ik dat moet doen.
Dwz je zou ergens 'vraag' kunnen gebruiken bij een subforum. Maar dan gaat hij zoeken naar die vraag. Ik wil er eentje plaatsen...
Client software algemeen En dan de Nieuw topic-knop. Of ander subforum. Er zijn er enkele waar niet gepost kan worden door iedereen, maar de gewone techfora werken hetzelfde.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.