Cv leidingwerk uit de vloer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon761
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Goedemorgen,

Ik zit even in mijn maag met 2 leidingen die ik weg wil werken.

Wij hebben dit huis in februari gekocht en 2 dagen later werd er al een dakkapel geplaatst.

Hier niet over nagedacht, maar nu zoek ik een oplossing.

Verwarming is afgekoppeld en voetventiel staat dicht.

Is het enkele pijpje nu af te koppelen of moet ik nu echt mijn systeem van druk gaan laten?

En heeft iemand een idee hoe dit netjes weg te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2Z7ndIQ2-fqtoPoYTrMo8OXRqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWnBS3ARu2hId1i5AamJJ63L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8U-SF7lXM9ebRZjjTr6ggRqJ-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umUjPhZd49afKDUj9X6IJeum.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ramon761 op 27-07-2023 12:38)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BrainCrash schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:08:
Waarom heb je daar niet over nagedacht bij het leggen van dat laminaat, in plaats van hier bewust stukken uit het laminaat te zagen en eromheen te werken?
Omdat het eerder waarschijnlijk een niet beloopbaar gebied was, vanwege knieschotten etc. Nu staat er een dakkapel boven en is het ineens beloopbaar gebied en hangt de radiator elders. Omdat je met het dak bezig bent denk je niet altijd aan de vloer er onder...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je voetventiel dicht is gedraaid en de kraan bovenaan open dan kan je hem zo losdraaien ja. Wel even een paar handdoeken erbij houden.

Voor de zekerheid kan je bij de bouwmarkt een dop halen om alle openingen af te doppen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@ramon761
Het makkelijkste is om de leidingen bij het verdeelblok af te koppelen. Dan is de hele leiding loos geworden en kan je hem gewoon bij de grond wegslijpen. Stukje laminaat erin en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
Euhm… wat een gekke situatie…
Dus dat laminaat is daar zo gelegd nádat die situatie met die niet aangesloten leidingen zo midden in de ruimte uitstaken? Dat kon je toen toch ook al zien? Waarom heb je daar niet over nagedacht bij het leggen van dat laminaat, in plaats van hier bewust stukken uit het laminaat te zagen en eromheen te werken?

Anyway, wat @chrisborst noemt lijkt me de beste oplossing, mits je daadwerkelijk ergens zo’n verdeelblok hebt zitten (in een andere ruimte) waar je deze individuele leidingen kunt afkoppelen.
Dan kun je daarna daar ook ff het laminaat weghalen, leidingen afslijpen/doorzagen/doorknippen (tis toch maar alupex leiding), daar wat nieuwe laminaatplanken terugleggen, dan zie je er helemaal niks meer van.

@LED-Maniak : Die kraan bovenaan zal zeker niet open staan natuurlijk! Dan is immers het hele CV systeem drukloos geworden!
Zeker niet zomaar die kraan bovenaan opendraaien dus, want daar zal de CV druk wel op staan nu.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Oh, en om ook nog even direct antwoord te geven op de vraag:
Is het enkele pijpje nu af te koppelen of moet ik nu echt mijn systeem van druk gaan laten?
Neen, dat pijpje kun je nu niet afkoppelen, want die wordt niet afgesloten door het voetventiel, en daar staat dus nog gewoon druk op.
Het voetventiel sluit de ene leiding af, en de kraan bovenin sluit de andere leiding af.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@LED-Maniak : Die kraan bovenaan zal zeker niet open staan natuurlijk! Dan is immers het hele CV systeem drukloos geworden!
Zeker niet zomaar die kraan bovenaan opendraaien dus, want daar zal de CV druk wel op staan nu.
Eh.. waarom niet? Hij zegt dat voetventiel dicht staat. Dan zou er geen waterdruk meer op alles daarboven moeten staan. Tenzij TS iets anders bedoelt met voetventiel...

(Uitgaande van twee afsluiters, kan de andere kant van ventiel niet zien of waar de afsluiter zit)

Of nog beter: draai kraantje open. Water? Dan gaan het niet werken en draai kraantje weer dicht. Geen water? En door. Hier is niet alsof het binair werkt en je tientallen liters water over de vloer hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 23-07-2023 12:30 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
LED-Maniak schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:21:
[...]
Eh.. waarom niet? Hij zegt dat voetventiel dicht staat.
[…]
(Uitgaande van twee afsluiters)
Dat laatste is wel een belangrijke toevoeging ja.
Hebben de meeste voetventielen niet gewoon één afsluiter? Alleen in de retour?
Zeker dit type volgens mij…
Ik zie niet direct hoe dit onderblok ook de aanvoer kan afsluiten, die van de rechter onderaansluiting tot daarboven dwars door het blok heenloopt.

Even kort de kraan boven een beetje even opendraaien is natuurlijk een snelle check om te kijken of er druk op staat inderdaad…
Daar was niet eens een topic voor nodig geweest zelfs. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Waarom heb je daar niet over nagedacht bij het leggen van dat laminaat, in plaats van hier bewust stukken uit het laminaat te zagen en eromheen te werken?
Omdat het eerder waarschijnlijk een niet beloopbaar gebied was, vanwege knieschotten etc. Nu staat er een dakkapel boven en is het ineens beloopbaar gebied en hangt de radiator elders. Omdat je met het dak bezig bent denk je niet altijd aan de vloer er onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:27
sypie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:02:
[...]Omdat het eerder waarschijnlijk een niet beloopbaar gebied was, vanwege knieschotten etc. Nu staat er een dakkapel boven en is het ineens beloopbaar gebied en hangt de radiator elders. Omdat je met het dak bezig bent denk je niet altijd aan de vloer er onder...
Niet om het een of ander, maar ik schat toch in dat het al beloopbaar gebied was vóórdat het laminaat (+ondervloer) gelegd werd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Over een schuin dak is meestal een heel deel niet beloopbaar omdat het dakbeschot in de weg zit. Dat is nog geen reden om daar geen vloer te leggen, meestal ziet dat er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:15
Check voor het gemak ook even of je een 1pijpsysteem daar hebt, staat er iets van 50 op het blok? Anders zit ie doorgelust en doorbreek je de kring naar een volgende radiator 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon761
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Ja er staat druk op als ik de kraan open draai.
Dus dat wordt de cv drainen.

Over de andere opmerkingen...ik had een deadline.
Dacht plaatst daar later een kleinere radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
gewoon een loodgieter naar laten kijken?
Pagina: 1