Rijbewijs ingevorderd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickSlick321
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-07-2023
Dag Allemaal,

Onlangs heb ik een brief ontvangen van het cvom waarin is medegedeeld dat ik een rijontzegging heb van x aantal dagen

Het verhaal:

Meer dan 50km/u hard gereden bubekom in 2021. Ter plekke is toen mijn rijbewijs ingevorderd maar na het indienen van een klaagschrift heb ik het eerder terug gekregen.

Mijn vraag:
Nergens in de brief van het cvom staat dat ik mijn rijbewijs fysiek moet inleveren. Moet dit? In het brief onder het kopje "Ja ik ga akkoord met de strafbeschikking" staat alleen: "Dit betekent dat u de beslissing accepteert. U gaat niet in verzet. Hebt u de strafbeschikking volledig voldaan, dan is deze definitief"

Moet ik mijn rijbewijs dus fysiek inleveren?
Of is het de x aantal dagen niet meer de weg op gaan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
volgens mij moet het bewijs weer naar het cvom. (dat lijkt mij het meeste logisch)
maar bel ze maandag even op, dan weet je het zeker (+31 88 699 6666)

zeker weten doe ik het niet, ik stopte bij 49 te hard, en kreeg toen een uitnodiging om mij te melden op het politie bureau (ja dom en jong)

[ Voor 43% gewijzigd door jack zomer op 23-07-2023 11:25 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, je moet je rijbewijs inleveren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:51
Komen die x aantal dagen uit de brief toevallig overeen met de periode tussen inname en weer terug krijgen?
Maar het beste is inderdaad het even bij cvom navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Opsturen naar CVOM, als het goed is staat er een datum in de brief waarop de rijontzegging in gaat. Rijbewijs moet voor die datum verstuurd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:25
Is je rijbewijs toen niet fysiek ingevorderd? Als de rechter na 30 dagen geen beslissing heeft gemaakt dan wordt je rijbewijs naar je opgestuurd door de politie. Beetje gek dat dit 2021 betreft.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:46
QuickSlick321 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:18:
Mijn vraag:
Nergens in de brief van het cvom staat dat ik mijn rijbewijs fysiek moet inleveren. Moet dit? In het brief onder het kopje "Ja ik ga akkoord met de strafbeschikking" staat alleen: "Dit betekent dat u de beslissing accepteert. U gaat niet in verzet. Hebt u de strafbeschikking volledig voldaan, dan is deze definitief"

Je bent nog een stap te vroeg. Wat je hebt ontvangen is de strafbeschikking waarin de rijontzegging wordt opgelegd. Als je het daar niet mee eens bent, kan je in verzet gaan en de zaak aan de kantonrechter voorleggen. Ben je het er wel mee eens en ga je niet in verzet, dan krijg je na het verstrijken van de termijn om verzet in te stellen een brief waarin staat wanneer de rijontzegging ingaat, hoe lang de rijontzegging duurt en waar je je rijbewijs moet inleveren.

Het wetsartikel, artikel 180 Wegenverkeerswet 1994:
1. Voor wat betreft de bijkomende straf van ontzegging van de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is artikel 6:1:16, derde lid, van het Wetboek van Strafvordering op rechterlijke uitspraken niet van toepassing. Een strafbeschikking houdende deze bijkomende straf is in zoverre eerst voor tenuitvoerlegging vatbaar als geen verzet meer kan worden gedaan.
(…)
3. Indien de rechterlijke uitspraak of strafbeschikking voor wat betreft de bijkomende straf voor tenuitvoerlegging vatbaar is geworden, geschiedt de tenuitvoerlegging niet dan nadat aan de veroordeelde in persoon een schrijven is uitgereikt, volgens de artikelen 36d en 36e van het Wetboek van Strafvordering, waarin het tijdstip van ingang en de duur van de ontzegging, de verplichting tot inlevering van het rijbewijs uiterlijk op dat tijdstip, alsmede het gevolg van niet tijdige inlevering worden medegedeeld.
4. De houder van een rijbewijs is, tenzij het is ingevorderd en niet is teruggegeven, verplicht dat rijbewijs in te leveren op de plaats genoemd in het schrijven, bedoeld in het derde lid, uiterlijk op het tijdstip van ingang van de ontzegging.
(…)

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00
QuickSlick321 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:18:
Dag Allemaal,

Onlangs heb ik een brief ontvangen van het cvom waarin is medegedeeld dat ik een rijontzegging heb van x aantal dagen

Het verhaal:

Meer dan 50km/u hard gereden bubekom in 2021. Ter plekke is toen mijn rijbewijs ingevorderd maar na het indienen van een klaagschrift heb ik het eerder terug gekregen.

Mijn vraag:

Begrijp ik het goed dat er meer dan 1,5 jaar heeft gezeten tussen de overtreding van de snelheid en deze brief? Klopt het onderstaande?
2021: te hard gereden, ter plekke aangehouden, ter plekke rijbewijs per direct ingevorderd
2021: X(1) aantal dagen geen rijbewijs gehad, na indienen klaagschrift die weer terug gekregen
2023: een brief waaruit duidelijk wordt dat je X(2) dagen rijontzegging hebt gekregen

Zo ja, hoe staan X(1) en X(2) tot elkaar in verhouding? Is de brief niet gewoon een formaliteit die bevestigd dat je de rijontzegging hebt gekregen die je in praktijk al uit hebt gezeten in 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Valorian schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Begrijp ik het goed dat er meer dan 1,5 jaar heeft gezeten tussen de overtreding van de snelheid en deze brief? Klopt het onderstaande?
2021: te hard gereden, ter plekke aangehouden, ter plekke rijbewijs per direct ingevorderd
2021: X(1) aantal dagen geen rijbewijs gehad, na indienen klaagschrift die weer terug gekregen
2023: een brief waaruit duidelijk wordt dat je X(2) dagen rijontzegging hebt gekregen

Zo ja, hoe staan X(1) en X(2) tot elkaar in verhouding? Is de brief niet gewoon een formaliteit die bevestigd dat je de rijontzegging hebt gekregen die je in praktijk al uit hebt gezeten in 2021?
X(1) wordt op X(2) in mindering gebracht (staat ook in de wet: artikel 179 lid 6 WVW 1994). In de praktijk zie je dan ook vaak dat mensen het rijbewijs allang terug hebben op het moment dat door de strafrechter of in een strafbeschikking een rijontzegging wordt opgelegd en de rijontzegging ook al helemaal hebben “uitgezeten” (de duur van de invordering van het rijbewijs moet ook worden afgestemd op de verwachte duur van de rijontzegging). Dat wordt anders als men een klaagschrift tegen de invordering van het rijbewijs indient dat slaagt, want dan komt het regelmatig voor dat de rijontzegging langer is dan de tijd dat het rijbewijs ingevorderd is geweest en men dus het rijbewijs nog een tijdje kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickSlick321
Fenway schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:39:
Komen die x aantal dagen uit de brief toevallig overeen met de periode tussen inname en weer terug krijgen?
Maar het beste is inderdaad het even bij cvom navragen.
Ja dat klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuickSlick321
Valorian schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Je opsomming klopt ja, ik denk ook dat het een formaliteit is.
X(1) en X(2) zijn precies hetzelfde aantal dagen waarin ik het rijbewijs kwijt was in 2021.
Voordat ik de brief ontving moest ik mij dit jaar nog melden bij het OM om mijn verklaring af te geven over het incident destijds. OM heeft toen na de zitting een boete gegeven + inderdaad de X aantal dagen rijontzegging.

Ik bel morgen voor de zekerheid met het cvom of ik wel/niet mijn rijbewijs fysiek moet inleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickSlick321
voske schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Je bent nog een stap te vroeg. Wat je hebt ontvangen is de strafbeschikking waarin de rijontzegging wordt opgelegd. Als je het daar niet mee eens bent, kan je in verzet gaan en de zaak aan de kantonrechter voorleggen. Ben je het er wel mee eens en ga je niet in verzet, dan krijg je na het verstrijken van de termijn om verzet in te stellen een brief waarin staat wanneer de rijontzegging ingaat, hoe lang de rijontzegging duurt en waar je je rijbewijs moet inleveren.

Het wetsartikel, artikel 180 Wegenverkeerswet 1994:

[...]
Ik ben akkoord gegeaan met de strafbeschikking. In de brief die ik heb ontvangen (op eind mei ) is vermeld dat ik 6 weken de tijd heb om in verzet te gaan. Dat is dus verstreken!
Na deze brief heb ik een aparte brief gekregen waarin formeel staat welk bedrag ik moet betalen met kort daarna een tweede brief waarin vermeld is dat ik een punt op mijn rijbewijs heb.
In al deze brieven is nergens dus vermeld dat ik mijn rijbewijs moest inleveren.

Maar ach, ik bel morgen wel even met het cvom. Dan weet ik het zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
Als X(1) gelijk is aan X(2), dan is de rijontzegging al in zijn geheel ten uitvoer gelegd en hoef je je rijbewijs niet meer in te leveren.

Pagina: 1