Even een interessante vraag, weet alleen niet zeker of dit het juiste topic hiervoor is. 
Mijn moeder kan een nieuwbouw appartement kopen die nog niet is opgeleverd maar wel al is verkocht aan een particulier die er niet meer in wil gaan wonen (door privé omstandigheden).
Oplevering is in september dit jaar.
De oorspronkelijke koopprijs was 367.000 von.
De huidige vraagprijs is: 447.000 kk.
Nu is in de betreffende gemeente een zelfbewoningsplicht, de tekst die zij geven:
Huidige verkoper staat dus niet ingeschreven in de gemeente omdat hij er simpelweg niet woont.
Mijn moeder is wel van plan het appartement gewoon te kopen, ondanks de forse prijsverhoging die ik zelf
vrij speculatief vind overkomen.
Ik lees ook dat een notaris een meldplicht zou hebben, dus als de verkoper alsnog op enige wijze fout is zal hij daar vanzelf achter komen als de gemeente getipt wordt lijkt me?
Mijn moeder kan een nieuwbouw appartement kopen die nog niet is opgeleverd maar wel al is verkocht aan een particulier die er niet meer in wil gaan wonen (door privé omstandigheden).
Oplevering is in september dit jaar.
De oorspronkelijke koopprijs was 367.000 von.
De huidige vraagprijs is: 447.000 kk.
Nu is in de betreffende gemeente een zelfbewoningsplicht, de tekst die zij geven:
Nu zit er tussen aankoop en oplevering een aantal jaar (2019), en vermoedelijk heeft de huidige verkoper het volledige bedrag al betaald (zonder hypotheek) en is bovenstaande vermoedelijk dus niet in de koopakte opgenomen.Zelfbewoningsplicht is van toepassing op nieuwbouwwoningen waarvan de verkoopwaarde op moment van verkoop maximaal EUR 400.000,- is ( prijspeil 2022). Dit bedrag wordt elk jaar geïndexeerd op basis van de CBS-Index woningwaarde-ontwikkeling in Zuid Nederland.
Zelfbewoningsplicht wordt vastgelegd, hetzij middels een verkoopovereenkomst met een ontwikkelaar, hetzij in een intentieovereenkomst en/ of anterieure exploitatieovereenkomst met een ontwikkelaar. Hierbij wordt deze plicht opgenomen in de koopakte van de eerste consumentkoper.
Koper is verplicht de door hem gekochte woning uitsluitend te gebruiken voor eigen bewoning gedurende een termijn van drie (3) jaar, gerekend vanaf de datum waarop hij als bewoner van die woning in de BRP is opgenomen.
Behoudens in de uitzonderingsgevallen verbeurt koper bij niet nakoming van de hiervoor vermelde verplichting na ingebrekestelling en na verloop van de in die ingebrekestellingbepaalde termijn ten behoeve van de gemeente een direct opeisbare boete van 25% van de verkoopwaarde met een minimum van EUR 100.000,-.
Huidige verkoper staat dus niet ingeschreven in de gemeente omdat hij er simpelweg niet woont.
Mijn moeder is wel van plan het appartement gewoon te kopen, ondanks de forse prijsverhoging die ik zelf
vrij speculatief vind overkomen.
Ik lees ook dat een notaris een meldplicht zou hebben, dus als de verkoper alsnog op enige wijze fout is zal hij daar vanzelf achter komen als de gemeente getipt wordt lijkt me?
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme