Hoe kan je gpu's van hetzelfde model het best vergelijken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik wil graag een RX 7900 XT kopen. De reden waarom kan ik onderbouwen met rationele argumenten die ik in reviews zie, zoals fps, geluid, prijs, platform enzovoort. Maar op basis waarvan kan ik de verschillende merken beoordelen?

In een vergelijking https://tweakers.net/pric...;1891830;1905768;1891876/ zie ik wel verschillen, zoals de maximale turboklokfrequentie, het aantal DisplayPorts, het aantal pins en connectors. Maar is de basiskwaliteit van alle modellen hetzelfde? Dus presteren ze allemaal even goed?

Waar moet ik precies op letten? Zeggen de prijzen iets? Of zijn er merken die per definitie beter zijn dan andere? Ik vind het lastig om dit te ontdekken.

Beste antwoord (via Jammie op 24-07-2023 00:45)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:32

Thomg

Aww yiss

Gaat inderdaad vooral om de koeling zelf. Afhankelijk van hoeveel je zin hebt om zelf de profile te tweaken hoef je alleen te kijken naar cooler performance of dat plus hoe het vanaf de fabriek komt.

TPU is hier erg goed en consistent in.
Bij de 7900XT en XTX zijn de koelers trouwens altijd hetzelfde, doe hier je voordeel aan.

https://www.techpowerup.c...-rx-7900-xt-pulse/36.html
https://www.techpowerup.c...x-7900-xtx-tuf-oc/36.html
https://www.techpowerup.c...0-xtx-merc-310-oc/36.html

De PG is niet gereviewed, maar de hogere "tier" Taichi wel.
https://www.techpowerup.c...x-7900-xtx-taichi/36.html

Dus als ik ze allemaal bekijk bij 325W krijg je:
Pulse 62.5°C
TUF ~48°C
Merc ~57°C
Taichi ~50°C
XT ~67°C
XTX ~61°C

Als we er vanuit gaan dat de Taichi wat beter is dan de PG zien we eigenlijk dat de TUF by far de beste koeler heeft.

TUF > Taichi >> Merc > XTX Stock > Pulse > XT Stock

Slot de PG ergens tussen de Taichi en XTX Stock.

Voor de prijs had ik sowieso de TUF gehaald. De koeler is zo onwijs goed dat het de meerprijs meer dan goed maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 24-07-2023 00:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Eigenlijk verschillen ze maar in twee dingen:

1. temperatuur
2. geluid.

Als je niet van de RGB bent, gewoon voor die van Sapphire gaan van 799. Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
FrankoNL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 02:43:
Eigenlijk verschillen ze maar in twee dingen:

1. temperatuur
2. geluid.

Als je niet van de RGB bent, gewoon voor die van Sapphire gaan van 799. Done.
Maar temperatuur en geluid zie ik niet in de tweakers vergelijking en kan ik ook niet vinden door bijvoorbeeld te googlen op https://www.google.nl/sea...gGAQ&sclient=gws-wiz-serp. Dus hoe kom ik hier achter?

RGB is inderdaad niet belangrijk voor mij. Maar zeg jij hiermee dat de Sapphire in prestaties (fps) dus net zo goed is als elke andere RX 7900 XT kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Jammie schreef op zondag 23 juli 2023 @ 03:05:
[...]

Maar temperatuur en geluid zie ik niet in de tweakers vergelijking en kan ik ook niet vinden door bijvoorbeeld te googlen op https://www.google.nl/sea...gGAQ&sclient=gws-wiz-serp. Dus hoe kom ik hier achter?

RGB is inderdaad niet belangrijk voor mij. Maar zeg jij hiermee dat de Sapphire in prestaties (fps) dus net zo goed is als elke andere RX 7900 XT kaart?
Reviews opzoeken en vergelijken.

En om je vraag te beantwoorden: ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 22:23
De Sapphire is het scherpst geprijsd op dit moment en maken altijd kwaliteit radeon kaarten dus dat lijkt me een prima keuze.

Msi heb ik zelf niks mee omdat ik vroeger (lang geleden!) vaak defecte producten door mijn handen kreeg. Ze maken populaire kaarten maar vaak ietsje duurder.

Gigabyte heeft in het verleden goede kaarten gehad maar ook wel wat missers, geen geweldig gevoel bij.

Asrock heeft wat mij betreft vaak niets bijzonders maar ook niet te duur. Werkt zoals het hoort zonder fratsen en niks extra's.

Asus is mijn favoriet maar de meerprijs voor hun kaarten gaat wat mij betreft nergens over. Daardoor prijs/kwaliteit voor mij niet de beste.

XFX heb ik zelf voor gekozen voor de xtx, de prijs voor de Merc is vaak nauwelijks hoger dan voor de stock kaart en de koeler is echt wel een stuk beter nog. Echt luid is ie standaard niet, echt stil ook niet. Gelukkig geen coilwine.

Qua geluid is coilwine tegenwoordig nog belangrijker dan het geluid van de ventilatoren, helaas is dat een kwestie van geluk hebben en kan dat bij ieder merk voorkomen.

Behalve wat kleine overclocks presteren veel kaarten ongeveer hetzelfde qua snelheid. Overklokken kan met iedere kaart, verbruik is dan vaak wel significant hoger dus staar je niet blind op de snelheid die op de doos staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt @meljor Het geeft in elk geval iets meer richting aan mijn keuze. Verder concludeer ik uit de reactie van @FrankoNL dat de basis van alle kaarten eigenlijk wel ok is, en dat de keuze gaat om details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Gaat inderdaad vooral om de koeling zelf. Afhankelijk van hoeveel je zin hebt om zelf de profile te tweaken hoef je alleen te kijken naar cooler performance of dat plus hoe het vanaf de fabriek komt.

TPU is hier erg goed en consistent in.
Bij de 7900XT en XTX zijn de koelers trouwens altijd hetzelfde, doe hier je voordeel aan.

https://www.techpowerup.c...-rx-7900-xt-pulse/36.html
https://www.techpowerup.c...x-7900-xtx-tuf-oc/36.html
https://www.techpowerup.c...0-xtx-merc-310-oc/36.html

De PG is niet gereviewed, maar de hogere "tier" Taichi wel.
https://www.techpowerup.c...x-7900-xtx-taichi/36.html

Dus als ik ze allemaal bekijk bij 325W krijg je:
Pulse 62.5°C
TUF ~48°C
Merc ~57°C
Taichi ~50°C
XT ~67°C
XTX ~61°C

Als we er vanuit gaan dat de Taichi wat beter is dan de PG zien we eigenlijk dat de TUF by far de beste koeler heeft.

TUF > Taichi >> Merc > XTX Stock > Pulse > XT Stock

Slot de PG ergens tussen de Taichi en XTX Stock.

Voor de prijs had ik sowieso de TUF gehaald. De koeler is zo onwijs goed dat het de meerprijs meer dan goed maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 24-07-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
@Thomg Ik had geen idee dat er qua koeling zóveel verschil tussen de kaarten van hetzelfde model zit. Echt een super tip om gpu's van verschillende merken te vergelijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Jammie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 00:50:
@Thomg Ik had geen idee dat er qua koeling zóveel verschil tussen de kaarten van hetzelfde model zit. Echt een super tip om gpu's van verschillende merken te vergelijken. Thanks!
Zeker, vooral bij de budgetmodellen zijn de verschillen vaak groot! Sommige fabrikanten besparen op extra features, maar anderen zetten er een veel slechtere koeler op. Helaas missen de budgetmodellen vaak in de reviews omdat fabrikanten deze niet op willen sturen voor review, maar deze zijn dus het meest interessant! De Hellhound word bijv. helemaal niet gereviewed door TPU, erg spijtig.

Een goede vuistregel is dat gewicht het meest belangrijke is met volume op de tweede plaats. Als je het niet zeker weet kan je dat ook gebruiken. Zwaarder en meer volume is beter.

Maar let dus ook op dat de TUF echt gigantisch is(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In specifiek het geval van AMD moet je ook letten op variaties tussen edge en hotspot temperaturen. :)
Daarbij speelt zeker ook dat er heel veel sensoren op een Radeon GPU zitten en direct heat pipe koeling gevoelig is omdat dit niet een platte plaat is. Er zitten openingen tussen die heat pipes en ze zijn meestal niet zo plat als gewenst. Zit er net een sensor onder een van die openingen waar contact minder goed is, dan krijg je een enorme hotspot piek. Dat kan leiden tot down clocking.

Dit is waarom bijvoorbeeld Gigabyte en MSI niet aan te raden zijn. Die twee, maar voornamelijk Gigabyte duikt te vaak op met hotspot problemen. Een goede egde tot hotspot delta is 15-20C warmer waarbij hotspot richting de 100C eigenlijk al te veel is. Rond de 90C of lager is goed.

Verder is coil whine een steeds groter probleem. Ik weet dat Sapphire al jaren adverteert dat ze hun PCB ontwerpen hiervoor optimaliseren en dat lijkt te kloppen omdat de klachten bij hun meevallen. Een GPU bracket is inmiddels ook geen gek idee meer met hoe zwaar videokaarten worden.

Is er ook ventilator lagerkeuze. Kan je niks vinden, dan is het in de regel een glijlager. Dat wil je niet omdat die sneller slijten en luidruchtig worden. Je wil kogellagers.

Onder de streep is er ook aardig wat (terecht) wantrouwen naar de grote spelers die zowel Nvidia als AMD doen. Te vaak bleken hun AMD modellen gewoon slecht te zijn. Zaken zoals slecht contact of inadequate GPU koeling. Maar ook slechte VRAM koeling of VRM koeling die niet op orde is.

Er is een goede reden waarom Sapphire zo vaak word aangeraden. Sapphire heeft een reputatie opgebouwd dat hun producten consequent wel goed ontworpen en gemaakt zijn. Dan mag een Pulse niet zo goed koelen als veel andere modellen, de bouwkwaliteit zit daar wel goed. En als je het beste van het beste wil, tja Sapphire Nitro+ zijn vaak de allerbeste die je kan krijgen. :)

XFX en Powercolor zijn nog iets meer aftasten. Beiden kunnen ook goede videokaarten leveren, maar soms ook niet. Powercolor heeft wat problemen gehad met GPU contact voor de RX7900 series en XFX heeft zeker voor de XTX, de ventilatoren veel te snel afgesteld. Daardoor is die wat koeler, maar ook luidruchtiger. Dat kan je zelf aanpassen, maar ik weet uit ervaring dat AMD hun eigen software nog wel eens gevoelig kan zijn. De minste instabiliteit tijdens opstarten, zorgt ervoor dat je profielen worden gereset. Het is een goede functie omdat het problemen voorkomt, maar soms is die echt wat gevoelig. Je kan eromheen werken door elke game een custom profiel te geven dat pas aangaat met het opstarten van de game, maar dat is moeite doen. Het is een minuut per game, maar toch. Ben verder best wel gecharmeerd van de XFX ontwerpen, maar ik ben ook soms lui. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Om nog toe te voegen, je ziet vaak dat de boeren die AMD en Nvidia aanbieden vaak op AMD kaarten de koelers hergebruiken die ze voor de Nvidia kaarten ontworpen hebben.
Soms werkt dat goed (Asus), soms wat minder (Gigabyte, MSI), maar dit verschilt gewoon stevig per generatie.
Bij de "exclusieve" boeren zul je dit nooit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
@DaniëlWW2 @Thomg Geweldig bedankt voor jullie toelichtingen. Niet alleen heel nuttig voor mijzelf, maar ook voor iedereen die wat meer richting zoekt bij het kiezen van het juiste merk voor hetzelfde model. Top!
Pagina: 1