Wat kan donkere voegen toilet veroorzaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Recent is ons nieuwbouwhuis opgeleverd en ik heb nog een discussie met de aannemer. Als het toilet beneden gebruikt wordt, dan zijn na een paar uur de voegen deels donkerder. Vloerverwarming kan het niet zijn, met de recente weken is die natuurlijk niet aan geweest en als we een paar dagen het toilet vermijden zijn de voegen ook netjes droog. Men heeft het toilet ook al van de muur af gehaald om te kijken of het erachter ergens lekt, maar dit is ook niet het geval. Ook heb ik zelf een toiletpapiertje onder de WC gelegd in het begin om te kijken of er tijdens gebruik bijvoorbeeld wat naar beneden loopt maar dat is het ook niet.

Nu na weken niets gehoord te hebben en regelmatig vragen wanneer ze het op komen lossen komt gister een mail binnen met de conclusie condensvorming en afgehandeld. Mij lijkt condensvorming erg sterk omdat het dauwpunt hierbinnen niet bepaald bereikt wordt. Ik ben er bang voor dat er wel een lekkage aanwezig is in de afvoer die later voor lelijke problemen kan gaan zorgen.

Zo ziet het er uit, afhankelijk van hoeveel het toilet beneden gebruikt wordt is het meer of minder donker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwMPIQwiALLsYIJLrP9Co46Zy6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRID9SP2GzTF35Sz7E3vb8Bz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_-HviJuhddz8RPoHkS0ew_yP2E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4VpGgs5jBJV3nONVWpN8DWSI.png?f=fotoalbum_tile

Iemand ideeën wat het kan zijn? Of toch echt condensvorming?

[ Voor 7% gewijzigd door Takkeding op 22-07-2023 19:04 . Reden: Omlijnd waar het donkere zit ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Sorry, ik zie het eigenlijk niet zo goed. Ook zit er ontzettend veel JPEG compressie op als je de vergrote foto bekijkt.

Ik zie wel een klein vlekje op de voeg maar dat kan ook een pisdruppel zijn.

Kun je misschien van dichterbij een foto maken? Ik zie niet iets dat _echt_ nat is namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
Eerste gedachte is dat het spetters uit of van boven de pot zijn. Zie ook op beide foto’s druppels op de vloer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
AtomicShockwave schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:58:
Sorry, ik zie het eigenlijk niet zo goed. Ook zit er ontzettend veel JPEG compressie op als je de vergrote foto bekijkt.

Ik zie wel een klein vlekje op de voeg maar dat kan ook een pisdruppel zijn.

Kun je misschien van dichterbij een foto maken? Ik zie niet iets dat _echt_ nat is namelijk.
Ik heb het even met rood omlijnd, op het moment is het droog omdat we net thuis zijn uit Nijmegen, en wat @nachtnet terecht opmerkt, bij de onderste vlek wil ik nog wel geloven dat het spetters zijn van het handen wassen. Hier in het huishouden zitten we op het toilet, dus dat kan het ook niet zijn, wat verder uitgesloten is met een stukje toiletpapier onder de pot die droog blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tsja... een dikke lekkage maak ik er ook niet van obv. deze foto.

Je zegt dat de woning net is opgeleverd. Ik vraag me af hoeveel vocht er nog in de constructie zit. Heeft de vloerverwarming al ooit gedraaid? Het is immers niet echt stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
De woning is in februari opgeleverd en in mei ben ik er pas gaan wonen na al het kluswerk, toen viel het op en is het gemeld, zelf het opstookprotocol twee keer gedaan om zeker te zijn dat scheurtjes in de dekvloer zo min mogelijk problemen zouden geven voordat de vloer erin kwam.

Ik maak er ook geen dikke lekkage van maar ben vooral bang dat het ergens lekt en dat later vervelende problemen kan geven. En dat het afgedaan wordt als condensvorming vind ik vreemd omdat er nergens anders vochtige plekken ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je drukverlies op je verwarmingsinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:48
Ik zou het in eerste instantie in vocht van buitenaf zoeken. Ook gezien de opgedroogde kringen voor de toiletpot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
Is het niet gewoon dat druppels vallen bij het handen wassen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Simpelweg urine in mijn optiek.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zegt dat het vermijden van het toiletgebruik betekent dat de vlekken niet komen, dan lijkt lekkage van leidingwerk mij uitgesloten, daar staat immers constante druk op. Zelfde met vloerverwarming, ook dan zou je het constant moeten zien. Dan zou het hooguit zo kunnen zijn dat er water lekt vanuit het reservoir richting het toilet zelf tijdens het doorspoelen maar dan is dit een hele rare plek om het te zien, dat zou op meer plekken aanwezig moeten zijn.

Ik verwacht haast druppels die bij het handen wassen verspreid worden. Niet toevallig dat de handdoek in de buurt hangt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Wat een onhandige tegels, je ziet alles er op.

Zitten deze donkere voegen altijd op dezelfde plek? Want als je echt lekkage hebt zouden er wel meer voegen nat worden.

Mijn ouders hadden dit, maar die lekkage was in veel grotere delen van de voegen. Niet op de alleen op een paar hoekjes.

Deel bij de druppels van het handenwassen is puur van het handenwassen lijkt het. Ik weet niet of je kleine kinderen hebt, maar wat een natte boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:14:
Je zegt dat het vermijden van het toiletgebruik betekent dat de vlekken niet komen, dan lijkt lekkage van leidingwerk mij uitgesloten, daar staat immers constante druk op. Zelfde met vloerverwarming, ook dan zou je het constant moeten zien. Dan zou het hooguit zo kunnen zijn dat er water lekt vanuit het reservoir richting het toilet zelf tijdens het doorspoelen maar dan is dit een hele rare plek om het te zien, dat zou op meer plekken aanwezig moeten zijn.

Ik verwacht haast druppels die bij het handen wassen verspreid worden. Niet toevallig dat de handdoek in de buurt hangt?
Afvoerbuis kan ook lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wolly schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Afvoerbuis kan ook lekken.
Dat zou kunnen, maar ik zou verwachten dat deze een stuk dieper ligt en niet snel hier het vocht heen zou laten komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had zoiets in de badkamer. Heb er een oude telefoon een tijdje bij gezet met timelapse-appje erop. Kwam er op die manier achter dat er in sommige situaties condens vanaf het douchescherm naar beneden liep en in de voeg. Mogelijk omdat die voeg net iets lager ligt.

Dit zal bij jou niet aan de hand zijn, maar zo'n timelapse kan dus wel extra informatie geven over wanneer het precies ontstaat.

Wel even afstemmen met je huisgenoten dat je foto-opnames in de wc maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:57
Ik zie ook allerlei plekken op de tegels die er niet horen.
Kun je ze een keer goed schoonmaken. De wc een dag of 2 niet gebruiken, doorspoelen, en nog een foto maken? Heb je dan dit resultaat naar het doorspoelen?

Of gebruik je ook na ieder bezoek het fonteintje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Besmar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 18:38
Ik denk de aanvoerleiding van het toilet die door de vloer ligt. Als er doorgespoeld word komt er koud water door wat zorgt voor condens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16

macnerd

No Apples please :-)

Bij mij in huis iets vergelijkbaars, zowel de vloer van de wc als de badkamer. Al geprobeerd met stoomreiniger (werkt normaal gesproken prima voor vuile voegen), echter geen verbetering helaas.

Ik ga deze even volgen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:57
Besmar schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:02:
Ik denk de aanvoerleiding van het toilet die door de vloer ligt. Als er doorgespoeld word komt er koud water door wat zorgt voor condens
Er van uit gaande dat er vloerverwarming ligt kan en mag daar sowieso geen waterleiding liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
is het een toilet in en badkamer? als het erg vochtig is tijdens het douchen kan het zijn dat er daar vocht naar beneden druppelt van bv een ventilatiedoorvoer oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42
Ik gok dat bij het doorspoelen er druppels uit de pot komen. Je kunt het proberen door de bril omhoog te doen en dan door te spoelen en te kijken of er druppels voor de pot komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Wat hierboven wordt gezegd met spetters uit de pot.
Als er door de man in het uit staand geplast wordt dan is het bijna zeker een oorzaak. Daarnaast met spoelen kan er ook wel eens druppels uit de pot komen als de klep niet gesloten wordt.
Makkelijkste te door vloer met gerecycled papier bedekken (ikea handleiding bijvoorbeeld ;) ) en doortrekken. Op gerecycled papier die je veel beter vocht plekken dan nieuw.
Als de dezelfde test doet met staand plassen zal je het waarschijnlijk ook zien.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:24

decramy

root@birdie:~#

In de meeste opstalverzekeringen is een lekdetectie gedekt. Laat hen dat uitzoeken, kun je daar naar handelen

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:07
Misschien simpele truc.
Wc bril dicht, alles goed laten drogen. Paar keer dicht doorspoelen. Dan kijken wat er gebeurt.
Ik zou me er niet druk om maken. Als het hierbij blijft. Evt even in kruipkelder kijken ter hoogte van de wc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
Dank voor het meedenken! We hebben zelf dus al wat druppels direct onder pot uitgesloten door er WC papier onder te leggen. De vloer verder bedekken met kranten of Ikea handleidingen is iets wat we nog niet gedaan hebben. Het is zo'n randloze pot en het valt op dat er afentoe spetters toch overheen komen als er doorgetrokken wordt met de klep open.

Verder geen kinderen in het spel en ik plas altijd zittend (gok mijn vriendin ook :P) en was ook even kort mijn handen, wel zo fris. Verklaart wel de verkleuring op een deel maar niet de rest die aan de kant van de dorpel.

Er past ook geen douche in de ruimte, en nu beginnen na twee dagen thuis te zijn heel langzaam de voegen weer te verkleuren. Op de foto dichtbij is het alleen erg slecht zichtbaar door overbelichting die ik zo vlug niet lekker onder controle krijg. Op de foto op afstand/ van de ruimte zie het veel beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulzo-C5z7bZ4498e7xfiQin6jy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zgG4feuMCYDjJ843l5sAcbd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYKcTrJ74ZpGBl-rWcDaNtWoGy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnchI5gZcKL6uiH6xmnFo8G9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:51
Ik zou de hele vloer een week afplakken met folie. Spetters erop komt het uit de pot, nat eronder dan een probleem met de afvoer.

Mocht je een endoscoop camera hebben kan je nog proberen of je wat van de vloer kan zien onder het inbouw deel. Moet je wel de drukplaat eraf halen en zoeken naar een plek om achter de spoelbak te komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt dit denk ik het beste met een vochtmeter checken, kun je ook deze voegen met voegen die niet verkleuren vergelijken. Heb je tenminste een objectief beeld van de situatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Takkeding
Een update gezien het opgelost lijkt. Men wou het toch proberen uit te krabben, daarmee ingestemd. Vorige week is er iemand voor langsgekomen vanuit de aannemer en heeft de voegen "uitgekrabt" en opnieuw gevoegd. Hij gaf zelf aan voordat hij begon dat hij vermoed dat de eerste keer de voegen te vochtig gevoegd zijn waardoor vocht uit de lucht er nu in zou trekken.

Nu een kleine week later lijken de voegen in ieder geval weer als vanouds, exclusief de verkleuring. Toilet hebben we ook gewoon normaal gebruikt deze week. Benieuwd of het nog terug gaat komen maar het lijkt daadwerkelijk afgehandeld. Dank in ieder geval voor het meedenken allen!
Pagina: 1