Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
Het is de Motorola G72 geworden.

Mijn vader (70) is toe aan een nieuwe telefoon voor eenvoudig gebruik. Dwz bereikbaarheid en whatsappen.
Eigenlijk zou het mooi zijn als de telefoon ook mooie foto's kon maken, maar binnen dit budget is dat volgens mij één pot nat en allemaal niet om over naar huis te schrijven.

Voor browsen en dergelijke heeft hij een tablet, dus de telefoon wordt eigenlijk weinig gebruikt. Lange accuduur is prettig.

Ik ben er zelf even ingedoken en kom eigenlijk tot de volgende shortlist:

uitvoering: Nokia G22, 128GB opslag Grijs
Mogelijk is 64GB opslag genoeg, maar 128GB lijkt me onder alle omstandigheden zeker genoeg. Ik heb geen goede ervaring met SD-opslag van eerdere telefoons, zelden is dit een verlengde van de interne opslag, waardoor het eigenlijk vooral omslachtig is om er gebruik van te maken.
Het scherm is met zijn 640nits helder voor telefoons <€200,- dat lijkt me prettig. De processor daarentegen is traag, maar de vraag is wel of dat een groot probleem zal zijn, gezien het beperkte gebruik. Voordeel is het update-beleid, waardoor de telefoon tot medio 2026 beveiligingsupdates zal krijgen en 2 android versies (t/m Android 14).
GCam is beschikbaar voor deze telefoon, waardoor wellicht iets mooiere foto's mogelijk zijn.

uitvoering: OnePlus Nord CE 2 Lite, 6GB ram, 128GB opslag Zwart
Deze telefoon heeft een krachtige processor, vrij helder scherm (560nits) en komt met een hoes en screenprotector (iets wat dus niet meer gekocht hoeft te worden). 128GB opslag is ruim voldoende. Helaas is deze telefoon van vorig jaar, waardoor de telefoon naar verwachting tot medio 2025 beveiligingsupdates zal krijgen. Ook deze telefoon zal nog Android 14 krijgen. De processor en het snelladen zijn waarschijnlijk overkill, maar al met al lijkt dit een zeer complete telefoon, zeker voor dit budget.
Ook voor deze telefoon is GCam beschikbaar.

uitvoering: Motorola Moto G13 Zwart
uitvoering: Motorola Moto G23 Zwart
uitvoering: Motorola Moto G53 5G Blauw
Deze motorola's zijn tegelijk gelanceerd en krijgen alledrie tot begin 2026 beveiligingsupdates en zullen daarnaast ook nog Android 14 krijgen. De processors zitten tussen de Nokia en Oneplus in qua prestaties en qua uiterlijk zijn ze aan elkaar gelijk. De G53 en G23 hebben wel een aanzienlijk helderder scherm tov de G13 (+/-620nits vs 435nits). De G13 en G23 worden beiden geleverd met een hoes, de G53 niet.
Ook deze modellen hebben GCam beschikbaar.

Ik moet de camera-prestaties nog vergelijken, dat voeg ik nog toe.

Hebben jullie zo nog alternatieven? Of een uitgesproken mening over een van deze toestellen?

Beste antwoord (via LA-384 op 23-07-2023 12:54)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:16
Wat voor merk/type/model tablet gebruikt je vader nu?
Elk merk Android gebruikt een eigen schil, dus misschien is het wel zo prettig voor hem om eenzelfde beleving te hebben op beide apparaten, dat hij niet de weg kwijt raakt dat het net anders werkt.

Oneplus zou ik vermijden omdat de software niet altijd even stabiel is met de wijzigingen, en veranderingen door nieuwe skins na Oppo samenvoeging, etc.
Ook Gcam zou ik verwijderen van de mogelijkheden omdat die af en toe hapert of helemaal kapot is na een update. Je wil je vader zo veel mogelijk zelfstandigheid, vertrouwen en stabiliteit bieden verwacht ik. Een telefoon die het niet doet en dan jou hulp moeten vragen zal daar niet in meehelpen.

Kijk ik in de BBG net boven je budget staat daar overigens de Motorola G72 genoemd voor 219 Euro. Dan heb je gelijk een stuk meer telefoon te pakken.
review: Smartphone Best Buy Guide - Juli 2023

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Elk merk Android gebruikt een eigen schil, dus misschien is het wel zo prettig voor hem om eenzelfde beleving te hebben op beide apparaten, dat hij niet de weg kwijt raakt dat het net anders werkt.

Oneplus zou ik vermijden omdat de software niet altijd even stabiel is met de wijzigingen, en veranderingen door nieuwe skins na Oppo samenvoeging, etc.
Ook Gcam zou ik verwijderen van de mogelijkheden omdat die af en toe hapert of helemaal kapot is na een update. Je wil je vader zo veel mogelijk zelfstandigheid, vertrouwen en stabiliteit bieden verwacht ik. Een telefoon die het niet doet en dan jou hulp moeten vragen zal daar niet in meehelpen.

Kijk ik in de BBG net boven je budget staat daar overigens de Motorola G72 genoemd voor 219 Euro. Dan heb je gelijk een stuk meer telefoon te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
swhnld schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:06:
Tablet is volgens mij een Samsung Galaxy Tab A 10.5 uit 2018. Huidige telefoon een Motorola Moto G5.

Echter komt hij eigenlijk nooit verder dan het homescreen, dus ik verwacht niet dat er veel gewenning zal zijn. Evt installeer ik nova-launcher als het exact gelijk moet zijn. De drie navigatie knoppen zijn wel belangrijk, maar dat lijkt me gewoon altijd een optie onder Android.
Daar heb je idd een punt, het moet zonder al teveel hickups gewoon werken.
Die had ik ook gezien. Waarom zou die telefoon de premium prijs van €70,- tov de G53 waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
LA-384 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Die had ik ook gezien. Waarom zou die telefoon de premium prijs van €70,- tov de G53 waard zijn?
Als je zoekt op telefoon vs telefoon krijg je allerlei review sites, bijvoorbeeld voor de Motorola G72 vs G53 krijg je deze. Of het meerwaarde heeft voor jou
https://nanoreview.net/en...-g72-vs-motorola-moto-g53

Mijn moeder (zelfde leeftijd) heeft ook een Samsung tablet, maar ook een Samsung telefoon, en daar werkt alles samen tot en met instellingen die gebackupped worden, of als gebeld wordt dat ze het gesprek op haar tablet kan beantwoorden, of als ze haar telefoon kwijt is waar die ligt.

Er is deze week een Samsung unpacked evenement, https://www.samsung.com/nl/unpacked/ als je je daarvoor registreert met je vaders Samsung account van zijn tablet en Samsung member is (even de member app op zijn tablet zetten en inloggen), kun je best veel korting verkrijgen en zou je nog kunnen kijken of een Samsung voor hem interessant is. Bijvoorbeeld:
uitvoering: Samsung Galaxy A14 5G, 4GB ram, 128GB opslag Groen
En dan ook met de G53 vergeleken:
https://nanoreview.net/en...4-5g-vs-motorola-moto-g53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
swhnld schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:33:
Als je zoekt op telefoon vs telefoon krijg je allerlei review sites, bijvoorbeeld voor de Motorola G72 vs G53 krijg je deze. Of het meerwaarde heeft voor jou
https://nanoreview.net/en...-g72-vs-motorola-moto-g53
De G72 is idd de betere telefoon en dan is het vooral het OLED-scherm wat beter/mooier is.
Maar ik vind dat alleen moeilijk de 50% hogere prijs te verantwoorden. De camera kan ik moeilijk beoordelen, dat zou wél een zwaarwegende reden kunnen zijn.
Mijn moeder (zelfde leeftijd) heeft ook een Samsung tablet, maar ook een Samsung telefoon, en daar werkt alles samen tot en met instellingen die gebackupped worden, of als gebeld wordt dat ze het gesprek op haar tablet kan beantwoorden, of als ze haar telefoon kwijt is waar die ligt.
Meh, dat zijn features die we niet nodig hebben eigenlijk. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van samsung. Niet dat ik er zelf ervaring mee heb, maar ik lees al jaar op jaar dat ze veel bloatware bevatten en de budget-toestellen volgens mij zelfs reclame. Liever een sobere android schil, wat volgens mij bij Motorola het geval is.

Bedankt voor je reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 23-07-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:06:

OnePlus ontraden vanwege de onbetrouwbare software en dan vervolgens wel een Motorola aanraden die het slechts scoren qua software onderhoud?

Beide merken zouden echter prima moeten voldoen aan de minimale eisen hier. De G53 lijkt mij een prima telefoon voor de prijs. Als je niet veel meer wilt uitgeven en een sobere Android skin zoekt is het zeker een van de beste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
RepareerDroid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:29:
[...]
OnePlus ontraden vanwege de onbetrouwbare software en dan vervolgens wel een Motorola aanraden die het slechts scoren qua software onderhoud?
Mijn ervaring met Oneplus (een 3 en een Nord gehad, en in mijn omgeving zijn er nog een paar in omloop, met name fans van de hardware knop om op stil te zetten) is elke een a twee maanden een software update, en de ene keer wordt een probleem gerepareerd en de volgende keer zit die er weer in, en de ColorOS samenvoeging heeft nog veel meer issues gegeven waar ik al een paar keer bij heb mogen helpen. Dus de kwaliteit van de software is in mijn ogen een probleem. En dat wordt ook in reviews en forum topics her en der benoemd dat mensen er niet blij mee zijn op dat gebied.

De Motorola's in mijn omgeving, ondanks dat de updates onregelmatig zijn, zijn ze wel kwalitatief stabiel, en in de BBG wordt aangegeven dat er updates zijn tot 2026 voor dit toestel vanuit de fabrikant, dus dat is ook goed in deze categorie, en ook de reviews ervan tonen geen klachten over de software kwaliteit van dit toestel.

Heb jij, of is er in jou directe omgeving, op dit moment een probleem met Motorola toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
swhnld schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:24:
[...]
Heb jij, of is er in jou directe omgeving, op dit moment een probleem met Motorola toestellen?
Ja. Kijk ook naar de Motorola ervaringen topics daar staan regelmatig problemen in die niet opgelost worden of nieuwe problemen die worden geintroduceerd. Daarin zijn ze zeker niet beter dan OnePlus. En dat is als er tenminste een update komt. Dat heeft dan wel weer als voordeel dat er geen nieuwe bugs worden geintroduceerd.

Voor de volledigheid Nokia is ook lang niet perfect. Sommige Nokia toestellen hebben ook kritieke bugs die niet altijd opgelost worden. Hopelijk is het bij de recentere toestellen beter, maar ik zou ze niet meteen aanraden.

3 jaar aan updates is tegenwoordig niet meer bijzonder goed. In dezelfde prijsklasse krijgt de Redmi Note 12 4 jaar aan updates (tot 2027) en de de Samsung Galaxy A14 zelfs 5 jaar (tot 2028). En zoals gezegd is er zeker bij Motorola geen garantie op de volledige 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@RepareerDroid Bedankt voor je toevoeging, uiteindelijk lijkt het in deze budgetcategorie toch altijd om concessies te gaan. Het ene toestel heeft reclame, het andere bloatware en weer een ander matige updates of matige hardware.

Ik heb een keuze moeten maken op de beperkte subjectieve info die er te vinden is en die keuze is de Motorola G72 geworden. De in reviews beter scorende camera heeft de doorslag gegeven.
Pagina: 1