Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een Unraid server bouwen waarop ik op zijn minst de volgende zaken op wil kunnen runnen:
Ik wil liever niet meer dan 2000 uitgeven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, Ik heb eerder wat geexperimenteerd met mijn oude PC, en de hardware trok het niet helemaal, hij is ook meer dan 10 jaar oud dus liever alles vers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics zullen niet heel erg veranderd zijn hoop ik
Vooralsnog voornamelijk een Intel CPU, verder heb ik eerlijk gezegd niet echt perse een sterke mening over de merken. Ik heb het volgende lijstje vooralsnog samengesteld:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte, het liefst minder diep dan 36cm, 34cm breed en 58cm hoog, zodat hij in mijn kast in de woonkamer past. Als er goede reden is om hiervan af te wijken, dan kan ik dit ook loslaten en hem in mijn werkkamer zetten, maar dan moet hij extra stitl zijn vanwege de afstand tot mijn slaapkamer.
Bij energieverbruik geef ik liever iets extra's uit voor betere performance of minder geluid.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Gezien ik de laatste 10 jaar eigenlijk nauwelijks iets heb bijgehouden wat betreft ontwikkelingen in de hardware hoop ik vooral opmerkingen over zaken die ik over het hoofd zie. Ik heb wel een idee van wat ik wil, maar ik heb geen ervaring met een NAS.
Zijn stock-fans goed genoeg of is het handig om zelf specifieke fans te kopen (en welke zijn dan aan te raden? )
Gaat een kleine formfactor case gewoon niet geschikt zijn voor wat ik wil?
Is 2.5 Gbps ethernet de moeite waard?
Ik vind het niet erg om hier wat geld aan uit te geven, het is toch ook een soort van hobby, maar als ik geld kan besparen zonder in te boeten aan kwaliteit dan hoor ik dat ook graag.
Voornamelijk wil ik uitkomen op een systeem waar ik niet onaangenaam verrast ga worden door een keuze die ik heb gemaakt op basis van vrij weinig kennis
Alle opmerkingen of kritiek zijn dus zeker welkom!
Ik wil graag een Unraid server bouwen waarop ik op zijn minst de volgende zaken op wil kunnen runnen:
- Media storage
- Plex, inclusief 4k transcoding
- *arr suite
- Next Cloud
- MineCraft server
- Mogelijk wat Linux VMs om mee te experimenteren
- Mogelijk zaken als een database oid voor een random priveprojectje als ik zin heb om te hobbyen
Ik wil liever niet meer dan 2000 uitgeven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, Ik heb eerder wat geexperimenteerd met mijn oude PC, en de hardware trok het niet helemaal, hij is ook meer dan 10 jaar oud dus liever alles vers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics zullen niet heel erg veranderd zijn hoop ik
- Behuizing, het liefst een kleine zodat ik hem kwijt kan in mijn woonkamer naast mijn consoles. Die kast is helaas maar 36cm diep, dus dat is wel lastig.
- Moederbord, mini-ITX, 4xSATA en ruimte voor 2x M.2, 2.5 Gbps Ethernet?
- Processor met onboard graphics
- Geheugen, is relatief goedkoop, dus met ook VMs en een database in het achterhoofd lijkt 64GB niet verkeerd
- 4 x Harde schijf, 1 voor parity en 3 voor opslag. Vooralsnog verwacht ik aan zo'n 24TB opslag wel een tijdje vooruit te kunnen
- 2 x SSD om de docker containers vanuit te runnen, had gelezen dat dat kon helpen
- Voeding
- Fans? is standaard ok of niet?
- Sata kabels oid? Zitten die al ergens bij, moet ik hier nog ergens op letten?
Vooralsnog voornamelijk een Intel CPU, verder heb ik eerlijk gezegd niet echt perse een sterke mening over de merken. Ik heb het volgende lijstje vooralsnog samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 241,31 | € 241,31 |
1 | Moederborden | ASRock Z690M-ITX/ax | € 216,48 | € 216,48 |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus (128MB cache), 8TB | € 180,23 | € 720,92 |
1 | Behuizingen | Supermicro 721TQ-350B | € 265,15 | € 265,15 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 121,90 | € 121,90 |
2 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 78,- | € 156,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.721,76 |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte, het liefst minder diep dan 36cm, 34cm breed en 58cm hoog, zodat hij in mijn kast in de woonkamer past. Als er goede reden is om hiervan af te wijken, dan kan ik dit ook loslaten en hem in mijn werkkamer zetten, maar dan moet hij extra stitl zijn vanwege de afstand tot mijn slaapkamer.
Bij energieverbruik geef ik liever iets extra's uit voor betere performance of minder geluid.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Gezien ik de laatste 10 jaar eigenlijk nauwelijks iets heb bijgehouden wat betreft ontwikkelingen in de hardware hoop ik vooral opmerkingen over zaken die ik over het hoofd zie. Ik heb wel een idee van wat ik wil, maar ik heb geen ervaring met een NAS.
Zijn stock-fans goed genoeg of is het handig om zelf specifieke fans te kopen (en welke zijn dan aan te raden? )
Gaat een kleine formfactor case gewoon niet geschikt zijn voor wat ik wil?
Is 2.5 Gbps ethernet de moeite waard?
Ik vind het niet erg om hier wat geld aan uit te geven, het is toch ook een soort van hobby, maar als ik geld kan besparen zonder in te boeten aan kwaliteit dan hoor ik dat ook graag.
Voornamelijk wil ik uitkomen op een systeem waar ik niet onaangenaam verrast ga worden door een keuze die ik heb gemaakt op basis van vrij weinig kennis