NAS upgraden zonder verlies van data

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-09 07:59
Goedemiddag allemaal,

Afgelopen week begon mijn Synology DS216play te piepen omdat 1 van de 3TB WD Red schijven een foutcode geeft.

Gelukkig draai ik een RAID1 (volledige kopie) en heb ik alle data dus nog op de 2e schijf. Deze is van het zelfde merk en heeft de zelfde groote.

Nu wil ik mijn NAS gaan 'upgraden' met gloed nieuwe 4TB schijven van SeaGate.

Mijn eerste gedachte was om de nieuwe schijven in de NAS te stoppen, deze te installeren en dan de oude schijf aan de computer hangen en op die manier de data overzetten. Helaas blijkt dat niet zo makkelijk.

Wanneer ik de schijf aan de computer hang wordt deze herkend en ook de verschillende partities zijn te zien in "schijfbeheer" van Windows. Ik kan de schijf alleen niet benaderen om de bestanden te zien.

Voor nu heb ik de nieuwe schijven nog niet in de NAS gebouwd zodat ik de oude situatie, waar dus nog 1 schijf van werkt, nog werkt.

Wie o wie kan mij helpen met de vraag hoe ik het beste mijn NAS kan upgraden zonder mijn data kwijt te raken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Hoe heb je de opslag geconfigureerd? En is het 'pure' RAID-1 (LVM) of is het Synology Hybrid RAID?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Bob Boiten Als je SHR hebt ingeschakeld kan je simpelweg de defecte schijf er uit halen en vervangen voor een nieuwe.

Alles wordt dan van die andere schijf geupliceerd, let op dat dit wel lang kan duren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
Bedankt voor de snelle reactie heren. Volgens mij heb ik pure RAID1 draaien.

Inmiddels heb ik onderstaande video gevonden en volg ik deze stappen. De eerste schijf, die fouten begon te geven, heb ik vervangen voor één van nieuwe en vanuit storage manager draai ik nu een repair. Dit lijkt inderdaad wel even te gaan duren.

YouTube: Synology 2 Bay Hard Drive Upgrade

Ik ben benieuwd of de beschikbare ruimte in mijn storage pool automatisch groter wordt wanneer ik beide schijven vervangen heb voor 4TB i.p.v. de huidige 3TB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bob Boiten schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:53:
Ik ben benieuwd of de beschikbare ruimte in mijn storage pool automatisch groter wordt wanneer ik beide schijven vervangen heb voor 4TB i.p.v. de huidige 3TB.
Ja dat gebeurt, dus eerst moet je hem z'n ding laten doen.
Als het proces voltooid is vervang je dus ook de andere schijf en dan gaat hij het proces nog een keer uitvoeren, als het dan ook de 2de keer voltooid is heb je de extra ruimte van je nieuwe schijven tot je beschikking.

Zelf zo al meerdere keren geupgrade ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Boiten
Goud! Dat is goed nieuws. Voor nu laad ik hem lekker razen en wanneer die klaar ik vervang ik de 2e schijf. Voor nu bedankt en ik houd jullie op de hoogte als alles klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Boiten
Een kleine 6 uur later en de eerste nieuwe schijf is succes geinstalleerd en de NAS werkt weer naar behoren. NU de tweede schijf vervangen en deze wordt nu 'gerepareerd'. Er werd door de NAS gevraagd of ik de extra ruimte wilde opnemen in deze storage pool dus dat zou straks ook geregeld moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Boiten
Ik ben blij te melden dat de operatie geslaagd is. Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal. Slotje?
Pagina: 1