Voorgelijmd glasvliesbehang óf renovliesbehang toepassen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-06 10:38
Over een tijdje krijgen we de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Het wordt behangklaar opgeleverd en we willen er het liefst zo snel mogelijk in (vanwege de huur die we nu betalen). We zijn van plan om alle muren eerst nog lichtjes op te schuren en vervolgens overal glasvlies/renovlies te behangen zodat we daarna kunnen sauzen.

Glasvlies
  • Als je voorgelijmd glasvliesbehang gebruikt i.c.m. een waterbak, dan hoop ik dat we best snel (letterlijk) meters kunnen maken.
  • Op lengte snijden van de banen wordt heel makkelijk door gebruik te maken van een waterbak.
  • Maar daar hangt dan ook wel weer een prijskaartje aan. Daarnaast is al het voorgelijmde glasvliesbehang vaak óók gepigmenteerd. Daar staat dan vaak bij dat je nog maar één keer hoeft te sauzen (op zich heel fijn als je snel meters wilt maken). Ik vraag me alleen af in hoeverre dat dat opgaat als je een kleur kiest als terracotta
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppXBO25cmpfUbRRJJdklBIy1Zc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p5veZQv3TXLML2mRxzk4kcZC.png?f=user_large
  • Aanschaffen van de waterbak is op zich geen probleem. Zag er al twee op marktplaats staan die ik dan weer na gebruik kan verkopen.
Renovlies
  • Stuk goedkoper dan voorgelijmd glasvlies
  • Vergt wat meer tijd om de banen op juiste lengte te snijden en de lijm aan te brengen
Nu vraag ik me af of ik beter voor renovlies- of voor glasvliesbehang kan gaan? Ik wil gerust wel wat meer betalen voor glasvlies, als het ook daadwerkelijk makkelijker/sneller te verwerken is. Ik wil dus eigenlijk graag weten wat jullie in de ideale situatie zouden doen. Bedankt! :)

PS: Als je voorkeur hebt voor het één of het ander, dan hoor ik graag ook welk merk reno-/glasvlies fijn (of juist niet fijn) is.

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Beste antwoord (via newz op 26-07-2023 08:35)

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 16:18
newz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Zijn de wanden wit, of hebben jullie voor een kleur gekozen? Bij wit geloof ik best dat één keer sauzen genoeg is, maar ik vraag me af of dat bij kleur ook zo is.
Combinatie, had voor geschilderd glasvlies (dus renovatie vlies?) En uiteindelijk alle muren twee keer gedaan. Voor wit kan je het in een keer te doen als je goede verf gebruikt en je behendigd bent met het goed opzetten van de verf.

Kleur hangt erg af van hoe dekkend de kleur is en hoe goed jij kan schilderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:57

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Volledig offtopic en sorry daarvoor :)

Maar wat is de reden van "behangklaar" eigenlijk? Dat zie je in België echt nooit.

Het is bezet of niet. Klaar. Behangen zie je zelden tot nooit in BE. En al helemaal niet in een nieuwbouw.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jellabie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:50:

Maar wat is de reden van "behangklaar" eigenlijk? Dat zie je in België echt nooit.

Het is bezet of niet. Klaar. Behangen zie je zelden tot nooit in BE. En al helemaal niet in een nieuwbouw.
geld, het is goedkoper, we blijven wel nederlanders he :P en voor behang maakt het weinig uit bij een verse stuclaag is het het verschil tussen wel en niet glad strijken/afwerken met bv topfinisch. bij beton wanden zijn het meestal gewoon de kale wanden met de grootste gaten dicht gemaakt. zo mag er een gaatje (luchtbel) in bv een gibo (gips) blok zitten ten grote van een (ouderwets) dubbeltje.

het is al jaren zo, en het zal ook wel even duren voordat het eruit gesleten is maar behangkaar zit doorgaans in de prijs van nieuwbouw en voor stucwerk moet je meerwerk betalen (of het is helemaal geen optie en je moet het achteraf laten doen) tot 1995 ofzo kende wij ook nog massaal het bouwbehang. dat wordt er tegenwoordig nog maar zelde op gezet. maar het behangklaar maken is er om 1 of andere reden in gebleven.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 22-07-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
Hier ook glasvlies op de muren. Zou wel de versie nemen die al een keer geschilderd is, dat scheelt echt een hoop werk met schilderen. Verder er voor zorgen dat je alles voorstrijkt.

Waterbak geen ervaring mee, heb toen stroken gemaakt die iets langer waren dan nodig en alles op de muur exact op lengte gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Renovlies, 100%. Net zo makkelijk als behang maar werkt stukken strakker af dan glasvlies. Keer texen en ziet er uit alsof het gestuct is.
Zijn ook rollen van een meter breed, dus relatief snel klaar. En je smeert net als bij glasvlies de muur in en niet de banen, dus zit er zo tegenaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:58

muhda

Time & Space traveler

Van wat ik begrepen heb is dat bij nieuwbouw behang wordt geadviseerd vanwege vocht (in het beton,kan de verf gaan barsten.) Na een paar jaar kan je de behang weghalen en dan verven.

Ook wordt er bij nieuwbouw een vochtscherm of vochtfolie aangeraden voor de ondervloer.
newz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:03:
Nu vraag ik me af of ik beter voor renovlies- of voor glasvliesbehang kan gaan?
Ik zou zelf voor glasvliesbehang gaan, het kan beter tegen krassen/stootten dan renovlies en is iets voordeliger. Ik weet niet of glasvlies egaliserend is en of je het gelijk kan sauzen. Wellicht dat andere klussende Tweakers hierop kunnen antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30

Wat bedoel je met "bezet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Christiaan676 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:02:
Hier ook glasvlies op de muren. Zou wel de versie nemen die al een keer geschilderd is, dat scheelt echt een hoop werk met schilderen. Verder er voor zorgen dat je alles voorstrijkt.

Waterbak geen ervaring mee, heb toen stroken gemaakt die iets langer waren dan nodig en alles op de muur exact op lengte gemaakt.
Zijn de wanden wit, of hebben jullie voor een kleur gekozen? Bij wit geloof ik best dat één keer sauzen genoeg is, maar ik vraag me af of dat bij kleur ook zo is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
newz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Combinatie, had voor geschilderd glasvlies (dus renovatie vlies?) En uiteindelijk alle muren twee keer gedaan. Voor wit kan je het in een keer te doen als je goede verf gebruikt en je behendigd bent met het goed opzetten van de verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MarcoC schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Wat bedoel je met "bezet"?
Bepleisteren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als het behangklaar wordt opgeleverd, waarom ga je dan nog schuren? Als ik je niveau van kennis/ervaring inschat op basis van de aanname dat voorgelijmd behang sneller gaat, dan ga jij echt geen nettere rechte muur overhouden als je die zelf gaat schuren dan dat een stukadoor 'm heeft opgeleverd, de kans is groot dat je het alleen maar erger maakt en dat je kleine oneffenheden die je niet door behang gaat zien verandert in grote gaten die je wél gaat zien.

Maar ik zou sowieso niet voor voorgelijmd behang gaan. Zoek een gepensioneerde klusser die van behangen houdt, die mensen hebben een uurtje per ruimte ofzo nodig. De tijd die je daarmee bespaart en het feit dat het resultaat zoveel beter is is echt wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:16
Check wat wordt bedoeld met behang klaar. In onze nieuwbouwwoning werden de muren ook zo opgeleverd, in de praktijk kwam het erop meer dat ze eigenlijk gestuct hadden moeten worden. De voegen tussen de naden zijn zeer goed zichtbaar, zeker bij strijklicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Oon schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:11:
Als het behangklaar wordt opgeleverd, waarom ga je dan nog schuren? Als ik je niveau van kennis/ervaring inschat op basis van de aanname dat voorgelijmd behang sneller gaat, dan ga jij echt geen nettere rechte muur overhouden als je die zelf gaat schuren dan dat een stukadoor 'm heeft opgeleverd, de kans is groot dat je het alleen maar erger maakt en dat je kleine oneffenheden die je niet door behang gaat zien verandert in grote gaten die je wél gaat zien.

Maar ik zou sowieso niet voor voorgelijmd behang gaan. Zoek een gepensioneerde klusser die van behangen houdt, die mensen hebben een uurtje per ruimte ofzo nodig. De tijd die je daarmee bespaart en het feit dat het resultaat zoveel beter is is echt wel de moeite waard.
Als je op internet leest naar muren die bij projectmatige nieuwbouw opgeleverd wordt, dan lees je dat geadviseerd wordt de muren zelf nog eens met een fijne korrel te schuren. De muren zijn dan wel behangklaar, maar als je niet schuurt, dan ga je alsnog oneffenheden zien.

Aantal weken geleden hebben we al de vooroplevering gehad waarbij iemand meeliep die ditzelfde verhaal vertelde.

We gaan met een wandschuurmachine aan de slag om de kleine oneffenheden glas te krijgen en vervolgens aan de slag met glas- of renovlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Christiaan676 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Oké, dan verwacht ik dat wij het ook wel twee keer zullen doen. We hebben een verfspuit, die ik eerder gebruikt heb, met mooi resultaat, dus die ben ik van plan om weer te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
Wandschuurmachine klinkt eerlijke gezegd wat overdreven. Door de blokken die ze tegenwoordig gebruiken zullen de muren al heel vlak zijn. Met schuurgaas kan je de laatste oneffenheden van lijm spetters enz wel weg krijgen. Als je wil kan je de grote gaten nog vullen met fix en finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Het wordt uiteindelijk gepigmenteerd renovlies. Bijna alle muren worden wit, twee worden crème en de andere wordt terracotta. Een medewerker van decoprof.nl dacht dat de crème kleur wel in één keer zou kunnen dekken. De terracotta heeft wellicht twee keer nodig, maar dat is logisch en niet erg. De verf die ik wil gaan gebruiken is Sikkens Alphatex SF Mat of Sigma Sigmatex Superlatex Matt, dus ik heb vertrouwen dat dat goed moet komen. Bedankt voor het meedenken en alle tips iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goede keuze. Muren gaan toch werken bij nieuwbouw en met stucwerk krijg je 99% kans scheuren als je het niet ingaast (en ingazen is duur).
Vwb het aanbrengen: Je hebt een nieuwbouwwoning. Hou er rekening mee dat de muren behoorlijk kunnen zuigen. En voorstrijk is duur. Omdat er toch renovlies met later tex tegenaankomt, zou je ook een emmer goedkope latex als voorstrijk kunnen gebruiken. Dan zet je de muur ook dicht. Breng je daar het renovlies op aan. Daarna aftexen, heb je met een beetje geluk ook maar 1 laag goede latex nodig om de boel strak te krijgen ipv twee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
The Eagle schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:26:
Goede keuze. Muren gaan toch werken bij nieuwbouw en met stucwerk krijg je 99% kans scheuren als je het niet ingaast (en ingazen is duur).
Vwb het aanbrengen: Je hebt een nieuwbouwwoning. Hou er rekening mee dat de muren behoorlijk kunnen zuigen. En voorstrijk is duur. Omdat er toch renovlies met later tex tegenaankomt, zou je ook een emmer goedkope latex als voorstrijk kunnen gebruiken. Dan zet je de muur ook dicht. Breng je daar het renovlies op aan. Daarna aftexen, heb je met een beetje geluk ook maar 1 laag goede latex nodig om de boel strak te krijgen ipv twee :)
Tja, ik vind €39,96 voor Alabastine Voorstrijk van 10L nog niet zo heel duur. 10m2 per L, dus daar zou je dan 100m2 mee kunnen doen. Of zou je dan qua latex voor een goedkoop merk gaan en die verdunnen? Als ik verfwinkel's eigen merk neem dan kom ik ongeveer op hetzelfde geld uit. Dan heb ik wat meer vertrouwen in Alabastine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 13:58

BLN

Voorstrijk hoeft niet duur te zijn. Bijvoorbeeld SPS heeft jerrycans met voorstrijk die gunstig geprijsd zijn. Als je in het Sikkens systeem wil blijven kun je Sikkens Alpha Superfix gebruiken. Daarmee krijg je een goede, niet zuigende ondergrond waar een kwaliteitslatex (zoals Sikkens) in 2 lagen mooi op dekt.

Elke latex die beweert mooi in 1 laag te dekken, tja, mooi is misschien subjectief maar mijns inziens bestaan die niet.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrew99
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:05
Als je de Systexx v22 gebruikt hoef je niet voor te strijken. Dit een een renovlies geschikt voor de waterbak en op de achterzijde zit een industriële, zeer krachtige lijm.

Let wel: voor renovlies dienen wanden officieel ‘sausklaar’ te zijn en niet ‘behangklaar’. Onder een dun laagje renovlies ga je namelijk elk bultje, deukje of korreltje zien. (Dus ook de naden tussen het gips, wanneer alleen deze zijn uitgevlakt)

Wij snijden dit meestal dubbel door, zodat het naadloos en superstrak is. Daarnaast 1x sauzen met 9010 of 2x wanneer je een kleur gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 20:57
andrew99 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:28:
Als je de Systexx v22 gebruikt hoef je niet voor te strijken. Dit een een renovlies geschikt voor de waterbak en op de achterzijde zit een industriële, zeer krachtige lijm.

Let wel: voor renovlies dienen wanden officieel ‘sausklaar’ te zijn en niet ‘behangklaar’. Onder een dun laagje renovlies ga je namelijk elk bultje, deukje of korreltje zien. (Dus ook de naden tussen het gips, wanneer alleen deze zijn uitgevlakt)

Wij snijden dit meestal dubbel door, zodat het naadloos en superstrak is. Daarnaast 1x sauzen met 9010 of 2x wanneer je een kleur gaat gebruiken.
Wij hebben Systexx Fleece V22 laten plakken en dit is helaas heel lelijk gedaan door de schilder. Laten herstellen door hem is geen optie dus ik zoek naar een alternatief. Op sommige plekken zie ik naden lopen en op sommige plekken is de muur denk ik niet vlak genoeg waardoor het niet vlak is. Is dit te herstellen? Ik heb begrepen dat een fix and finish er overheen onvoldoende hechting heeft namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-06 16:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

ChrisVrolijk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Wij hebben Systexx Fleece V22 laten plakken en dit is helaas heel lelijk gedaan door de schilder. Laten herstellen door hem is geen optie dus ik zoek naar een alternatief. Op sommige plekken zie ik naden lopen en op sommige plekken is de muur denk ik niet vlak genoeg waardoor het niet vlak is. Is dit te herstellen? Ik heb begrepen dat een fix and finish er overheen onvoldoende hechting heeft namelijk.
Eraf halen geen optie?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 20:57
Natuurlijk is dat een optie maar ook de duurste en de meest ingrijpende
Maar dat betekent dus eerst de hele wand het behang verwijderen, dan denk ik de muur laten stukadoren of schuren, nieuw behang kopen en er op plakken en dan weer sausen. Verwacht ook niet dat dit behang er makkelijk af te halen is vanwege de superieure lijmlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrew99
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:05
Wat de naden betreft: je kan ze eventueel opvullen met een lichtgewicht vulmiddel en dit na drogen licht opschuren en vervolgens opnieuw voorzien van muurverf.

Als er rotzooi onder zit, zou je een vierkant kunnen snijden en proberen dit los te weken en te verwijderen. Daarna wederom opvullen met een lichtgewicht vulmiddel. Etc.

Als de bulten en deuken in de stuclaag onder de v22 zitten, dan is de enige optie verwijderen, opnieuw stucen en daarna weer plakken. Dat gaat helaas een vervelend klusje worden ben ik bang:(
Pagina: 1