Loze ruimte boven houten kozijn. Isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-11 03:42
Wij zijn bezig in onze nieuwe woning, bouwjaar 1976, de eerste verdieping op te knappen.

Spouw is geïsoleerd met 3cm piepschuim. Met het oog op een uitbouw beneden kiezen we ervoor de bovenverdiepingen na te isoleren met voorzetwanden.

Bij het prepareren van de eerste kamer viel ons een strook aftimmerhout op boven het raamkozijn. Na verwijderen vind ik een ‘gat’ van pakweg 260x5cm. Buiten afgetimmerd met aftimmerhout van 5mm dik.

Ik wil dit uiteraard zo goed mogelijk isoleren, maar ben huiverig voor het behoud van het kozijn.
Dient dit enige functie voor bijvoorbeeld ventilatie, of kan ik dit probleemloos isoleren?
Ik zit te denken aan purschuim in de ruimte, afwerken met voorzetwand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXAYx-Q0fkMnoqm2rx86AccBctg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HxhnPaEZlfG4vGdFf4Oh6eL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo2VJGL_y1ysK9rYEFAjEIqcoDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23R4QTspRo8Ck7aqvXcvsywF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvgRNoUSqNgIGiWtvS_v9dbO7rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPM32qjNYDzlqesI9hE4TNur.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-11 07:30

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt hier wel isolatie in stoppen. Maar dan zou ik wel het vocht van binnen tegenhouden met een dampscherm. Zodat het in ieder geval niet nat kan worden.

Maar je post roept ook veel vragen op. Ik zie volgens mij enkel glas? Een verschrikkelijke koudebrug raamrooster. 3cm piepschuim in de spouw? Als dit het huis is wat je op jouw kosten warm wilt stoken is er wel een groter "plan" nodig zegmaar. :P

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-07-2023 19:28 ]

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-11 03:42
AtomicShockwave schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:26:
Je kunt hier wel isolatie in stoppen. Maar dan zou ik wel het vocht van binnen tegenhouden met een dampscherm. Zodat het in ieder geval niet nat kan worden.

Maar je post roept ook veel vragen op. Ik zie volgens mij enkel glas? Een verschrikkelijke koudebrug raamrooster. 3cm piepschuim in de spouw? Als dit het huis is wat je op jouw kosten warm wilt stoken is er wel een groter "plan" nodig zegmaar. :P
Haha, ja dat snap ik.

Er komt binnenkort hr++ glas overal op de bovenverdieping en nieuwe roosters. Dak naisoleren ben ik mee bezig, en spouwmuren dus van binnenuit nog met voorzetwanden extra isoleren.

We gaan over een jaar of twee beneden een uitbouw rondom doen, dus dan gaat de gehele gevel open. Vandaar dat ik dus nu ook geen parels in de spouw wil ( en omdat ik slechte ervaringen heb met vochtproblenen ). Het huis is boven toch al te groot, dus ruimteverlies van voorzetwanden is geen probleem.

Ik ben voornamelijk bang dat die ruimte boven het kozijn bewust zo is gelaten voor ventilatie oid, en dat het kozijn dan dus onder de pur wegrot. Kan ook de goede term niet vinden om te googlen :(