Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 10:48
Hallo, voor een hobby project fikkie stoken voor gevorderden wil ik een ontstekingstrafo van Remeha gebruiken. De bedoeling is om een brandbaar gas te ontsteken en als bonus de ionisator te gebruiken om te kunnen controleren of het vlammetje nog daar is. Dit laatste is absoluut geen voorwaarde, belangrijker is het ontsteken. Zonder vlam hoeft er niets gecontroleerd te worden.

https://www.warmteservice...atieelectrode)/p/14457105

Nu, simpeler kan het niet dacht ik. Alleen nergens een aansluitschema te vinden. Heeft iemand enig idee wat welke aansluiting is?

Bedankt alvast.

Wegens hoge DIY een schopje naar MME

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 22-07-2023 13:55 ]

Beste antwoord (via kawarider op 22-07-2023 15:24)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://www.warmteservice...strafo-7624619/p/O0030012

Een betere foto om in te zoomen, een +, - en een vlam (stuursgnaal ontsteking?). Omdat het een deel van een ketel is waar die op een print wordt aangesloten zal je denk ik weinig vinden. Ook een schema van een Remeha ketel is verder niet duidelijk.

Maar waarom zo'n duur ding als je niet anders nodig hebt als een gloeidraad of een vlamboog. Hoogspanningstrafo's kan je wel bij een electronicawinkel bestellen, misschien red je het al met een CCFL voeding.

Andere optie is een simpele modelbouw gloeiplug, kost 8 euro en met een 2v gloeit die heel sterk op.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Het is wel gevaarlijk als je met gas gaat experimenteren.

En iets uit een cv-ketel is vaak wat complexer uitgevoerd, en misschien lastig aan te sturen vanwege de extra beveiligingen die zijn ingebouwd.

Maar wat is er mis met een moderne gaskookplaat waarbij je met een druk op de knop meteen een ontsteking hebt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
Dankje voor je reactie. Geheel zonder gevaar is het inderdaad niet, daar ben ik me van bewust, vandaar in de volgende stap de beveiliging.

Wat er mis is met knop indrukken is het indrukken. Het moet automatisch gaan verlopen. Nu zit ik met een aansteker te spelen, een handeling teveel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://www.warmteservice...strafo-7624619/p/O0030012

Een betere foto om in te zoomen, een +, - en een vlam (stuursgnaal ontsteking?). Omdat het een deel van een ketel is waar die op een print wordt aangesloten zal je denk ik weinig vinden. Ook een schema van een Remeha ketel is verder niet duidelijk.

Maar waarom zo'n duur ding als je niet anders nodig hebt als een gloeidraad of een vlamboog. Hoogspanningstrafo's kan je wel bij een electronicawinkel bestellen, misschien red je het al met een CCFL voeding.

Andere optie is een simpele modelbouw gloeiplug, kost 8 euro en met een 2v gloeit die heel sterk op.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawarider
Inmiddels een oude beltrafo bij de buren opgehaald en een bobine van een brommertje. Eens zien of dat iets wordt.

Teaser module zou inderdaad ook iets kunnen zijn.

Edit, CCFL is misschien ook wel wat.

En prijs was iets dat me besloot die Remeha te kopen. Voor €48 geen geklooi. Maar verkeerd aansluiten en zomaar opblazen, is toch wel sonde... Afgaande op die afbeelding zou ik zeggen nul en fase op 1 en 2 en 3 naar branderblok....lastig. Ontsteker en branderbewaking in een, te mooi om waar te zijn....