Undervolting met hogere kloksnelheid en betere temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-12-2023
Een vraagje aan de experts op dit gebied.

Hoe kan het dat je een cpu undervolt en vervolgens een hogere kloksnelheid krijgt met lagere temperaturen en minder energieverbruik en dat met een stabiel systeem zonder enige problemen? Ik had hierover informatie gevonden over mijn 5600x. Het werkt en ik heb daarvoor ook ryzen master testsoftware gebruikt van AMD zelf. De temperaturen kwamen eerst tot aan 89 graden, nu komen ze niet hoger dan 79 met een hogere kloksnelheid en een lager wattage het voltage is gesteld op -30 (millivolt denk ik dat dat is).

Normaal gesproken zou je een lagere kloksnelheid verwachten bij een lager wattage.
Normaal gesproken zou overclocken een hogere temperatuur moeten betekenen, meer energieverbruik en minder stabiliteit.

Waarom zou AMD zichzelf tekort doen met slechte standaard settings? Ik moet notabene hun eigen overclocksoftware test gebruiken om uit te vinden dat undervolten letterlijk alles beter maakt.

Of willen ze bij AMD dat onze processor sneller wordt opgerookt met een lagere kloksnelheid?

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
De standaard settings werken stabiel voor iedereen.
Overclocken en ondervolten ligt aan systeem er om heen wat je precies haalt. Als ze standaard voltage lager zouden zetten en clock hoger zouden er veel meer processors terug komen omdat er processors falen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Bajoli schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:49:
Een vraagje aan de experts op dit gebied.

Waarom zou AMD zichzelf tekort doen met slechte standaard settings? Ik moet notabene hun eigen overclocksoftware test gebruiken om uit te vinden dat undervolten letterlijk alles beter maakt.

Of willen ze bij AMD dat onze processor sneller wordt opgerookt met een lagere kloksnelheid?
Omdat men veilige settings gebruikt die voor die processor reeks werken.

Maar een processor kan afhankelijk van waar die op de wafer zit of dat het een snellere versie is waarvan een paar cores niet goed werken en wordt omgebouwd naar een andere serie beter of slechter zijn.

Heb je geluk en werkt het stabiel met minder voltage dan hou je meer ruimte over om hoger te clocken.
Daar zijn geen vaste waardes voor en blijft uitproberen.