Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Didiervu
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-11 09:32
Howdy :w

Ik ben al een hele tijd het lucht/lucht warmtepomp topic aan het meevolgen en hieruit al veel tips gehaald! Zoveel dat ik de airco-keuze heb kunnen reduceren tot 2 types, met name voor de buitenunit.
We gaan werken met 2 kanaalmodellen binnenunits van Daikin (FBA50A9) en 1 buitenunit. Voor de buitenunit twijfel ik nog tussen 5MXM90A en 3MXM68A.

De woning is losstaand, gerenoveerd met alle nodige isolatie (behalve vloerisolatie) en nieuw raamwerk (HR++). De 68 zou volgens tal van berekeningen voldoende moeten zijn (zeker omdat er momenteel ook nog CV op gas aanwezig is om te verwarmen in de winter en we via Homey de koeling kunnen regelen in de zomer zodat hij op tijd in actie schiet) maar de installateur doet mij toch twijfelen om voor de 90 te kiezen (die een meerprijs heeft natuurlijk).
De beide units gaan in principe nooit beiden op 100% draaien, het is een unit voor beneden en één voor boven. Boven zal in de winter weinig gebruikt worden en beneden zal in de zomer weinig gebruikt worden.

De reden van twijfel is dat de 90 een beter rendement zou halen volgens de installateur maar ik vermoed dat deze meer zal gaan pendelen. Hij heeft me technische documentatie bezorgd van beide setups maar hier heb ik zelf weinig kennis in...

3MXM68A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y7ZbHY7qRfUjAI29eDOE6Sw2qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GjAiVTVN0GYK5eVLXlg3yaE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWM4ZitgT_m11sU_Dai55-DYlV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESiG5hePv5GSGp6Q6jyvoDPy.png?f=fotoalbum_large

5MXM90A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdvwe_rXYbTomjt3hfd_fvwC6nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhMLiJZh77lbSnXjqFdRevNY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mnWyAq_ogHZHhtRPngkppkWPbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DvKIUcYWFYWu0Af3NWvQhoC3.png?f=fotoalbum_large

Op het eerste zicht zijn deze vrij gelijklopend qua SCOP en SEER en valt dus de meerprijs niet echt te verantwoorden maar wellicht zie ik iets over het hoofd? Kan er op deze gegevens uitgemaakt worden tot hoe laag de unit kan moduleren?

Thx om mij te overtuigen/assisteren alvast! 8)

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Wat een belangrijke afweging is, wanneer je niet alle binnenunits tegelijk gebruikt, is het minimaal opgenomen vermogen. Dat geeft ook aan hoe ver de buitenunit kan terug moduleren. Wanneer je bijvoorbeeld vaak maar 1 van de 3 binnenunits tegelijk gebruikt en er is weinig vermogen nodig nadat de kamer op temperatuur is, gaat de buitenunit bij een hoger minimaal vermogen sneller pendelen.

Zelf heb ik ervaring met de 3MXM68A en de 3MXM52, de laatstgenoemde is een stukje efficiënter en gaat minder snel pendelen wanneer er maar 1 binnenunit actief is. Installateurs geven je, mijn ervaring, liever een iets overgedimensioneerde buitenunit dan een die aan de krappe kant is.

Op de 5MXM kunnen overigens 5 binnenunits worden aangesloten. Wanneer je niet van plan bent om ooit meer dan 3 binnenunits aan te sluiten is dit dus ook een overweging om wel of niet voor de dikkere buitenunit te gaan.

Waar je naar moet kijken is het minimaal opgenomen vermogen bij verwarmen en koelen. Zie de volgende sheets: http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf

• Didiervu
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-11 09:32
De 5MXM90 zal inderdaad overgedimensioneerd zijn volgens mij. Het is nu voorzien dat er 2 binnenunits de hele woning kunnen acclimatiseren (dankzij de kanalen naar elke ruimte) en de kans is héél klein dat er een derde komt (aparte ruimte) dus al zeker niet meer dan 3.

Als ik de sheets even bekijk kom ik op het volgende uit:
3MXM68 5 + 5 - min. power input:
  • Cooling: 0,43 kW
  • Heating: 0,59 kW
5MXM90 5 + 5 - min. power input:
  • Cooling: 0,55 kW
  • Heating: 0,71 kW
Heb ik het dan correct als, ervan uitgaande dat het 3MXM68 is en de ruimtes op temperatuur zijn, zodra het gevraagde vermogen minder is dan 0,43 kW hij zal pendelen? Dat lijkt me wel nog vrij veel, op een zomernacht bijvoorbeeld waarbij er slechts 1 kamer met zo minimaal vermogen als mogelijk op temperatuur dient te blijven... Mijn plan was om 's nachts in de overige kamers de luchtkanalen fysiek af te sluiten zodat enkel de slaapkamer gekoeld blijft.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat pendelen is niet zo een probleem, bij verwarmen in het voor en najaar, bij koelen niet.

Overcapaciteit is niks mis mee. Lekker snel warm wat je kunt combineren met een agressieve nachtverlaging in de koude nachtelijke uren.

Is ook handig om helemaal van het gas af te gaan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
Ben aan het overwegen om een Daikin Comfora FTXP-35M/RXP35M aan te schaffen. Heb ruim 1600 kwh over ivm mn zonnepanelen. Met een scop van bijna 5 kWh heb ik dus in theory 8000 kwh aan warmte te verbruiken. Wat ik niet kan vinden bij welke buiten temperatuur word die scop 4,98 gehaald
Ik woon in Heemstede zeg maar zee klimaat word hier niet veel kouder dan 3 a 4 graden in de winter op de nachten na maar dan verwarm ik beneden max 14 graden als ik boven lig te slapen. Omstreeks 7 uur gast die naar 18 graden voor ons meer dan genoeg.

Binnenunit hangt in de voorkamer zo'n 100 kubiekemeter. Wat zal mn verbruik zijn in kwh. ? Misschien domme vraag stel ik hou behoorlijk wat kwh over kan ik dan mn beneden tussen deur van de voorkamer openhouden en iets van een behagelijke temperatuur (15 s 16 graden) naar de boven verdieping krijgen zeg iets meer dan 200 kubiekemeter. Wat zal dan het geschatte kwh verbruik zijn. ?

Ervaringen ?

Bijvoorbast dank

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 12-10-2023 20:14 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M