Siemens 3 fase oven aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46
Ok, ik weet het verschil tussen 1 en 3-fase. Maar dit is weer een leuke verrassing. Volgens het schema op de deksel kan ik de oven (20 of 24A enkelfase) ook op 3 fase zetten.
Dus ik schroef hem open, maar de bedrading uit het de fabrieksschema klopt al niet, zie aansluiting 4 en 5 naar het apparaat.

Of ze gebruiken de 3e fase niet, dat zou ook kunnen? Wat denken jullie?

Ps. Deze Siemens heeft de printplaten van Smeg 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZVH8xt3j1Jb6LaTeGuxi8s1yjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9RBgnaCicZZaxFNx2onru9P.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2m76bbJfR-60rmssd_gq6eWoOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcKAJACN4z3TE6Phpx2Q8VTu.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via BiLLY_daKid op 23-07-2023 21:39)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51

Onbekend

...

Bij het vierde en vijfde schema staat 220-240V, terwijl bij de eerste drie schema's 380-415V staat.

Volgens mij zijn die laatste twee schema's bedoeld om gebruikt te worden met een oud 3-fase 133/230V net wat hier en daar nog gebruikt wordt.
De eerste drie schema's kunnen gebruikt worden in het overgrote deel van het land dat het algemene 3-fase 230/400V net heeft.

Uit de schema's maak ik op dat het de bedoeling is dat over elk verwarmingselement 230V staat.
1 verwarmingselement is verbonden tussen aansluiting 1 en 4, en een andere tussen aansluiting 2 en 5.
Aansluiting 3 wordt zo te zien niet gebruikt.

De oven is dus geschikt voor enkelfase en 3-fase (waarvan er 2 worden gebruikt). :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:55
Ik heb een Bosch versie die ook op zowel 1 als 3 fase kan. De kleuren weet ik zo snel niet maar die heeft ook geen aansluiting op L3. Hoeveel kW is het apparaat? En heb je een modelnr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het derde schema lijkt me prima, en de derde fase wordt dan inderdaad niet gebruikt. Komt dan op hetzelfde neer als het tweede schema, al tekenen ze die wel vreemd met die brug van 3 naar 2 en de fase aangesloten op 3, terwijl hij intern op 2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:12:
Dus ik schroef hem open, maar de bedrading uit het de fabrieksschema klopt al niet, zie aansluiting 4 en 5 naar het apparaat.
Wat is daar mis mee volgens jou dan? Dat is gewoon een 1-fase aansluiting uit fabriek, conform het schema op de stikker. 1-2-3 doorverbonden op fase, 4-5 doorverbonden op neutraal.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 22-07-2023 10:48 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Precies. Kwestie van voorbedrade perilex kopen en dan die bruggen weghalen en nieuwe perilex aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Microkid Dat er geen aansluiting zit op 3. Maar als het maar 2 fases gebruikt is dat wel logisch ook 🤣

4,2kW 20A maar hij kan blijkbaar ook op 3,3 worden ingesteld.
Bij 2/3 fase zegt de handleiding 12A. Dit is de PO9.60 (iq500)

Dank jullie, ik sluit hem idd aan volgens 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb de aansluiting en de tekening even voor je onder elkaar gezet. Het klopt exact zoals het zit. Het enige wat verschilt is dat de draad niet onder dezelfde schroef zit als op tekening maar door de bruggetjes die er in zitten maakt dat niets uit, spanning is op alle punten van die bruggetjes gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifRsWo2KfcPigF7tpiyUinxJrI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j22biRsfZnxny20XVz9e2UqP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sypie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:51:
Ik heb de aansluiting en de tekening even voor je onder elkaar gezet. Het klopt exact zoals het zit. Het enige wat verschilt is dat de draad niet onder dezelfde schroef zit als op tekening maar door de bruggetjes die er in zitten maakt dat niets uit, spanning is op alle punten van die bruggetjes gelijk.

[Afbeelding]
Dat zeg ik dus ook :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51

Onbekend

...

Bij het vierde en vijfde schema staat 220-240V, terwijl bij de eerste drie schema's 380-415V staat.

Volgens mij zijn die laatste twee schema's bedoeld om gebruikt te worden met een oud 3-fase 133/230V net wat hier en daar nog gebruikt wordt.
De eerste drie schema's kunnen gebruikt worden in het overgrote deel van het land dat het algemene 3-fase 230/400V net heeft.

Uit de schema's maak ik op dat het de bedoeling is dat over elk verwarmingselement 230V staat.
1 verwarmingselement is verbonden tussen aansluiting 1 en 4, en een andere tussen aansluiting 2 en 5.
Aansluiting 3 wordt zo te zien niet gebruikt.

De oven is dus geschikt voor enkelfase en 3-fase (waarvan er 2 worden gebruikt). :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Microkid Dat klopt. Alleen deed ik een plaatje er bij om het visueel te ondersteunen. TS kent immers maar net het verschil tussen 1 en 3 fasen. (als dat maar goed komt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:42
Er wordt bedoelt dat je nummer 3 kan aansluiten, maar dat er vanaf 3 geen draad loopt naar de oven. Die is vrij leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@sypie zit al aangesloten op een nieuwe kabel. Doorgemeten op kleur tm perilex, ik kan de boel verder aansluiten in de meterkast.

@Onbekend dat was inderdaad waar ik mijn vraagtekens bij had. Voor de verdeleing over 3 fases had ik verwacht dat de 3e ook werd gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9AwiiAkzj4ueuDCw5BsZBrT_d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmjKvU1yrITdPt84vRIWiu7d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
DIt is dus hetzelfde als bij veel kookplaten, daar worden ook maar twee fases gebruikt. Geven je gewoon een nette plek om de 3e fase op af te monteren, prima dus :)

Zou ik wel even met de rest van het huis kijken welke twee fases je dan het best kunt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hmm. Aangesloten op de hager aardlekautomaat en de oven gaat aan: vraagt om tijd aan te passen. Als ik vervolgens de klep open doe, vliegt de aardlek eruit.

De perilex heb ik doorgemeten, drie keer fase en neutraal. De aarde is goed aangesloten, naastgelegen stopcontact 4 ohm.

Iemand een idee?

Edit. Het lijkt alsof de lampen dus op een tweede fase zit , die gelijk sluiting maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door BiLLY_daKid op 15-08-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:42:
Hmm. Aangesloten op de hager aardlekautomaat en de oven gaat aan: vraagt om tijd aan te passen. Als ik vervolgens de klep open doe, vliegt de aardlek eruit.

De perilex heb ik doorgemeten, drie keer fase en neutraal. De aarde is goed aangesloten, naastgelegen stopcontact 4 ohm.

Iemand een idee?

Edit. Het lijkt alsof de lampen dus op een tweede fase zit , die gelijk sluiting maakt.
Volgens mij zit je aarde ook niet helemaal goed. Je hebt de mantel vastgeschroef ipv het koper. Of het moet gezichtsbedrog zijn, maar kan ik vanuit de foto niet zien ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Had ik wel gecorrigeerd, maar ga ik extra checken.

Aarde en neutraal opnieuw aangesloten, zat geen mantel tussen. Zelfde issue.

[ Voor 45% gewijzigd door BiLLY_daKid op 15-08-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan klopt je perilex stopcontact niet, of je hebt een snoer met een perilex-stekker er zelf aangezet.

Maar kan je al een maand dat ding niet gebruiken ?

Edit:
Maaruh, is dit niet toevallig het stopcontact waar je het in een ander topic hebt gehad?
BiLLY_daKid schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:15:
Heel goed. Nog een tip achteraf, even de perilex doormeten. Ik had bij Hornbach een perilex doos en kab gehaald, maar de kleuren kwamen niet overeen. Heb toen de WCD opnieuw moeten bedraden.

[ Voor 56% gewijzigd door RaZ op 15-08-2023 20:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Heb zoveel te verbouwen, dat de oven aansluiten in de meterkast inderdaad even heeft geduurd (de oven stond al een half jaar klaar).

Ik heb het perilex snoer er zelf aangezet. De kleurcode kwam in eerste instantie niet overeen (dwz blauw op de kabel was fase 1 in de wcd). Ik heb aan de achterzijde van de oven alles doorgemeten, zit precies op volgorde zoals in aardlekautomaat. Dus blauw neutraal en bruin fase 1.

Ik heb heb maar een support ticket ingeschoten bij Siemens..

[ Voor 4% gewijzigd door BiLLY_daKid op 15-08-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:26:
Heb zoveel te verbouwen, dat de oven aansluiten in de meterkast inderdaad even heeft geduurd (de oven stond al een half jaar klaar).

Ik heb het perilex snoer er zelf aangezet. De kleurcode kwam in eerste instantie niet overeen (dwz blauw op de kabel was fase 1 in de wcd). Ik heb aan de achterzijde alles doorgemeten, zit precies op volgorde zoals in aardlekautomaat. Dus blauw neutraal en bruin fase 1.

Ik heb heb maar een support ticket ingeschoten bij Siemens..
Als jij snoer op je oven aangesloten hebt, is je stopcontact fout aangesloten ;)

Denk niet dat Siemens je daar mee gaat helpen dat je je perilex-wcd verkeert hebt aangesloten

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Afsluitende post. 2e monteur is geweest en heeft lamp en hoofdprint vervangen. Machine is nog steeds dood.
Heb aangegeven dat ik zelf de 3 fase heb aangesloten. Die is doorgemeten en goed. Er waren ook geen componenten zichtbaar beschadigd, wat te verwachten zou zijn bij een zwevende nul oid.
Wordt omgewisseld onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:47
(?) er was kortgeleden ook nog een kookplaat waar een zwevende (loszittende) nul draad tot terminatie van de plaat heeft geleid.

Kan dat aansluiten van kookplaten niet anders? lijkt mij een nieuw topic wel waard, ook de werking over slechts 2 fasen wat tot scheve belasting leid kan anders.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 11:29
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:27:
Afsluitende post. 2e monteur is geweest en heeft lamp en hoofdprint vervangen. Machine is nog steeds dood.
Heb aangegeven dat ik zelf de 3 fase heb aangesloten. Die is doorgemeten en goed. Er waren ook geen componenten zichtbaar beschadigd, wat te verwachten zou zijn bij een zwevende nul oid.
Wordt omgewisseld onder garantie.
Vraagje uit interesse: ik heb een vergelijkbaar probleem met een Siemens oven (ziet er exact hetzelfde uit). Is alles netjes opgelost? Werkt de vervangende oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Nelissuh Yep, volledig nieuwe oven.

Klein dingetje bij omwisselen, was dat de nieuwe oven een 3 aderige kabel had (enkelfase, 4kw, dus eigenlijk 20a afzekering). De monteurs hadden een 3 fase kabel bij en hebben dit toch (nog eens doorgemeten en) aangesloten. Werkte gelijk.
Had ik misschien toch een maandagochtend model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 11:29
Bedankt! In ben benieuwd. Ik heb afspraak met Siemens monteur staan op 4 dec.
Pagina: 1