Upgrade ideeën

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JariLemmens
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Dag allemaal

Ik heb sinds enkele jaren een game PC. Deze ziet er momenteel als volgt uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed (SRFAD)€ 243,53€ 243,53
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow Zwart€ 89,-€ 89,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 64,90€ 64,90
1VoedingenXilence Performance C Series XP700€ 47,74€ 47,74
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 45,49€ 45,49
Totaal€ 560,56

Wat wil ik doen?

Hoewel alle componenten nog prima werken, voelt alles wat outdated. Vooral mijn moederbord (en daardoor ook mijn CPU) zou ik graag vervangen. Het is echter mijn vraag of jullie dit aanraden?

Ik heb enkel deze intel CPU gehad en bijhorend moederbord. Toch spreekt AMD me meer aan, zeker omdat ik een gebruikersvriendelijker gevoel krijg bij AMD. Ik vroeg me af of het mogelijk is om mijn systeem om te toveren naar een AMD systeem? Waarmee moet ik rekening houden en welke elementen uit mijn huidige PC kan ik gewoon behouden. Ze werken namelijk allemaal nog perfect. Liefst zou ik er niet op achteruit gaan, wat logisch is.

Als dit wel mogelijk is, zou ik graag een bijhorend moederbord hebben dat naast future-proof, ook nog eens ARGB kan aanbieden. Dat laatste is een klein detail, maar ik vind het oprecht jammer dat ik dat nu niet heb aangezien ik een hoop ARGB elementen heb die nu enkel statische kleuren hebben.

Budget?
Uiteraard niet teveel onnodige kosten. Ik weet dat ik er niet kom met 200 EUR, maar ik zou ook niet graag een fortuin uitgeven als jullie begrijpen wat ik bedoel. :*)

Beste antwoord (via JariLemmens op 22-07-2023 10:09)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
JariLemmens schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:56:
Als dit wel mogelijk is, zou ik graag een bijhorend moederbord hebben dat naast future-proof, ook nog eens ARGB kan aanbieden. Dat laatste is een klein detail, maar ik vind het oprecht jammer dat ik dat nu niet heb aangezien ik een hoop ARGB elementen heb die nu enkel statische kleuren hebben.
Hiervoor heb je ook goedkopere oplossingen dan heel je setup omgooien. Overigens heb je het over "een hoop ARGB" elementen, maar je koeler is bijvoorbeeld RGB niet ARGB. Ik heb zelf wel eens een (A)RGB controller van Deepcool gebruikt, eenvoudig aan te sluiten (mits je niet zit met allemaal eigen aansluitingen van verschillende fabrikanten). Kwam met een afstandsbediening voor ik meen 9 euro.

Oh, en ARGB is duur en irritant qua kabels ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

In principe heb je (als je voor AM5 gaat) moederbord, CPU en geheugen nodig, evt cooler vervangen (of anders een AM5-bracket scoren daarvoor) en persoonlijk zou ik ook de al wat oudere PSU vervangen. Voor moederbord, CPU en geheugen (en vaak ook een cooler) zou je kunnen kijken naar een upgradeset bij bijv. Azerty of Alternate. Nieuwe PSU erbij en je kunt de rest van je componenten overzetten.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Als alles nog perfect werkt zou ik niks vervangen. De argumenten die je noemt zitten namelijk vooral "in je hoofd". Als je verder nog tevreden bent kost het je dus alleen maar extra geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Eens met @br00ky. Je moet al echt serieus geld gaan investeren om echt een flinke upgrade te krijgen.

Wellicht kun je nog overwegen je huidige pc in zijn geheel te verkopen en een volledig nieuwe te bouwen, maar ook dan geldt dat je een budget van €1500 nodig gaat hebben om echt een stap te maken tov wat je al hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
JariLemmens schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:56:
Hiervoor heb je ook goedkopere oplossingen dan heel je setup omgooien. Overigens heb je het over "een hoop ARGB" elementen, maar je koeler is bijvoorbeeld RGB niet ARGB. Ik heb zelf wel eens een (A)RGB controller van Deepcool gebruikt, eenvoudig aan te sluiten (mits je niet zit met allemaal eigen aansluitingen van verschillende fabrikanten). Kwam met een afstandsbediening voor ik meen 9 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JariLemmens
Dagion schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Ik wist helemaal niet dat dit bestond! Lijkt me zeer interessant en ga er nu even naar kijken. Is inderdaad veel goedkoper dan wat ik in gedachte heb. Dank hiervoor!

Rest mij nog wel een vraagje, die hier wat lost van staat. Ik heb elder uitgelegd dat ik een Ryzen 5600X kan krijgen voor een vriendenprijsje. Als ik deze CPU vergelijk met de CPU die ik nu heb (i5 9600KF), dan merk ik zeer weinig verschillen op technisch vlak. Toch is de i5 veel duurder en ouder. Heb ik momenteel dan een zoveel betere CPU dan de Ryzen 5 5600X? Waar ligt hem het verschil in? Of is dat prijsverschil niet relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Prijsverschil is niet relevant, zie je vaker met oudere hardware dat die prijzen niet kloppen (en vaak stijgen). Die 5600X is overigens erg gewild dus snel te verkopen momenteel. Qua prestaties scheelt een 9600KF niet veel met een 5600X, de laatste is denk ik iets sneller maar verschil lijkt me niet noemenswaardig.

Edit: ik zou overigens wel een betere kwaliteit voeding aanschaffen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dagion op 22-07-2023 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JariLemmens
Dagion schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:00:
Prijsverschil is niet relevant, zie je vaker met oudere hardware dat die prijzen niet kloppen (en vaak stijgen). Die 5600X is overigens erg gewild dus snel te verkopen momenteel. Qua prestaties scheelt een 9600KF niet veel met een 5600X, de laatste is denk ik iets sneller maar verschil lijkt me niet noemenswaardig.

Edit: ik zou overigens wel een betere kwaliteit voeding aanschaffen.
Zo, jullie hulp heeft me veel opgeklaard en vooral geld bespaard!

Persoonlijk neig ik meer naar AMD omdat ik gewoon een beter gevoel heb bij dat merk, al is dat nergens echt op gegrond buiten persoonlijke voorkeur. Misschien dat ik ooit eens over schakel, maar ik ben blij dat dit nu nog direct moet gebeuren. Ik leer graag bij! Dank voor de hulp!
Pagina: 1