Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:17
Ik ben bezig met het herstellen van een verkeerd aangesloten meterkast (zie ook manusjevanalles in "Meterkast juist ingericht?"). Eind augustus komt de elektromonteur. Voor die tijd probeer ik helder te krijgen hoe ik de kookplaat moet aansluiten. Deze is nu namelijk aangesloten via een kookgroep op één fase (3x25A meterkast).

Het gaat om een AEG HK874400FB (4 pitten, 7.4 kW). Onderop staat het aansluitschema wat moeilijk te fotograferen is, maar hetzelfde is als deze (400 V 2N~):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChHOtTdKMbN5G6Qouy_yDUQ2T04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0AJzJxjFfWSZiYhUv2ujARhQ.jpg?f=user_large

Vanuit de meterkast is deze kookplaat aangesloten via een kookgroep (2xB16, vanuit daar 2xL 2x N). Maar volgens het aansluitschema is er maar één N. Ik vermoed dat de twee N-draden samen onder één klem zijn gemonteerd.

Als ik op diverse topics en forums lees, dan kan deze situatie eigenlijk niet met deze meterkast. Is hier nog een veilige oplossing te maken of moeten we gewoon ons verlies nemen en de kookplaat vervangen, de bedrading vervangen en een plaat netjes op 3-fase aansluiten?

Die 2xL kan elk op één fase. Die N's zitten vermoedelijk samen, maar op het moment dat er één losschiet, of de kabel anderszins beschadigd raakt, dan gaat er meer dan 16A over één N.

[ Voor 7% gewijzigd door manusjevanalles op 21-07-2023 19:55 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Beste antwoord (via manusjevanalles op 21-07-2023 22:49)

• Septillion
  • Laatst online: 18:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, beide zijn een optie De automaat kan inderdaad dan achter de 3-fase aardlek.

2x blauw + 2x bruin + PE is wel jammer, vaak zie je bruin, zwart, grijs en blauw waarbij blauw en grijs de 2x N vormen. Netste zou mij hier ook lijken om 1x blauw voor nu niet te gebruiken inderdaad. Deze aan beide kanten dan niet aansluiten. Mocht je ooit naar een 11kW kookplaat gaan dan kan je die 2x blauwe vervangen door een bruin/zwart/grijs :)

Doordat het op 3-fase zit heb je een faseverschuiving, daardoor heb je geen overbelasting van de N :)

Alle reacties

• Septillion

Septillion

Kookgroep is niet toe te passen op deze plaat. En als je een 3x25A 3-fase aansluiting hebt hoort daar ook geen kookgroep in.

Oplossing is vrij simpel, kookgroep eruit, 3-fase alamat erin en gaan. Fase 3 (of een van de drie) blijft ongebruikt.

• manusjevanalles
Ik heb een Eaton meterkast. Is dan deze https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html geschikt? Ik vermoed dat deze ook kan: https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html, want de kookgroep zit nu al wel achter een 3-fase aardlekschakelaar. Daar kan de installatieautomaat ook achter.

Vanuit de meterkast vertrekt 2x een blauwe en 2x een bruine draad. Dat is geen nette 5-aderige kabel die je bij 3-fase zou willen hebben. Kan in deze setting toch de huidige bekabeling gebruikt worden? Op deze manier zouden de 2 bruine draden elk op één fase aangesloten kunnen worden en een blauwe als N, en dan blijft er één blauwe over voor de extra fase, maar die wordt dan niet gebruikt. En kan met een 3-fase alamat geen overbelasting ontstaan op de enkele N?

[ Voor 64% gewijzigd door manusjevanalles op 21-07-2023 20:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Ja, beide zijn een optie De automaat kan inderdaad dan achter de 3-fase aardlek.

2x blauw + 2x bruin + PE is wel jammer, vaak zie je bruin, zwart, grijs en blauw waarbij blauw en grijs de 2x N vormen. Netste zou mij hier ook lijken om 1x blauw voor nu niet te gebruiken inderdaad. Deze aan beide kanten dan niet aansluiten. Mocht je ooit naar een 11kW kookplaat gaan dan kan je die 2x blauwe vervangen door een bruin/zwart/grijs :)

Doordat het op 3-fase zit heb je een faseverschuiving, daardoor heb je geen overbelasting van de N :)

• manusjevanalles
Is er iets op tegen om de huidige kookgroep te splitsen over 2 fases, de N's zo te laten en aan de onderzijde van de B16's de N's te verbinden? Dit is de goedkoopste oplossing en ik vermoed dat de elektromonteur dit gaat voorstellen (zeker als zij dit onder garantie moeten herstellen).