(micro) stuttering in veel games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:20
Hallo,

Ik weet niet goed of dit de juist plaats is voor dit topic.

Ik heb reeds geruime tijd problem met stutters in games. Ik heb al vanalles geprobeerd en ben een beetje ten einde raad. Ik heb echter geen reserve componenten voor MB, CPU, PSU of GPU.

systeem :
CPU: i7-6700K
GPU : Palit RTX 3070 GamingPro V1
MB : Z170 PRO GAMING
PSU : RM 750X
RAM : 16 GB 2600 XMP enabled
Monitor : Dell S2721DGF (DP) met G-Sync op 1440p 165Hz en een iiyama op 1080p via HDMI
Disks :
- Samsung SSD 850 EVO 500 GB (=boot drive)
- Samsung SSD 970 EVO 1TB (=drive met de games)
- Samsung HD103UJ (enkel voor bestanden op te bewaren)

De frame time is vele gevallen niet regelmatig. Wanneer er een spike is dan merk ik dat in game meestal doordat het spel even hangt. Ik monitor de frame time met MSI Afterburner.

Ik heb de indruk dat de temperaturen van de CPU en GPU normaal zijn. Zelden boven 70C.
Ik heb benchmarks gedraaid voor CPU, GPU, Disks en niets abnormaals vastgesteld.
Ik heb de RAM sticks laten controleren met Windows Memory Diagnostic.
Ik heb met andere muis en keyboard geprobeerd.

Daarnaast tal van anderen zaken geprobeerd:
windows reinstall
monitor refresh rate set to 165
BIOS update
Drivers update
DDU van de graphics drivers
Disable Game DVR
Disable Dynamic Ticks and HPET
capping frame rate with Afterburner/RTSS
disable GameBar Presence Writer.exe
power options : high performance
setting games to max performance in Nvidia control panel
enable/disable G-Sync
mouse polling rate at 500 or below
disable all RGB
checking RAM
RAM in dual channel
XMP enabled
...

Ik ben de frame rate beginnen limiteren met Afterburner.
Ik ga proberen om nog meer games te testen. Maar dit zijn een deel van de games waar ik kleine tot grote problemen vaststel.

The Long Dark
- grote spikes tijdens laden
- kleine spikes wanneer ik inventory check
- maar daarnaast is het goed speelbaar

7 days to die
- kleine spikes tijdens looten en soms wanneer ik rondwandel
- grote spikes bij laden
- In steden met grote gebouwen moet ik de graphics bijna op minimum zetten om het speelbaar te maken

Stellaris
- Mid game is het gewoon een lag fest met spikes op gezette intervallen

Project Zomboid
- in single player af en toe spikes als ik rondwandel
- Met hoge populatie bijna onspeelbaar
- multiplayer en veel mods gewoonweg onbespeelbaar

Nog niet geprobeerd:
- GPU undervolten
- PC op een ander stroomnet testen
- PSU, GPU, MB, CPU swappen
- CIV5/6, Cities Skylines testen aangezien CPU intensieve games

Als iemand mij kan/wil verder helpen dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Mosterdpot op 22-07-2023 09:33)

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:25
Mosterdpot schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:17:
[...]

60% op de hele CPU in task manager en RTSS. Ik heb nog niet veel gecontroleerd op individuele core/thread belasting. Bedankt voor de uitleg.
Het gaat inderdaad op individuele cores. Daarnaast, als je gpu usage in games onder de 95 procent gaat dan heb je sowieso een CPU bottleneck.. en dan kan je slechte frametimes krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:30
Met ddu de driver al compleet eraf gehaald een opnieuw? Desnoods een wat oudere driver proberen en zien hoe dat gaat.

Moederbord drivers en Windows up to date?

En wel even met de jumper een cmos reset gedaan na de bios update?

2 aparte kabels aangesloten vanaf je voeding?

[ Voor 41% gewijzigd door meljor op 21-07-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:34
Hallo,

Ik heb dit vaker gezien bij dual monitor setups. Heb je toevallig al eens gekeken of dit euvel ook voorkomt op het moment dat je maar 1 monitor in de GPU hebt geprikt?

Oh en het belangrijkste heb ik nog gemist, hoe staat je Vsync?

[ Voor 15% gewijzigd door Dracoz op 21-07-2023 18:31 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27
16GB RAM kan precies microstutters gaan geven.
32GB lost het dan op.
Ik kon eerst ook alles spelen zonder problemen met 16GB en op een gegeven moment niet meer. Spellen worden na iedere update zwaarder. Er draaien steeds meer programma's op de achtergrond. Dat soort dingen.

Ik had dat mijn RAM voor 90% ofzo vol zat in games of iets hoger nog, ik weet het niet zeker meer. Alle programma's op de achtergrond sluiten zorgde ervoor dat het net aan wel draaide zonder microstutters, maar sommige games zijn niet fatsoenlijk te spelen met team genoten zonder discord en discord was dan al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DannyXP1600 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:07:
32GB lost het dan op.
Dat kan, maar het kan net zo goed door de CPU komen. Van de 4 geteste games ken ik alleen stellaris, maar dat is zeker late-game een CPU-intensief spel.

16GB is voor de meeste games nog genoeg, ik zou het opmerkelijk vinden als dat in alle vier die games het probleem zou zijn. Qua symptomen kan het, maar het zou me verbazen.

De GPU zal het niet zijn als het ook gebeurt met het openen van een inventory-schermpje. Daarbij is de GPU naar verhouding het krachtigste onderdeel van deze PC.

De CPU wordt al weer wat ouder maar zo slecht is die nou ook weer niet. Als de problemen zo erg zijn vraag ik me dus toch af of er niet iets fout gaat, CPU die niet op 100% loopt of zo. Maar concreet zou ik het niet weten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
meljor schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:22:
Met ddu de driver al compleet eraf gehaald een opnieuw? Desnoods een wat oudere driver proberen en zien hoe dat gaat.

Moederbord drivers en Windows up to date?

En wel even met de jumper een cmos reset gedaan na de bios update?

2 aparte kabels aangesloten vanaf je voeding?
Ja, heb ik allemaal gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
Dracoz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:29:
Hallo,

Ik heb dit vaker gezien bij dual monitor setups. Heb je toevallig al eens gekeken of dit euvel ook voorkomt op het moment dat je maar 1 monitor in de GPU hebt geprikt?

Oh en het belangrijkste heb ik nog gemist, hoe staat je Vsync?
Ik heb inderdaad geprobeerd met slechts 1 monitor. Ook slecht de C drive met de andere 2 eruit of losgekoppeld. Het lijkt allemaal geen verschil te maken.

Ik denk dat ik alle combinaties heb geprobeerd met vsync. Vsync globaal on/off in nvidia control panel ofwel vsync per game. Ik heb hier geen verschil gezien.

Momenteel heb ik vsync afstaan in nvidia control panel. Ik limiteer de frames enkel met RTSS. Dat lijk het enige te zijn dat de frame time een beetje stabieler krijgt. Maar in het geval van Project Zomboid bijvoorbeeld moest ik zelfs helemaal naar 30fps met graphisch alles laag om het in sommige gevallen nog enigszins speelbaar te maken. Dit is wel de meest extreme case tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
DannyXP1600 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:07:
32GB lost het dan op.
Ik kon eerst ook alles spelen zonder problemen met 16GB en op een gegeven moment niet meer. Spellen worden na iedere update zwaarder. Er draaien steeds meer programma's op de achtergrond. Dat soort dingen.

Ik had dat mijn RAM voor 90% ofzo vol zat in games of iets hoger nog, ik weet het niet zeker meer. Alle programma's op de achtergrond sluiten zorgde ervoor dat het net aan wel draaide zonder microstutters, maar sommige games zijn niet fatsoenlijk te spelen met team genoten zonder discord en discord was dan al te veel.
Ik heb op geen enkel moment de hoeveeldheid gebruikt geheugen in de buurt van 16 GB zien komen. Het lijkt me sterk dat 32GB het zou verhelpen. Ik kan dat ook niet zo maar testen.

Ik heb wel verschillende posts terug gevonden waarbij men aangeeft dat win 10 heel veel RAM gewoon reserveerd en niet goed terug vrijgeeft. Ik heb dit met RAMMAP proberen te testen, maar bij mij gaf het geen verschil.

Ik heb wel in een aantal uitzonderlijke gevallen de VRAM over 7GB zien gaan, maar dit lijkt mij een uitzondering en ook geen voldoende verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24

nhanssen

QVL is non-tweakers

Zet je pagefile eens op de games ssd. (Groote wordt door system beheerd) En maak die op de bootdrive zo klein mogelijk. Heb hem zelf 1024-1024 staan bijvoorbeeld.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
bwerg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:34:
[...]

Dat kan, maar het kan net zo goed door de CPU komen. Van de 4 geteste games ken ik alleen stellaris, maar dat is zeker late-game een CPU-intensief spel.

16GB is voor de meeste games nog genoeg, ik zou het opmerkelijk vinden als dat in alle vier die games het probleem zou zijn. Qua symptomen kan het, maar het zou me verbazen.

De GPU zal het niet zijn als het ook gebeurt met het openen van een inventory-schermpje. Daarbij is de GPU naar verhouding het krachtigste onderdeel van deze PC.

De CPU wordt al weer wat ouder maar zo slecht is die nou ook weer niet. Als de problemen zo erg zijn vraag ik me dus toch af of er niet iets fout gaat, CPU die niet op 100% loopt of zo. Maar concreet zou ik het niet weten.
In de games waarbij ik tot nu toe problemen heb, heb ik de CPU op geen enkel moment op 100% gezien. Maximaal 60% meestal. Dat deed mij dan wel weer denken dat de CPU mss aan throttling doet, maar dan zou de tempatuur toch ver boven de 70C moeten zijn en de clock naar beneden gaan? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
nhanssen schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:38:
Zet je pagefile eens op de games ssd. (Groote wordt door system beheerd) En maak die op de bootdrive zo klein mogelijk. Heb hem zelf 1024-1024 staan bijvoorbeeld.
De pagefile staat op de boot drive en dan no pagefile op de andere drives.
Ok, ik zal deze eens op 1024-1024 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24

nhanssen

QVL is non-tweakers

screenshot

X is mijn SSD Samsung 860 EVO, C is de M.2 Kingston A2000.

[ Voor 10% gewijzigd door nhanssen op 21-07-2023 20:49 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
Een raar fenomeen dat ik misschien wel ben vergeten te zeggen is dat ik in verschillende games de frame time kan doen fluctueren gewoon in de hoofdmenu van het spel.

Ik start het spel op en dan als ik met de muis veel beweeg over menu items of input velden in het hoofdmenu dan kan ik de frame time al doen fluctueren. Die verschillen zijn meestal niet zo groot maar dit vind ik toch enorm raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
nhanssen schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:38:
Ik heb het geprobeerd en maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Is het niet gewoon die 6700k? Die is ondertussen redelijk bejaard, met name op hogere refreshrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Mosterdpot schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:49:
Een raar fenomeen dat ik misschien wel ben vergeten te zeggen is dat ik in verschillende games de frame time kan doen fluctueren gewoon in de hoofdmenu van het spel.

Ik start het spel op en dan als ik met de muis veel beweeg over menu items of input velden in het hoofdmenu dan kan ik de frame time al doen fluctueren. Die verschillen zijn meestal niet zo groot maar dit vind ik toch enorm raar.
Hmmmmm, waar staat je polling rate op? Misschien die wat naar beneden schroeven?

Wat je altijd nog zou kunnen proberen is de MSI mode utility v3 te gebruiken om je GPU op high te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

star-saber

Ryzen

kijk hier eens naar. gezien je het kan reproduceren met muis gebruik.

https://forums.guru3d.com...terrupts-msi-tool.378044/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosterdpot
Dracoz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:07:
[...]

Hmmmmm, waar staat je polling rate op? Misschien die wat naar beneden schroeven?

Wat je altijd nog zou kunnen proberen is de MSI mode utility v3 te gebruiken om je GPU op high te zetten.
De DPI stond op 2000 en de polling rate op 500.
Ik heb beiden nu eens verlaagd en alleszins in 1 spel (TLD) vermindert dit de spikes door muisbeweging in het hoofdmenu.

De spikes tijdens laden, controleren van inventory of door de menu gaan zijn echter nog wel aanwezig (en onveranderd).

Ik heb dit nu wel maar vlug op 1 spel getest. Ik ga dit verder moeten bekijken.

MSI mode utility v3 -> ga ik verder moeten bekijken

[ Voor 3% gewijzigd door Mosterdpot op 21-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
star-saber schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:07:
kijk hier eens naar. gezien je het kan reproduceren met muis gebruik.

https://forums.guru3d.com...terrupts-msi-tool.378044/
Oh wow. Dat is een hele boterham. Dat ga ik eens rustig moeten doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
Alvast bedankt voor de reacties iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
FrankoNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:07:
Is het niet gewoon die 6700k? Die is ondertussen redelijk bejaard, met name op hogere refreshrates.
Ja, het zou kunnen natuurlijk. Maar dan zou ik toch verwachten dat de CPU veelal tegen 100% zou moeten zitten en dat is helemaal niet het geval. Ik zou dan wel graag een test hebben die dit zwart op wit aantoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Mosterdpot schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:19:
[...]

De DPI stond op 2000 en de polling rate op 500.
Ik heb beiden nu eens verlaagd en alleszins in 1 spel (TLD) vermindert dit de spikes door muisbeweging in het hoofdmenu.

De spikes tijdens laden, controleren van inventory of door de menu gaan zijn echter nog wel aanwezig (en onveranderd).

Ik heb dit nu wel maar vlug op 1 spel getest. Ik ga dit verder moeten bekijken.

MSI mode utility v3 -> ga ik verder moeten bekijken
Dan verwacht ik dat die msi mode utility v3 het eventueel wel kan oplossen. Daar gaat @star-saber zijn forumpost ook over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mosterdpot schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:39:
[...]

In de games waarbij ik tot nu toe problemen heb, heb ik de CPU op geen enkel moment op 100% gezien. Maximaal 60% meestal. Dat deed mij dan wel weer denken dat de CPU mss aan throttling doet, maar dan zou de tempatuur toch ver boven de 70C moeten zijn en de clock naar beneden gaan? Of zie ik dat verkeerd?
60% per core of 60% voor de hele CPU? Games gebruiken zelden alle cores volledig, als de bottleneck bij één zware thread ligt die niet harder kan omdat die al 100% van een enkele core benut dan zullen overige cores niet volledig belast worden. Dat zal per game verschillen, sommige zijn 'netjes' multi-threaded geprogrammeerd en andere weer niet.

Als je CPU throttled blijft 'ie voor zover ik weet gewoon op 100% draaien. 100% houdt in dat hij 100% van de tijd belast wordt, dat hij omlaag geklokt wordt doet daar niets aan af. Maar bij 70 graden kan dat niet het geval zijn, dat gebeurt pas bij >90.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
Dracoz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:50:
[...]

Dan verwacht ik dat die msi mode utility v3 het eventueel wel kan oplossen. Daar gaat @star-saber zijn forumpost ook over.
Ik heb dit gevolgd i.v.m. MSI Mode Utility V3
YouTube: How to setup MSI Mode Utility V3

Hierbij wordt gewoon aangeraden om een aantal zaken op high te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWIgCqW5DcVoEVnWKC6XAsAtvcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdcKAV5Zf77tHKQ8AQfIJ5Og.png?f=fotoalbum_large

Al de nodige zaken staan al op MSI heb ik de indruk.

Maar geen verschil :(

[ Voor 7% gewijzigd door Mosterdpot op 21-07-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
bwerg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:57:
[...]

60% per core of 60% voor de hele CPU? Games gebruiken zelden alle cores volledig, als de bottleneck bij één zware thread ligt die niet harder kan omdat die al 100% van een enkele core benut dan zullen overige cores niet volledig belast worden. Dat zal per game verschillen, sommige zijn 'netjes' multi-threaded geprogrammeerd en andere weer niet.

Als je CPU throttled blijft 'ie voor zover ik weet gewoon op 100% draaien. 100% houdt in dat hij 100% van de tijd belast wordt, dat hij omlaag geklokt wordt doet daar niets aan af. Maar bij 70 graden kan dat niet het geval zijn, dat gebeurt pas bij >90.
60% op de hele CPU in task manager en RTSS. Ik heb nog niet veel gecontroleerd op individuele core/thread belasting. Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Mosterdpot schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Het gaat inderdaad op individuele cores. Daarnaast, als je gpu usage in games onder de 95 procent gaat dan heb je sowieso een CPU bottleneck.. en dan kan je slechte frametimes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
Bwerg heeft het ook al uitgelegd.

Maar als je cpu 4 cores heeft waarvan er 2 op 100% en de andere 2 doen 0%, dan zal taakbeheer 50% gebruik aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
Ik probeer gewoon te begrijpen wat er aan de hand is. Ik wil zeker zijn van de oorzaak. Ik wil vermijden dat ik veel geld uitgeef aan nieuwe componenten om dan te moeten vaststellen dat het toch de GPU is die defect is.

Ik heb even getest in Stellaris en Project Zomboid maar ik zie geen enkele van de 8 threads naar 100% gaan. Het fluctueert wel heel snel en enorm.

Maar goed het zal dan waarschijnlijk wel een CPU bottleneck zijn. Er schiet niet veel meer over ... ;)
Ik had mij dat toch wel anders voorgesteld.

Kan ik er nog iets aan doen door de GPU te onderclocken of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 16:29

Bever!

3

Had hetzelfde issue met vergelijkbare setup, nu naar een 13400f en een enorm verschil. Ik speel op 4k resolutie en dacht ook tijden lang dat het vast en zeker de gpu moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosterdpot
Bedankt iedereen voor jullie advies
Pagina: 1