Nieuwe zakelijke lease of mobiliteitsbudget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:32
De afgelopen 4 jaar heb ik een zakelijke leaseauto gehad, vrij privé te gebruiken. Inmiddels is de wereld erg veranderd en werk ik vooral thuis. Privé autorijden doe ik weinig of het zijn vooral korte ritjes. Totaal autogebruik ~2700 km / jaar.

Ik heb geprobeerd de kosten en baten op een rijtje te zetten.

Situatie nieuw leasecontract
860 euro bruto per maand. Restant gaat op de strook, niet als basissalaris.
Fiscale waarde € 18.000
Ik rij 17km/l dus 160l per jaar. Ik betaalde ongeveer 1.90 per liter. € 304 p/j brandstofkosten
Leasekosten stadswagen bruto € 337 ex. brandstof bij 5000 km/jr
Leasekosten inc brandstof € 362 p/m
30km enkele rit naar werk. 2x per maand. 120km. 1440km/jaar zakelijk.
6ct/km ongebruikte km teruggave. 2300km restant. € 138 p/j
bruto € 500 restant. € 252 netto p/m
Bijtelling: € -163 p/m
Niet opgenomen: Kleine schades die duur moeten worden gerepareerd.

Opgesomd: Stadsauto inc brandstof + € 1070 netto per jaar

Situatie Mobiliteitsbudget
Netto € 435 p/m
21ct/km netto declarabel voor zakelijke km (nog te verrekenen voor 1440km)
Brandstofkosten: € -25,5 p/m
Motorrijtuigenbelasting € -27,50 p/m
Onderhoud: € -25 p/m
Reparaties: € -41 p/m
Verzekering: € -75 p/m
Afschrijving: € -56 p/m (15ct/km)

Opgesomd: € 2834 netto per jaar restant. Tweedehands stadswagen moet nog worden gekocht.

Als ik dit zo samenvat dan lijkt een mobiliteitsbudget veruit het meest voordelig. Wel moet er nog een Hyundai i10 occasion komen (~50-100k km, max 10 jaar oud?). Mogelijk kan ik voor een redelijke prijs de huidige wagen overnemen van de leasemaatschappij. Met de goede staat en lage kilometerstand verwacht ik € 10.000 - € 11.000 euro te moeten betalen voor een 2019 Hyundai i10 met 14k km. Originele fiscale waarde € 13.411.

Zie ik hier iets over het hoofd of heb ik de situatie redelijk scherp?

[ Voor 7% gewijzigd door Soru op 21-07-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Soru schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:09:
Situatie Mobiliteitsbudget
Het is geen basissalaris omdat het eigenlijk een onkostenvergoeding is? Er wordt wel loonbelasting over de mobiliteitsvergoeding betaald maar er wordt geen pensioen over dat bedrag opgebouwd. Klopt dat?
Zie ik hier iets over het hoofd of heb ik de situatie redelijk scherp?
Je ziet het scherp als je mij het vraagt. Mobiliteitsbudget ziet er aantrekkelijk uit met de door jouw genoemde cijfers.
Je loopt wel meer risico, zoals stijgende brandstofprijzen of vervangend vervoer regelen als je Hyundai i10 kapot is.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:56:
Het is geen basissalaris omdat het eigenlijk een onkostenvergoeding is? Er wordt wel loonbelasting over de mobiliteitsvergoeding betaald maar er wordt geen pensioen over dat bedrag opgebouwd. Klopt dat?
Dit klopt
Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:56:
Je ziet het scherp als je mij het vraagt. Mobiliteitsbudget ziet er aantrekkelijk uit met de door jouw genoemde cijfers.
Je loopt wel meer risico, zoals stijgende brandstofprijzen of vervangend vervoer regelen als je Hyundai i10 kapot is.
Het vervangende vervoer is inderdaad nog een aspect om te overwegen. Ik denk dat het geen probleem is om een aantal keren met het OV naar kantoor te gaan en anders samen met een collega te rijden mocht er een klantbezoek nodig zijn. Dit laatste doen we wel vaker, maar het komt niet zo veel meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Zijn beide, naar mijn mening, cijfers om te verwaarlozen.

Kort door de bocht, je rijdt 2700 km p/j

bruto kost het je nu 362 p/m in de lease

Prive kost het je 250 euro, maar dan moet je nog een auto kopen. Die gaat in vergelijking geen 18k kosten gok ik.

Krijg je nog 30 euro reiskostenvergoeding p/m

Zou er voor die mogelijke paar tientjes niet aan beginnen. Een goede onderhoudsbeurt en je bent de pineut. Ook die zijn bij een brandstofwagen jaarlijks minimaal 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:00:
Zijn beide, naar mijn mening, cijfers om te verwaarlozen.

Kort door de bocht, je rijdt 2700 km p/j

bruto kost het je nu 362 p/m in de lease

Prive kost het je 250 euro, maar dan moet je nog een auto kopen. Die gaat in vergelijking geen 18k kosten gok ik.

Krijg je nog 30 euro reiskostenvergoeding p/m

Zou er voor die mogelijke paar tientjes niet aan beginnen. Een goede onderhoudsbeurt en je bent de pineut. Ook die zijn bij een brandstofwagen jaarlijks minimaal 1x.
Na alle kosten te verrekenen hou ik bij mobiliteitsbudget 236 euro netto per maand over aan het budget. Inclusief € 3100 aan onderhoud/reparaties over 4 jaar, dit is al afgetrokken. Bij een (4-jarig) leasecontract hou ik 89 euro per maand over. Dezelfde uitvoering van de i10 maar dan het 2023 model heeft inmiddels een fiscale waarde van 18k ipv de 13k uit 2019.

De afschrijving van de auto zit ook al in de berekening. Ik ben erg blij met mijn huidige auto, alles wat ik wil en nodig heb. Stel ik neem deze voor 10k over dan is er een afschrijving van ~3k berekend voor 4 jaar. Dan kan ik de auto voor 7k verkopen op dit punt. De maandvergoeding hoeft de auto niet volledig te betalen aangezien deze ook nog waarde heeft.

Dit doet het overigens wel. Na 4 jaar heb ik bij het mobiliteitsbudget inc afschrijving netto € 11.336 restant. Bij een zakelijke lease heb ik € 4280 restant. Een verschil van + € 7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Als het 200 euro scheelt per maand zou ik de vraag stellen of dat opweegt tegen 2700 km p/j. Dat zijn zo weinig km’s die je maakt.
Stel je het zo, dan zou ik zelf inderdaad toch kiezen voor prive aanschaf. Lekker goedkoop autotje (swift, civic, polo, golf) en als het budget toelaat zelfs elektrisch. Dan ga je natuurlijk nog meer besparen. Alleen de eenmalige uitgave is dan wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bij zo'n lage kilometerstand per jaar loont een zakelijke leaseauto niet echt. Misschien kan je je huidige leaseauto overnemen aan het einde van het contact (dan weet je wat je koopt) en anders ergens een 2ehandse scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:31:
Lekker goedkoop autotje (swift, civic, polo, golf) en als het budget toelaat zelfs elektrisch. Dan ga je natuurlijk nog meer besparen. Alleen de eenmalige uitgave is dan wat hoger.
Valt elektrisch wel terug te verdienen met zo weinig km's op jaarbasis?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Apollyon schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Valt elektrisch wel terug te verdienen met zo weinig km's op jaarbasis?
Met zonnepanelen of een dynamisch contract als je gepland kunt laden. (Laden als je geld terug krijgt)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Jaarlijkse beurt is ook minder van belang natuurlijk (helemaal niet zelfs, geen vloeistoffen die je moet vervangen)
Pagina: 1