Zonnepanelen Oost - West zonder inductielus.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theking32
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-12-2023
Dit weekend ga ik zonnepanelen instaleren.

Om een inductielus te voorkomen laat ik de plus geheel meelopen.
Het gaat dus om 4 rijen met optimizers.

Alle panelen worden geaard dit lijkt mij voldoende (het frame hoeft dan niet meer los geaard te worden)

Wel ben ik benieuwd of met het meelaten lopen van de plus kabel de inductielus op deze manier voldoende voorkomen is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLq0WtUnNwMgAIo-RlabmBMT1WU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wCVcu6T5CGZLypUU9tV6HGfu.jpg?f=user_large

Ik hoop dat het schema zo duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-04 16:16
Misschien ben ik fout, maar mij is altijd gezegd geweest dat je best 2 aparte strings kunt gebruiken om oost en west op aan te sluiten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10
Broodro0ster schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:11:
Misschien ben ik fout, maar mij is altijd gezegd geweest dat je best 2 aparte strings kunt gebruiken om oost en west op aan te sluiten.
Niet als gaat solaredge is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theking32
Even wat extra info over de installatie:

-12 AEG Panelen (AEG-AS-M1202B-H(M6) 375W Mono Full Black)
-Omvormer Solaredge (Solaredge 3500H Home Wave)
-Optimizers Solaredge (Solaredge S440 kabel out 2.3m in 0.1m 14.5A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-04 09:55
Hi,

Ja dit is zoals het hoort, + of - kabel met de andere meeleggen om een inductielus te voorkomen.
Zoals Ronald al zei, je zult deze optimizers in 1 string moeten leggen.

Is er een specifieke reden waarom je elk paneel apart van aarde voorziet?
Als je een goed klemsysteem hebt dan kun je er ook voor kiezen om het frame van aarde te voorzien, lijkt me sneller werken.
Waar ga de aarde uiteindelijk aansluiten? (Niet in de binnenkant van de omvormer doen!)

Succes van het weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10
@Nick v D heeft gelijk wat betreft aarding vereffening.

Maar zowel panelen als legsysteem moeten vereffend worden. Bij gebruikelijke klem systemen is alleen frame dus voldoende.

PS: dit systeem gaat in de vroege ochtend en late avond wat clippen op de optimizers. Mijn voorkeur was s500b optimizers geweest. Die hebben ruimere marge. Uitleg case tuinhuisje in solaredge topic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theking32
Hoi "StickyNicky",
Bedankt voor je bericht.

De aarde draad zal aangsloten worden in de meterkast.
Ik was in de veronderstelling dat elk paneel van aarde voorzien diende te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theking32
Hoi Ronald,
Ik maak inderdaad gebruik van een klem systeem.

Het frame hoef ik dan niet te aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theking32
Graag wil ik toch nog een vraag stellen.

Ik twijfel een beetje over de eerste en laatste aansluiting.

De output - bij paneel 1 gaat dus naar de output + van paneel 2 om vervolgens bij paneel 12 te eindigen.

Mijn vraag gaat over de aansluiting bij 1 en bij 12 vanuit de omvormer.

-Bij 1 sluit ik de - (zwarte kabel) aan op de + output van de optimizer
-Bij 12 sluit ik de + (rode kabel) aan op de - output van de optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W Engineer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 12:46
Mijn advies is om het frame te aarden en dan te meten (ohm meter) tussen het frame en de panelen om te zien of je een goede verbinding hebt. Dan moet dat voldoende zijn. Aarddraad bij voorkeur rechtstreeks op je aardverdeelblok (HAR) ergens, onderin je meterkast, waar ook je aardpen, waterleiding en meterkast opzitten.

Als je bij paneel 3 de zwarte draad op de min van het paneel en de min van de omvormer aansluit en bij paneel 12 de rode draad op de plus van het paneel en de plus omvormer aansluit dan zit je goed. Mits je de doorverbindingen ook juist aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theking32
Beste H-W engineer,

Ondertussen heb ik elk paneel al geaard dus dat zit wel goed.

Je antwoord op de - + vraag is mij niet helemaal duidelijk.

Het aansluiten van de optimizers op de panelen kan niet mis.

Ook weet ik dat we van optimizer 1 de - output moeten aansluiten op de + output van optimizer 2.

Dan houd ik dus bij Optimizer 1 de + output over.
Mijn vraag is dan of ik de - vanuit de omvormer aan dien te sluiten op de + output van de optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-04 09:55
Hi,

De omvormer is de ontvangende kant en de optimizers zijn de gevende kant, om het even simpel te zeggen.
De + van de string sluit je aan op de + van de omvormer.
De - van de string sluit je aan op de - van de omvormer.

In jouw geval, ben je begonnen met - van optimizer 1 naar + van optimizer 2.
Dat betekend dat je de + kabel van optimizer 1 naar de + van de omvormer brengt.
Bij optimizer 12 is de - kabel over en die sluit je dan aan op de - van de omvormer.
Zodra je het hebt aangesloten dan kun je in de omvormer (via SetApp) bij status de juiste spanning zien.
1v x het aantal optimizers = SafeDC, dus de DC spanning in ruststand op de omvormer. In jouw geval zou dat 12V moeten zijn.
Zie je die 12V dan zit het goed en kun je verder met de inbedrijfsstelling.
Zie je 0V of een afwijkende spanning dan zit het niet goed.
0V = Losse connectie of verkeerde polariteit. Als je wel 12V met een multimeter meet, dan zit de + en - verkeerde en moet je die omwisselen. De omvormer kan er tegen als je de polariteit verwisseld, hij zal alleen niet opstarten.
Afwijkende spanning = Waarschijnlijk verwisseling tussen + en - op het dak gemaakt. Gebeurd vaak tussen verschillende dakdelen.

Ik hoop dat je er zo aan uit komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W Engineer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 12:46
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, dank Nick.
Bij twijfel raadpleeg de handleiding en gebruik een goede multimeter (in de juiste stand) om je DC string te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theking32
Bedankt,
Net andersom dan ik het dus aangaf.
Ik ga de + output van de optimizer aansluiten op de + kabel van de omvormer.

Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1