Mijn vraag
Ik heb moeite met het opzetten van een NFS verbinding tussen mijn ubuntu server 22.04 en mijn truenas systeem. Hoe werken user accounts en permissies tussen 2 unix systemen icm NFS
Relevante software en hardware die ik gebruik
TrueNAS-SCALE-22.12.3.2 met statisch ip 192.168.178.5
Ubuntu server (mainserver) 22.04 met statisch ip 192.168.178.6
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- NFS share aangemaakt op truenas: /mnt/pool1/media en alle instellingen op standaard (leeg) laten staan.
- Op mijn ubuntu server heb ik in /etc/fstab het volgende toegevoegd: 192.168.178.5:/mnt/pool1/media /home/mark/media nfs defaults 0 0
- mark@mainserver:~$ df -h /home/mark/media
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
192.168.178.5:/mnt/pool1/media 12T 0 12T 0% /home/mark/media
- als ik dan cd naar een folder binnen de share dan zie ik geen bestanden:
" mark@mainserver:~/media$ ls
filebrowser.db movies movies4k music series series4k Transcode tv
mark@mainserver:~/media$ cd movies
mark@mainserver:~/media/movies$ ls
"
Nou denk ik dat het te maken heeft met de file permissies die ik heb ingesteld, maar ik snap niet hoe ik het tussen de 2 systemen overeen laat komen.
Ik heb op beide systemen een gebruiker "mark" maar wel met een verschillend wachtwoord en uid/gid. Dit komt omdat ik gewoon een account met mn eigen naam heb gemaakt en verschillend wachtwoord veiliger is. Helaas heb ik nog niet op google/chat-gpt kunnen vinden waar ik dit kan opgeven bij het aanmaken van de share zodat ik wel de goede rechten krijg.
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik ben helemaal gek aan het worden en ik zie waarschijnlijk iets heel simpels over het hoofd wat een ervaren linux gebruiker zo kan oplossen
/f/image/jBtOnW3JIBvyeHb5gqyZgQnG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MSeDgeC22Faf3Jc1oneLJGpV.png?f=fotoalbum_large)
edit: ipadres ubuntu server aangepast
Ik heb moeite met het opzetten van een NFS verbinding tussen mijn ubuntu server 22.04 en mijn truenas systeem. Hoe werken user accounts en permissies tussen 2 unix systemen icm NFS
Relevante software en hardware die ik gebruik
TrueNAS-SCALE-22.12.3.2 met statisch ip 192.168.178.5
Ubuntu server (mainserver) 22.04 met statisch ip 192.168.178.6
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- NFS share aangemaakt op truenas: /mnt/pool1/media en alle instellingen op standaard (leeg) laten staan.
- Op mijn ubuntu server heb ik in /etc/fstab het volgende toegevoegd: 192.168.178.5:/mnt/pool1/media /home/mark/media nfs defaults 0 0
- mark@mainserver:~$ df -h /home/mark/media
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
192.168.178.5:/mnt/pool1/media 12T 0 12T 0% /home/mark/media
- als ik dan cd naar een folder binnen de share dan zie ik geen bestanden:
" mark@mainserver:~/media$ ls
filebrowser.db movies movies4k music series series4k Transcode tv
mark@mainserver:~/media$ cd movies
mark@mainserver:~/media/movies$ ls
"
Nou denk ik dat het te maken heeft met de file permissies die ik heb ingesteld, maar ik snap niet hoe ik het tussen de 2 systemen overeen laat komen.
Ik heb op beide systemen een gebruiker "mark" maar wel met een verschillend wachtwoord en uid/gid. Dit komt omdat ik gewoon een account met mn eigen naam heb gemaakt en verschillend wachtwoord veiliger is. Helaas heb ik nog niet op google/chat-gpt kunnen vinden waar ik dit kan opgeven bij het aanmaken van de share zodat ik wel de goede rechten krijg.
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik ben helemaal gek aan het worden en ik zie waarschijnlijk iets heel simpels over het hoofd wat een ervaren linux gebruiker zo kan oplossen
/f/image/jBtOnW3JIBvyeHb5gqyZgQnG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MSeDgeC22Faf3Jc1oneLJGpV.png?f=fotoalbum_large)
edit: ipadres ubuntu server aangepast