[Ubiquiti] vs [TP-link] en is combi mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 16:03
Nieuwbouwhuis wordt eind dit jaar opgeleverd met loze leidingen naar elke ruimte (3 verdiepingen) en ben geen netwerkguru, dus vandaar deze cry for help ;w

Wat ik al heb:
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
- Ubiquiti G4 Doorbell (standaard, dus niet Pro met PoE)

Wat ik nodig heb op korte termijn:
- Een PoE-switch in meterkast waarvan ik twijfel of ik meteen voor 802.3at/PoE+ moet gaan of niet en meer dan 4 PoE nodig (lees hieronder)
- IN-WALL access points op zolder en begane grond lijkt mij voorlopig voldoende en meest esthetische oplossing, geen TVs op slaapkamers vooralsnog.

Wat ik nodig denk te hebben op lange termijn:
- bewakingscamera in tuin
- Unify Cloud Key gen2
- indoor camera
- evt. wat PoE-powered switches op de (drie) slaapkamers

Mijn vraag, aangezien Ubiquiti duur spul is en het hele bouwproject sowieso al uit de klauwen loopt qua kosten.
Als ik het hele 'cameralandschap' Ubiquiti maak, kan ik het hele 'WiFi-landschap' evt. ook TP-Link maken? Die AP Pro gaat dan waarschijnlijk richting tuin (naast de camera), zou dat dan ook nog fatsoenlijk werken i.c.m. dat TP-link?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 22:25
ja , je kan prima verschillende merken combineren ... Het enige "minpunt" wat je kan hebben is dat het roaming wat langzamer verloopt .
Dat als je bv ligt te bellen via de WiFi, en je wandeld van binnen naar buiten, dat je gesprek mogelijk even stilvalt op de moment dat de ontvangst van binnen wegvalt. (doe je dat met youtube, geen probleem, daar zit tig seconden buffering op)

Op dit moment denk ik eerder te investeren in bedrading .. zoals bv 1 of 2 kabels naar het tuin / tuinhuis

Apparatuur is allemaal niet zo spannend en snel vervangbaar
Zeker als je voor prijs/kwaliteit naar WiFi 5 spul kijkt kan je flink knaken sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucvdM
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 16:03
Ja er ligt een mantelbuis naar de tuin waar inderdaad internetkabels heengaan.

Ik twijfel dus voornamelijk tussen WiFi 5 en alles Ubiquiti (misschien alleen PoE(+)-switch TP-Link) of alles 'WiFi' op TP-Link en meteen WiFi 6 / Omada wat dus ongeveer dezelfde prijs heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
ijske schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:13:
ja , je kan prima verschillende merken combineren ... Het enige "minpunt" wat je kan hebben is dat het roaming wat langzamer verloopt .
Geen enkel onderbouwing waarom roaming langzamer zou zijn.

Als alle apparatuur gewoon aan de moderne wifi standaarden voldoet (en dat doen ze allemaal), dan zit er geen enkel verschil tussen de verschillende merken ook niet gemixed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
ijske schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:13:

Als alle apparatuur gewoon aan de moderne wifi standaarden voldoet (en dat doen ze allemaal), dan zit er geen enkel verschil tussen de verschillende merken ook niet gemixed.

Ubiquiti is gewoon overprised, je betaalt voor de naam zonder beter spul te krijgen.
En alles van Ubiquiti dat geen wifi is heeft ronduit slechte firmware en heel weinig support en/of fixes.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 22:25
Ben(V) schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:23:
[...]

De onderbouwing is mijn buikgevoel dan dat niet ieder merk 802.11R/K/V op dezelfde wijze toepast ..
Dat zou wel theoretisch wel moeten ... maar ik ben toch fan van bij 1 merk te blijven , zodat ik met zekerheid kan zeggen dat hun implementatie van deze protocollen voor elke product dezelfde is.

(en ja ik ben me ervan bewust dat het vooral je client is die gaat roamen.. het gaat hier over de snelheid van ... als er geen 802.11R/K/V is gaat ie alsnog roamen .. gewoon trager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ik ben geen fan van het inlocken op een bepaalt merk en zeker niet van Ubiquiti want hun firmware van routers en managed switches is werkelijk bagger.

Verschillende implementaties van de wifi standaard kan helemaal niet, dan werkt de boel gewoon niet.
Dat haal je toch ook niet als argument aan bij met kabel aangesloten spullen.

En zoals al zo vaak gezegd, die 802.11r/K/V hebben niets met goed roaming gedrag te maken enkel met de snelheid van het overschakelen.
En tegenwoordig is al het verkeer zowel audio als video netjes gebufferd dus zelfs als het het overschakelen iets langer zou duren, merk je daar helemaal niets van.

Pagina: 1