Lokale mail in Outlook op IMAP krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een IMAP e-mailadres die geconfigureerd is op mijn telefoon en op mijn laptop. Onlangs kwam ik tot de ontdekking dat bepaalde e-mail mappen op mijn telefoon geen inhoud had (leeg/geen berichten), terwijl deze op mijn laptop wel mail bevat. Van andere mappen ontbrak een deel van de mail.

Inmiddels ben ik erachter dat er dus mail is in mijn Outlook-app op de laptop, die lokaal is en dus niet wordt gesynchroniseerd met IMAP. Daarin lijkt een totale willekeur; in een enkele e-mail map zijn sommige berichten alleen lokaal (Outlook) en andere wel gesynchroniseerd.

Uiteraard wil ik dat wel graag (al is het alleen maar omdat ik nu het risico heb dat als de laptop crasht, ik mail kwijt ben), maar ik snap niet hoe ik alles naar IMAP kan synchroniseren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Windows 11 met Outlook 365 (desktop app)
Mobiele: iPhone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben hier al even mee aan het stoeien en heb al het een en ander geprobeerd. Zo heb ik eerst in Outlook gekeken of ik op alle IMAP mappen 'geabonneerd' ben (conform deze instructie). Dat blijkt het geval.

Ook heb ik geprobeerd een lokaal gegevensbestand te maken in Outlook en daar de e-mailmappen heen te slepen + weer terug naar de inbox (in de hoop dat ze dan via IMAP zouden worden opgeslagen). Dat blijkt helaas ook niet te werken.

Tot slot heb ik geprobeerd of ik via Thunderbird iets kon bereiken. Als ik het IMAP account configureer in Thunderbird, dan zie ik dezelfde mappen en inhoud als op mijn iPhone (het klopt dus dat er lokale mail in Outlook zit). Ik heb ook nog geprobeerd in Thunderbird alles vanuit Outlook te laten importeren, maar helaas komt er dan geen extra mail bij.

De hulpvraag
Kan iemand van jullie mij helpen om ervoor te zorgen dat ik alle e-mail vanuit Outlook op mijn IMAP-mailbox krijg?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Checkvraag: wat zie je als je inlogt op de webmail? Welke mailprovider hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:00:
Checkvraag: wat zie je als je inlogt op de webmail? Welke mailprovider hebben we het over?
Als ik inlog op webmail, zie ik dezelfde mappen als op mijn iPhone (dus zonder de lokale mail in Outlook).

Het is een mailbox van SQR/Hosting.nl (deze).

[ Voor 9% gewijzigd door Rebunted op 21-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Erg bijzonder, als ik je stappen in mijn hoofd volg zou het toch wel goed moeten komen.

En als je uit de niet-synchroniserende mappen afzonderlijke e-mails in je inbox sleept, wordt het dan wel gesynchroniseerd?

Als je een map aanmaakt in je lokale outlook, zie je die dan terug in de webmail?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:40
Grote kans dat de IMAP path prefix leeg is binnen Outlook of afwijkt van hetgeen wat je mail-provider hanteert. Dit pad vertelt Outlook waar de berichten en mappen gevonden kunnen worden op de server. Vaak is deze vooraf niet geconfigureerd door Outlook, wat tot synchronisatie problemen kan leiden.

Voordat je wijzigingen maakt in deze instellingen raad ik je aan om een volledige back-up van je mailbox binnen Outlook te maken. Dit is echt belangrijk, aangezien het instellen hiervan ervoor zorgt dat de paden van de server overgenomen worden en alle lokale mappen (met mailinhoud) verwijderd worden. Back-up maken kan bijvoorbeeld hiermee: Back up your email - Microsoft Support.

Vervolgens kan je met behulp van deze handleiding het prefix-pad instellen. Vaak is dit simpelweg INBOX (let op, hoofdlettergevoelig), maar de exacte instellingen hiervoor kan je opvragen bij je mailprovider.

Wanneer je de prefix hebt ingesteld kun je een nieuwe map aanmaken binnen Outlook en zul je hopelijk merken dat de map synchroniseert naar alle apparaten. Vervolgens kan je de inhoud van de lokale mappen uit je eerdere back-up importeren en heb je hopelijk meer succes.

Mocht dit niet werken, dan is het vaak simpelweg opnieuw instellen van de mailbox binnen Outlook en het importeren van de back-up een betere fix. Outlook blijft een bijzonder stukje software :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:07:
Erg bijzonder, als ik je stappen in mijn hoofd volg zou het toch wel goed moeten komen.

En als je uit de niet-synchroniserende mappen afzonderlijke e-mails in je inbox sleept, wordt het dan wel gesynchroniseerd?

Als je een map aanmaakt in je lokale outlook, zie je die dan terug in de webmail?
Als ik een mail uit de niet-synchroniserende map naar de inbox sleept, zie ik hem netjes in de webmail verschijnen. Sleep ik hem terug naar de map, is hij uit de webmail weg.

Als ik een map aanmaak in de lokale outlook, komt die ook in de webmail.

Als ik op de mapeigenschappen klik, zie ik ook welke wel en niet IMAP is. Er zijn alleen honderden mappen, dus het wordt best een puzzel als ik dat map voor map langs moet.

Wel IMAP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v8K902Lgg9KGBiHYD3PPNxXyg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7j1NnT4Fxs9LoPCpn1SRQELW.png?f=user_large

Niet IMAP / Lokaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAqdFgpmy00FWP2ktF8php4t6Fg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8c7QFickwCE7BdZdsl97GLj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Craetive schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:21:
Grote kans dat de IMAP path prefix leeg is binnen Outlook of afwijkt van hetgeen wat je mail-provider hanteert. Dit pad vertelt Outlook waar de berichten en mappen gevonden kunnen worden op de server. Vaak is deze vooraf niet geconfigureerd door Outlook, wat tot synchronisatie problemen kan leiden.

Voordat je wijzigingen maakt in deze instellingen raad ik je aan om een volledige back-up van je mailbox binnen Outlook te maken. Dit is echt belangrijk, aangezien het instellen hiervan ervoor zorgt dat de paden van de server overgenomen worden en alle lokale mappen (met mailinhoud) verwijderd worden. Back-up maken kan bijvoorbeeld hiermee: Back up your email - Microsoft Support.

Vervolgens kan je met behulp van deze handleiding het prefix-pad instellen. Vaak is dit simpelweg INBOX (let op, hoofdlettergevoelig), maar de exacte instellingen hiervoor kan je opvragen bij je mailprovider.

Wanneer je de prefix hebt ingesteld kun je een nieuwe map aanmaken binnen Outlook en zul je hopelijk merken dat de map synchroniseert naar alle apparaten. Vervolgens kan je de inhoud van de lokale mappen uit je eerdere back-up importeren en heb je hopelijk meer succes.

Mocht dit niet werken, dan is het vaak simpelweg opnieuw instellen van de mailbox binnen Outlook en het importeren van de back-up een betere fix. Outlook blijft een bijzonder stukje software :+
Ik zal dit proberen! Er komt alleen best veel mail binnen gedurende de dag, waardoor het mij verstandig lijkt dit even op een rustig tijdstip te proberen (bijvoorbeeld in de nacht) zodat er niet mail verloren gaat tussen back-up en wijzigen instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Wat @Craetive zei zou ik inderdaad proberen - sowieso een backup maken is geen gek idee ;)

En het staat allemaal wel in één postvak?

Ik heb in mijn Outlook even wat aangeklooid, maar ik kan in één postvak geen mix hebben van lokale en IMAP items.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9YlVFXqW5HIyB-MX2s41euSoBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/19Jl1GM68lQ68Y2wy5GlFB1Q.jpg?f=user_large

De bovenste is online (exchange) en ik heb geprobeerd daar een lokale map in te zetten, maar dat werkt niet. De onderste is lokaal en daar kan ik geen online map aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:39:
Wat @Craetive zei zou ik inderdaad proberen - sowieso een backup maken is geen gek idee ;)

En het staat allemaal wel in één postvak?

Ik heb in mijn Outlook even wat aangeklooid, maar ik kan in één postvak geen mix hebben van lokale en IMAP items.

[Afbeelding]

De bovenste is online (exchange) en ik heb geprobeerd daar een lokale map in te zetten, maar dat werkt niet. De onderste is lokaal en daar kan ik geen online map aanmaken.
Ja; de screenshots hierboven zijn twee mappen onder hetzelfde postvak.
Pagina: 1