Vergunningsvrije aanbouw 4m vanaf gehele gevelbreedte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:55
Mijn jaren 20 woning is oorspronkelijk opgeleverd met een smalle aanbouw aan de achterzijde waarin zich keuken en toilet bevonden (m.i. functionele woonruimtes die niet ondergeschikt zijn). Mag ik nu vergunningsvrij uitbouwen tot 4m over de gehele breedte van mijn perceel, of alleen 4m vanaf die aanbouw en 4m vanaf het stuk woning wat minder ver de tuin in komt?

Zie schetsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oABNFfZuYihvkAT819WlLYgFcd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HVozw4cVUPrmNeBdyUdwiLSE.png?f=fotoalbum_large

Mag ik over de gehele breedte 4m uitbouwen omdat de oorspronkelijke woning dat smalle stukje uitbouw heeft?

Of

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tj7kcYfTvfDI7lDTjScOSiAn2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4G1cJp7EBjHTuKhU5FFXnqP.png?f=fotoalbum_large

Mag ik een deel "A" tot 4m uitbouwen en een deel "B" tot 4m uitbouwen?

Het omgevingsloket vind ik hier niet duidelijk in en die verwezen mij door naar mijn gemeente. Maar die wil dat ik een hele bouwaanvraag ga doorlopen om mijn vraag te beantwoorden en dat vind ik wat te gortig.

Ik ben mij ervan bewust dat ik overigens niet meer dan 50% van mijn achtererf mag bebouwen.

Iemand hier met het verlossende antwoord of ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:00
Het gaat er niet om of de aanbouw ondergeschikt is ten aanzien van de aanwezige functies in dat deel van het gebouw. Maar of de aanbouw als bouwvolume ondergeschikt is.
Het feit dat je het zelf al een "smalle aanbouw" noemt, doet mij vermoeden dat het om een ondergeschikt deel van het bouwvolume gaat.

Als dat smalle stukje een plat dak heeft bovenop de begane grond en het andere deel een bovenverdieping heeft, dan wordt het smalle stuk als ondergeschikte aanbouw bestempeld.
In zo'n geval mag je dus alléén vergunningvrij aanbouwen tot 4 meter uit de achtergevel van het brede stuk. Dus tot lijn B, over de hele breedte.

Alleen als het smalle stuk echt een integraal onderdeel is van het totale bouwvolume, is het niet ondergeschikt. Denk daarbij aan een kap die doorloopt over het smalle deel, dat de buren aan die kant eenzelfde "smal deel" hebben etc.
Maar dat kan zonder volledig beeld van de woning niet worden beoordeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 21-07-2023 08:38 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:00
Persoonlijk zou ik nooit voor schets 1 gaan, ook al zou dat betekenen dat je een vergunning moet aanvragen. Ik heb het idee dat iedereen altijd bang is om een vergunning aan te vragen. Als het om de kosten gaat dan zijn die echt te verwaarlozen op project zoals dit. Tevens kan de architect/tekenaar/constructeur dit meestal voor je oppakken.

Ik heb 2 jaar geleden een aanbouw geplaatst en die wilde ik 1 meter langer dan vergunningsvrij mocht en dit was zo geregeld. Ja, het kost wat geld maargoed nu heb ik wel een aanbouw die naar mijn wens is.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:55
Jammer dat jouw gemeente niet zo dienstverlenend is. Kun je ook geen conceptaanvraag doen met alleen tekeningen?
Naast vergunningsvrij volgens artikel 2 van bijlage 2 van het Bor kun je ook vergunningvrij bouwen volgens artikel 3 (dan is die 4meter niet bepalend). Dan moet het wel passen in de voorschriften van het bestemmingsplan.

Hoe dan ook heb je toch goede tekeningen nodig, dus maak die eerst met de gewenste aanbouw. Zoals hiervoor ook is aangegeven. Stem jouw plan af op jouw wensen, en kijk dan of er een vergunning vereist is. Aanpassen kan dan altijd nog. Een goede architect kan ook de vergunningsvrij toets doen, de architect heeft kennis van bouwregelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ivow85 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:35:
Het gaat er niet om of de aanbouw ondergeschikt is ten aanzien van de aanwezige functies in dat deel van het gebouw. Maar of de aanbouw als bouwvolume ondergeschikt is.
Het feit dat je het zelf al een "smalle aanbouw" noemt, doet mij vermoeden dat het om een ondergeschikt deel van het bouwvolume gaat.

Als dat smalle stukje een plat dak heeft bovenop de begane grond en het andere deel een bovenverdieping heeft, dan wordt het smalle stuk als ondergeschikte aanbouw bestempeld.
In zo'n geval mag je dus alléén vergunningvrij aanbouwen tot 4 meter uit de achtergevel van het brede stuk. Dus tot lijn B, over de hele breedte.

Alleen als het smalle stuk echt een integraal onderdeel is van het totale bouwvolume, is het niet ondergeschikt. Denk daarbij aan een kap die doorloopt over het smalle deel, dat de buren aan die kant eenzelfde "smal deel" hebben etc.
Maar dat kan zonder volledig beeld van de woning niet worden beoordeeld.
Waar staat dat het om het bouwvolume gaat? Op Omgevingsloket kan ik dat niet vinden, en hier staat het volgende: https://www.omgevingsweb....-oorspronkelijk-hoofdgeb/

Van het hoofdgebouw te onderscheiden aan- en uitbouwen (bijvoorbeeld een keuken, bijkeuken of serre), die als functioneel onderdeel van het hoofdgebouw op basis van de vergunning tegelijkertijd met het hoofdgebouw zijn meegebouwd, worden geacht deel uit te maken van het oorspronkelijk hoofdgebouw?. Het moet dan wel gaan om aan- of uitbouwen waarin gebruik wordt gerealiseerd dat gelet op de bestemming het belangrijkst is. In bouwkundige zin van het hoofdgebouw te onderscheiden aangebouwde bouwwerken waarin slechts ondergeschikte functies plaatsvinden - zoals een aangebouwde garage/berging - maken zoals al eerder aangegeven geen deel uit van het hoofdgebouw (en dus ook niet van het oorspronkelijke hoofdgebouw). Een bij een woning aangebouwde keuken, serre, studeer- of slaapkamer zijn zodanig met het woongebruik verbonden dat deze ruimten wel kunnen worden toegerekend aan het oorspronkelijk hoofdgebouw.

Uit bovenstaande maak ik op dat een aanbouw met wc + keuken een functioneel onderdeel van het hoofdgebouw is.

Bedankt voor de adviezen. De architect die ons geholpen heeft met wat eerste schetsen waarschuwde dat de omgevingswet per 2024 gaat veranderen en dat vergunningsvrij 4m uitbouwen dan mogelijk niet zomaar meer mag. Maar echt een goede uitleg kon hij er ook niet bij geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-07 08:44
Bij gemeenten kan je "gewoon" een toetsingsverzoek aanvragen, dat heb ik zelf ook gedaan. Daar zitten geen kosten aan. Ze bekijken dan alleen je plannen en doen een toetsingsonderzoek of iets kans van slagen heeft. Dat is gratis en als je ermee door wilt gaan om het echt te laten onderzoeken, dan betaal je veelal wel.

Hier is het zo dat je tov je perceel maar een x percentage mag bebouwen/overkappen. Dus je uitbouw ligt er ook aan hoe groot je perceel is en hoeveel van je perceel je dan vol bouwt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
ID-College schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:18:
Bij gemeenten kan je "gewoon" een toetsingsverzoek aanvragen, dat heb ik zelf ook gedaan. Daar zitten geen kosten aan. Ze bekijken dan alleen je plannen en doen een toetsingsonderzoek of iets kans van slagen heeft. Dat is gratis en als je ermee door wilt gaan om het echt te laten onderzoeken, dan betaal je veelal wel.

Hier is het zo dat je tov je perceel maar een x percentage mag bebouwen/overkappen. Dus je uitbouw ligt er ook aan hoe groot je perceel is en hoeveel van je perceel je dan vol bouwt
Dit heb ik ook nagevraagd maar ik kon alleen een vooroverleg inplannen en dat kost geld (tenzij je uiteindelijk de bouw ook gaat uitvoeren en je vergunning krijgt, dan krijg je het terug).

Zojuist toch telefonisch reactie gehad van het omgevingsloket van mijn gemeente.

Vergunningsvrij uitbouwen mag tot lijn A in de eerste situatie. Dus over de gehele breedte 4 meter vanaf de achterkant van de keuken. Dit omdat de oorspronkelijke woning opgeleverd is met die ruimte waar keuken en toilet zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan1que
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-07 09:59
Hoi Mailman,

Wij zitten met dezelfde vraag maar krijgen maar geen reactie van onze gemeente met advies.
Mag ik vragen in welke gemeente jij woont? Dat zou ons ontzettend helpen bij dit vraagstuk.
Vast bedankt!

Gr. Danique

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan1que schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:39:
Hoi Mailman,

Wij zitten met dezelfde vraag maar krijgen maar geen reactie van onze gemeente met advies.
Mag ik vragen in welke gemeente jij woont? Dat zou ons ontzettend helpen bij dit vraagstuk.
Vast bedankt!

Gr. Danique
Je kan beter je eigen topic openen en je eigen casus posten, dit soort dingen gaan echt om details.
Pagina: 1