Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flemming
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-07-2023
Ik ben overgestapt van een Macbook naar een Lenovo. Ik kon eerst Photoshop dingen exporteren naar JPG zonder dat het pixelig werd. Nu zijn alle foto's en teksten heel onscherp en pixelig. Hoe kan dit en hoe kan ik het oplossen? Zowel in Photoshop zelf als bij exporteren is het pixelig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:30
Wat voor MacBook, wat voor een Lenovo? Welke modellen?

Minder een minder goed scherm waardoor de pixels zichtbaarder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je tekst exporteert zou je dat sowieso niet als JPG moeten doen.

Maar het klinkt alsof je bij het exporteren gewoon te lage kwaliteit kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flemming
jaspermeul schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:19:
Wat voor MacBook, wat voor een Lenovo? Welke modellen?

Minder een minder goed scherm waardoor de pixels zichtbaarder zijn.
Macbook Air uit 2017 met I5 en Lenovo IdeaPad 5 15ITL05 82FG01FGMH met I7. Ik heb een Full HD beeldscherm nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flemming
Oon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:21:
Als je tekst exporteert zou je dat sowieso niet als JPG moeten doen.

Maar het klinkt alsof je bij het exporteren gewoon te lage kwaliteit kiest?
Er staat tekst op maar voornamelijk foto's. Waar kan ik het dan het beste naar exporteren?

Ik tik bij exporteren 7 van de 7 kwaliteit aan. Maar ook in Photoshop zelf zijn de bestanden op pixeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26
Kijk eens even naar de bestandseigenschappen van de JPG's. Daar horen de afmetingen in pixels bij te staan. Dan kan je eventueel uitsluiten dat het daar aan ligt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Flemming schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:17:
Ik ben overgestapt van een Macbook naar een Lenovo. Ik kon eerst Photoshop dingen exporteren naar JPG zonder dat het pixelig werd. Nu zijn alle foto's en teksten heel onscherp en pixelig. Hoe kan dit en hoe kan ik het oplossen? Zowel in Photoshop zelf als bij exporteren is het pixelig.
Je kunt niet naar JPEG exporteren zonder dataverlies, het is een lossy format...
wel kun je instellen welke mate van progressie plaatsvind, waardoor soms kwaliteit goed behouden lijkt te blijven en artifacten redelijk miniem zijn (echter, vergis je niet, ze zijn wel degelijk terug te vinden in specifieke contrastrijke gebieden, of juist grote egale vlakken).

kies nooit JPEG voor foto's die je later nogmaals wil bewerken, omdat bj iedere maal bewaren en heropenen je dus meer artifacten zult terugzien, ook met relatief lage compressie.
als je een foto voor een einddoel wil exporteren naar Jpeg voor een lage bestandsgrootte, kun je soms met een preview zien welke invloed de compressierate heeft op het beeld (of een ietwat uitvergroot detail ervan) zodat je kunt afwegen hoe je en de meest optimale besparing van bestandsgrootte kunt bereiken én nog een enigszins aceptabel beeld zonder teveel compressie.
Flemming schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Er staat tekst op maar voornamelijk foto's. Waar kan ik het dan het beste naar exporteren?
de jpeg-compressie werkt het beste bij fotografische beelden... het gaat bv snel mis als er scherpe randen inzitten met contrastrijke kleuren... voor grafische afbeeldingen met texten is dat al snel zo... je zal zijn dat rondom de letervormen er snel artifacten ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://repository-images.githubusercontent.com/232038116/aba67280-33b9-11ea-8510-b227b3269668

in de standaard save-opties van photoshop gaat de scale tot 12... als je dan bewaart met kwaliteit 7 zit je bijna op 50% compressie, wat redelijk hoog is...
Wat ik je aanrad is de oude Imagemagick-optie te kiezen :
File > Export > Save For Web (Legacy)

Deze optie heeft een preview, waarin je de compressie vooraf kunt beoordelen

[ Voor 26% gewijzigd door RM-rf op 22-07-2023 09:41 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flemming
Dankjewel voor het antwoord, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flemming
RM-rf schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:33:
[...]

Je kunt niet naar JPEG exporteren zonder dataverlies, het is een lossy format...
wel kun je instellen welke mate van progressie plaatsvind, waardoor soms kwaliteit goed behouden lijkt te blijven en artifacten redelijk miniem zijn (echter, vergis je niet, ze zijn wel degelijk terug te vinden in specifieke contrastrijke gebieden, of juist grote egale vlakken).

kies nooit JPEG voor foto's die je later nogmaals wil bewerken, omdat bj iedere maal bewaren en heropenen je dus meer artifacten zult terugzien, ook met relatief lage compressie.
als je een foto voor een einddoel wil exporteren naar Jpeg voor een lage bestandsgrootte, kun je soms met een preview zien welke invloed de compressierate heeft op het beeld (of een ietwat uitvergroot detail ervan) zodat je kunt afwegen hoe je en de meest optimale besparing van bestandsgrootte kunt bereiken én nog een enigszins aceptabel beeld zonder teveel compressie.

[...]

de jpeg-compressie werkt het beste bij fotografische beelden... het gaat bv snel mis als er scherpe randen inzitten met contrastrijke kleuren... voor grafische afbeeldingen met texten is dat al snel zo... je zal zijn dat rondom de letervormen er snel artifacten ontstaan.

[Afbeelding]

in de standaard save-opties van photoshop gaat de scale tot 12... als je dan bewaart met kwaliteit 7 zit je bijna op 50% compressie, wat redelijk hoog is...
Wat ik je aanrad is de oude Imagemagick-optie te kiezen :
File > Export > Save For Web (Legacy)

Deze optie heeft een preview, waarin je de compressie vooraf kunt beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flemming
JukeboxBill schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:30:
Kijk eens even naar de bestandseigenschappen van de JPG's. Daar horen de afmetingen in pixels bij te staan. Dan kan je eventueel uitsluiten dat het daar aan ligt.
Pagina: 1