Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoovey
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-08-2023
Beste,

Ik had verwacht het antwoord op mijn vraag op dit forum of de site van tado of waar dan ook op internet te kunnen vinden, maar nope. Ligt vast aan mijn zoek-kwaliteiten, maar dan dus toch de vraag maar even hier stellen.

Ik heb een TADO bedrade thermostaat gekocht voor mijn nieuwe huis.
De thermostaat moet geïnstalleerd gaan worden, maar er is nog geen wifi / internet in dat huis. Ik woon er namelijk nog niet.

Is het dan wel mogelijk om de thermostaat vast aan de ketel te koppelen?
Als ik in de handleiding kijk is 1 van de eerste stappen: koppel de bridge aan de router en de thermostaat aan de bridge en dat gaat dus (nog) niet.

Vast dank.

Beste antwoord (via Scoovey op 20-07-2023 23:36)

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-07 13:54

Nobby

Nuts!

Oon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:13:
Tado doet niks zonder internet. Ook als de bridge even z'n internet kwijt is doet het allemaal niks meer.

Je kunt beter gewoon een goedkope (evt. tweedehands) ouderwetse thermostaat ophangen en daarna omwisselen als je wel gewoon internet hebt.
Na het configureren zou de tado wel moeten blijven werken ondanks dat het internet is weggevallen. De wifi router is wel nodig.

https://support.tado.com/...r-conditioning-using-tado
Oon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Nee, alles verloopt via de Tado servers, die dingen kunnen helemaal niks zonder internet. De radiatorknoppen bijvoorbeeld hebben ook geen geheugen, als die geen verbinding meer krijgen gaan ze helemaal uit ipv dat ze lokaal sturen op ingestelde temperatuur.

Ik ben heel blij met mijn Tado, maar dat is toch echt wel een groot nadeel
Blijkbaar dus niet? Zie de link.

[ Voor 27% gewijzigd door Nobby op 20-07-2023 23:22 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Even tijdelijk met de hotspot functie van je telefoon doen de boel configureren?

/add

Oh wacht, je hebt natuurlijk de bridge en die moet aan een router...

Ik kan het hier niet voor je testen, maar zou het werken met alleen een wifi router die ip adressen uitdeelt maar geen internet heeft?

[ Voor 57% gewijzigd door Nobby op 20-07-2023 22:45 ]

Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoovey
Nobby schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:43:
Even tijdelijk met de hotspot functie van je telefoon doen de boel configureren?
De bridge moet met een kabel aangesloten worden op de router... ik denk niet dat deze via "de lucht" op mijn hotspot aangesloten kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Scoovey schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:45:
[...]

De bridge moet met een kabel aangesloten worden op de router... ik denk niet dat deze via "de lucht" op mijn hotspot aangesloten kan worden?
Je hebt helemaal gelijk, ik heb ook die bridge verstopt zitten. Maar met een wifi router die je nog ergens hebt liggen maar geen internet?

Anders zou je voor een travel router gaan die wel met je hotspot functie van je telefoon verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoovey
Nobby schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik heb ook die bridge verstopt zitten. Maar met een wifi router die je nog ergens hebt liggen maar geen internet?

Anders zou je voor een travel router gaan die wel met je hotspot functie van je telefoon verbinding maakt.
Ik heb niet echt een router ergens liggen, maar een travel-router zou misschien wel kunnen werken. Moet ik me even in verdiepen. Thx voor die tip.

En het is dus wel nodig om internet te hebben om de koppeling tussen de ketel en de thermostaat te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 09:48
Je moet de installatie via je mobiel doorlopen dus zonder netwerk gaat dat niet lukken.

Gezien dat de temperaturen voorlopig zomers zijn zou ik gewoon nog even wachten. Of tijdelijk een tweedehands thermostaat kopen van marktplaats voor nood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tado doet niks zonder internet. Ook als de bridge even z'n internet kwijt is doet het allemaal niks meer.

Je kunt beter gewoon een goedkope (evt. tweedehands) ouderwetse thermostaat ophangen en daarna omwisselen als je wel gewoon internet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoovey
Hoiz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:04:
Je moet de installatie via je mobiel doorlopen dus zonder netwerk gaat dat niet lukken.

Gezien dat de temperaturen voorlopig zomers zijn zou ik gewoon nog even wachten. Of tijdelijk een tweedehands thermostaat kopen van marktplaats voor nood.
Ah, dus de thermostaat maakt via de wifi contact met mijn mobiel om te installeren? Blijft de vraag nog of er echt internet nodig is.

Punt is dat de loodgieter nu nog rondloopt in mijn (te verbouwen) huis en dat ik echt niet snap hoe ik die TADO met de vloerverwarming moet installeren. Laat ik dus liever door de loodgieter doen, die er nu nog is.

Daarnaast moet de (nieuwe) vloerverwarming een stookprotocol doorlopen ivm de nieuwe vloer. Heb ik ook een thermostaat voor nodig.
Maar misschien moet ik dat inderdaad maar doen met de oude thermostaat (als ik die nog kan vinden :) ). En dan vragen of de loodgieter later nog eens terugkomt ofzo.

Of ik moet dus toch iets met een router die via m'n hotspot kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoovey

Thanks. Ik denk dat ik dat maar ga doen inderdaad.

Ergens wel bijzonder, als leek zou ik verwachten dat TADO alleen internet nodig heeft om de thermostaat op afstand te kunnen bedienen en verder niet... maar blijkbaar is dat dus niet zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Na het configureren zou de tado wel moeten blijven werken ondanks dat het internet is weggevallen. De wifi router is wel nodig.

Oon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Nee, alles verloopt via de Tado servers, die dingen kunnen helemaal niks zonder internet. De radiatorknoppen bijvoorbeeld hebben ook geen geheugen, als die geen verbinding meer krijgen gaan ze helemaal uit ipv dat ze lokaal sturen op ingestelde temperatuur.

[ Voor 27% gewijzigd door Nobby op 20-07-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Scoovey schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Thanks. Ik denk dat ik dat maar ga doen inderdaad.

Ergens wel bijzonder, als leek zou ik verwachten dat TADO alleen internet nodig heeft om de thermostaat op afstand te kunnen bedienen en verder niet... maar blijkbaar is dat dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Nobby schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:20:
[...]

[...]

Lees je link nog eens goed. Je kunt handmatig de temperatuur instellen als hij geen internet meer heeft, maar wat heb je dan nog aan een slimme thermostaat? Het hele idee is dat je 'm vanuit de app kunt instellen en dat hij zelf z'n ding doet en op basis van gewenste temperatuur gaat schakelen.

Ik zou dus gewoon lekker een domme thermostaat ophangen tot de Tado ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoovey
Oon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:24:
[...]

Lees je link nog eens goed. Je kunt handmatig de temperatuur instellen als hij geen internet meer heeft, maar wat heb je dan nog aan een slimme thermostaat? Het hele idee is dat je 'm vanuit de app kunt instellen en dat hij zelf z'n ding doet en op basis van gewenste temperatuur gaat schakelen.

Ik zou dus gewoon lekker een domme thermostaat ophangen tot de Tado ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft
Voor de bediening en 'als je er al woont' heb je gelijk, maar het gaat mij nu puur even om de installatie. En dat ik het stookprotocol voor de vloer kan doorlopen.
Dat laatste moet dus wel lukken zonder internet... maar het installeren (koppelen aan de ketel) waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Scoovey schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:28:
[...]

Voor de bediening en 'als je er al woont' heb je gelijk, maar het gaat mij nu puur even om de installatie. En dat ik het stookprotocol voor de vloer kan doorlopen.
Dat laatste moet dus wel lukken zonder internet... maar het installeren (koppelen aan de ketel) waarschijnlijk niet.
Dat dus, tijdens het configureren bijvoorbeeld deze travel/hotel router gebruiken: https://amzn.eu/d/bSoHV8n en deze laten staan. Deze kan de Tado bridge een verbinding geven zo te zien.

En dan kan de TS tot zij internet heeft wel gewoon met de Tado controller de temp instellen en dit zo laten doen door de loodgieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoovey
Nobby schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:35:
[...]

En dan kan de TS tot hij internet heeft wel gewoon met de Tado controller de temp instellen en dit zo laten doen door de loodgieter.
*zij ;)

En thx voor de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Scoovey schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:46:
[...]

*zij ;)

En thx voor de link.
Fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanwan
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03 16:27
Het simpelste is thermostaat handmatig de draden aan elkaar doorverbinden ketel gaat op ingestelde eigentemperatuur aan.
De individuele knoppen op gewenste temperatuur zetten en het wordt weer warm.
Als internet weer terug is draden weer origineel aansluiten.
Pagina: 1