Server in kelder hoe warme luchtband te voeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik ben onlangs verhuisd en ik heb onder de trap een mooie ruimte om een server in te plaatsen. Er is een ventilatiegat in de muur geboord zodat er verse lucht binnen kan komen.
Alleen de server geeft natuurlijk ook warmte af. Is het dan noodzakelijk dat ik nog een extra gat voor om daar een ventilator op te plaatsen die de warme lucht afvoert?
Of is het gat naar buiten voldoende?
De temperatuur is nu (zonder server) al 24 graden. Luchtvochtigheid weet ik zo even niet.
Heeft iemand een idee om deze ruimte goed te ventileren mastboom dat de warme lucht eruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

Als het de temperatuur van buiten heeft zal het ook de (grofweg) luchtvochtigheid van buiten hebben. Een 2e gat gaat daar niet direct bij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 11:44
Eigenlijk 2 gaten, 1 zo hoog mogelijk en 1 zo laag mogelijk. Aangezien warmte stijgt gaat het dan boven uit de ruimte en komt onder koelere lucht weer binnen. Geforceerd kan dat ook, met een ventilator oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat is je definitie van een server? Hebben we het over 2500W aan stable diffusion/render rigs met een 2000W aan harddrives en SSD's in een multi-tiered storage met meerdere 40gbit glasvezel backbones die ook actief gekoeld moeten worden?

Of hebben we het over een 15W syno-NAS-je?

Uitgaande dat de deur niet luchtdicht is en als intake kan dienen, dan zou je het "gat" als outtake kunnen gebruiken. Bereken de isolatiewaarde wel van de muren, en de hoeveelheid warmte/airflow die je moet afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en als het toch geen 15W Syno is .. maar ook geen 2.5KW vretende rig... wat is dan de gemiddelde load waar we aan moeten denken?

mijn server heeft de power in huis.. maar gezien die toch meer idle staat valt het reuze mee..
nou kan die prima onder full load zn warmte nog wel kwijt... (maakt die gewoon meer lawaai :+ )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Het is een Dell r620 met 8 harde schijven,
750w powersupply en 85w TDP.
Ik heb geen flauw idee hoeveel warmte deze afgeeft. Maar als het nu al in de ruimte 24 graden is, zal dan de temperatuur snel oplopen als ik het zo laat zoals het nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ga uit van een energieverbruik van zo'n 500W als de server op volle kracht rekent (wat niet snel zal gebeuren). Hangt natuurlijk ook af van het exacte model processor wat erin zit. Of je met 500W de ruimte opgewarmd krijgt, kun je alleen zelf beoordelen. Ik denk dat zowel aan- als afvoer van lucht een goed idee is.

Over luchtvochtigheid zou ik me niet extreem veel zorgen maken: De server warmt de ruimte op, het is binnen warmer dan buiten, dus krijg je geen condensatie. Je kunt niet uitsluiten dat er wat vocht mee naar binnen komt, maar de server zal echt niet binnen een maand weggeroest zijn. Voor een professionele serverruimte wil je meer zekerheden, maar om een oude server thuis te draaien liggen de eisen wat lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan wellicht iets als een buisventilator plaatsen voor de aan- of afvoer van lucht. En bijvoorbeeld een luchtrooster in de kelderdeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik zou in de zomer de warmte naar buiten afvoeren, maar waarom in de winter niet je woning in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
En als ik nu op het bestaande gat in de muur een ventilator zet die de warme lucht naar buiten afvoert, komt er dan nog wel voldoende verse lucht binnen? Zoals van de kier onder de deur en Luik naar kruipruimte sluit ook niet helemaal goed af.
Of dan toch een extra gat erbij boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 18:16
Saartjedeteckel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 05:43:
En als ik nu op het bestaande gat in de muur een ventilator zet die de warme lucht naar buiten afvoert, komt er dan nog wel voldoende verse lucht binnen? Zoals van de kier onder de deur en Luik naar kruipruimte sluit ook niet helemaal goed af.
Of dan toch een extra gat erbij boren?
Ik zou het zo laten zoals het nu is en het een paar dagen in de gaten houden. Ook als het buiten heel warm is even extra de temperaturen in de gaten houden.

Je kunt ook in idrac mogelijk de temperatuur van de server automatisch in de gaten houden en een e-mail laten sturen als er een bepaalde temperatuur wordt bereikt.

Misschien hoef je namelijk niks aan te passen en blijft de temperatuur zo al acceptabel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Wat is een acceptabele temperatuur in de ruimte? Als het 30 graden is in de ruimte blijft de server dan nog wel goed draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:23
Haha ja hoor, al ligt het ook aan de server koeling zelf. Is die enkel passief gekoeld dan heb je wat meer temperatuurverschil nodig.

Meeste servers draaien zelfs bij 40*C nog gewoon door.

Je tdp is 85W, per hdd 5W, (zou je naar SSD gaan is het 0W, dat kan schelen...).

Je server heeft een verbruik van ongeveer 130/0.8=+-160 W. Dat is nu niet direct een kachel... Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken.

Zet hem een week aan, wordt het heel heet in het hok kan je altijd gat bij boren of een fan op de uitlaat.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 21-07-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Ik neig nu heel erg om een ventilator op het bestaande gat te zetten om de warme lucht af te voeren. En dan kijken hoe dat gat.
Er kan dan nog verse lucht via kier deur en kruipruimte binnen komen.
Of toch nog andere suggesties vooral tijdens de zomerperiode als het warm is/wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Saartjedeteckel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:36:
Ik neig nu heel erg om een ventilator op het bestaande gat te zetten om de warme lucht af te voeren. En dan kijken hoe dat gat.
Of toch nog andere suggesties vooral tijdens de zomerperiode als het warm is/wordt?
Ik zou vooral eerst proberen, hoogstwaarschijnlijk gaat het zonder verdere aanpassingen gewoon prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Saartjedeteckel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:36:
Qua temperaturen valt dat nog wel mee. Ik zou het eerst gewoon aankijken wat er gebeurd., zodat je uiteindelijk veel gerichter actie kan ondernemen. Wanneer het binnen in die ruimte een 50 graden wordt zou ik mij pas echt zorgen gaan maken en daar zit je nog mijlenver van af.

Warme lucht gaan afzuigen lijkt mij sowieso minder effect hebben dan koele lucht aan zuigen, warmte stijgt immers op. Of je moet bedoelen dan je bovenaf de warmte wilt afvoeren, dan wordt het wel effectiever, maar nogmaals, ik zou eerst kijken of dat wel nodig is.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 21-07-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Maar stel dat dit niet voldoende is. Dat het toch te warm wordt in de ruimte, wat zouden jullie dan doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Saartjedeteckel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:31:
Maar stel dat dit niet voldoende is. Dat het toch te warm wordt in de ruimte, wat zouden jullie dan doen?
Daar gaan zitten in de winter :+

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Saartjedeteckel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:04:
Wat is een acceptabele temperatuur in de ruimte? Als het 30 graden is in de ruimte blijft de server dan nog wel goed draaien?
Ik heb die van mij in het ketelhok staan, onder het ongeïsoleerde dak. Wordt er in de zomer makkelijk 40 graden, maar nooit problemen gehad.
Als je server goed is gebouwd zou de lucht die er uit komt niet veel warmer moeten zijn dan de lucht die er in gaat, anders pomp je er niet genoeg volume doorheen.

Ik kan me niet voorstellen dat een kelder onder de grond sneller opwarmt door een enkele server dan koelt door het feit dat een kelder onder de grond is en zich gelijk wil trekken aan de bodemtemperatuur om de kelder heen.

Edit: Mijn server verbruikt gemiddeld zo'n 300 watt, ik heb pieken gezien tot 700 watt maar nog nooit meer dan dat. Zitten 10 schijven in, en het grootste deel van de warmte zit daar.

[ Voor 10% gewijzigd door Oon op 21-07-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:33
Ik zou 's zomers een fan naar buiten laten blazen en 's winters naar binnen. In de winter wordt koude lucht opgewarmd je huis in geblazen en in de zomer wordt er lucht uit je huis gezogen en opgewarmd naar buiten geblazen. Maar het blijft natuurlijk maar 85 W.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Oon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb die van mij in het ketelhok staan, onder het ongeïsoleerde dak. Wordt er in de zomer makkelijk 40 graden, maar nooit problemen gehad.
Als je server goed is gebouwd zou de lucht die er uit komt niet veel warmer moeten zijn dan de lucht die er in gaat, anders pomp je er niet genoeg volume doorheen.

Ik kan me niet voorstellen dat een kelder onder de grond sneller opwarmt door een enkele server dan koelt door het feit dat een kelder onder de grond is en zich gelijk wil trekken aan de bodemtemperatuur om de kelder heen.

Edit: Mijn server verbruikt gemiddeld zo'n 300 watt, ik heb pieken gezien tot 700 watt maar nog nooit meer dan dat. Zitten 10 schijven in, en het grootste deel van de warmte zit daar.
De kelder is niet helemaal onder de grond. Bovenste deel van de kelder is ongeveer een meter boven de grond.
Op dit moment is onderin ongeveer 19 graden en boven in 22 graden. Behalve aan de voorkant, daar schijnt nog deels de zon op en dat is van hout en daar is het 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Saartjedeteckel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:33:
[...]

De kelder is niet helemaal onder de grond. Bovenste deel van de kelder is ongeveer een meter boven de grond.
Op dit moment is onderin ongeveer 19 graden en boven in 22 graden. Behalve aan de voorkant, daar schijnt nog deels de zon op en dat is van hout en daar is het 24 graden.
Maar dat is dus ook wat ik bedoel, de natuurlijke temperatuur zal rond de 19 graden zijn. Volgens het KNMI is de bodemtemperatuur op het moment rond de 18-18,5 graden op 50cm diepte, en afhankelijk van waar je woont een dikke twee graden koeler op 100cm diepte. Je kelder kan enorm veel warmte kwijt naar de grond omdat die direct in de grond ligt, daar zit geen luchtlaag tussen oid en er is geen warmte die van onderuit de kelder in komt.

Dus het zou zomaar kunnen dat die server helemaal niet eens de temperatuur merkbaar omhoog brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:21:
[...]
Dus het zou zomaar kunnen dat die server helemaal niet eens de temperatuur merkbaar omhoog brengt.
Dat vermoed ik ook. In mijn kelder (4x2, helemaal ondergronds) is de temperatuur compleet stabiel. Draait een Unifi Dream Machine Pro, Unifi managed switch, Synology RS1219+ en de temperatuur daar is nog nooit een graad gestegen of gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

PC's hebben een COP van ongeveer 1, dus als hij 500W gebruikt, kun je uitgaan van 500W aan warmte. Daar kun je allemaal vergelijkingen op voeren van dezelfde aard als een CV ketel/warmtepomp en thuisisolatie, maar het komt er op neer, voor een bepaald volume lucht, is 500W aan warmte in verhouding erg weinig.

Omdat je de operationele temperaturen van je hardware (CPU, moederbord, schijven, staat in de documentatie) weet, weet je ook het antwoord op de vraag: "hoe warm mag hij worden". Hoewel ik normaal meer van de exacte wetenschap/zelf uitzoeken ben toch even nattevinger werk: moderne chips zijn haast ontworpen om constant op 95 graden te draaien. Je raakt warmte niet alleen kwijt via de lucht, maar ook via muren/vloeren/plafonds, en 500W is echt érg weinig als het op verwarming aankomt. Dus dat zit wel snor (ter context: modern datacenter rack haalt wel iets van 20.000W/rek met een vloeroppervlakte van omstreeks ~2m2).

Al draaide dat ding op 100% load van de PSU (750W) en had die PSU maar een efficiëntie van iets van 80% (dus 900W aan warmte totaal) was het nog goed te doen. Niet leuk om te zijn, en leg er je aardappels ook maar niet neer, maar best goed uit te houden.

Qua actieve ruimtekoeling... tsja... ik betwijfel of je dat uberhaupt hoeft te doen. De kier onder de deur + convectie zal in theorie voldoende zijn. Hoeveel CFM een standaard fannetje heeft zal op het volume van die ruimte niet veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Als je een kelder actief gaat ventileren door lucht van buiten aan te trekken heb je in de zomer eerder kans dat het daar warmer wordt omdat je de koelende werking van de kelder zelf verstoort.
Je kan m.i. beter experimenteren met een kleine ventilator om de lucht binnen de kelder te laten circuleren. Bijvoorbeeld iets dat de koele lucht van de bodem naar de server blaast.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 21-07-2023 14:44 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben bekend met de R620's van Dell in zowel DCs als in thuisopstelling :+ . Goede airflow (dus koude aanvoeren en warme afvoeren) is wel aan te raden. Wat hier al eerder genoemd is, een gat hoog met een fan naar buiten en een gat laag met een fan naar binnen zal al veel doen. Maar als je dat in(richting) je gang doet krijg je ontzettend veel last van die airflow én van de temperatuur. Dat ga je geheid op een onprettige manier merken.
Ik zal er wel goed over nadenken of je een R620 thuis wel wilt hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

SpamLame

niks

Je zou alvast kunnen proberen de machine verticaal te monteren (air intake naar de grond,) om goed als het kan koude lucht aan te zuigen, toegegeven een beetje onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SpamLame schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:45:
Je zou alvast kunnen proberen de machine verticaal te monteren (air intake naar de grond,) om goed als het kan koude lucht aan te zuigen, toegegeven een beetje onhandig.
Met een DC rackable server zit je dan dus eigenlijk op de kop. Er zijn wel mounts voor verticale plaatsing van rackable systemen (servers, switches etc) juist voor kleinere cabinets zowel thuis als op locaties waar er gewoon geen ruimte is voor een rack. Maar die hangen gewoon air inlet boven ..

Deze bijv.: uitvoering: Startech.com 4U 19in stalen verticale wandmontagesteun voor appar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

SpamLame

niks

True schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Met een DC rackable server zit je dan dus eigenlijk op de kop. Er zijn wel mounts voor verticale plaatsing van rackable systemen (servers, switches etc) juist voor kleinere cabinets zowel thuis als op locaties waar er gewoon geen ruimte is voor een rack. Maar die hangen gewoon air inlet boven ..

Deze bijv.: uitvoering: Startech.com 4U 19in stalen verticale wandmontagesteun voor appar...
Correct in de meeste gevallen zal het front naar de grond wijzen.
Die steun is natuurlijk ook om te draaien, beetje macgyveren tweaken aan de bovenzijde dat ie stabiel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
True schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:24:
Ik ben bekend met de R620's van Dell in zowel DCs als in thuisopstelling :+ . Goede airflow (dus koude aanvoeren en warme afvoeren) is wel aan te raden. Wat hier al eerder genoemd is, een gat hoog met een fan naar buiten en een gat laag met een fan naar binnen zal al veel doen. Maar als je dat in(richting) je gang doet krijg je ontzettend veel last van die airflow én van de temperatuur. Dat ga je geheid op een onprettige manier merken.
Ik zal er wel goed over nadenken of je een R620 thuis wel wilt hebben.
Het is trouwens geen r620 maar een R720.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SpamLame schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:21:
[...]

Correct in de meeste gevallen zal het front naar de grond wijzen.
Die steun is natuurlijk ook om te draaien, beetje macgyveren tweaken aan de bovenzijde dat ie stabiel staat.
Nee in zo'n vertical rack hangt die aan de rack beugels dus inlet boven. Outlet (psu's) dus onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Dus even samengevat dan gewoon de server er neerzetten en een aantal dagen in de gaten houden. Voorlopig niets doen aan afzuiging warme lucht. En als het tocht te warm wordt dan gat bovenin erbij boren en daar ventilator op plaatsen om warme lucht naar buiten af te voeren.
Klopt toch zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik denk toch dat je het moet omdraaien.
Om iets te koelen moet je koude lucht aanvoeren. Dat kan door de koude keldervloer, maar als dat niet voldoende is dan moet het ergens anders vandaan komen.
Als het, zoals vaak voorkomt in de zomer, het in de rest van het huis en buiten veel warmer is dan in de kelder, dan gaat dat met die twee gaten en ventilator niet werken.

Tenzij je er een regeling bij maakt zodat de ventilator pas gaat draaien als de aangezogen lucht (van buiten) kouder is dan de lucht in de kelder.
Ik houd op die manier mijn werkplaats koel in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:04
Zou sowieso iets van een temperatuur sensor met luchtvochtigheid ophangen.
Weet niet of je iets van Domitica hebt draaien of dat van plan bent, maar dan kan je prima een melding laten versturen als de temperatuur te hoog wordt.
Zou dan een Fan kunnen plaatsen welke je aan laat gaan als de temperatuur boven x uit komt.
Is heel erg afhankelijk hoe veel natuurlijke ventilatie er is of het warm wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saartjedeteckel
Ik vraag dit namens mijn zoon. Hij is de techneut zeg maar. Wat hij wil is dat er lucht binnenkomt via de kruipruimte en kier onder de deur en vervolgens een ventilator met temperatuurmeter op het gat zetten. Als de temperatuur dan boven een x aantal graden komt dat dan de ventilator aan gaat.
Ik zelf ben heel erg geneigd om er niets aan te doen en het zo te laten zoals het nu is.
Want de temperatuur is vandaag de hele dag vrij constant gebleven nl rond de 22 graden.
Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Eerst even een aantal weken aankijken voordat er gaten in de muur worden gemaakt.

De temperatuur in een kelder varieert een stuk minder en is zeker overdag lager dan elders in huis en zeker vergeleken met buiten, dus het heeft niet zo veel zin om daarmee te "koelen".

Volgens de specificaties van de server is een omgevingstemperatuur van 35 graden nog acceptabel bij continu gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 21-07-2023 22:26 ]

Pagina: 1