Ondergrondse PIR isolatie beschermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 21:33

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Wij zijn een aanbouw aan het zetten aan onze bestaande woning.
Deze is volledig onderkelderd ( gegoten betonkelder ), en een deel van de aanbouw heeft een verlaagde zithoek, die dus ook deels ondergronds is.
Tegen de binnenmuur is aan buitenzijde isolatie gezet om trespa panelen tegen te plaatsen als buitenbekleding. Deze isolatie loopt dus deel door onder de grond.
Natuurlijk gaat de trespa wel niet in de grond gestoken worden, maar nu vroegen we ons af, of de PIR panelen zelf eigenlijk voldoende beschermd zijn tegen vocht in de grond, waardoor deze misschien zouden kunnen beginnen rotten. PIR panelen zijn aan beide zijden met aluminiumlaag.

Moet hier nog iets van extra bescherming tegen de isolatiepanelen ?
Of mag daar gewoon grond tegen gekapt worden om de put rondom de woning op te vullen ?
Op ondergronds metselwerk wordt normaal een soort vloeibare rubber gedaan, of een seciale rubberfolie ofzo. Maar dat pakt natuurlijk niet echt op de aluminium laag op de isolatiepanelen.

Iemand enig idee ?

-| Hit it i would ! |-

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Falcon10 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:04:
Wij zijn een aanbouw aan het zetten aan onze bestaande woning.
Deze is volledig onderkelderd ( gegoten betonkelder ), en een deel van de aanbouw heeft een verlaagde zithoek, die dus ook deels ondergronds is.
Tegen de binnenmuur is aan buitenzijde isolatie gezet om trespa panelen tegen te plaatsen als buitenbekleding. Deze isolatie loopt dus deel door onder de grond.
Natuurlijk gaat de trespa wel niet in de grond gestoken worden, maar nu vroegen we ons af, of de PIR panelen zelf eigenlijk voldoende beschermd zijn tegen vocht in de grond, waardoor deze misschien zouden kunnen beginnen rotten. PIR panelen zijn aan beide zijden met aluminiumlaag.

Moet hier nog iets van extra bescherming tegen de isolatiepanelen ?
Of mag daar gewoon grond tegen gekapt worden om de put rondom de woning op te vullen ?
Op ondergronds metselwerk wordt normaal een soort vloeibare rubber gedaan, of een seciale rubberfolie ofzo. Maar dat pakt natuurlijk niet echt op de aluminium laag op de isolatiepanelen.

Iemand enig idee ?
Ik had dezelfde vraag een poosje terug.
Conclusie was geen pir platen in de grond want het neemt uiteindelijk vocht op.
Dus ik heb onder de grond tot een stukje boven het maaiveld xps platen gebruikt.
Ik zag het niet zitten om de pir platen duurzaam vochtdicht af te werken en xps kan er gewoon wel tegen.

Maar mischien zijn er andere inzichten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 20:57
Ronald.42 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Ik had dezelfde vraag een poosje terug.
Conclusie was geen pir platen in de grond want het neemt uiteindelijk vocht op.
Dus ik heb onder de grond tot een stukje boven het maaiveld xps platen gebruikt.
Ik zag het niet zitten om de pir platen duurzaam vochtdicht af te werken en xps kan er gewoon wel tegen.

Maar mischien zijn er andere inzichten.
Je kan altijd nog een vochtscherm voor je XPS zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Jron667 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:36:
[...]

Je kan altijd nog een vochtscherm voor je XPS zetten.
xps heeft geen vochtscherm nodig hoor

Veroordeel niet, verwonder u slechts